Harald Davidsson skrev:Algotezza skrev:Egen makt manifesteras främst genom den andres vanmakt.
/A-a
hur manifesteras egen vanmakt
inåt
den äter själen
/A-a
Moderator: Moderatorgruppen
Marko skrev:Utövas sunda maktförhållanden i världen ?
Om någon behandlar en grupp som mindre värda (vilket i sig är en subjektiv uppfattning och inte sann/falsk) så kommer du med största sannolikhet att få repressalier som inte är sunda.
så, varför inte ge folk samma möjligheter (värde)..
Vertumnus skrev:Makt är som Hannah Arendt påpekat endast för handen då människor handlar i samförstånd, makt skapas och upplöses med gruppen. Makt manifesteras i organisationen, i regelsystemet, men kan inte ytterligare materialiseras. Makt kan därmed inte ägas av någon enskild människa.
Vad härskaren eller slavägaren förfogar över är alltså inte makt utan våldsmedel vilka till skillnad från makt verkligen kan materialiseras och tas fram vid behov. Vad han i själva verket gör är att med hot om våld skapa en situation som simulerar makt.
Jag tror inte att Marko eller någon annan här verkligen skulle vilja att makten verkligen fördelades så jämlikt som möjligt över alla människor, till varje pris, oavsett hur mycket de mäktigaste skulle förlora på en sådan omfördelning
Harald Davidsson skrev:Den största makten kan vara att kunna undertrycka sin egen makt,
att ha MAKT över sin egen makt
Marko skrev:Jag tror inte att Marko eller någon annan här verkligen skulle vilja att makten verkligen fördelades så jämlikt som möjligt över alla människor, till varje pris, oavsett hur mycket de mäktigaste skulle förlora på en sådan omfördelning
Jodå, I ett visst läge så kan jag offra de mäktigaste liv om det så skulle vara. (mitt liv mot hans)
Jag själv njuter ifall ekonomin skulle rasa och dö ut, för här kommer min skadeglädje fram. för jag skiter fullkomligt i om en miljonär tappar sin förmögenhet eller om företag, banker och nationer går under.
jag njuter av att se kapitalet falla. för med död kommer alltid lite nyare och fräschare ersättare.
vi måste nå botten för att våga ta nya kliv. Så jag är ganska hatisk mot kapitalism i den variant som du förespråkar.
(går grekland under kommer en lokal valuta att skapas som bygger på helt andra värden än skuld)
Och alla ska ha samma möjligheter eller erbjudas samma möjligheter.
Min poäng är att jämlikhet inte är det viktigaste. En hög sammantagen livskvalitet är viktigare. Hellre att de flesta varelser är lyckliga och att några lider än att det inte finns några varelser alls.
Justin Case skrev:Harald Davidsson skrev:Den största makten kan vara att kunna undertrycka sin egen makt,
Kan du ge något exempel på det? Jag kommer bara på exempel på motsatsen. Jag är exempelvis kissnödig nu och har makt att gå på toa nu om jag vill, men undertrycker den makten tills vidare. Men inte har jag den största makten i världen för det. För att undertryckande av sin egen makt ska kunna vara "den största makten" måste man, tycks det mig, ha den största makten först. Om det bara är en begränsad makt man undertrycker, utövar man med undertryckandet av den makten också bara en begränsad makt, och alltså inte "den största makten".
Algotezza skrev:Justin Case skrev:Harald Davidsson skrev:Den största makten kan vara att kunna undertrycka sin egen makt,
Kan du ge något exempel på det? Jag kommer bara på exempel på motsatsen. Jag är exempelvis kissnödig nu och har makt att gå på toa nu om jag vill, men undertrycker den makten tills vidare. Men inte har jag den största makten i världen för det. För att undertryckande av sin egen makt ska kunna vara "den största makten" måste man, tycks det mig, ha den största makten först. Om det bara är en begränsad makt man undertrycker, utövar man med undertryckandet av den makten också bara en begränsad makt, och alltså inte "den största makten".
Harald bara svamlar - till och med värre än jag ibland.
Hans idé leder till en oändlig regress, för större än makten över sin makt måste makten över makten över makten vara etc.
Den största makten i den digitala världen är att hålla käften och inte synas där så dj-a mycket. Den makten har inte jag.
Den största makten på ett forum är att avstå från sista ordet.
Att avstå från makten är dock något annat än att undertrycka sin makt. Det är att ge andra makt, lämna över sin makt till den andre, till den maktlöse, makten att ge den maktlöse makt. Den makten är något helt annat. Den är det få som har.
/A-a
Harald Davidsson skrev:Algotezza skrev:Justin Case skrev:Harald Davidsson skrev:Den största makten kan vara att kunna undertrycka sin egen makt,
Harald bara svamlar - till och med värre än jag ibland.
Hans idé leder till en oändlig regress, för större än makten över sin makt måste makten över makten över makten vara etc.
Den största makten i den digitala världen är att hålla käften och inte synas där så dj-a mycket. Den makten har inte jag.
Den största makten på ett forum är att avstå från sista ordet.
Att avstå från makten är dock något annat än att undertrycka sin makt. Det är att ge andra makt, lämna över sin makt till den andre, till den maktlöse, makten att ge den maktlöse makt. Den makten är något helt annat. Den är det få som har.
/A-a
vad är att uindertrycka sin makt, detta är en beskrivning av en process
som dels sker i Mind,
dels i Känslan,
men dels också i kroppen,
allt detta att undertrycka är en trefaldig process, som är den enda möjlighet vi har
som människa att förandliga oss,
och att avstå sin makt bara i ord är ganska enkelt,
jag avstår t.ex. att rösta, det kostar mig inte ett ruttet lingon av lidande,
men att inte bara avstå,
men undertrycka sin makt trefaldigt,
detta är det bara helgon som Mahavira som satt i praktiken,
för varje handling du undertrycker,
varje maktanspråk i världen som du undertrycker
kommer att transformeras till andlig makt, ja, till och med till mirakel makt.
Harald Davidsson skrev:Vad vill makten på jorden med människans liv.
Marko skrev:Harald Davidsson skrev:Vad vill makten på jorden med människans liv.
Eftersom det är vi som är makten så får vi fråga oss vad vi vill med varandras liv.
Makten bygger på beroende, vilket är ofrånkomligt i människans kultur,
vi är en social varelse, och vi behöver varandra. Det skapar situationer där vi bygger upp tillit och sammarbete.
Det är en god variant av makt. ett barn behöve sina föräldrar och föräldrarna tar hand om barnet (och med andras insyn så sköter man det bättre, ingen vill bli klassad som dålig förälder..)
den sämre varianten av makt är när den separerar människor och bygger distanser mellan varandra.
den gör oss osociala och vi förlorar lusten att ge och tappar empatin.
Så din fråga blir liet fel om man ser makten från det perspektivet,
för makten har ingen egen vilja, vi har våra val.
Mycket av fokus på makt ligger när vi tänker på ondska och hur state kan missbruka sin ställning.
men ställningen i sig är inte makt, utan personerna där som kan börja dominera andra med de medel som han har fått till förfogande. Så vad vill en politiker med våra liv ? hur mycket tillåter vi innan vi säger ifrån ?
som jag ser det måste det alltid finnas en balans i allt vi gör,
allt i naturen har en balans, mänskan lever i samma system. får samhället för mycket makt,
så kommer nog samhället att kollapsa. får människan för mycket makt så kollapsar samhället.
Jag ser likadant på ekonomin, får ekonomin för mycket makt över människan,
så kommer ekonomin att kollapsa. har alla människor lika mycket pengar, så kollapsar ekonomin.
Jag har till och från funderat runt lokal ekonomi, det var en amerikan som tog upp det med mig för några år sedan,
då tyckte jag han var tokig med sina ideer. Idag så har jag sett att lokala ekonomier fungerar i olika miljöer,
pengarna finns kvar, men den är mer fördelad och balansen ligger som krusningar på sjön mer än tsunamin som far omkring. Fokus har flyttats från pengar till arbete och service.
så makt, på vilken nivå ska vi lägga skillnaderna ?
vad tillåter vi för skillnader ? och vad värderar vi ?
ett öppet samhälle kanske har mer fördelar än nackdelar.
men då får vi vara beredda på att ge lite med.
Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster