Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 23 jan 2026 08:53

Algotezza skrev:Det är väl viktigt när det gäller att förändra världen att veta var gränsen går mellan det man kan göra något åt och det man ej har makt över. Problemet är väl att man inte vet var gränsen mellan dessa går förrän man prövat att förändra världen.

Det var väl tanken med väktarklassen, att de skulle bli hantverkare i det skrået.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jan 2026 11:33

Kom att tänka på Humes uppfattning om kausalitet som han definierar som att alla verkningar gränsar omedelbart till sina orsaker i rummet och följer tätt efter den i tiden. Sambandet mellan dem måste vara beständigt. Är alla förhållanden verkligen sådana att de uppträder parvis?
Om det ens var helt korrekt på Humes tid vet jag inte, men filosofin förändras och i dag tycks det tillkommit förhållanden som tycks fungera litet annorlunda än Humes biljardbord. Ref. James Jeans Fysik och filosofi (1942)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jan 2026 21:27

Pilatus skrev:Kom att tänka på Humes uppfattning om kausalitet som han definierar som att alla verkningar gränsar omedelbart till sina orsaker i rummet och följer tätt efter den i tiden. Sambandet mellan dem måste vara beständigt. Är alla förhållanden verkligen sådana att de uppträder parvis?
Om det ens var helt korrekt på Humes tid vet jag inte, men filosofin förändras och i dag tycks det tillkommit förhållanden som tycks fungera litet annorlunda än Humes biljardbord. Ref. James Jeans Fysik och filosofi (1942)

Vad betyder det att sambandet måste vara beständigt?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 jan 2026 09:11

Någon sprayade biljardbollen med målarfärg tio minuter innan den stöttes emot av en annan boll. Stötens karaktär ändrades av en händelse inte omedelbart innan impact.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 jan 2026 11:38

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Kom att tänka på Humes uppfattning om kausalitet som han definierar som att alla verkningar gränsar omedelbart till sina orsaker i rummet och följer tätt efter den i tiden. Sambandet mellan dem måste vara beständigt. Är alla förhållanden verkligen sådana att de uppträder parvis?

Vad betyder det att sambandet måste vara beständigt?

Hume kunde säkert sätta upp bollarnas positioner lika och upprepa stöten med likartat resultat.
Mer intressant är Humes antagande om ett enkelt parvis orsakssamband, A orsakar B. Är det verkligen en allmän lag? Jag kan tänka mig mer komplexa samband, t ex händelser i kvantvärlden. Eller, med ett likvärdigt utgångsläge, skulle planetsystemet fått en likartad bildning som det i dag har om vi upprepade processen? I stora drag kanske, men är det verkligen givet att den stora mängden händelser skulle resulterat i livets uppkomst på en liten stenplanet? Det går inte att besvara. Hume kanske hade rätt? Vilken annan metod skulle varit bättre?
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 26 jan 2026 17:23

Jag menar inte att filosofi har spelat ut sin roll. Bara att dess relevans krymper när vi talar om att analysera och förklara världen där även människas nisch ingår.
Vetenskap har inte alla svar, inte ens slutgiltiga svar.
Än så länge vinner vetenskaplig metod mer terräng överallt och det är bra.
Traditionellt är filosofi att tänka, inte att fysiskt experimentera.

Anders skrev:
Hubert skrev:Filosofi krymper mer och mer.
Glöm inte att naturfilosofi var just att tänka till om naturen, inte dessutom smutsa ner händerna med att experimentellt testa tänkandet.
Än i dag finns Philosophical Transactions, en respekterad vetenskaplig tidskrift grundad för mer än 300 år sedan som numera givetvis fokuserar på vetenskaplig metod.
Vetenskap, vetenskaplig metod, är inte längre filosofi.

Människans natur? Kosmos? Medvetandet? Dödshjälp? Osv. Har inte "tänka till" spelat ut sin roll?
Vi kan ha filosofer till att utreda vad begreppen står för och därmed hjälpa empirisk forskning att fokusera på rätt frågeställning.

”Vad skall man göra åt global uppvärmning”
Visst, Timaios är lite outdated men Statsmannen och Staten är lika aktuella som någonsin. Vetenskapen är jätteanvändbar då man pratar naturvetenskap, men så fort människans värld, en rätt betydande jävla värld kommer med i pusslet blir det genast mycket snårigare. Filosofin har lika mycket att säga nu som någonsin.
Vad är vetenskapens svar på dödshjälp?
Men visst, då man ser amerikanska presidenter agera kan man misstänka att tänka till är lite ur modet

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 mar 2026 19:13

Mitt svar på rubrikens fråga

Den pedagogiska förmågan att kunna motivera och förklara sina åsikter, ställningstanden och perspektiv på ett för omvärlden begripligt sätt. Filosofi handlar om att föra en dialog så att andra kan förstå vad man menar och vill bidraga till samtalet. Det är inte att söka och mena sig ha funnit den absoluta sanningen om rubbet, s.k rubbologi, och inte kunna förklara på ett för andra någorlunda begripligt sätt.

Kärnan i filosofi är tänkande, erfarenheter, fantasi, nyfikenhet. språklig förmåga och, inte minst, ett meningsfullt tankeutbyte eller dialog med andra.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 11 mar 2026 19:42

Bättre kan det inte sägas!
Algotezza skrev:Mitt svar på rubrikens fråga

Den pedagogiska förmågan att kunna motivera och förklara sina åsikter, ställningstanden och perspektiv på ett för omvärlden begripligt sätt. Filosofi handlar om att föra en dialog så att andra kan förstå vad man menar och vill bidraga till samtalet. Det är inte att söka och mena sig ha funnit den absoluta sanningen om rubbet, s.k rubbologi, och inte kunna förklara på ett för andra någorlunda begripligt sätt.

Kärnan i filosofi är tänkande, erfarenheter, fantasi, nyfikenhet. språklig förmåga och, inte minst, ett meningsfullt tankeutbyte eller dialog med andra.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 mar 2026 23:29

Nyfikenhet också
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2026 07:15

Anders skrev:Nyfikenhet också

Ja, listan kan kompletteras.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 12 mar 2026 07:24

För mig är åtminstone en del av filosofi också en låt oss säga mental egenskap. En drift efter att förstå istället för att bara kunna. Påminner om hypotesställandet och slutsatsdragningen inom vetenskapen. Verkar vara eftersatt inom framför allt den akademiska analytiska filosofin, felaktigt som nån slags reaktion på vetenskapens framgång, den vetenskap som filosofin skapat.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2026 09:22

Anders skrev:För mig är åtminstone en del av filosofi också en låt oss säga mental egenskap. En drift efter att förstå istället för att bara kunna. Påminner om hypotesställandet och slutsatsdragningen inom vetenskapen. Verkar vara eftersatt inom framför allt den akademiska analytiska filosofin, felaktigt som nån slags reaktion på vetenskapens framgång, den vetenskap som filosofin skapat.

Filosofi/filosofiskt tänkande och en filosofisk inställning till livet kan bli en del av integrerad del ens livsstil.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 12 mar 2026 11:53

Algotezza skrev:
Anders skrev:För mig är åtminstone en del av filosofi också en låt oss säga mental egenskap. En drift efter att förstå istället för att bara kunna. Påminner om hypotesställandet och slutsatsdragningen inom vetenskapen. Verkar vara eftersatt inom framför allt den akademiska analytiska filosofin, felaktigt som nån slags reaktion på vetenskapens framgång, den vetenskap som filosofin skapat.

Filosofi/filosofiskt tänkande och en filosofisk inställning till livet kan bli en del av integrerad del ens livsstil.

Man nästan ÄR filosof! :)
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 12 mar 2026 13:18

Dumheter!

Hur ska andra människor, som navigerar och koordinerar på andra sätt göra?

1. Det finns minst en arbetsför psykolog med schizofreni.
2. Det finns minst en arbetsför Chef med ADHD
3. Det finns minst en kontorsarbetare som är blind.
4. Listan kan göras längre.

Vad vill vi få sagt?
Jo, att även om någon inte kan skriva, stava och behärska den svenska grammatiken, så kan denne författa och sälja en bok.

Alltså, filosofin är inte enbart den lärdes domän.
Glöm aldrig det!

Kram
V

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2026 14:34

unik skrev:

Dumheter!

Hur ska andra människor, som navigerar och koordinerar på andra sätt göra?

1. Det finns minst en arbetsför psykolog med schizofreni.
2. Det finns minst en arbetsför Chef med ADHD
3. Det finns minst en kontorsarbetare som är blind.
4. Listan kan göras längre.

Vad vill vi få sagt?

Jo, att även om någon inte kan skriva, stava och behärska den svenska grammatiken, så kan denne författa och sälja en bok.

Alltså, filosofin är inte enbart den lärdes domän.
Glöm aldrig det!

Kram
V

Jag förstår inte vad du menar. Menar du att de som "navigerar på andra sätt" inte har de förmågor m.m. som jag tar upp?

Varför är det Dumheter? Så inget av det jag skrev verkar vettigt?

Var skriver jag att filosofi enbart är den lärdes domän?

Varför skriver du Kram?

Vad är filosofi då enligt dig?
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"