defuzo skrev:
Man kanske kan dela upp frågan: Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?
(top-down)
Tänker du göra någon nytta, innan du somnar?
(sömnen är dödens broder)
Jag tror inte jag kan göra så mycket för mänskligheten i dess helhet men jag försöker behandla de delar av mänskligheten jag möter, mina medmänniskor, på ett medmänskligt sätt. På det sätt jag uppfattar som det mest humana i de situationer där jag möter dem. Om det sedan har någon betydelse för mänskligheten i stort vet jag inte. En av de bästa saker man kan göra för mänskligheten är alltså bl.a. att själv visa medmänsklighet. Utan att bli dumsnäll och flat. Men med lite humor och självdistans.
I övrigt sopsorterar jag, cyklar inom stan (har ej körkort), är vegetarian, köper oftast ekologiskt odla,t men allt detta vet jag inte om det har någon större betydelse för mänskligheten. Är det inte något jag gör mer för mig själv och mitt samvete? För att jag skall känna mig PK och klimat- och miljösmart?
Vad menar du är möjligt att öht göra för mänskligheten som privatperson innan man dör och vad menar du med att göra nytta? Något mer än att jobba för brödfödan och betala skatt? Vad i så fall?
För övrigt är det fullt möjligt att kompostera tankar, kanske inte i omvärlden, på nätet eller så, men man gör det inombords när de fallit i glömska och lagras i djupen för att kanske så småningom dyka upp i någon form av drömmande (nattligt eller dag-) eller ligga till grund för nya infall och idéer som strömmar upp ur den inre jäsande avgrunden.
Hilsen fra Algotezza