Hej KorrespondentenKorrespondenten skrev:freddemalte skrev:Hej
Om vi utgår ifrån en traditionell common-sense-världsbild baserad på vardaglig logik, vetenskaplig metodik, grundläggande empiri och kontextuell koherens etc, har jag följande frågeställning, vilken bjuder mig stor nyfikenhet vad avser era svar:
Enligt den ovan nämnda världsbilden är allt vi (var och en av oss) kan uppleva och därmed känna till om världen, som vi antar och förutsätter är utanför oss, detsamma som elektriska och kemiska processer i våra hjärnor.
Fråga: Med vilken metod och på vilket sätt kan var och en av oss säkerställa och verifiera att allt det som vi just förutsätter vara utanför denna neurala process inte är något annat en enbart denna?
Hur kan med andra ord just du bevisa för dig själv att allt det du erfar inte enbart är just dina neruala processer?
Ser fram mot riktigt sakliga, välformulerade, hållbara och relevanta argument kring dina tankegångar vad gäller hur denna fråga kan besvaras på bästa sätt.
Obs! Blanda inte ihop denna fråga med frågor kring den ontologiska solipsismen samt olika grenar av denna, ty denna frågeställning handlar inte om huruvida världen är solipsistisk eller ej, utan hur man (oavsett solipsism eller inte) verifierar att den upplevad världen omkring en inte enbart är just den egna hjärnans neurala processer, dvs ett slutet och isolerat intrinsikalt system med den enda (uppenbara) egenskapen att generera upplevelsen av ditt liv.
Mvh
Fredrik
En rekommendation...var mer simpel i din kommunikation. "Tekniska" ordalag är inte fördelaktigt i talan till allmänheten.
Nu till din frågeställning: dina associationer tas ur din samlade kunskap, så om du märker av utveckling och framsteg inom teknik, vetenskap, etc. bland människor och samhälle, så är det knappast din fantasi som skapar dessa företeelser, såvida du ej har förmågan att se in i framtiden.
Vad gäller språkbruket har du till viss del en god poäng, samtidigt kan det vara av nytta att finslipa begreppen även för allmänheten. Men i grund och botten håller jag med dig - eller mer avancerat uttryckt föredrar även jag kommunikation via exformation
Nu till ditt påstående. Du menar alltså att evidens för att ytterväldens struktur är sådan som vi tycker oss uppfattar den återfinns i antagandet att man inte kan fantisera fram en viss teknisk utveckling?
Jag vet inte riktigt om jag hänger med på ditt resonemang, men jag har då inte lyft fram något om fantiserande. Min frågeställningen lyfter den ontologiska och fenomenologiska problematiken kring antagandet att allt vi känner till om vår omvärld får vi kommunicerat till oss via våra sinnen. Sinnenas information bearbetas och struktureras i hjärnan. Hur bevisar man då att det vi antar vara information från sinnena inte även det är en del av detta bearbetningssystem (som vi kallar för hjärnan).
Om jag dock ska vara välvillig inställd till det du påstår blir ju motfrågan - vad är det som säger att det som då kanske generar upplevelsen av en yttre värld inte skulle kunna generera upplevelsen av den tekniska utvecklingen?
Mvh
Fredrik