"Den utmätta tiden"
Moderator: Moderatorgruppen
(c) KYREUS
En fråga bara, varför skriver du med alla symboler och använder dig så mycket av caps lock?
Att tro på en utmätttid är att tro på ödet, i slut ändan bestämmer vi vad vi vill tro på och således leva livet enligt vår tro om vad som är bäst för oss och andra i vår omgivning.
Edit: Såg att andra skrivit om ödet, ska läsa.
En fråga bara, varför skriver du med alla symboler och använder dig så mycket av caps lock?
Att tro på en utmätttid är att tro på ödet, i slut ändan bestämmer vi vad vi vill tro på och således leva livet enligt vår tro om vad som är bäst för oss och andra i vår omgivning.
Edit: Såg att andra skrivit om ödet, ska läsa.
Medvetenhet är en dold visdom.
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Svar till sign Kamalon
1. Varför använder jag symboler och caps lock i mina texter? För jag tycker det blir estetiskt snyggt, helt enkelt.
2. Sen grundfrågan: du kommenterar ju inte det jag senast frågar om!!
Repetiton
av frågan för dagen: Ifall vi har en sk utmätt tid,
- skulle just du vilja veta i förväg hur länge
du får leva??? (=Just du - jag riktar frågan
till alla intresserade skrivarkollegor).
(c) KYREUS
2. Sen grundfrågan: du kommenterar ju inte det jag senast frågar om!!
Repetiton
till alla intresserade skrivarkollegor).
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
Svar
kyreus:
" Repetiton
till alla intresserade skrivarkollegor). "
Nej.
A
" Repetiton
till alla intresserade skrivarkollegor). "
Nej.
A
Algotezza aka Algotezza
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Till Algotezza!
Svar till sign Algotezza: känner precis som Du; jag själv skulle INTE vilja veta av min ev utmätta tid.
(c) KYREUS
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
Jo fan klart man skulle vilja veta det. OM tiden är utmätt efter något högre schema, så vill man ju vara on schedule när tiden rinner ut
Om det inte är ett högre schema vi följer blir det ju ointressant. Någon källa påstår min död vara förestående i en viss situation. Hur skall jag kunna lita på det?
Jag antar att ni avstår i hänsyn till hoppet, men varför då?
Om det inte är ett högre schema vi följer blir det ju ointressant. Någon källa påstår min död vara förestående i en viss situation. Hur skall jag kunna lita på det?
Jag antar att ni avstår i hänsyn till hoppet, men varför då?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
suchanother
- Avstängd
- Johan Ågren
- Administratör
Jag har ett ganska stort kontrollbehov. Därför har jag opererat in en "cyanidkapsel" (inte riktigt cyanid men ett liknande ämne) med tidsinställd utlösare, så jag vet exakt vilka tidsperspektiv jag har att röra mig med. Ganska jobbigt att leva ett liv som om man skulle bli åttio och dö när man är femtio. Eller leva som man skulle bli femtio, men tvingas sedan hålla på att tjafsa i trettio år till och besudla den goda erfarenheten av sitt liv. Jag satte den på sextio år. Sedan har jag en fjärrutlösare i nödfall utifall jag skulle hamna i en situation där jag vill avsluta livet direkt. Sedan har jag delat in dagarna i mitt liv i en grov handlingsplan, men naturligtvis lämnat lite utrymme för spontana infall också. Toalettbesök har jag till exempel insett kommer lite som de vill. Men lite spontanitet har jag insett förgyller livet. I ett av mina rum - som jag kallar livsrummet - har jag satt upp min livskalender, ungefär som en tapet på väggen. Och jag är ganska stolt att kunna säga att nästan inga dagar lyser vita längre, även om de alla inte är individuellt ifyllda. Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakten till den som hjälpte mig förverkliga min ultimate lifestructure. Att veta vad som kommer att hända har verkligen inneburit att jag känner att det är mitt liv jag har att göra med, inte något som kan manipuleras utifrån. Förutsättningen är bara att man har råd att följa schemat. Skulle inte vara så bra om man plötsligt kommer till dagen man ska byta fru - och så har man inte råd, då faller det hela.
/Johan
/Johan
- * KYREUS *
- Till Johan!
DET kallar jag en kommentar. DET kallar jag - sanning. DET kallar jag - humor; dvs med humör. Muchas Gracias! Thankyou. Merci.
(c) KYREUS
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
Johan Ågren skrev:Jag har ett ganska stort kontrollbehov. Därför har jag opererat in en "cyanidkapsel" (inte riktigt cyanid men ett liknande ämne) med tidsinställd utlösare, så jag vet exakt vilka tidsperspektiv jag har att röra mig med. Ganska jobbigt att leva ett liv som om man skulle bli åttio och dö när man är femtio. Eller leva som man skulle bli femtio, men tvingas sedan hålla på att tjafsa i trettio år till och besudla den goda erfarenheten av sitt liv. Jag satte den på sextio år. Sedan har jag en fjärrutlösare i nödfall utifall jag skulle hamna i en situation där jag vill avsluta livet direkt. Sedan har jag delat in dagarna i mitt liv i en grov handlingsplan, men naturligtvis lämnat lite utrymme för spontana infall också. Toalettbesök har jag till exempel insett kommer lite som de vill. Men lite spontanitet har jag insett förgyller livet. I ett av mina rum - som jag kallar livsrummet - har jag satt upp min livskalender, ungefär som en tapet på väggen. Och jag är ganska stolt att kunna säga att nästan inga dagar lyser vita längre, även om de alla inte är individuellt ifyllda. Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakten till den som hjälpte mig förverkliga min ultimate lifestructure. Att veta vad som kommer att hända har verkligen inneburit att jag känner att det är mitt liv jag har att göra med, inte något som kan manipuleras utifrån. Förutsättningen är bara att man har råd att följa schemat. Skulle inte vara så bra om man plötsligt kommer till dagen man ska byta fru - och så har man inte råd, då faller det hela.
/Johan
Är detta seriöst? Har du något sätt att avbryta vid 59,9 om du ändrar dig
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Jag har inget emot att veta NÄR min tid är över, dock finner jag det intressantare att veta VAD som orsakar min död.
Utmätt tid var ju Din fråga crister och jag antar att Du - även om Du inte tror på predestination - menar att frågan handlar om två saker, dels varför blir vi inte värst mycket äldre lekamligen än 74 -100 år (som art sas) men också utifrån Guds perspektiv av allvetande att veta på sekunden när hur var och av vad jag skall Dö?
På den första frågan om vår arts individuella biologiska livslängd (Bibelns Metusalem frågade om detta) finns det två darwinistiskt evolutionära svar.
Svaren rör bägge artens överlevnadsstrategi, dvs hur överlever vi säkrast som art i den biologiskt diversifierade nedbrytande och farliga miljön på jorden?
Den farliga miljön jag tänker på gäller inte koloxidutsläpp med växthuseffekter utan virus och bakterier som kan slå ut mänskligheten.
Metoden att motstå hindra angrepp mot arten sker genom två faktorer sexualiteten och livslängden , där uppdelningen i hon och hankön med genernas slumpvisa blandning borgar för en maximal variationsrikedom, och den inte alltför långa livslängden för att nya individuella genuppsättningar relativt snabbt skall komma fram så att mikroorganismer inte hinner ikapp vårt försvar.
Nyttan med genetisk olikhet kan illustreras på ett bra sätt genom att peka på att alla individer inte kan smittas med det retrovirus som ger upphov till AIDS.
Vissa människor skulle kunna injicera retroviruset i sina blodbanor utan att löpa den minsta risk att smittas, varför? Jo, deras celler har en helt annan form på sina receptorer än de som kan smittas av retroviruset. Denna olikhet gör skillnaden mellan artens fortlevnad och dess utdöende.
På den andra frågan vet jag inte att svara annorlunda än att om det är inom möjlighetens rimlighetens ram att det finns en Gud som vet hur allt skall sluta...är något Du får svara på själv...har Du verkligen träffat någon sådan som Gud? Eller är det så att Du behöver en sådan föreställning eller vision att hålla i handen?
BENJIE
Utmätt tid var ju Din fråga crister och jag antar att Du - även om Du inte tror på predestination - menar att frågan handlar om två saker, dels varför blir vi inte värst mycket äldre lekamligen än 74 -100 år (som art sas) men också utifrån Guds perspektiv av allvetande att veta på sekunden när hur var och av vad jag skall Dö?
På den första frågan om vår arts individuella biologiska livslängd (Bibelns Metusalem frågade om detta) finns det två darwinistiskt evolutionära svar.
Svaren rör bägge artens överlevnadsstrategi, dvs hur överlever vi säkrast som art i den biologiskt diversifierade nedbrytande och farliga miljön på jorden?
Den farliga miljön jag tänker på gäller inte koloxidutsläpp med växthuseffekter utan virus och bakterier som kan slå ut mänskligheten.
Metoden att motstå hindra angrepp mot arten sker genom två faktorer sexualiteten och livslängden , där uppdelningen i hon och hankön med genernas slumpvisa blandning borgar för en maximal variationsrikedom, och den inte alltför långa livslängden för att nya individuella genuppsättningar relativt snabbt skall komma fram så att mikroorganismer inte hinner ikapp vårt försvar.
Nyttan med genetisk olikhet kan illustreras på ett bra sätt genom att peka på att alla individer inte kan smittas med det retrovirus som ger upphov till AIDS.
Vissa människor skulle kunna injicera retroviruset i sina blodbanor utan att löpa den minsta risk att smittas, varför? Jo, deras celler har en helt annan form på sina receptorer än de som kan smittas av retroviruset. Denna olikhet gör skillnaden mellan artens fortlevnad och dess utdöende.
På den andra frågan vet jag inte att svara annorlunda än att om det är inom möjlighetens rimlighetens ram att det finns en Gud som vet hur allt skall sluta...är något Du får svara på själv...har Du verkligen träffat någon sådan som Gud? Eller är det så att Du behöver en sådan föreställning eller vision att hålla i handen?
BENJIE
- * KYREUS *
- Svar till Beenjie!
Fråga egentligen - varför vill du veta din dödsorsak?
(c) KYREUS
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
- Johan Ågren
- Administratör
J R Auk skrev:Johan Ågren skrev:Jag har ett ganska stort kontrollbehov. Därför har jag opererat in en "cyanidkapsel" (inte riktigt cyanid men ett liknande ämne) med tidsinställd utlösare, så jag vet exakt vilka tidsperspektiv jag har att röra mig med. Ganska jobbigt att leva ett liv som om man skulle bli åttio och dö när man är femtio. Eller leva som man skulle bli femtio, men tvingas sedan hålla på att tjafsa i trettio år till och besudla den goda erfarenheten av sitt liv. Jag satte den på sextio år. Sedan har jag en fjärrutlösare i nödfall utifall jag skulle hamna i en situation där jag vill avsluta livet direkt. Sedan har jag delat in dagarna i mitt liv i en grov handlingsplan, men naturligtvis lämnat lite utrymme för spontana infall också. Toalettbesök har jag till exempel insett kommer lite som de vill. Men lite spontanitet har jag insett förgyller livet. I ett av mina rum - som jag kallar livsrummet - har jag satt upp min livskalender, ungefär som en tapet på väggen. Och jag är ganska stolt att kunna säga att nästan inga dagar lyser vita längre, även om de alla inte är individuellt ifyllda. Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakten till den som hjälpte mig förverkliga min ultimate lifestructure. Att veta vad som kommer att hända har verkligen inneburit att jag känner att det är mitt liv jag har att göra med, inte något som kan manipuleras utifrån. Förutsättningen är bara att man har råd att följa schemat. Skulle inte vara så bra om man plötsligt kommer till dagen man ska byta fru - och så har man inte råd, då faller det hela.
/Johan
Är detta seriöst? Har du något sätt att avbryta vid 59,9 om du ändrar dig
Det vore helt ologiskt att vilja bryta då, men som sagt jag har alltid nödknappen utifall något skulle gå snett.
/Johan
Re: - Till Rising!
(c) KYREUS skrev:Du anför i din kommentar två motiv för GUDs handlande, med verbaliseringen:
¤antingen - - - - - - - ¤eller?????????
Men bäste broder, här gör du ju en tankevurpa. Inte KAN vi bräckliga människor veta hur GUD tänker; dvs hur GUD motiverar sin för oss
obegripliga livsmosaik. Bibeln uttrycker det elegantare:
"O-utgrundliga äro Herrens vägar..."
Frågan för dagen: kan vi dissekera GUDs alla motiv??
(c) KYREUS
Käre präst!
Kanske du tror att bibeln är "Guds ord", undrar om du vet absolut?
Tror Du att Gud har talat till människor i forna tider, profeterna, Moses, Jesus osv. Vad säger du om möjligheten att Gud skulle kunna upplysa människor i den tid vi nu lever? Jag tycker det är logiskt om så kan ske, har jag fel?
Allt är enligt kristen dogmatik möjligt för den som Kallas GUD, om vi nu menar Fadern eller skaparen. Om GUD ville upplysa någon människa om hans verkliga vilja, också när det gäller framtiden, så skulle naturligtvis GUD KUNNA DET, eller ?
Jag antar att Du kommer att påstå annat, och ta fram något bibelord för ett sådant är kanske mer sant än verkligheten.
Jag undrar ibland vad som skulle hända om en präst i sv kyrkan, skulle uppleva ett tilltal, lika starkt och stort som tex Hesekiel, hur skulle den prästen då bete dig inför sina andra prästkollegor?
Om det nu ÄR SÅ att en människa, fått veta hur det mesta i världen fungerar, varför tycker kyrkans präster det vore fel att ta del av den kunskapen?
Martinus heter en man som nu är tillsammans med Herren i en annan värld, han upplevde saker som inte många gjort, och han har försökt förmedla detta i bokverket Livets bog, han var Dansk.
Känner du till denne profet?
Kan jag få be om en kommentar KYREUS ?
Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...
- * KYREUS *
- Svar till Tjabbe!
Hej sign Tjabbe! Kan mycket väl tänka mig att kommunicera med dig ifall du lägger bort oskicket att lägga åsikter och uttalanden i min mun. Läs om din artikel, ta bort alla åsikter som du där lägger i min mun, återkom med raka frågor - så skall du få svar.OK?
(c) KYREUS
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
Re: - Svar till Beenjie!
(c) KYREUS skrev:Fråga egentligen - varför vill du veta din dödsorsak?
(c) KYREUS
Enkelt! Jag känner en tillfredställelse i att lägga ihop analysera och se rätt på allt möjligt, och ser inget märkligt i detta.
Jag menar ju att det som är av nödvändigthet också är oundvikligt av nödvändlighet.
BENJIE