Vad är meningen med livet?
Moderator: Moderatorgruppen
Fromm skrev:Rekryterings psykologin bakom religion och kulter.
Vad missionärer och rekryterare försöker göra är att kontrollera din självkänsla.
Först gäller det att fiska efter mottagliga personer.
Här på FF finns bra fiskevatten med gott om folk som söker efter meningen med livet.
Tydliggör och förstora sedan deras problem. Sänk deras självkänsla, t.ex. med att hitta en mening med livet.
Få dem sedan att känna sig bättre.
Repetera 2-3 ggr tills deras självkänsla är beroende av kulten.
Avslöja sedan den ”rätta” tron. Förstärk gärna beroendet med andra knep.
Samma teknik fungerar och används för att rekrytera folk till mycket annat. :(
http://hypnosiscontrol.com/the-psycholo ... sreligion/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Martinus
Fication skrev:Ja, det är ju läskigt och så...
Menar du att sökandet efter meningen med livet,
eller om man ska uttrycka det som ett sökande efter ett helt,
icke-fragmenterat och sammanhängande förhållningssätt till världen och sig själv,
är en dysfunktionalitet? En svaghet? Ett stort misstag?
Var detta texten du tyckte var läskigt Fiction?
Lugna då ner dig och v.v. formulera om frågan
Re: Vad är meningen med livet?
Cosmic philosopher skrev:Just det -vad är meningen med livet?
Vad är meningen med livet?
Svaret är egentligen enkelt. Se det från en annan vinkel; Vad finns det som livet skulle bli meningslöst utan? Den fria viljan. Livet består bara av egna val man gör. Alltså är meningen med livet att leva det.
Som någon klok man sade:
Livets mening kan omöjligt vara dess mål eftersom dess mål alltid är döden. Meningen med livet är dess väg.
Svårare än så är det inte..
Mvh
Skyline
-
waterfromavineleaf
- Kontakt:
Vad är mening?
Vad är meningen med döden är väl en existenskognitivt mer utmanande fråga? Eller vilket kommer sist , döden eller livet??
Re: Vad är mening?
waterfromavineleaf skrev:Vad är meningen med döden är väl en existenskognitivt mer utmanande fråga? Eller vilket kommer sist , döden eller livet??
Döden är till för att skapa allvar i livet. Utan allvar i livet skulle alla strunta i religionerna och maktgalna män skulle ha mindre möjligheter att styra över andra. Och hur skulle världen då se ut?
Finns det födelse så finns det död. Utan död ingen födelse.
Och, om reinkarnation är ett faktum, är döden till för att förnya den fysiska kroppen efter diskarnationen. Alla kan ju inte lyfta och botoxa sig som Dr. Silvia. :roll: Därför finns alltså döden.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
idealisten skrev:Just det -vad är meningen med livet?
Jag tänkte försöka komma med ngt sorts svar till frågan, med utgångspunken att det finns en mer eller mindre universell mening (hur osannilikt det nu än skulle vara). . Hursomhelst..
Vad vi borde tänka på när vi bestämmer oss för svaret är att se vad vi egentligen kan göra här som människor. Om det finns ett syfte till varför vi är här så borde vi uppfylla syftet, oavsett om vi är medvetna om det eller ej. Det enda syftet som jag tycker vi människor faktiskt uppfyller är att vi upplever, relaterar till omgivningen.
Jag skulle alltså vilja påstå att meningen med livet är att kunna relatera till det.
ja, relatera. men det är mer vi uppfyller tycker jag. vi uttrycker oss ju. uttryck i alla möjliga former, både fysiskt och tankemässigt. det uppstår hela tiden nytt,gjort av vår förmåga att tänka och skapa nytt. det betyder att vi också förändrar det som består. och ska det finnas en mening med livet,så måste det innebära att stagnation är uteslutet.
Fromm skrev:Var detta texten du tyckte var läskigt Fiction?
Lugna då ner dig och v.v. formulera om frågan
Ja, exakt.
Sökandet efter meningen med livet är för mig ett sökande efter ett sammanhang, som jag ser som symptomatiskt i dagens kultur där alla ska vara unika, speciella och individuella. Ego - kort sagt. Bilden av sig själv som avskiljd från världen. Det är lika väl det som gör oss sårbara och manipulerbara.
Meningen med livet är att leva det
Allvarligt, det tror jag. Att ta tillvara det liv vi fått och göra det bästa av det. Försöka njuta och må bra. Vara med vänner, familj och ev. livsparter.
Att leva livet med allt vad det innebär. Upplevelser, känslor, humor, kärlek, arbete, motgångar, framgångar osv. Det är tillräckligt med mening enligt mig.
/Skyline
Allvarligt, det tror jag. Att ta tillvara det liv vi fått och göra det bästa av det. Försöka njuta och må bra. Vara med vänner, familj och ev. livsparter.
Att leva livet med allt vad det innebär. Upplevelser, känslor, humor, kärlek, arbete, motgångar, framgångar osv. Det är tillräckligt med mening enligt mig.
/Skyline
Meningen med livet är att leva det.. /DS
Skyline skrev:Meningen med livet är att leva det
/Skyline
Ja, tautologier och tankecirklar är bra. De förklarar och motiverar sig själva. Verklighetens sanna struktur är den självuppehållande tautologin som är uppbyggd av tautologa kretsar, mikrokosma.
Meningen med existensen är att existera. Den är sin egen orsak och sitt eget syfte.
"... det är en evighetsmaskin..."
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Jag ser det som att alla definerar sin egna mening med livet.
Då om jag påstår och tror att X är meningen med livet helhjärtat, är det så för mig. För att styrka detta kan man tänka sig: vad skulle kunna göra att jag inte definerar min egna mening? Jo, att någon annan gör det.
Och vem kan vara mäktig nog att definera allting åt alla, jo, någon övermänsklig varelse som jag ser på saken, och precis som allting annat är det också en defineringssak, om varelsen är övermänsklig eller inte.
Kort skrivet definerar vi alla vår egna mening, vi står för våra definition av alltet i symbios med omgivningen. :3
Då om jag påstår och tror att X är meningen med livet helhjärtat, är det så för mig. För att styrka detta kan man tänka sig: vad skulle kunna göra att jag inte definerar min egna mening? Jo, att någon annan gör det.
Och vem kan vara mäktig nog att definera allting åt alla, jo, någon övermänsklig varelse som jag ser på saken, och precis som allting annat är det också en defineringssak, om varelsen är övermänsklig eller inte.
Kort skrivet definerar vi alla vår egna mening, vi står för våra definition av alltet i symbios med omgivningen. :3
Plepple skrev:Jag ser det som att alla definerar sin egna mening med livet.
Egentligen så innefattar min definition även din. Låt mig utveckla:
Om jag konstaterar att "Meningen med livet är att leva det".., då menar jag ju att allas mening är att leva sitt liv och med det får man göra vad man vill. Med vår fria vilja så får vi till största del bestämma hur vi vill leva våra liv. Man får alltså välja vad meningen med sitt liv skall vara. För vissa är det att skapa musik och påverka människor medan andra gör det för att tjäna pengar. Andra vill skaffa sig familj medan andra volontär-arbetar i Afrika hela livet. Man gör det man känner mest mening i, vilket är olika för många. Så ser jag på det iaf.
Lite luddigt kanske..
/S
-
Nils-Erik Forsberg
Just det -vad är meningen med livet?
Bra grundfråga som de flesta ställer eftersom man faktskt lever.
Antingen besvarar man frågan begripligt eller inte. Konsekvenserna blir därefter. Begriper man inte livet, som är ett faktum och grundförutsättningen för att kunna tänka och prata, så missförstår man livet.
NEF
Hej alla.
”Meningen med livet är” (enl. min uppfattning): att genom en allsidig men långsamt fortskridande andlig utveckling mogna människoanden, så att den i kraft av sin fria tanke och vilja helt och fullt förmår att i alla livets förhållanden ställa sig avvisande till Mörkrets-Ondskans påverkan.
Här flätas in syftet med reinkarnation, som även Algotezza berörde, ja det är en reinkarnations cirkel- eller "nästan" en evighetsmaskin som upprepas ca 30-40 000 ggr. innan anden blir "mogen" och befriad från vidare inkarnation. Man frågar sig hur många gång har vi (alltså våran ande) varit på Jorden? Det vet vi inte under våran mänsklig vistelse, men i andlig tillstånd är även detta klart för oss, som mycket annat som rör våran tidigare liv. Dessa mycket primitiva liv, i början av utvecklingen, minns vi inte.
Ja vist pumuckl, allt detta styrs av en ”högre makt”, med fantastiskt precision och rättvisa på alla avseende.
Hälsningar Paul
”Meningen med livet är” (enl. min uppfattning): att genom en allsidig men långsamt fortskridande andlig utveckling mogna människoanden, så att den i kraft av sin fria tanke och vilja helt och fullt förmår att i alla livets förhållanden ställa sig avvisande till Mörkrets-Ondskans påverkan.
Här flätas in syftet med reinkarnation, som även Algotezza berörde, ja det är en reinkarnations cirkel- eller "nästan" en evighetsmaskin som upprepas ca 30-40 000 ggr. innan anden blir "mogen" och befriad från vidare inkarnation. Man frågar sig hur många gång har vi (alltså våran ande) varit på Jorden? Det vet vi inte under våran mänsklig vistelse, men i andlig tillstånd är även detta klart för oss, som mycket annat som rör våran tidigare liv. Dessa mycket primitiva liv, i början av utvecklingen, minns vi inte.
Ja vist pumuckl, allt detta styrs av en ”högre makt”, med fantastiskt precision och rättvisa på alla avseende.
Hälsningar Paul