mullback skrev:Illusionen skrev:Antic skrev:Illusionen
Anta att du tittar på en metall-låda på ett bord som ljuset från fönstret speglar sig i. Du går runt bordet medan du tittar på lådan från en mängd olika vinklar och ser ljuset ständigt ändras och reflekteras från lådan, medan du givetvis får se alla lådans 4 sidor.
Anta nu att lådan du upplever inom dig är det enda som existerar.
Just därför är ingenting ett fast objekt förrän vi sätter ut ett mått med fasta objektiva siffror. Först då blir lådan ett fast objekt.
Upplevelsen kan bara bygga ständigt föränderliga realtidssekvenser av något.
Frågan löd, VARFÖR förhåller det sig så som du skriver ?
Av dina upprepningar drar jag slutsatsen att du inte förstår frågans innebörd.
En motfråga i all välmening skulle kunna vara: Bara för att det finns en fråga eller frågor betyder det således att det finns svar?
warum warum ist der banane krum? Vad utgör exempelvis själva essensen av filosofi? att veta kunna ge svar eller ständigt att kräva svar? undra? älska ovissheten? en definition är ju just kärlek till vishet.
För mig personligen känns det mer fritt att vara och känna desto större känsla för ödmjukhet vi visar både varandra och alla underliga funderingar vi alla har.
Trådens rubrik är utformad som en fråga, varför förslag till svar förväntas.
När frågan besvaras bör det då rimligen framgå av svaret vad som ligger till grund för det som hävdas.
Om det saknas grund/förankring för gjorda påståenden rör det sig enligt min personliga åsikt om ett ”godtyckligt tyckande”.
/ Illusionen