Jbig skrev:Från min sida sett är saken avgjord, hennes samhälle styrs av en dogm
Var drar du gränsen för en dogm? Vi lyder ju också under en bindande föreställning som säger att demokrati är det rätta. Jag försöker inte ställa dig mot väggen här, jag är bara nyfiken på hur du definierar skillnaden.
För: När du skriver:
I en demokrati är det, trots att majoriteten så i teorin kan önska, förbjudet att staten dödar människor, vad de än gjort!
...så är det du som är dogmatisk. Så där använder
absolut inte alla människor begreppet "demokrati". Det finns ingenting i demokratibegreppet
i sig som talar mot dödsstraff, så vad du gör är att fylla det med en massa andra värden och idéer och sedan ta för givet att alla måste tycka som du.
Var god presentera belägg för din sak om du anser att jag har fel.
Är garantierna i en nattväktarstat, där en bestämmer över de övriga nio
Var god presentera
ett enda exempel där en person bestämmer över nio i en nattväktarstat. Inte något "det förstår man ju att det kommer bli som så..." eller "jomen man kan tänka sig att det kommer leda till..." utan ett enda rakt exempel på där en person bestämmer över nio andra, som nattväktarstaten
av nödvändighet inte kan göra något åt.
Rafael är fortfarande sur på jbig och hans kunnande,
Hjälp! Pratar du i tredje person nu också?
demokratin alltid lett till mer av humanism!
Få se nu... USA var definitivt demokratiskt under utrotandet av diverse indiansk urbefolkning. För att inte tala om vietnamkriget, zulukriget, Israels sittande regering och såväl den folkvalde Milosevic. Det finns helt enkelt idel demokratier som gjort sig skyldiga till både folkmord och förföljelser.
Så var det med det.
Nattväktarstaten gynnar enbart den som har medel, ingen annan.
Nej, den gynnar också (bland andra):
1. Den som vill leva på ett sätt som inte skadar andra, men som ändå inte accepteras av kollektivet. Såsom den som vill använda narkotika, den som har en avvikande sexualitet, den som vill gambla, den som vill ta del av ocensurerad kultur och liknande.
Hit räknas också de som vill leva i en separat ideologi. Det går utmärkt att leva i ett kommunistiskt kollektiv inom nattväktarstaten, precis såsom man kan skapa ett litet undersamhälle helt enligt kristna värderingar om man så vill. Folk kan rentutav välja att leva i någons tyranniska rike om de så önskar.
2. Den som inte vill betala för tjänster hon inte vill ha (förutom de som hör till nattväktarstaten; grundläggande ordning och säkerhet). Såsom den som vill slippa betala för ett kungahus, för tungrodd byråkrati, public service och olika fall av kommitéer som vill utreda sånt man själv tycker är trams.
3. Den som har en affärsidé och tror sig kunna hjälpa samhället mer genom att få den idén förverkligad än genom att fastna i en massa administration och byråkrati.
Osv. Flera (men inte alla) av ovan nämnda saker är omöjliga att göra i vårt samhälle.
Du påstår att du inte anser att allt som går emot Rand och hennes fascism inte är ett hot, vad skriver du här då:
"....Men två personer får inte bestämma över en tredje bara för att de är en majoritet."
Och här går det ju ordentligt emot Rands idéer, och dem gillar du väl, eller?
Nej,
jag är inte så förtjust i dem. Jag tycker bland annat att det behövs ett starkt socialt skyddsnät. Det är ju det jag skrivit om och om igen; det är skillnad på
mina åsikter och när jag korrigerar dina missförstånd om vilka åsikter som
objektivisterna har.
Och nej, det går att leva i en demokrati inom en odemokratisk nattväktarstat
om man vill, men ingen
tvingas till det av staten. Så tanken på demokrati är inget "hot" mot objektivismens styre.
Men är inte det demokratins kärna, att majoriteten bestämmer över minoriteten? Eller menar du att det finns ett bättre system?
Jag menar vad jag skrev; att demokratier kan spåra ur i pöbelstyren, och att jag ser det som ungefär lika illa som objektivismen.
Fast du verkar något börja svänga i det där med demokrati, du tycks ju för varje inlaga införd av jbig gilla det mer och mer, samtidigt som din tro på Ayn Rands fascism mer och mer sviktar!
Nej, däremot försöker jag vara tydligare med att skriva vad
mina åsikter är till skillnad från
objektivismens, eftersom jag har kommit till insikt om att du läser som en kratta.
Och, ja, alla andra system utöver demokratin anser jag vara olika varianter av fascism, det har du helt rätt i! Har du förresten något att tilläga där?
Inte mer än att du har fel. Så använder man inte orden. Anarki är inte detsamma som fascism, till exempel.
"Du menar att vi lever i en fasciststat här i Sverige, bara för att någon upprätthåller ordningen?"
När skrev jag det menar du?
Du behöver inte fråga, jag citerade dig innan jag skrev vad jag skrev. Men jag kan ta det igen:
"vad är det för skillnad på ett "ordningssamhälle" och ett "oordningssamhälle"? Vem upprätthåller ordiningen i ett sådant samhälle månntro?"
Svaret är förstås polisen! Polisen och militären; och det är samma polis i nattväktarstaten som den vi har idag i Sverige; 100% skattefinansierad.
Nu vet jag att du går efter en definition på fascism som skiljer sig från resten av mänskligheten, men när jag trodde att du talade samma språk som resten av oss så tog jag för givet att du menade att det avgörande för fascismen var - som du skrev -
vem som upprätthåller ordningen. Men nu vet jag alltså att så inte är fallet. Tack för klargörandet.
Du skriver att nattväktarstaten skyddar individen mot andra! Skyddas den fattige individen mot att bli utnyttjad av den rike också?
Ja, den rike får exempelvis inte angripa den fattige på något vis med fysiskt våld, och i affärsuppgörelser mellan de båda så har staten samma uppdrag att förhålla sig neutral som vi har idag. Vidare kan inte den rike påverka
lagen på något vis, varken genom lobbying eller hot om att flytta sin produktion utomlands; så även om de rika överlag är kristna vita män så kan de inte på något vis influera
lagen med kristna, vita värderingar.
Som vi av fakta kan konstatera, är borgaren, inte minst liberalen, ständigt redo att marschera för en fasistisk ordning, om det behövs!
Det var ett ganska selektivt underlag, va? Tycker du att kommunisterna var liberaler, de också?
Om du däremot ville leda i bevis att alla ideologier kan bli fascistiska i praktiken så håller jag med dig.