Hej Ƶl8RRoligt att du ger dig in i denna gamla tråd! Det va minsann ett tag sedan. Jag ska göra ett tappert försök att så tydligt som möjligt basvara dina mycket intressanta och bra frågor!
Ƶl8R skrev:Freddemalte. Så vitt jag kan förstå det så är ditt solipsistiska tillstånd ett tillstånd som uppkommit av sig själv[...]
Nej, något sådant har jag inte framlagt, utan det tillstånd jag avser i denna idé (eller metafysiska och otologiska modell) är inte av den art att den kan ha ”uppkommit” på något sätt då fenomenet ”uppkomma” enbart är en abstraktion (komponent eller vad man nu vill kalla det för) i det solipsistiska tillståndet. Alltså inte något som existerar i sig. Så att uppkomma är enbart något som kan ”erfaras* som en upplevelse” i tillståndet, inget som tillståndet som sådant är kopplat till, ty hade det varit det hade inte tillståndet varit solo.
*Här vill jag dock poängtera att det vardagliga språket inte direkt är till någon hjälp för att beskriva detta fullt ut, då det vardagliga språket enbart har begrepp som denoterar fenomen i en icke-solipsistisk världsbild. Jag avser t ex inte erfaras som om det fanns ett subjekt som erfar, utan att tillståndet utgörs av detta.
Ƶl8R skrev:[...] och inte upplevs av någon utan är en uppspelning[...]
Japp! Jag använder begreppet ”uppspelning” som en metafor för att komma ifrån den vardagliga synen på kausala processer mellan fenomen som så att säga står för sig själva i en extern objektiv (sann) yttre värld. Uppspelning blir då ”så nära jag språkligen kan komma” det jag avser, även om det begreppet också (dessvärre) är missvisande.
Ƶl8R skrev:[...]där upplevelse och upplevare ingår[...]
Nja, tillståndet är identiskt med fenomenet (fenomenologin) ”att uppleva världen” men tills skillnad mot det vi i vardagen försanthåller utgör inte det upplevda externa objekt och fenomen i sig, utan det är enbart upplevelsen som är (som sådant), ett enda tillstånd.
Ƶl8R skrev:[...]som förprogrammerade utan programmerare[...]
Nix. Inga andra entiteter, fenomen eller aktiviteter. Men om det var en liknelse så förstår jag ändå vad du menar.
Ƶl8R skrev:[...]och alla våra[...]
Inga våra. Bara solo.
Ƶl8R skrev:[...]antaganden om en yttre verklighet osv är bara en del av detta tillstånd som inte är ett tillstånd för någon i och med att detta någon är en del av tillståndet?
Det immanenta, det innevarande, det direkt fenomenella är det enda som är och det fenomenella (det som är) ”råkar” vara sådant att det utgör en erfarenhet (upplevelse) av en icke-solipsistisk och extern yttre värld etc.
Ƶl8R skrev:Men i och med att tillståndet är lika för allt[...]
Inget allt i den mening, enbart solo. Men visst, i metafysisk mening är det enda som existerar just tillståndet som i sig råkar vara strukturerar så att det ser ut som ”upplevelsen av ett liv” (en fenomenologi).
Ƶl8R skrev:[...]och inte specifikikt för "tillståndssubjektet"[...]
Finns inget tillståndsobjekt. Här i ligger klurigheten. I en icke-solipsistisk världsbild – den som vi till vardags försanthåller, existerar det ju en utblickespunkt, ett jag, ett vara som, så att säga, ser världen, upplever världen, står i relation till världen. Men i det tillstånd jag talar om existerar det inget sådant, utan enbart ett tillstånd (som ”ser ut” som om det vore det förstnämnda).
Ƶl8R skrev:dvs jag i fråga som ställer mig frågan utan att allt i tillståndet är av samma metafysiska art så är det ju egentligen ingen skillnad i mot att säga att världen finns då resten av verkligheten varken har större eller mindre realitet än jag själv[...]
Jo, en gigantisk metafysisk och ontologisk skillnad – nämligen den att det inte existerar något bakomliggande, något utanför eller något ”okänt” utan enbart detta tillstånd. I den ”vanliga” världsbilden försanthåller vi ju att det just existerar externa fenomen, händelser i tid och rum bortom vår egen fenomenologi etc. Om det solipsistiska tillståndet är en korrekt beskrivning av världen (i ontologisk mening), ja då existerar inte de ovan nämnda yttre fenomenen som egna entiteter i sig, utan enbart som utgörande strukturer i det fenomenella tillståndet, om och endast om, de utgör det immanenta och innevarande, dvs tillståndet som sådant.
Ƶl8R skrev:[...]därmed är ju inte heller världen solipsistisk..
Huruvida världen är solipsistisk eller inte kan ej metafysiken, epistemologin, ontologin, religionen eller vetenskapen lösa av den enkla anledningen att de (oavsett om världen är solipsistisk eller ej) är en del av världen. Så vi kan inte utgå från något annat än våra antaganden, försanthållanden, övertygelser, gissningar eller intuitioner vad gäller just det. Jag utgår t ex från att solipsismen är falsk och att det existerar något utöver enbart ett tillstånd och att världen är mer lik det vi till vardags bruka försanthålla genom internsubjektiva erfarenheter etc. Men i strikt mening kan jag inte verifiera huruvida det är en korrekt beskrivning av världen eller ej, kanske existerar det inte över huvud taget något "korrekt beskrivning", kanske är det som så att vår tro på det objektiva och sanna är ett error i sig?
Ƶl8R skrev:Eller är jag helt ute och cyklar?
Nej, tvärt om! Denna form av abstraktioner och diskussioner kan aldrig helt och håller sägas kunna utkräva den vardagliga konsensuskraven, kohernsefunktionerena, logiken etc, ty allt det är ju (de facto) en del av en icke-solipsistisk världsbild (ontologi), och därmed hamnar de begreppen så att säga ”på fel sida” i diskussionen. Frågan kommer så att säga aldrig att kunna diskuteras på ett ”korrekt” sätt eftersom språket och alla referenser som ska användas i diskussionen, baserar sig på en icke-solipsistik modell av världen. Så om världen de facto är solipsistiskt i den mening jag avser (tillståndet), så kommer jag (eller du *smile*) helt enkelt aldrig att märka det, i termer av ”kunna avgöra det”.
Hälsar Fredrik