Kontinuum - verkligt eller tänkt?

Moderator: Moderatorgruppen

SportFilosofen

Inläggav SportFilosofen » 07 mar 2009 01:43

matahari skrev:
En fråga innehåller inte ett erkännande. Ville bara förklara det för dig. Men jag vet: en hungrig fisk nappar även på tomma krokar.
8)

Inte ens fem öres, nu är vi nere på två öre! Devalverar du sig själv
min bäste Dr Mabuse? :lol: Som jag sagt flertalet gånger du saknar själv
insikt och Ågren har meddelat dig detta att personliga vendettor du
driver igång skall DU ta i PM men du är för trög att fatta detta tydligen?

Okej nu har du fått svar på tal, nu är det upp till moderatorerna att rensa
ut din skit som de har gjort med andra trådar du vart in i och förstört!

Hej tills vidare sportis/mabuse!

Hahaha, du är ju i sanning blåst hur fan dum i huvudet får man vara att
referera till just det inlägget! Nu är du nere på minus 5 öre i förolämpningar!
När du ändå håller på att göra bort dig kan du inte posta lite av din trafik
mellan dig och Zokrates i sanning läsvärt!

Jaha. Och du som anser dig smart. Varför håller du på med en publik vendetta? Skriv ett PM vet ja dumsnut. Det intressanta är att du försvarar dig med att kalla mig dum i huvudet. Ja du: det var faktiskt du själv som valde att producera och publicera detta inlägg. Och du har ju uppenbarligen lagt ned lite tid på det med alla y-tube klippen.
Det går att fundera över allt.

SportFilosofen

Inläggav SportFilosofen » 07 mar 2009 01:46

SportFilosofen skrev:
matahari skrev:
En fråga innehåller inte ett erkännande. Ville bara förklara det för dig. Men jag vet: en hungrig fisk nappar även på tomma krokar.
8)

Inte ens fem öres, nu är vi nere på två öre! Devalverar du sig själv
min bäste Dr Mabuse? :lol: Som jag sagt flertalet gånger du saknar själv
insikt och Ågren har meddelat dig detta att personliga vendettor du
driver igång skall DU ta i PM men du är för trög att fatta detta tydligen?

Jaha. Så den som kör personliga vendettor är blåst? Ok. Låt mig då påminna om följande inlägg:

matahari

Från: slutet av början. Skrivet: 30 Jan 2009 16:16    Ämne:

Sportis känner sig förolämpad , klankar sen ner på andra, blandar sen
vidare ihop nettikett med rätten till hur man ska tolka tolkningsföreträdet
till nettikett, och allt detta gör denna figur på ett filosofiforum!! Hehe!  

Sportis, kolla in lite liftarens Guide till Galaxen så att du
ökar din förmåga till tanke diversitet en aningens .

http://se.youtube.com/watch?v=hbvQmu-UL ... re=related

Den här episoden är nästan roligare du skulle behöva lite face slapping!
http://se.youtube.com/watch?v=GRzrQLpvc ... re=related

Eller kanske the point of wiew gunn kan öppna dina sinnen?
http://se.youtube.com/watch?v=RFgo0ubA4 ... re=related
http://se.youtube.com/watch?v=oPF-FQTql ... re=related

Så jag skulle inte gapa för mycket om hjärndödhet i detta fall om jag vore du. Men å andra sidan: jag är ju inte du.

Helt uppenbarligen 8)

Näru killen. Nu ska jag logga ut och sova lite. Postar detta inlägg ännu än gång så att omvärlden kan skåda din eleganta och enligt dig själv suveränt överlägsna argumentationsteknik.

Ett litet tips bara: man kan inte bota psykopati. I ditt fall glädjer det mig. Du är uppenbart dömd till ett liv i förnedring och missär.
Det går att fundera över allt.

matahari

Inläggav matahari » 07 mar 2009 01:46

Oj då personangrepp, matahari är en psykopat enligt doktor Mabuse!
Ett litet tips bara: man kan inte bota psykopati. I ditt fall glädjer det mig.

Jaha. Och du som anser dig smart. Varför håller du på med en publik vendetta?

Öhh? Du är lite korkad va? OK eftersom du är det så ska jag påminna
dig om när DU startade vendettan och började förstöra tråden, här:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 938#117938
Gäsp, gäsp. Jag tror du druckit ur dessa ölflaskor så som du svamlar.
Jisses. Tror du att du är smart eller nått?

Ja gå och lägg dig du sportis och sov ruset av dig det bör
du göra efter allt fylle snackande! Sov gott, dröm sött!

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 07 mar 2009 16:36

Detta var en gång en intressant tråd; nu bara ett deprimerande kålsuparnas årsmöte :(
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

transversal

Inläggav transversal » 07 mar 2009 17:11

Hm, det här med att man inte kan mäta rörelse och position samtidigt med exakthet i kvantmekaniken, påverkar inte det synen på kontinuitet? Det bore väl innebära att det finns ett minsta möjliga mätbara "tidsglapp" och därutöver går det inte att få kunskap - dvs det förblir osagt om tiden där är kontinuerlig eller i hopp?

Vet att jag har funderat på det här ibland och om man kan tolka kvantmekaniken på det sättet ...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 mar 2009 07:57

Doe skrev:Detta var en gång en intressant tråd; nu bara ett deprimerande kålsuparnas årsmöte :(

Det var en gång en tråd, men sedan klampade trollen in...

minns Algotezza nostalgiskt
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 mar 2009 07:59

transversal skrev:Hm, det här med att man inte kan mäta rörelse och position samtidigt med exakthet i kvantmekaniken, påverkar inte det synen på kontinuitet? Det bore väl innebära att det finns ett minsta möjliga mätbara "tidsglapp" och därutöver går det inte att få kunskap - dvs det förblir osagt om tiden där är kontinuerlig eller i hopp?

Vet att jag har funderat på det här ibland och om man kan tolka kvantmekaniken på det sättet ...

Ja, det tillhör området det ovetbara. Sannolikt.

anar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 mar 2009 08:46

Avantgardet skrev:
J R Auk skrev:Tja skapa på ex nihilio du. Dela gärna kunskapen om hur det är möjligt, vore trevligt att kunna.

Varför skulle perception kräva nåt (förbegreppsligt) skapande? (Det var frågan, och du svarar: "Tja skapa på ex nihilo du..."?) Frågar du efter ett historiskt genes - big bang(?). Livet är, vad mig anbelangar, en self-sustaining-process (ständigt differentierande), punkt liksom. Varför tillskjuta denna metafysiska blindtarm som du omhuldar? Och sätta den i opposition till ett yttre?

Jag omhuldar inte en metafysisk blindtarm snarare så måste du finna någon sådan för att få det att gå ihop. Om du inte kan göra skillnaden på något sätt, inte se kontraster, hur kan du göra ett endaste begrepp? Vad är det du begreppsliggör? Det enda? Det hela? Hur går det ihop med tesen om att begreppen växer från motsatser?

Menar du att du tänker dig det enda för att då inte upplever något än det hela, när du inte ser kontrasten? Har vi då helt plötsligt ett fokus på förnuftet när vi begreppsliggör världen? Är det förnuftet som betingar alla sinnens vittnesmål?

Vad har self sustaining process med detta att göra?

Och glöm inte att du påstår att inget tänks utan begrepp. Utan den ingrediensen kunde du slingra dig ur detta.

Avantgardet skrev:
J R Auk skrev:Tja det låter som du tolkat Kant fel, eller så har jag det. Efter en genomläsning till är jag säker, du har tolkat det genom din vilja, och dina känslor. Varför du så sällan kritiserar Hegel har väl att göra med Marx skuld till denne.

Exakt vad har jag tolkat fel? Vore ju fint om du kunde delge nån annan, till exempel din samtalspartner, dina tankar. Vad gjorde jag ens för (kontroversiella?) påståenden om Kant i det där inlägget? Hegel har sina styrkor och sina svagheter, precis som alla tänkare i mitt tycke. I mycket ser jag inte annan utväg än att ge honom rätt, och i en del avseenden är han långt före sin tid (t.ex. genom att tänka i motsatser. växelvärkan osv.)  - i annat var han bara allt för tidstypisk (och här behöver man knappast ens nämna det självklara: rättsfilosofin). Jag kan se en del förtjänster med Hegel.

Till att börja med finns det ingen idé att kalla förnuftet för ett ting.

Varför du kallar det en klassisk metafysisk substans blir än mer obegripligt.

Nu hinns inte mer.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 09 mar 2009 11:18

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:
J R Auk skrev:Tja skapa på ex nihilio du. Dela gärna kunskapen om hur det är möjligt, vore trevligt att kunna.

Varför skulle perception kräva nåt (förbegreppsligt) skapande? (Det var frågan, och du svarar: "Tja skapa på ex nihilo du..."?) Frågar du efter ett historiskt genes - big bang(?). Livet är, vad mig anbelangar, en self-sustaining-process (ständigt differentierande), punkt liksom. Varför tillskjuta denna metafysiska blindtarm som du omhuldar? Och sätta den i opposition till ett yttre?

Jag omhuldar inte en metafysisk blindtarm snarare så måste du finna någon sådan för att få det att gå ihop. Om du inte kan göra skillnaden på något sätt, inte se kontraster, hur kan du göra ett endaste begrepp? Vad är det du begreppsliggör? Det enda? Det hela? Hur går det ihop med tesen om att begreppen växer från motsatser?

Menar du att du tänker dig det enda för att då inte upplever något än det hela, när du inte ser kontrasten? Har vi då helt plötsligt ett fokus på förnuftet när vi begreppsliggör världen? Är det förnuftet som betingar alla sinnens vittnesmål?

Vad har self sustaining process med detta att göra?

Och glöm inte att du påstår att inget tänks utan begrepp. Utan den ingrediensen kunde du slingra dig ur detta.

Är inte poängen här att ordningen finns vare sig vi betraktar den eller ej? Då behövs inget förbegreppsligt tänkande, utan bara ett minne. Detta minne skulle bestå av ett kaos av bilder och intryck, som vi tillskriver begrepp för att åter ordna dem. Språket blir då en tolkning av ordningen vi omges av. Samtidigt har vi möjlighet att sortera ut sånt som inte passar in i den ordning vi anser är den riktiga.
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 09 mar 2009 11:38

Glömde :)

Jag förutsätter förstås att hjärnan har en biologisk funktion för att sålla bland ens minnen, baserat på statistik. Köper man inte det, kan det nog behövas ett förbegreppsligt tänkande.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 mar 2009 14:25

Doe skrev:Glömde :)

Jag förutsätter förstås att hjärnan har en biologisk funktion för att sålla bland ens minnen, baserat på statistik. Köper man inte det, kan det nog behövas ett förbegreppsligt tänkande.

Mer än så väl? Den kan inte bara sålla bland minnen den kan förstå dem utan begreppen.

Alltså problemet är ju att saker inte låter sig tänkas utan begrepp enligt Avantgardet. Inte heller håller han en identitetslogik, att ett i världen svarar mot ett i begreppsvärlden.

Så den ordning som du talar om måste vara en ordning i begreppen och inte i världen.

Det absurda i min mening kommer av att man inte erkänner människan förmågan att känna det sinnena förmedlar utan att detta är begreppsligt samtidigt som man inte erkänner att enkla begrepp kan svara mot direkta sinneserfarelser.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 09 mar 2009 15:48

J R Auk skrev:Mer än så väl? Den kan inte bara sålla bland minnen den kan förstå dem utan begreppen.

Varför då? Det borde väl räcka med att kunna skilja dem åt. Det krävs ingen förståelse för vad gitarr och vas är, för att kunna skilja dem åt.
J R Auk skrev:Alltså problemet är ju att saker inte låter sig tänkas utan begrepp enligt Avantgardet. Inte heller håller han en identitetslogik, att ett i världen svarar mot ett i begreppsvärlden.

Så den ordning som du talar om måste vara en ordning i begreppen och inte i världen.

Det finns en ordning i världen, och vi försöker språkligt spegla den, men om det var samma ordning skulle hela behovet av språk falla.

scirocco

Inläggav scirocco » 09 mar 2009 16:10

Vill ni förklara för mig,obildade varelse vad kontinuum är. Fortsättning? Både gitarr o vas går att spela på. Alltså musikinstrument båda. De bara angrips lite annorlunda och ger ifrån sig olika ljud. Är dock musikinstrument och duger att sätta blommor i båda :)

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 09 mar 2009 16:21

Jo, men har du inget begrepp om musik och blommor kan du mest avgöra att de två är olika. Och kontinuum är väl i princip att saker verkar ha olika tidpunkter att inträffa på.

scirocco

Inläggav scirocco » 09 mar 2009 16:30

Så gitarren o vasen inträffar på olika tidpunkter,och jag förstår varken trälådan eller glasmekapären.,.. men jag förväntas att förstå att de uppträder vid olika tidpunkt.   Jag är lite misstänksam här, jag tror dom uppträder hela tiden,fast på olika plats :)

Återgå till "Filosofi"