klorofyll skrev: Vad exakt består utvaldheten i??
Berätta för mig vad du själv tror det kan bestå i - eller av--- vore ju roligt att höra...
Moderator: Moderatorgruppen
klorofyll skrev: Vad exakt består utvaldheten i??
Esther skrev:klorofyll skrev: Vad exakt består utvaldheten i??
Berätta för mig vad du själv tror det kan bestå i - eller av--- vore ju roligt att höra...
Algotezza skrev:De flesta trådar tycks med Esthers benägna bistånd mest bara bli religiöst propagerande. Och motreaktioner. Jag är inte antireligiös och inte ateist men ibland blir det för mycket när allting ska vridas till Bibeltexter och djävul, helvetet, påven och fan och hans moster.
Jag tar en paus från detta forum nu. Tills jag får abstinens.
klorofyll skrev:Esther skrev:klorofyll skrev: Vad exakt består utvaldheten i??
Okej spontant:
Jag tror att de - utan värdering - står närmast Gud, vilket betyder att de är troende...
klorofyll skrev:Esther
Det är en sak jag undrar.. Varför sägs det att ondskan kommer ifrån hjärtat??
Esther skrev:klorofyll skrev:Esther
Det är en sak jag undrar.. Varför sägs det att ondskan kommer ifrån hjärtat??
Därför att det är så.
Mörkret finns där.
Som också Ljuset.
Hatet som Kärleken.
Det är inte svårt att räkna ut när man betänker att: äktenskapsbrott (löftet man gav men inte höll), Svek, Lögnen hänger ihop... det ena ger det andra och allt är emotivt.
Emotivt baserat säger psykologerna - teologerna använder Bilderna: Hjärtat.
klorofyll skrev:Hur skulle det vara att förlåta sig själv utan Gud??
Esther skrev:klorofyll skrev:
Menar du att judar är bättre människor än andra??
Sa jag det?
Nej - det sa jag inte... vad jag sa är det som är saken: de är Guds utvalda folk.
Det är ett faktum. Detta faktum avspeglar sig i allt --- de är världens i särklass mest förföljda folk i alla tider...
Att vara utvald av Gud innebär inte att de är bättre än andra - det innebär snarare ett slags kärleksförhållande. Det kan de välja ha eller inte - precis som alla döpta kan välja ha ett förhållande med Gud som är intimt - eller inte. Gud valde dem. De sa ja... men det finns bland dem som bland alla - goda och onda. Det har föga eller inte med utvaldheten att göra - de har fått löftet... vad de gör med det - är deras sak...
xion skrev:Esther skrev:klorofyll skrev:
Menar du att judar är bättre människor än andra??
Sa jag det?
Nej - det sa jag inte... vad jag sa är det som är saken: de är Guds utvalda folk.
Det är ett faktum. Detta faktum avspeglar sig i allt --- de är världens i särklass mest förföljda folk i alla tider...
Att vara utvald av Gud innebär inte att de är bättre än andra - det innebär snarare ett slags kärleksförhållande. Det kan de välja ha eller inte - precis som alla döpta kan välja ha ett förhållande med Gud som är intimt - eller inte. Gud valde dem. De sa ja... men det finns bland dem som bland alla - goda och onda. Det har föga eller inte med utvaldheten att göra - de har fått löftet... vad de gör med det - är deras sak...
So much for education!
Esther skrev:Algotezza skrev:De flesta trådar tycks med Esthers benägna bistånd mest bara bli religiöst propagerande. Och motreaktioner. Jag är inte antireligiös och inte ateist men ibland blir det för mycket när allting ska vridas till Bibeltexter och djävul, helvetet, påven och fan och hans moster.
Jag tar en paus från detta forum nu. Tills jag får abstinens.
Det är bra --- men allt kokar ner till de STORA bilderna - det gör alltid det: död, liv, Kärlek, Hat, Gud, Djävul - Ljus, Mörker... det är liksom botten på all stor Filosofi... - du må kanske tycka det är trevligt utan de stora djupa frågornas botten --- men om man aldrig berör något i djupet blir det ju bara flacka cocktailsamtal om vädret och hur man mår - det kan man väl göra (gör man väl) alltid överallt bara ändå.
Algotezza skrev:Djupytligt snack kallade jag och mina polare det på 70-talet.
Esther skrev:klorofyll skrev:Hur skulle det vara att förlåta sig själv utan Gud??
meningslöst...
Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster