Varför mår man dåligt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 11 jun 2015 20:25

Algotezza skrev:Javisst. Vad vi uppfattar som verkligt eller ej beror väl i hög grad på hur våra sinnen, vår perception, och vår kognition fungerar,

Det är bara den ena sidan av saken. Träffas vi av blixten spelar det det ofta ingen roll hur vår perception fungerar, vi brinner delvis upp på grund av det kraftiga "stimuli" vi utsätts för. Krigspsykoser handlar också om vad offren faktiskt blivit utsatta för. Jag kan inte svara på om akuta psykoser har samma intensitet. Jag har visserligen sett en person med akut delirium tremens och en ung människa som insjuknat i schizofreni och flera liknande fall, hjärnskador etc. Det kan vara nog så realistiskt för den drabbade (kan jag tänka mig), men trots allt så finns det skillnader.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Algotezza » 12 jun 2015 08:46

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Javisst. Vad vi uppfattar som verkligt eller ej beror väl i hög grad på hur våra sinnen, vår perception, och vår kognition fungerar,

Det är bara den ena sidan av saken. Träffas vi av blixten spelar det det ofta ingen roll hur vår perception fungerar, vi brinner delvis upp på grund av det kraftiga "stimuli" vi utsätts för. Krigspsykoser handlar också om vad offren faktiskt blivit utsatta för. Jag kan inte svara på om akuta psykoser har samma intensitet. Jag har visserligen sett en person med akut delirium tremens och en ung människa som insjuknat i schizofreni och flera liknande fall, hjärnskador etc. Det kan vara nog så realistiskt för den drabbade (kan jag tänka mig), men trots allt så finns det skillnader.

Precis. Ovedersägliga fakta bortom perceptionen eller vad man ska kalla det.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 13 jun 2015 15:52

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Vad är illusion och vad är verkligt när det gäller hur man mår?

Illusionerna är väl som tankarnas ramverk, olika värden projiceras på omgivningen utifrån det, och vid upplevd kontakt med dessa värden framkallas känslor, man blir en del av verkligheten.

Illusion eller ej, så finns illusionerna och är verkliga på så sätt...

Det tror jag inte. Jag tror varken att illusioner finns eller är verkliga.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 13 jun 2015 16:48

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Illusion eller ej, så finns illusionerna och är verkliga på så sätt...

Bilden nedan ger en illusion av att det horisontella bandet går från en ljus nyans till en mörkare. Men det är en optisk illusion.

Bild
Simultaneous Contrast Illusion. The background is a color gradient and progresses from dark grey to light grey. The horizontal bar appears to progress from light grey to dark grey, but is in fact just one colour.
Moderator

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 14 jun 2015 14:45

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Illusion eller ej, så finns illusionerna och är verkliga på så sätt...

Bilden nedan ger en illusion av att det horisontella bandet går från en ljus nyans till en mörkare. Men det är en optisk illusion.

Bild
Simultaneous Contrast Illusion. The background is a color gradient and progresses from dark grey to light grey. The horizontal bar appears to progress from light grey to dark grey, but is in fact just one colour.

Jag anser att begreppet illusion kan användas för att beskriva den bilden, men å andra sidan finns det begrepp för allt, våra upplevelser finns ju inte, lika lite som det finns en verklig motsättning i bilden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 14 jun 2015 15:25

klorofyll skrev:Jag anser att begreppet illusion kan användas för att beskriva den bilden, men å andra sidan finns det begrepp för allt, våra upplevelser finns ju inte, lika lite som det finns en verklig motsättning i bilden.

Till synes verkar bandets nyans gå från ljust till mörkare grått, att det inte förhåller sig så förbryllar oss. Däri finns en spänning som intresserar psykologer. Våra sinnen kan luras på olika sätt. Vår perceptionsförmåga är mycket god, men inte perfekt.

Att vi har upplevelser bevisas enkelt av att vi kan beskriva sådana sinnesintryck som vi delar med andra.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Algotezza » 14 jun 2015 19:33

klorofyll skrev:Det tror jag inte. Jag tror varken att illusioner finns eller är verkliga.

Om illusioner inte finns, varför talar vi då om dem? Vad är de då, om inte illusioner?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 15 jun 2015 18:22

Pilatus, Algotezza

Hur ser eran definition av ordet illusion ut?

Användarvisningsbild
Zokrates

Varför mår man dåligt?

Inläggav Zokrates » 15 jun 2015 19:46

klorofyll skrev:Pilatus, Algotezza

Hur ser eran definition ut av ordet illusion?

Illusionen är en lek med våra sinnen, ibland sker det medvetet, typ när trollkonstnärer gör sina trick,
ibland sker det omedvetet, typ när våra sinnen spelar oss ett spratt, något förefaller vara på ett visst
sätt i båda fallen, men beror på något annat. De värsta illusionerna är väl när inbillningar misstas för
yttre verkliga skeenden som leder till handlingar som blir ödesdigra för andra, t.ex via politikers makt
eller sinnesrubbade våldverkare, oj, de kanske tillhör samma kategori?

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 16 jun 2015 13:09

Zokrates

Ja, tack för svaret. Förmodligen har vi många illusioner hela tiden. Kanske just nu. Jag skulle säga att illusionen är en upplevelse som framkallas i ett samspel mellan våra intryck och tankar. Enligt mig måste det som finns ha en massa, eller alternativt vara en symbol för något som har massa. Hur ser du på det?

Användarvisningsbild
Zokrates

Varför mår man dåligt?

Inläggav Zokrates » 16 jun 2015 16:25

Jag kanske skulle försöka mig på ett svar på frågan om varför man mår dåligt istället.

Så som jag ser det mår man främst dåligt utifrån två orsaker, den ena är fysisk och berör
ens kroppsliga hälsa, är man bristfällig fysisk mår man dåligt.
Den andra orsaken är psykiskt betingad och berör hur man interagerar med andra och
sig själv. I det förra fallet kan alltifrån levnadsvanor till ren otur påverka ens fysiska
sjukdomsbild, i mitt fall drabbades jag av en pytteliten insekt som delvis förstörde
mitt liv, fästingar kanske man inte normalt betraktar som livshotande, men de kan bli det.
Vad gäller den sistnämnda orsaken är den starkt beroende på samhällsnormer, kultur mao.
I en sjuk kultur frodas psykiska problem, ofta på grund av att kulturen krockar mot våra
mänskliga behov som är reella, medan däremot kulturen kan vara artificiell, tillkrånglad
och hämmande.

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 16 jun 2015 17:45

Men var går egentligen gränsen mellan kropp och själ?

Av psykiska problem kan man må riktigt fysiskt dåligt men om man äter rätt medicin så mår man bättre, eller?
Av konstant smärta i någon kroppsdel kan det bli riktigt plågsamt men borde det inte gå att lindra?
Av dåligt hjärta blir konditionen svag men går det inte att anpassa sin livsföring efter det?

Jag medger att man ofta har problem som man inte ser någon lösning på, men det måste väl finnas en?

Användarvisningsbild
Zokrates

Varför mår man dåligt?

Inläggav Zokrates » 16 jun 2015 19:05

Lösning, kanske mer ärlighet?
Egentligen borde väl varenda samhällsvetare öppet erkänna att den moderna människan har
skapat ett elakt samhällsmonster, men det vore väl att döda sin egen karriär det?

När det gäller den kroppsliga hälsan så kan vi inte göra så mycket mer än att vara försiktiga,
stressa mindre och ta det lite lugnare, vilket minimerar olycksrisker och förslitningsskador.
Sjukdomar går tyvärr inte att undvika, arv, miljö, livsstilsmönster, allt inverkar.
Den psykiska hälsan däremot är något som vi tillsammans skapar genom våra prioriteringar,
kanske är det dags att inse att vi valt ett destruktivt och ytterst ogynnsamt samhällsklimat,
ett val vi gjort genom att acceptera rådande normer och strukturer oavsett om vi deltagit
aktivt med att bygga upp detta system, eller passivt genom att bara låta det ske.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 16 jun 2015 23:39

klorofyll skrev:Men var går egentligen gränsen mellan kropp och själ?

Kanske skall man först fråga sig om det finns sådan gräns innan man ställer fråga var den i så fall skall dras.
klorofyll skrev:Av psykiska problem kan man må riktigt fysiskt dåligt men om man äter rätt medicin så mår man bättre, eller?

Främst har psykofarmaka mildrande effekt på psykiatriska tillstånd. Läkemedel kan inte i sig bota sjukdomen.
klorofyll skrev:Av dåligt hjärta blir konditionen svag men går det inte att anpassa sin livsföring efter det?

Det finns olika hjälpmedel, t ex pacemaker. Övervikt kan man relativt enkelt göra någonting åt. Även konditionen kan förbättras om man rör sig litet mer, t ex promenerar.
klorofyll skrev:Jag medger att man ofta har problem som man inte ser någon lösning på, men det måste väl finnas en?

De flesta problem kan analyseras. Det kan hjälpa att göra anteckningar, en slags dagbok. Kan man ringa in vad slags situationer man har svårt att klara, så har man kommit en bit på vägen. Hur man skall gå vidare kan man alltid diskutera med någon, få psykologisk rådgivning t ex.
Moderator

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 17 jun 2015 16:33

Zokrates skrev:Lösning, kanske mer ärlighet?

Om man är öppen och säger något man menar, så blir man många gånger rädd att vederbörande skall ogilla en för det, man är rädd för att någon får en negativ bild av en. Då krävs det självförtroende, samt att man vet var gränsen går, dessutom tar det ibland tid innan man får respons. Om vi var lite mindre rädda, lyssnade lite mer på varandra, så tror jag att många skulle må bättre. Man kan fråga sig: Var det verkligen så illa det jag sa?

Zokrates skrev:Egentligen borde väl varenda samhällsvetare öppet erkänna att den moderna människan har
skapat ett elakt samhällsmonster, men det vore väl att döda sin egen karriär det?

Det tråkiga är att alla har en sådan snäv bild, när du säger så t.ex. så undrar jag vad du syftar på, minnet är dessutom svagt, man vet inte hur det var förut. Menar du att moralen försämrats eller?

Zokrates skrev:Den psykiska hälsan däremot är något som vi tillsammans skapar genom våra prioriteringar,
kanske är det dags att inse att vi valt ett destruktivt och ytterst ogynnsamt samhällsklimat,
ett val vi gjort genom att acceptera rådande normer och strukturer oavsett om vi deltagit
aktivt med att bygga upp detta system, eller passivt genom att bara låta det ske.

Vi har olika drömmar ex.v. beroende på våra erfarenheter. Jag tror att barn är mycket mer känsliga än vuxna, och i barndomen kan man väl säga att personligheten grundas, så det är nog väldigt viktigt att barnen har det bra, men givetvis skall alla ha det bra. De flesta människor behandlar barn på ett bättre sätt, varför är vi inte lika goda och förstående mot alla? Sedan gäller det väl att se sig i spegeln, vad kan jag egentligen göra?!

Återgå till "Filosofi"