freddemalte skrev:Hej MarkoMarko skrev:freddemalte skrev:Ok, du antar den skeptiska positionen, och om vi ska utgå från den, tja då kan vi ju naturligtvis inget veta.
Fredrik[/i]
veta vad ?, Vi har kunskaper av varierande nivå.
Men att klassa ett resultat av en tolkning av information som bra eller korrekt är fel.
Den är bra i förhållande till vad vi tidigare presterat.
Och diskuterar vi sinnen och människan som levande varelse med dess funktioner så ser jag inte vetenskapen som absolut eller ens bra. Detta är tydligt när vi ser alla varianter av avhandlingar och teorier som existerar.
Att då avfärda alternativ av sinnen som tex jag pratade om men som du var gång avstår att svara på är lite som vetenskapen behandlar människors upplevelser... oviktigt och falskt (fantasifullt eller sjukdom)
här har vi en falsk övertro på vetenskapen och att vara innanför vetenskapens ramar är att bete sig korrekt med minimal risk för att få kritik.
Jag har ingen övertro på vetenskapen, men den dagen jag ska starta bilen med startkablar via en annan bil, ja då är det en fördel att basera sitt val av placeringen av kablarna på den vetenskapliga erfarenheten, och inte på flummiga gissningar bara för att det känns lite mysigt att göra så . . .
Tänk bara något så vardagligt som en Alvedon, eller något annat medicinskt preparat, så mycket metodiskt arbete det ligger bakom detta, inte skulle väl du vilja chansa på sådana preparat med en förhoppning om att en icke-vetenskaplig metod torde vara likvärdig?
Vänligen
Fredrik
jag vet också hur datorn bredvid mig jobbar, och har byggt dom från de minsta komponenterna.
men vetenskapen har sagt många lustigheter om tex datorer, ingen kommer att ha dessa i sina hem,
640kB ram är allt som vi någonsin behöver .. Jag tror inte på tolkningar som vetenskapen gör hur bra fakta dom än har.
Jag pratar inte om existerande vetenskap.. en dator på 70 talet var bra för sin tid (utefter existerande kunskapsnivå), men knappast bra idag. och vi kommer se mängder av nya varianter.. en av mina ider blev klassad som flummig.. den analoga datorn.
tja, vi får vänta och se hur flummigt det kommer att vara framöver. (kvant datorn arbetar med fler nivåer än 1 och 0)
Visst e det bra att kunna starta upp ett batteri med en startkabel och är existerande kunskap. kanske bra att du kunde starta bilen så du slapp ta bussen..
Men är det bra för batteriet ?, är det enda sättet ? är det bra för miljön ?... osv...
(själv skruvade jag ofta loss batteriet och tinar det ett par timmar och startade bilen)
Tänk bara något så vardagligt som en Alvedon,
vad är biverkningarna av alvedon ?
mer smärta ! (läs på beskrivningen)
jag tar inte den medicinen, och behåller gärna min smärttröskel istället för att börja lida vid låga smärtnivåer.