Ayn Rand - den objektiva liberalismens övergång till fascism

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 10 jan 2007 01:12

Hejsan...

Rafael han lider fortsatt tack vare jbigs stora kunnande! Rafaels insatser hittills är dock inte lämpliga för varken lärande elever eller vuxnas försök att föra debatteringar genom att gå på person utan istället angripa sak!   :wink:

Vi har dock överseende med den som så gärna vill vara med, men inte kan...... :D

MVH
jbig

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 10 jan 2007 02:07

Tractatus skrev:tror inte att det är så enkelt Rising. Exemplet med narkotika; tror Du att människor är så pass rationella och för den delen ansvarsfulla att det skulle fungera att låta de använda narkotika, under förutsättning att det ser till att ingen annan tar skada.

Nej. Jag personligen resonerar nog som du i den här frågan. Men det finns ju andra åsikter än mina, och här redogjorde jag för just vilka åsikter det bakom nattväktarstaten. Jag personligen tycker inte att public service är ett slöseri med pengar, men många gör det - och jag har inga som helst problem att förstå den åsikten, även om jag personligen inte delar den.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 10 jan 2007 04:43

Jbig:

Genom hela din argumentation begår du ett antal grova tankefel:

1. Cirkelresonemang. Du hittar på definitioner av ord och använder sedan dessa definitioner för att visa att dina resonemang stämmer.

Du vill exempelvis att jag ska peka på en stat som är demokratisk enligt din definition och som utkräver dödsstraff. Klarar jag inte det så anser du dig ha bevisat din tes.

Det är - som jag skrivit tidigare - samma argument som den kristna högern använder för att likställa saker såsom "moral" med "kristendom". Pekar jag på USA så skjuter du ned exemplet för att USA inte är någon demokrati enligt din definition.

Om vi skall ta reda på huruvida din definition stämmer så kan vi inte utföra experiment där vi tar för givet att du har rätt.

Särskilt löjligt blir det när du påstår att en demokrati inte kan urarta i pöbelvälde. Det är som att säga "demokrati är när allt är bra på alla sätt och vis". Du frågade mig vad en "pöbel" är, och det är när majoriteten röstar för vad de själva tjänar mest på med minst ansträngning, utan hänsyn till vad samhället i sin helhet eller på lång sikt mår bäst utav. Såsom främlingsfientliga strömningar.

Jag har istället utgått från vad ordet demokrati betyder, dess ursprung, och hur dagens auktoriteter använder ordet - vilket vi bl.a. kan läsa om i lexikon och uppslagsböcker - så fortsätter du glatt att skjuta ned de exempel jag drar ur detta eftersom de inte stämmer överrens med den definition av ordet som du hittat på helt själv.

Så: I ena vågskålen har vi dig och din fantasi - i den andra har vi det grekiska språket, de av statsvetare erkända demokratierna i demokratins historia, samt begreppet i sig såsom var och en kan läsa om det i exempelvis lexikon.

(Jag påstår inte att alla mina källor skulle vara överrens om vad demokrati innebär idag eller ens är relevanta i en sådan diskussion. Det är de inte. Däremot är de allihop överrens om att du har fel.)

---

2. Oklarheter och oseriösitet

I ditt senaste inlägg fäster du stor vikt vid inklusionen för att en demokrati skall kvalificera som en demokrati. Att demokratin inte föddes med de antika grekerna (såsom resten av världen anser) utan med kvinnornas rösträtt. Well, jag kan personligen hålla med dig om vikten av detta, men har du öht nämnt inklusionens nödvändighet tidigare i diskussionen? (och du vet väl att den kvinnliga rösträtten är en fråga som drevs av liberaler? Så din definition av "demokrati" är en utpräglat liberal sådan)

Nå. Du kan inte raljera över att jag inte vet vad du menar när du undlåtit att tala om det, det är som att skratta åt att andra inte kan läsa din obegripliga handstil. Så; det är inte jag som skall ta historialektioner, utan det är du som skall lära dig att skriva inlägg.

Vad som dock är värre är att du kräver denna extrema tydlighet kring demokrati-begreppet, när du samtidigt är extremt lös gällande andra begrepp. Kolla här bara:

Nix, nattväktarstaten, även "light", gynnar knappast homosexuella - eller ser det så ut i USA? I Japan? I Polen? I Mexiko?
Narkotikan flödar som aldrig förr i dessa stater!

Nattväktarstater "light"? Berätta var du fått den termen ifrån. Ingen av dessa stater kallar sig ens nattväktarstater (vilket mina exempel på demokratier ändå gjorde - inte bara kallade de sig det själva - alla andra gjorde det också, och många gör det också på många sätt även idag). Ingen av de stater du tagit upp är nattväktarstater i någon definition av ordet som jag känner till. I USA får man inte ens säga "fuck" i TV, ägna sig åt hasardspel i alla stater, köpa kanadensiska läkemedel eller bränna en flagga.

3. Du blandar fortfarande ihop mina personliga åsikter med mina korrigeringar av dina missförstånd kring objektivismen.

Jag har skrivit det i varje inlägg, ändå envisas du med att tro att jag är objektivist och att det beror på din framgångsrika argumentering att jag försöker tala om för dig att jag inte är det.

Tala om huruvida du ens läser vad jag skriver just nu, så att jag får bekräftat huruvida du läser slarvigt eller om det är något annat fel på vår kommunikation.

---

Ovanstående tre principer besvarar nästan alla av de frågor du ställt till mig. Om du har svårt att förstå hur eller tror att jag missat någon; be mig då klargöra detta så behandlar jag den/de frågorna specifikt.

Ett par frågor kan dock inte besvaras utifrån principerna ovan, så de besvarar jag här:

Jaha, så det går att leva i en demokrati trots att man lever i en icke-demokrati? Hur då, om man får fråga?

Precis som med alla andra exempel av samma art. Du skapar en community och låter andra få välja att vara med i denna. I denna community kan ni ta medlemsavgift (=skatt) och demokratiskt besluta hur denna skall användas för att betala tjänster som majoriteten önskar sig; såsom städning, skolgång och liknande. Ni står fortfarande under polisens beskydd, men utöver den övergripande lagen så kan ni komma överrens om vilka lagar ni vill, som gäller för er.

Kan en folkmajoritet tvinga fram skattehöjningar av rejäla slag för företagare och rika i din nattväktarstat? Kan man tvinga fram skattefinansierade försäkringskassor? A-kassor? Förtidspensioneringar byggda på företagen och de anställdas sparande som före allians för ökad fattigdoms tid? Ja eller nej?

Japp. Det går utmärkt - inom vart och ett av dessa demokratiska communities. Och resultatet blir ungefär som i vanliga demokratier; röstar man fram dåliga beslut så kommer folk och företag att lämna "riket". Gällande de saker som du pratat om här så är det alltså ingen relevant skillnad mellan vanliga demokratier och demokratiska communities inom en nattväktarstat.

Så en nattväktarstat där de rika styr de fattiga genom sina pengar, där gäller ej de möjligheter som alltid annars gäller i ett kapitalistiskt samhälle! Vad har du för belägg för det? Nått exempel kanske? USA kanske?

USA är fortfarande inte någon nattväktarstat, och det du säger om rika och kapitalism är bara löja tills du leder det i någon sorts bevis. Men det har jag redan talat om under punkt 1.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 jan 2007 04:59

Jbig?

I en demokrati är det, trots att majoriteten så i teorin kan önska, förbjudet att staten dödar människor, vad de än gjort! I inga andra system kan detta garanteras - eller har du exempel på det? Är garantierna i en nattväktarstat, där en bestämmer över de övriga nio en större garanti mot att utrota oliktänkande och andra denna minoritet ej gillar? Tja, se hur det gick i nazistaten under 30-talet! Se på USA som mördar hejvilt runt klotet på sin globala stöldturné!! Se på Pakistan....osv!

Är det så?
Jag har hört annorlunda.
Hur garanteras att inte människor dör för majoritetens nycker genom systemet i sig självt?

Skippa propagandan och argumentera. Båten börjar läcka och det vill du väl inte när du i så många ordalag byggt en sådan praktfull båt.

Vad följer med demokratin förutom folkstyre? Och hur vet du det.
Det är trots allt bara ett begrepp.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 10 jan 2007 07:25

Hejsan...

Ho ho ho....tja, herr Rising, vilka andra auktoriteter kallar stater utan kvinnlig rösträtt för demokratier då? Ge dig, vännen, denna strid är förlorad för dig!  Det "grova tankefelet" du gör innebär bara att du vet förlite om historien, du gissar, och du gissade fel! Där ser man vikten av att kunna fakta! :D

Du erkänner alltså att du anser "pöbeln" är majoriteten i samhället - inget vidare demokratiskt tänkande heller här, vännen! Usch och fy för sådant nära-nazze-liggande resonemang! Rent av avskyvärt!  :lol:

Du skriver följande:

"de av statsvetare erkända demokratierna i demokratins historia,...."

Vilka äro dessa auktoritetr? Finns de enbart i din fantasi kanske? Trots din "inklusion"! :lol:

Nattväktarstaten "light" skapade jag för bara några dagar sedan, en bra grej anser jag! Några prpoblem med det, vännen?  :D

Jaha, det går att leva i en icke-demokrati men ända leva i en liten demokrati då - kan denna lilla Community-demokrati" påverka den större månntro? Och är man garanterad att inte icke-demokratins polis slår till om den lille börjar växa? Vilka garantier finnes tro? Ho ho ho....vilka fantasier...tror du på det själv eller?  :wink:

Kan en folkmajoritet tvinga fram skattehöjningar av rejäla slag för företagare och rika i din nattväktarstat? Kan man tvinga fram skattefinansierade försäkringskassor? A-kassor? Förtidspensioneringar byggda på företagen och de anställdas sparande som före allians för ökad fattigdoms tid? Ja eller nej?

Svaret blev:

"Japp. Det går utmärkt - inom vart och ett av dessa demokratiska communities. Och resultatet blir ungefär som i vanliga demokratier; röstar man fram dåliga beslut så kommer folk och företag att lämna "riket". Gällande de saker som du pratat om här så är det alltså ingen relevant skillnad mellan vanliga demokratier och demokratiska communities inom en nattväktarstat."

Så om man vill förändra din nattväktarstat helt, går ej detta, utan man måste lämna "riket" - därmed är diktaturen genomförd, och dogmen fastlåst vid fascismen!  Tack för svaret!  Du gillar nog inte demokratien, du......eller talade du inte för dig själv nu, utan för Rand........ho ho ho ho....vad jag njuter.....!  :lol:

MVH
jbig

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 10 jan 2007 07:28

Hej

J A Auk gillar inte att demokratin är bäst, men där tycker vim olika! Han ser det propaganda, det gör ej jag! Kanske problemet är att kunskaperna även här fattas?  :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 jan 2007 09:20

Ho ho som man kunde misstänka. Jbigs fanatism och stil känns igen. Han lyssnar inte på vad andra säger. Skapar sina egna begrepp och definitioner. Det blir ju inte sämre att han tillskriver andra debattörer (om man nu kan kalla det för en debatt) epitet som de inte står för och åsikter de inte har. Blandar ihop motdebattörers teoretiska resonemang med det han tror är deras  personliga värderingar. Precis som ni inte kan föra ett vettigt resonemnag med en plakatpredikande Jesus på stan så lär ni även inte nå Jbig. Men kör på. Ganska underhållande.

Tycker i och för sig att Lukas var ett snäpp vassare med sitt predikande. Men Jbig har sina sidor han med.  :)

Tur att man hade bärsen på kylning inför detta årets första event.  :)

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 10 jan 2007 10:36

Jbig har mycket riktigt en lång karriär bakom sig vad gäller svenska debattforum. Han har blivit bannad på praktiskt taget alla större forum som finns för sin oförmåga att kunna debattera korrekt, fast då under aliaset "bigj".

Han har kört precis samma inlägg och samma tugg i många års tid och ständigt blivit överbevisad överallt. Det är fullständigt omöjligt att få honom att förstå en annan synpunkt eller ett annat tankesätt, för tänker man inte som jbig då är man automatiskt fascist och värre än satan själv. Men kör som sagt på, han är underhållande i alla fall.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 10 jan 2007 10:51

Kallekula skrev:Ho ho som man kunde misstänka. Jbigs fanatism och stil känns igen. Han lyssnar inte på vad andra säger. Skapar sina egna begrepp och definitioner.

Där har du väl fullständigt fel Kalle. Är imponerad av Jbigs kunskaper och den konsekvens han uppvisar i debatten.
Ofta är väl problemet att läpparnas bekännelse, t.ex i fråga om demokrati, inte faller alla väl på läppen när det blir till att omsätta ord i handling!
Denna fascistoida kärna i samhället styr och ställer och har "demokratin" som alibi.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 10 jan 2007 10:59

Bobby Hogan skrev:Jbig har mycket riktigt en lång karriär bakom sig vad gäller svenska debattforum. Han har blivit bannad på praktiskt taget alla större forum som finns för sin oförmåga att kunna debattera korrekt, fast då under aliaset "bigj".

Han har kört precis samma inlägg och samma tugg i många års tid och ständigt blivit överbevisad överallt. Det är fullständigt omöjligt att få honom att förstå en annan synpunkt eller ett annat tankesätt, för tänker man inte som jbig då är man automatiskt fascist och värre än satan själv. Men kör som sagt på, han är underhållande i alla fall.

Och hur intelligenta är dina inlägg? Har varken sett eller hört.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 jan 2007 11:05

Bobby:

Visst är det allmänt känt, för lite mer underhållning läs gärna:

http://www.webforum.nu/showthread.php?t ... ge=1&pp=25

http://www.debatthuset.com/forums/archi ... -2882.html

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 jan 2007 11:08

Jag säger som DiLeva (som svar på frågan hur han upplevda att publiken kastade tomater på honom): "det visar att man behövs"!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 jan 2007 11:11

Exakt. Jag gillar att läsa jbig (eller vad han för tillfället kallar sig). Han har en del intressanta fakta att förmedla. Men det är mestadels hans stil, narcissism och att pådyvla folk åsikter de inte har som tilltalar. Underhållande.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 jan 2007 11:13

Varför är det förresten så hotande med smajlisar och utropstecken? "Rätta dig in i ledet för helvete!". Vad är det för fascistoida tendenser att inte tillåta andra uttryckssätt än den som är gängse inom borgartraditionen?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 jan 2007 11:24

suchanother skrev:
Kallekula skrev:Ho ho som man kunde misstänka. Jbigs fanatism och stil känns igen. Han lyssnar inte på vad andra säger. Skapar sina egna begrepp och definitioner.

Där har du väl fullständigt fel Kalle. Är imponerad av Jbigs kunskaper och den konsekvens han uppvisar i debatten.
Ofta är väl problemet att läpparnas bekännelse, t.ex i fråga om demokrati, inte faller alla väl på läppen när det blir till att omsätta ord i handling!
Denna fascistoida kärna i samhället styr och ställer och har "demokratin" som alibi.

Fakta visst. Sedan den andra biten. Men vad då jag sa ju underhållande. Det är en komplimang.

Att jbig anser att demokrati ska råda inom alla områden fullt ut. Visst okej. En åsikt. Sen kan man problematisera detta. Att inom i alla områden vad det än gäller (ägande, fritid,din kropp osv), även mot din vilja foga dig i demokratiska beslut. Att inte problematisera detta med minoritetens åsikter utan bara rakt av köra över dem. Det får onekligen vissa konsekvenser. Varför skulle man inte kunna vrida och vända på det? I jbigs värld blir man med en gång då etiketterad fascist och ickedemokrat. Däri ligger humorn. Underhållande är det.

För skoj skull testa att ha en motsatt åsikt än han och kör några vändor så får du se.

Återgå till "Filosofi"