Överflödiga människor?

Moderator: Moderatorgruppen

What Gives?

Inläggav What Gives? » 05 jun 2007 14:43

What Gives? skrev:Nu är emellertid en viss arbetslöshet nödvändig för att inte orsaka löneinflation, men det är en annan diskussion.

Tvärtom måste det vara. Hög tillgång på arbetskraft tillåter låga löner. Snurrigt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2007 15:27

What Gives? skrev:
What Gives? skrev:Nu är emellertid en viss arbetslöshet nödvändig för att inte orsaka löneinflation, men det är en annan diskussion.

Tvärtom måste det vara. Hög tillgång på arbetskraft tillåter låga löner. Snurrigt.

Ekonomi är ändå ingen exakt vetenskap. Den handlar ju bara om att försöka motivera varför det är som det är, så jag utgick från att även ditt inlägg var ett exempel på detta. Analyserade inte logiken i det...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Komplettering!

Inläggav * KYREUS * » 07 jun 2007 11:02

Vad jag sjalv tankte (skriver fran Paris, darav staningen) med traden fran borjan, ar just det foljande: haller inte andliga yrken som prasterskap att bli en " overflodig vara" i denna den mest kommersiella av varldar?

( :? ) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: - Komplettering!

Inläggav Zokrates » 07 jun 2007 11:20

(c) KYREUS skrev:: Håller inte andliga yrken som prästerskap på att bli en " överflödig vara" i denna den mest kommersiella av varldar?

Tvärtom, som varje bristvara ökar dess värde rent kommersiellt även om handel och efterfrågan styr dagspriset så är det faktiska värdet underskattat. Även kyrkan måste ägna sig åt marknadsföring för att nå ut med sitt budskap till allmänheten.
Här ligger styrkan i dess ekumeniska aspekter och för att nå ut med budskap krävs det en ökad öppenhet för olika kulturella områden som berör människor på ett andligt plan likväl som på ett materiellt.
Det är genom att verka inom kulturen som kyrkan med sin enorma rikedom bäst kan förvalta sitt arv. Samverkan med skolor, föreningar och andra trossamfund kan på sikt leda till minskad segregation,
men det gäller att inte ge upp och drabbas av hopplöshetens vanmakt. :wink:

Benjie

Inläggav Benjie » 07 jun 2007 16:10

Zokrates skrev:
(c) KYREUS skrev:: Håller inte andliga yrken som prästerskap på att bli en " överflödig vara" i denna den mest kommersiella av varldar?

Tvärtom, som varje bristvara ökar dess värde rent kommersiellt även om handel och efterfrågan styr dagspriset så är det faktiska värdet underskattat. Även kyrkan måste ägna sig åt marknadsföring för att nå ut med sitt budskap till allmänheten.
Här ligger styrkan i dess ekumeniska aspekter och för att nå ut med budskap krävs det en ökad öppenhet för olika kulturella områden som berör människor på ett andligt plan likväl som på ett materiellt.
Det är genom att verka inom kulturen som kyrkan med sin enorma rikedom bäst kan förvalta sitt arv. Samverkan med skolor, föreningar och andra trossamfund kan på sikt leda till minskad segregation,

Vad  gäller  ekonomi  kan det  bland vara  precis  som Du säger Zokrates .. men i denna vår tid är  inte  religionen  ngn  lösning och därmed heller ingen ädel eller  behövd eller unik VARA ( som ett själens  plåster  eller  smärtstillande borttagande  av  det ONDA) dess existensberättigande dvs  betydelse för lösandet av samhällsproblem som fattigdom /rikedom  krig  arbetslöshet  osv. är  ZERO, ty inga  böner tycks  hjälpa  här!!

Kapitalet  eller  bourguoisiens ekonomiska  system har byggt in  eller  bär inom sig motsättningen mellan slavar (arbetarna)  och herrar (industriägarna)  en  motsättning som inte kan  lösas  med  mindre  än en  revolution visavi de "orättvisa produktionsförhållandena".

Ps . Upphäver man då dessa billiga  prodförhållanden,  så kommer vi in i ett samhällsförhållande  som mer än ngt annat  liknar  KOMMUNISM!! Ds.  

BENJIE

Benjie

Inläggav Benjie » 07 jun 2007 16:14

Algotezza skrev:
What Gives? skrev:

Ekonomi är ändå ingen exakt vetenskap. Den handlar ju bara om att försöka motivera varför det är som det är, så jag utgick från att även ditt inlägg var ett exempel på detta. Analyserade inte logiken i det...

A

I vilket  led eller  begrepp kan inte  ämnet ekonomi anses vara  KORREKT DEFINIERAT i vetenskaplig  mening???

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2007 16:22

Benjie skrev:
Algotezza skrev:
What Gives? skrev:

A

I vilket  led eller  begrepp kan inte  ämnet ekonomi anses vara  KORREKT DEFINIERAT i vetenskaplig  mening???

BENJIE

Självklart kan man vetenskapligt definiera vad man menar med ekonomi men det blir ju inte som vetenskap betraktad en exakt vetenskap för det. Den är ju till för politikens skull, för att motivera politiskt-ekonomiska   förändringar eller uteblivna sådana på ett "vetenskapligt sätt" med hjälp av lämpliga siffror. Den är idag mest ett redskap för politikerna att hålla kvar världens tillstånd i status quo så långt det går. I stort alltså.

Finns det någon  ekonomi med revolutionär potential att tala om efter Marx?

A
Algotezza aka Algotezza

Benjie

Inläggav Benjie » 07 jun 2007 19:34

Marx analys  var/är en kritik av vårt samhälles ekonomiska  förhållanden.

Ekonomi är en faktisk  vetenskap, bara  det inte  gäller ekonomi ur den borgerliga  ideologins landamären, ty då är det blott ett "sätt" att tala  om nödvändigheter  eller förbehåll inom ekonomin utifrån borgarklassens intresse.

BENJIE

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 jun 2007 19:47

Krax, krax, från en liten kråka.
Benjie, broder Kyreus ställde en fråga; "Håller inte andliga yrken som prästerskap på att bli en " överflödig vara" i denna den mest kommersiella av världar?"
Varpå jag svarade utifrån detta med:" Tvärtom, som varje bristvara ökar dess värde rent kommersiellt även om handel och efterfrågan styr dagspriset så är det faktiska värdet underskattat. Även kyrkan måste ägna sig åt marknadsföring för att nå ut med sitt budskap till allmänheten. "

Hade du förstått detta så hade du inte behövt snöa in dig i olika former av varor. Men jag ber att få lov att påpeka, att även tjänster räknas som varor inom den ekonomiska sektorn.

Så frågeställningen handlar inte om ekonomi som sådan utan på vilken funktion kyrkan skall ha i framtiden, ökad sekularisering leder till ett mindre behov av präster, vilket kan tolkas som att personer som Kyreus känner sig överflödiga. :lol:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 jun 2007 19:51

Benjie skrev:
Zokrates skrev:

Vad  gäller  ekonomi  kan det  bland vara  precis  som Du säger Zokrates .. men i denna vår tid är  inte  religionen  ngn  lösning och därmed heller ingen ädel eller  behövd eller unik VARA ( som ett själens  plåster  eller  smärtstillande borttagande  av  det ONDA) dess existensberättigande dvs  betydelse för lösandet av samhällsproblem som fattigdom /rikedom  krig  arbetslöshet  osv. är  ZERO, ty inga  böner tycks  hjälpa  här!!

Nej men genom att agera som en plattform för diskussioner kring etik och moral så kan dessa förhållanden synas och medvetandegöra hos breda folklager. Det är en revolution i sig. Du underskattar den andliga institutionens medverkan vid samhällsbygget. Däremot tror jag att kyrkan om den skall kunna vända den kurva av influens som den håller måste börja jobba över gränserna mellan religioner. Det är nog dags för religionerna att blandas upp och göra gemensam front. Det är ändå i grund och botten mestadels lika budskap som dom håller. Det är teknikaliteterna som skiljer.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 jun 2007 20:01

Här var jag lite för snabb med att posta men mitt inlägg får stå kvar, tack
J R Auk.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2007 20:38

Benjie skrev:Marx analys  var/är en kritik av vårt samhälles ekonomiska  förhållanden.

Ekonomi är en faktisk  vetenskap, bara  det inte  gäller ekonomi ur den borgerliga  ideologins landamären, ty då är det blott ett "sätt" att tala  om nödvändigheter  eller förbehåll inom ekonomin utifrån borgarklassens intresse.

BENJIE

Kan du ge exempel på några ekonomer som det kan vara nyttigt att fördjupa sig i?

Anledningen till att jag är kritisk mot ekonomi (som vetenskap) är att den verkar så "lealös". Kan man förutsäga börsens upp- och nedgång med dess hjälp? Vad skall man ha den till? Hur kan den användas för att göra vårt samhälle mer humant?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Erkki

överflödiga människor

Inläggav Erkki » 07 jun 2007 21:14

Jag känner igen min fars uppfattning om sig själv. Han kände sig överflödig. Han hade för vana att kalla sig själv för "en jägare utan villebråd". Han var förtjust i långa vandringar, alltid med hagelbössan på axeln. Inte för att skjuta på någonting levande utan helt enkelt för att han ansåg att det ingick i vandringsutrustningen. Det enda levande han någonsin sköt mot var mot ryssen under vinterkriget och fortsättningskriget.
Under ett tiotal år hankade sig mina föräldrar fram tills dom tvingades att acceptera det bittra faktum att det enda som återstod var att emigrera till Sverige. Detta skedde i mitten av femtiotalet.
Detta tog min far hårt. Hörselskadad som han var innebar flyttningen till Sverige att han skulle behöva lära sig ett nytt språk, vilket låter sig illa göras i vuxen ålder om man hör dåligt.
Det skrivna ordet lärde han sig hjälpligt, aldrig det talade.
Min far blev 93 år, så när som på en vecka. Jag var hos honom dom sista två åren innan hädanfärden, som sällskap och hans skötare. När några månader återstod kom han att informera mig om att han ansåg att det skulle ha varit bäst om han hade stupat under vinterkriget, ty efter den pärsen hade han känt sig överflödig. Hur han än hade försökt så hade han ändå inte klarat att försörja sin familj i sitt fädernesland utan var tvungen att emigrera, vilket befäste definitivt hans uppfattning om att han var överflödig.
Han hade offrat sina bästa år på försvarandet av fosterlandet, ett fosterland som vägrade att ge honom möjligheten att ta hand om familjen och sig själv.

Benjie

Inläggav Benjie » 07 jun 2007 21:17

J R Auk skrev:
Benjie skrev:
Zokrates skrev:

Nej men genom att agera som en plattform för diskussioner kring etik och moral så kan dessa förhållanden synas och medvetandegöra hos breda folklager. Det är en revolution i sig. Du underskattar den andliga institutionens medverkan vid samhällsbygget. Däremot tror jag att kyrkan om den skall kunna vända den kurva av influens som den håller måste börja jobba över gränserna mellan religioner. Det är nog dags för religionerna att blandas upp och göra gemensam front. Det är ändå i grund och botten mestadels lika budskap som dom håller. Det är teknikaliteterna som skiljer.

Jag kanske  skrev  för  snävt snålt  eftersom Du missförstått min mening.

Jag  ser inte  ner på eller  förringar vare sig Kyrkan eller  de Guds troende blott menar  att bönerna inte  hjälper, det  måste  till kraftmedel av annat  slag. Jag  är medveten om kyrkans  eller de andligas  inslag i verkliga  motsättningar - många  präster i latinamerika  avrättades av USAs samarbetsmän contras - dess ställningstagande  för  folket / bönderna i strid mot  överheten men utan att märk dock att inom  kyrkan finns  olika  tolkningar  om den HÖGSTEs sanktion  till för  frihetskamp o revolutionära omvälvningar.  

BENJIE

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 jun 2007 21:19

Erkki, en gripande skildring av hur en människa som gör sitt yttersta med sitt liv som insats, lämnas åt sitt öde och överges i stort sett utan en ordentlig uppskattning för sin uppoffring. Att han var betydelsefull för er hoppas jag däremot att ni lät honom få veta.

Återgå till "Filosofi"