Det Gyllene Snittet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 28 mar 2012 01:15

Ett val jag har just nu är förmågan att ta livet av mig.

Vill va. Vill befrias från min stolthet.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 28 mar 2012 01:33

Har inte fått besök av allrummet. Ser två håll, minst. Det sadistiska; graviterade mot naiviteten och fantasin. Det bortomliggande (extrema). Det alldagliga och eländiga.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 mar 2012 02:03

Anna Sara skrev:Tog en cigarett just på balkongen och bestämde mig för att lägga tändaren i morgonrocksfickan men ändrade beslutet när jag kom in och "övervägde" (...) det samtidigt, funderade på om det är/var en situation av det rätta, totalt harmoniska att låta tändaren ligga i morgonrocksfickan ("för att låta det flyta på den rätta vågen") för att kollapsa från anspråket av kroppslig lögn, ifall människan börjar söka så likt en pryl i sin depression.

Kom att fundera på Samuel Becketts roman Murphy.

Murphy utspelar sig i Dublin och London, och kretsar kring en grupp irländska män och kvinnor, vilkas begär, direkt eller indirekt, har blivit beroende av ett erkännande av Murphy, som i sin tur är på väg ut ur den värld där sinnliga retningar rubbar andens lugn. Medan han i början av romanen naken binder fast sig vid sin gungstol, för att kuva den störande kroppen, är han i dess slut på väg att hitta hem genom arbetet på en mentalklinik.

Den cartesianska dualism som Beckett brottades med är alltså höggradigt närvarande i romanen. Detsamma gäller den skarpa och humoristiska kritiken av rationalismens och upplysningens anspråk. Här finns även besläktade formbetonade förebud om kommande texter – i Murphys permutation av antalet sätt att äta fem kex, till exempel, eller i namngivandet av gestalter som Bim och Bom.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/upp ... 452491.svd

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 28 mar 2012 14:28

Pilatus skrev:
Anna Sara skrev:Tog en cigarett just på balkongen och bestämde mig för att lägga tändaren i morgonrocksfickan men ändrade beslutet när jag kom in och "övervägde" (...) det samtidigt, funderade på om det är/var en situation av det rätta, totalt harmoniska att låta tändaren ligga i morgonrocksfickan ("för att låta det flyta på den rätta vågen") för att kollapsa från anspråket av kroppslig lögn, ifall människan börjar söka så likt en pryl i sin depression.

Kom att fundera på Samuel Becketts roman Murphy.

Murphy utspelar sig i Dublin och London, och kretsar kring en grupp irländska män och kvinnor, vilkas begär, direkt eller indirekt, har blivit beroende av ett erkännande av Murphy, som i sin tur är på väg ut ur den värld där sinnliga retningar rubbar andens lugn. Medan han i början av romanen naken binder fast sig vid sin gungstol, för att kuva den störande kroppen, är han i dess slut på väg att hitta hem genom arbetet på en mentalklinik.

Den cartesianska dualism som Beckett brottades med är alltså höggradigt närvarande i romanen. Detsamma gäller den skarpa och humoristiska kritiken av rationalismens och upplysningens anspråk. Här finns även besläktade formbetonade förebud om kommande texter – i Murphys permutation av antalet sätt att äta fem kex, till exempel, eller i namngivandet av gestalter som Bim och Bom.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/upp ... 452491.svd

Tack för tipset. Lever med väldigt dåligt minne just nu pga ECT-behandlingar. Har inte läst en roman sen barndomen. Vill läsa vissa saker igen pga att jag inte minns, vissa är inte avslutade (Spiral Dynamics & No Boundary & Integral Life -Ken Wilber, Oändlig kärlek är den enda sanningen, allt annat är illusion -David Icke, The Rebel -Albert Camus). Hittade 3 stycken i bokhyllan (på psyket), romaner samt den jag läser just nu; Märk Världen -Tor Norrenstranders. Känner mig lite nyfiken på dem eftersom en kompis tipsade mig om en; Mästaren och Margarita -Michail Bulgakov.. Budskap från stjärnorna -Clifford D Simak, Dr Jekyll och Mr Hyde -Robert Louis Stevenson.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 mar 2012 15:20

Anna Sara skrev:
Pilatus skrev:Kom att fundera på Samuel Becketts roman Murphy.

Har inte läst en roman sen barndomen. Vill läsa vissa saker igen pga att jag inte minns, vissa är inte avslutade (Spiral Dynamics & No Boundary & Integral Life -Ken Wilber, Oändlig kärlek är den enda sanningen, allt annat är illusion -David Icke, The Rebel -Albert Camus). Hittade 3 stycken i bokhyllan (på psyket), romaner samt den jag läser just nu; Märk Världen -Tor Norrenstranders. Känner mig lite nyfiken på dem eftersom en kompis tipsade mig om en; Mästaren och Margarita -Michail Bulgakov.. Budskap från stjärnorna -Clifford D Simak, Dr Jekyll och Mr Hyde -Robert Louis Stevenson.

Bra val, men David Icke tror jag man kan hoppa över, han har rört till det för sig och tror på allt möjligt konspiratoriskt, t ex att Storbritannien skulle gå under i en armada av tsunamin och jordbävningar eftersom människan hade förstört naturen. Camus och Bulgakovs böcker tyckte jag om. Jag läste mycket sf under en period men jag minns inte vad jag kan ha läst av Clifford D. Simak.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 28 mar 2012 19:33

Ur "Märk världen" från 1991:

Följden blev att det i början av 1900-talet uppstod en ny rörelse, som helt tog avstånd från begrepp och metoder som medvetande och introspektion. Behaviorismen, som denna riktning kallades, dominerade den engelska och amerikanska psykologin från 1920-talet till 1950-talet. Dess idé var att studera människan i strikt objektiva termer: påverkan - beteende; stimulus - respons. Begrepp som medvetande eller sinnestillstånd ansågs obehövliga och meningslösa, ty antingen fanns det en lag som förband intryck med uttryck (och i så fall kunde det vara likgiltigt hur sambandet såg ut inifrån), eller också fanns det ingen lag (och i så fall var det också likgiltigt hur det såg ut inifrån).

Behavioristerna utmönstrade helt enkelt problemet medvetande och därmed en lång rad andra begrepp som uppmärksamhet och förbjöd naturligtvis också varje DISKUSSION OM OMEDVETEN VARSEBLIVNING.

Radikaliteten i det behavioristiska motståndet mot varje form av introspektion framgår kanske bäst av historien om behavioristen som efter avslutat samlag frågar sin likaledes behavioristiska partner: " Det var väldigt skönt för dig - hur var det för mig?".
Efter andra världskriget dog behaviorismen ut och efterföljdes av den så kallade Kognitiva revolutionen på 1950-talet ("kognitiv" och kognition" kommer av ett latinskt ord som betyder "kunskap"). "Millers magiska sjutal" hör till de grundläggande insikterna i den kognitiva psykologin, som uppfattar människan som en informationsbehandlande varelse.

Centrala element i den kognitiva revolutionen hämtades från språkvetenskap och datalogi. Beräkningar blev det centrala begreppet i beskrivningen av människan. Och väl att märka beräkningar av den typ som dåtidens datorer utförde: serier av beräkningar som alla kontrollerades av en centralt övervakande instans i räkneenheten.

Kognitionsforskningen befattar sig således inte mycket med det omedvetna. Den intresserar sig för att förstå vilka regler och algoritmer som lämpar sig bäst för att beskriva människans själsliv. Och den föreställer sig att det är fråga om klara och logiska regler, inte oöverskådliga mängder av omedvetna slutledningar.
Den Engelske psykologen Donald Broadbent framlade 1958 sin så kallade filterteori. Broadbent utgick från insikten att den information som går in i en människa är mycket mer omfattande än den som når medvetande. Han menade att sinnenas information bevarades i ett korttidsminne, och att ett filter sedan mycket snabbt valde ut vad som skulle sändas vidare till medvetandet. Broadbents teori var banbrytande genom att den försökte komma till rätta med det problem det innebär att sinnenas bandbredd är så stor och medvetandets så liten. Kruxet är bara. som det ganska snart visade sig, att det mesta av informationen helt enkelt kastas bort obearbetad. Den försvinner om det inte finns behov av den i medvetandet. Om långtidsminnet har talat om för filtret vad man vill höra under ett coctailparty sorterar filtret helt enkelt bort resten. Man hör det man hör - och det man inte hör har man inte ont av. Denna uppfattning strider helt mot föreställningen om subliminal perception, som ju innebär att även information som inte har nått medvetandet kan påverka medvetandets innehåll eller beslut.

På 1980-talet förnyades eller avlöstes kognitionsforskningen av en nytt perspektiv: "Distribuerad parallellbehandling eller PDP (Parallel Distributed Processing). Det låter tekniskt och har mycket riktigt med räknemaskiner att göra; men där kognitionsforskningen utgick från den vanliga typen av datorer med en centralenhet som övervakar och styr allt, utgick PDP- forskarna från en ny sorts datorer som hade konstruerats med den mänskliga hjärnan som förebild: parallelldatorer är för närvarande under snabb utveckling; det stora problemet är att samordna de många parallella aktiviteterna. I en PDP-modell finns det inte något särskilt filter, som skiljer bort allt annat än det som finner nåd för medvetandets höga nivåer. I PDP-modellen är hela hjärnans funktion snarare att betrakta som en mycket omfattande beräkning, som slutar i det tillstånd vi kallar medvetande. De omedvetna själsliga processerna behandlar informamation snabbt och parallellt, medan de medvetna processerna är långsamma och seriella - de tar en sak i taget, precis som en vanlig gammal dator.

Bortsett från det bisarra behavioristiska mellanspelet har psykologerna alltså alltid varit på det klara med att medvetandet inte är hela sanningen om människan. Men de senaste tio åren har bilden långsamt förändrats: det omedvetna, parallella och outgrundliga har blivit lätt att förstå, medan medvetandet har blivit så gott som obegripligt. Den amerikanske filosofen och kognitionsforskaren Daniel Dennett har beskrivit utvecklingen såhär: Vi har till slut tvingats acceptera de många påståendena om att en förfinad hypotes-prövning och minnesgenomsökning - alltså en informationsgenomsökning - försiggår inne i oss, även om skeendet är helt otillgängligt för introspektion. Det är inte fråga om undertryckta omedvetna aktiviteter av den typ som Freud avslöjade, aktiviteter som har trängts ut ur medvetandets synfält. Det handlar helt enkelt om själsliga aktiviteter som på något sätt försiggår under eller bortom medvetandet över huvud taget.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 mar 2012 20:27

Mästaren och Margarita är lysande, men som jag förmodligen av dig helt förbisett tidigare skrev till dig,
skriv en egen bok. Planeten är full av dårar som älskar att läsa böcker skrivna av andra dårar,
du kanske till och med får din egna lilla fankrets att glänsa för och visst hade det varit kul när boksällskap
samlas i små grupper för att tolka dig och din inlåsta sjuka värld!

Återgå till "Filosofi"