Ja helt klart är det så att vi skiljer oss åt. Frågan är om det är värt att diskutera, sätta i tvivel, våra olikheter?

Skall lämna er en länk jag snubbla på. Som relaterar.
http://www.youtube.com/watch?v=qnGMM5PUMn4Jag skall dock säga att jag kom in på filosofin som en anti-filosof. Jag var helt inriktad på en slags naturalistisk rationalism. Nu har jag svängt till att rationaliteter är sina egna entiteter, varför vi kan tala i lag om att vara besatt eller dylikt.
Kunskapen som jag sökte har jag också relativiserat från sanning till sanningsenligt. Dvs jag ser ingen punkt, ens logiskt möjlig, vilken skulle förläna en observation status av primus.
Snarare så antar jag filosofin i enlighet med ett filosofiskt prerogorativ. Filosofin är frågan, som kommer av belägenheten, kastadheten. Jag är existentialist.
Jag ser inte att vi börjar fråga, börjar verksamheten, innan vi är begripen i den. Så filosofin sedd ur det subjektiva perspektivet är ett "återupptäckande" av vilka problem som vi redan står inför. De problemen, eller frågorna, behoven, som sätter den rörelse som kan älskas eller hatas, dvs behovet av vishet inför det oundvikliga. Vi agerar, även i vår passivitet.
Dock håller jag inte med videon. Filosofin är det som kan upptäcka det ideal vilket vi bör bota oss mot. Jag antar alltså inte ett "dåligt" eller ett "bättre" mot vilket vår "sjukhet" eller "perversion" kan svara mot.
Jag ser alltså inte som i videon att anti-filosofi vore att psykologisera, utan att psykologiserandet är ett av filosofens verktyg. Så som alla andra vetenskaper.
Det är intressanta tider nu eftersom man krossparadigmatiskt, och disciplinellt har bevisat brister hos de enskilda vetenskaperna. Det finns en holism som är svåröverträffad idag, men den holismen, eller syntesen av kunskap, som kunde leda filosfin till att vara en ledstjärna igenom anser jag hindras av att vi inte går in i en verksamhet utan ett färdigt mål. Vi missar alltså att processen är det som avtäcker vägen vi behöver vandra och antar istället definitioner och begrepp som anger, ofrånkomligen genom sin logik, att vi måste stäva mot, och inte för. Det är reifikation, men som tur är tror jag är det en del av en process. Det är ett felslut i subjektivet och "identitet" som gör att vi fastnar i att behöva ha kakan före vi äter den för att överhuvudtaget baka den.