rättfärdig krig

Moderator: Moderatorgruppen

Benjie

Inläggav Benjie » 05 sep 2006 15:03

Blodtörstig...MOI...?

Visst inte! Jag är fridsammare än Bamse.

Men en aggressor, en verklig angripare, ett verkligt angreppskrig en verkligt fientlig makt till vårt lands frihet skall bemötas med verklig vapenmakt.

Hur skulle världen sett ut om inte Hitlersstyrkor krossades om inte det brittiska imperiets militärakt i Indien krossades om inte om inte algerierna krossade den franska kolonialmakten om inte vietnameserna slog sönder den amerikanska imperialismens styrkor om inte det kinesiska folket hade slagit den japanska imperialismens sönder och samman osv

Om jag inte trodde Er om bättre kära debattörer skulle jag få för mig att Ni ber om ett sådant världens tillstånd där folk och Nationer blir förslavade av den för tillfället starkaste militärmakten.

BENJIE

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 05 sep 2006 15:08

Men titta på det du skriver. Rättfärdigt krig. Det var väl ändå Hitler som krigade. Du blandar in militärt försvar, bara för att styrka din tes om rättfärdigt krig. Du har säkert övertalat någon, men inte mig. Nästa fråga handlar om hur man bäst försvarar sig. Jag tycker inte man gör det med våld. Det saboterar bara opinionen för krigets offer

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 sep 2006 15:19

Benjie skrev:Blodtörstig...MOI...?

Visst inte! Jag är fridsammare än Bamse.

Men en aggressor, en verklig angripare, ett verkligt angreppskrig en verkligt fientlig makt till vårt lands frihet skall bemötas med verklig vapenmakt.

Hur skulle världen sett ut om inte Hitlersstyrkor krossades om inte det brittiska imperiets militärakt i Indien krossades om inte om inte algerierna krossade den franska kolonialmakten om inte vietnameserna slog sönder den amerikanska imperialismens styrkor om inte det kinesiska folket hade slagit den japanska imperialismens sönder och samman osv

Om jag inte trodde Er om bättre kära debattörer skulle jag få för mig att Ni ber om ett sådant världens tillstånd där folk och Nationer blir förslavade av den för tillfället starkaste militärmakten.

BENJIE

Kontrafaktiska villkorssatser är alltid logiskt sanna. Världen kunde följaktligen sett ut hur som helst om Hitler vunnit etc. I ett parallellt universum gjorde han det. Åk dit och kolla, bara!

Det viktiga är vilken framtida strategi som är mest relevant att välja för att mänskligheten inta skall gå under.

A

Benjie

Inläggav Benjie » 05 sep 2006 15:34

Ooopsie Daisy!

Jag ändrar mig genast och talar då inte mer om det rättfärdiga kriget men om det rättfärdiga försvaret mot en angripares krigiska styrkor.

Alla nöjda nu?

Förutom Ghandisternas förlorarlinje?

Dvs gör Din försvarslinje/taktik mot fienden till en där Du med vänlighet, kyssar och kärlek söker övertyga honom om att han begår ett fel i att våldföra sig på Ditt land och Dina folk.

Sorry that wont happen...ever! Några enskilda soldater kan tycka situationen är för obehaglig och vämjas så över sina dåd att de tar sina egna liv eller fixar sig sårade att  de kan få komma hem, men att krossa deras arme fordrar andra metoder.

BENJIE

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 11 sep 2006 23:44

Anders H skrev:Men titta på det du skriver. Rättfärdigt krig. Det var väl ändå Hitler som krigade. Du blandar in militärt försvar, bara för att styrka din tes om rättfärdigt krig. Du har säkert övertalat någon, men inte mig. Nästa fråga handlar om hur man bäst försvarar sig. Jag tycker inte man gör det med våld. Det saboterar bara opinionen för krigets offer

Varför hänger du upp dig på om krig är "rätt" eller "fel"? Om det behövs, behövs det. Om jag varit Hitler och fått diverse demokratiska länder på nacken, hade jag antagligen också krigat tillbaka, dvs, så länge jag inte hade varit en humanist.  :roll:

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 12 sep 2006 00:07

näckrosblad skrev:Varför hänger du upp dig på om krig är "rätt" eller "fel"? Om det behövs, behövs det. Om jag varit Hitler och fått diverse demokratiska länder på nacken, hade jag antagligen också krigat tillbaka, dvs, så länge jag inte hade varit en humanist.  :roll:

Om inget annat så bevisar DET att det aldrig kan finnas något rättfärdigt krig.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 19 sep 2006 20:13

Anders H skrev:
näckrosblad skrev:Varför hänger du upp dig på om krig är "rätt" eller "fel"? Om det behövs, behövs det. Om jag varit Hitler och fått diverse demokratiska länder på nacken, hade jag antagligen också krigat tillbaka, dvs, så länge jag inte hade varit en humanist.  :roll:

Om inget annat så bevisar DET att det aldrig kan finnas något rättfärdigt krig.

Eller snarare, att vissa människor moraliserar över livets frågor, medan andra tolkar dem utifrån ett icke-moraliskt perspektiv. Dagens svenska ungdomar skulle definitivt behöva ett krig för att vakna upp från sin konstumtionsdröm.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 19 sep 2006 20:36

näckrosblad skrev:Eller snarare, att vissa människor moraliserar över livets frågor, medan andra tolkar dem utifrån ett icke-moraliskt perspektiv. Dagens svenska ungdomar skulle definitivt behöva ett krig för att vakna upp från sin konstumtionsdröm.

Krig för att det råkar behaga dig? Krig för att du inte gillar konsumtion? Du är galen.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 19 sep 2006 20:39

Anders H skrev:Krig för att det råkar behaga dig? Krig för att du inte gillar konsumtion? Du är galen.

Men Anders då! Det där var väl ändå lite intolerant, tycker du inte det?

Återgå till "Filosofi"