Det Gyllene Snittet

Moderator: Moderatorgruppen

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 01 maj 2011 18:38

:D  :)  :)  :D

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 maj 2011 18:51

Alltså det är inget konstigt. På samma sätt som att vi känner igen två lika delar så känner vi igen proportioner där en mindre del förhåller sig till en större del som den större delen förhåller sig till hela sträckan. Detta ger oss det gyllene snittet, inte någon magisk ekvation. Att naturen utvecklas åt detta håll är förklarligt utifrån att något alltid växer ur en tidigare del och innehåller detta som utgångsläge.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 maj 2011 19:10

Sefket Ramovic skrev:
dokido skrev:1.osjälviskheten är också överskattad, trodde jag var osjälvisk förut i mitt val röstande...

denna värld är ju en slags blandning av självvisk, ossjälvisk... men mest självvisk... du gör som du vill... vad man gillar är en smak sak... osjälvviskhet i denna värld innebär att man inte vill ha något... inga begär osv...men jag hade velat komma till en plats där man kan ha hur mycket som helst utan att någon annan förlorar något på det...hur röstar man till en sådan värld?

så frustrerande att vi inte förstår oss på varann...
jag brukar betrakta både "själviskhet" och "fri vilja" som innehållslösa begrepp.

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 01 maj 2011 19:15

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 01 maj 2011 19:17

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 maj 2011 19:31

Sefket Ramovic skrev:
rekoj skrev:
Sefket Ramovic skrev:
dokido skrev:1.osjälviskheten är också överskattad, trodde jag var osjälvisk förut i mitt val röstande...

denna värld är ju en slags blandning av självvisk, ossjälvisk... men mest självvisk... du gör som du vill... vad man gillar är en smak sak... osjälvviskhet i denna värld innebär att man inte vill ha något... inga begär osv...men jag hade velat komma till en plats där man kan ha hur mycket som helst utan att någon annan förlorar något på det...hur röstar man till en sådan värld?

jag brukar betrakta både "själviskhet" och "fri vilja" som innehållslösa begrepp.

alltså jag är bara som jag är eftersom jag måste... jag vet inte vad som gör att jag måste vara som jag är... det är inte så att jag vill lida och försaka mig själv genom att hjälpa andra som jag inte har någon nytta utav... utan det är så att det sättet att leva på får mig att må bäst...jag tror att jag är en empatisk freak...

men det jag skrev handlade inte om misstro om vad du är kapabel till som person, eller vad nån annan är kapabel till som person.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 maj 2011 19:49

Johan Ågren skrev:Alltså det är inget konstigt. På samma sätt som att vi känner igen två lika delar så känner vi igen proportioner där en mindre del förhåller sig till en större del som den större delen förhåller sig till hela sträckan. Detta ger oss det gyllene snittet, inte någon magisk ekvation. Att naturen utvecklas åt detta håll är förklarligt utifrån att något alltid växer ur en tidigare del och innehåller detta som utgångsläge.

menar du att du jobbar med phi utan någon som helst anknytning till dess magiska övertoner? visst, det har jag inget emot, bara det att jag har en massa böcker som applicerar phi på allting, vilket i mina ögon är to much och inte särskilt tillförlitligt

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 maj 2011 19:55

Sefket Ramovic skrev:
rekoj skrev:
Sefket Ramovic skrev:

alltså jag är bara som jag är eftersom jag måste... det är inte så att min kropp vill lida och försaka sig själv genom att hjälpa andra som den inte har någon nytta utav... utan det är så att det sättet att leva på får mig att må bäst...jag kan inte leva utan kärleken som jag får när jag är ossjälvisk... jag får denna kärlek från gud eller något annat... jag kan inte leva utan kärlek... och ju mer jag är osjälvvisk desto mer kärlek får jag... min själ trånar efter kärlek... men min kropp lider...

vet inte vad du menar längre tyvärr
men behöver ovetande vara frustrerande egentligen?

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 01 maj 2011 19:56

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 01 maj 2011 21:14

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 maj 2011 21:19

En dag utan lidande hade varit tillräckligt, bara för att få veta hur det känns.

Lufier

Inläggav Lufier » 01 maj 2011 21:31

Sefket Ramovic skrev:
dokido skrev:
Sefket Ramovic skrev:
rekoj skrev:
Sefket Ramovic skrev:

alltså jag är bara som jag är eftersom jag måste... det är inte så att min kropp vill lida och försaka sig själv genom att hjälpa andra som den inte har någon nytta utav... utan det är så att det sättet att leva på får mig att må bäst...jag kan inte leva utan kärleken som jag får när jag är ossjälvisk... jag får denna kärlek från gud eller något annat... jag kan inte leva utan kärlek... och ju mer jag är osjälvvisk desto mer kärlek får jag... min själ trånar efter kärlek... men min kropp lider...

vet inte vad du menar längre tyvärr
men behöver ovetande vara frustrerande egentligen?

menar bara att mitt ego och min själ har olika behov... och att jag är ossjälvvisk enbart för att tillfredställa min själsbehov
jag är varken bättre eller sämre än någon annan,

Det där förstår jag Sefket. Jag tror det handlar om en ärlig vilja att göra gott och samtidigt veta att ingen är felfri.
Äkta kärlek är förlåtande i sin natur.

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 01 maj 2011 22:34

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 maj 2011 23:11

varför tror du att du har en själ? eller på vilket sätt skiljer sig detta väsen ifrån egot?

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 02 maj 2011 02:29

Återgå till "Filosofi"