Vad är en människa?

Moderator: Moderatorgruppen

Esther

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 28 maj 2018 17:26

klorofyll skrev: Vad exakt består utvaldheten i??

Berätta för mig vad du själv tror det kan bestå i - eller av--- vore ju roligt att höra...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är en tråd på detta forum?

Inläggav Algotezza » 28 maj 2018 18:04

De flesta trådar tycks med Esthers benägna bistånd mest bara bli religiöst propagerande. Och motreaktioner. Jag är inte antireligiös och inte ateist men ibland blir det för mycket när allting ska vridas till Bibeltexter och djävul, helvetet, påven och fan och hans moster.

Jag tar en paus från detta forum nu. Tills jag får abstinens.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 18:32

Esther skrev:

Berätta för mig vad du själv tror det kan bestå i - eller av--- vore ju roligt att höra...

Okej spontant:

Jag tror att de - utan värdering - står närmast Gud, vilket betyder att de är troende...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 19:52

Esther

Det är en sak jag undrar.. Varför sägs det att ondskan kommer ifrån hjärtat??

Esther

Re: Vad är en tråd på detta forum?

Inläggav Esther » 28 maj 2018 21:18

Algotezza skrev:De flesta trådar tycks med Esthers benägna bistånd mest bara bli religiöst propagerande. Och motreaktioner. Jag är inte antireligiös och inte ateist men ibland blir det för mycket när allting ska vridas till Bibeltexter och djävul, helvetet, påven och fan och hans moster.

:)
Det är bra --- men allt kokar ner till de STORA bilderna - det gör alltid det: död, liv, Kärlek, Hat, Gud, Djävul - Ljus, Mörker... det är liksom botten på all stor Filosofi... - du må kanske tycka det är trevligt utan de stora djupa frågornas botten --- men om man aldrig berör något i djupet blir det ju bara flacka cocktailsamtal om vädret och hur man mår - det kan man väl göra (gör man väl) alltid överallt bara ändå.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 21:19

klorofyll skrev:
Esther skrev:

Okej spontant:

Jag tror att de - utan värdering - står närmast Gud, vilket betyder att de är troende...

Nej - jag uppfattar inte alls detta så. De har fått nåden att lära Känna Gud. Den Ende. Den Evige - Jag Är - Gud.
Detta innebär att de har fått Lagen/Profeterna/Löftet... samt var de som gav detta till världen ...
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 21:22

klorofyll skrev:Esther

Därför att det är så.

Mörkret finns där.
Som också Ljuset.
Hatet som Kärleken.

Det är inte svårt att räkna ut när man betänker att: äktenskapsbrott (löftet man gav men inte höll), Svek, Lögnen hänger ihop... det ena ger det andra och allt är emotivt.
Emotivt baserat säger psykologerna - teologerna använder Bilderna: Hjärtat.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 21:26

Esther skrev:
klorofyll skrev:Esther

Därför att det är så.

Mörkret finns där.
Som också Ljuset.
Hatet som Kärleken.

Det är inte svårt att räkna ut när man betänker att: äktenskapsbrott (löftet man gav men inte höll), Svek, Lögnen hänger ihop... det ena ger det andra och allt är emotivt.
Emotivt baserat säger psykologerna - teologerna använder Bilderna: Hjärtat.

Och vad är en människa?
Sammansatt - ...men kan följa Ljuset/Sanningen/Godheten/Äktheten/Kärleken/Trofastheten - eller ... motsatsen.

De flesta vill inte beröra något av det som är mörkt inom dem själva eller andra - "bara fantastiskt underbart härligt ljuvlig fint...." som inte livet är, inte människan är...
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 21:59

Hur skulle det vara att förlåta sig själv utan Gud??

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 22:40

klorofyll skrev:Hur skulle det vara att förlåta sig själv utan Gud??

meningslöst...
Veritas vos liberabit

xion

Inläggav xion » 29 maj 2018 05:44

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Menar du att judar är bättre människor än andra??

Sa jag det?
Nej - det sa jag inte... vad jag sa är det som är saken: de är Guds utvalda folk.
Det är ett faktum. Detta faktum avspeglar sig i allt --- de är världens i särklass mest förföljda folk i alla tider...
Att vara utvald av Gud innebär inte att de är bättre än andra - det innebär snarare ett slags kärleksförhållande. Det kan de välja ha eller inte - precis som alla döpta kan välja ha ett förhållande med Gud som är intimt - eller inte. Gud valde dem. De sa ja... men det finns bland dem som bland alla - goda och onda. Det har föga eller inte med utvaldheten att göra - de har fått löftet... vad de gör med det - är deras sak...

So much for education!

Esther

Inläggav Esther » 29 maj 2018 08:55

xion skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:
Menar du att judar är bättre människor än andra??

Sa jag det?
Nej - det sa jag inte... vad jag sa är det som är saken: de är Guds utvalda folk.
Det är ett faktum. Detta faktum avspeglar sig i allt --- de är världens i särklass mest förföljda folk i alla tider...
Att vara utvald av Gud innebär inte att de är bättre än andra - det innebär snarare ett slags kärleksförhållande. Det kan de välja ha eller inte - precis som alla döpta kan välja ha ett förhållande med Gud som är intimt - eller inte. Gud valde dem. De sa ja... men det finns bland dem som bland alla - goda och onda. Det har föga eller inte med utvaldheten att göra - de har fått löftet... vad de gör med det - är deras sak...

So much for education!

https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Jews
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 maj 2018 14:47

Esther skrev:
Algotezza skrev:De flesta trådar tycks med Esthers benägna bistånd mest bara bli religiöst propagerande. Och motreaktioner. Jag är inte antireligiös och inte ateist men ibland blir det för mycket när allting ska vridas till Bibeltexter och djävul, helvetet, påven och fan och hans moster.

:)
Det är bra --- men allt kokar ner till de STORA bilderna - det gör alltid det: död, liv, Kärlek, Hat, Gud, Djävul - Ljus, Mörker... det är liksom botten på all stor Filosofi... - du må kanske tycka det är trevligt utan de stora djupa frågornas botten --- men om man aldrig berör något i djupet blir det ju bara flacka cocktailsamtal om vädret och hur man mår - det kan man väl göra (gör man väl) alltid överallt bara ändå.

Tvärtom. Om de stora frågorna inte är rotade i ens egen vardag är de bara abstraktioner man tar till för att fly, fly från sig själv. Man tar stora uppumpade ord i sin mun eller låter dem bli till genom fingrarnas skrivande för att slippa se sig sådan man är. Värsta cocktailsnacket utförs av kulturmän och kulturkvinnor som talar med STORA ord om Existentiella och Filosofiska frågor. Djupytligt snack kallade jag och mina polare det på 70-talet. Ett språkspel lätt att lära. Varje tid har sin profeter man ska läsa och kan låna terminologi från. Man åker upp i sin luftballong fylld med metan för att se världen från ovan men en kråka kan lätt haka hål på ballongen och den sura doften sipprar ut och ballongen dar ned i någon gödselhög.

I vardagen kan man finna allt. Vardagen är de stora frågornas källa och experimentlabb.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 15:09

Algotezza skrev:Djupytligt snack kallade jag och mina polare det på 70-talet.

Intressant ord. Tyvärr köper publiken ofta sanningar som framförs av människor som tar sig själva på stort allvar. I allmänhet.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 15:58

Esther skrev:
klorofyll skrev:Hur skulle det vara att förlåta sig själv utan Gud??

meningslöst...

Det konstiga är...- att det är svårt att förstå.

Återgå till "Filosofi"