Var levde vi själar INNAN vi hamnade i det befruktade ägget?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 10 maj 2009 15:26

Zokrates skrev:Mitt inlägg berörde frågeställningen i allra högsta grad, men det fattar du tydligen inte, du framstår ju bara som än mer löjlig nu.

Och jag försökte göra dig uppmärksam på att dina försök till klargöranden endast bidrog till förvirringen. Bemöt mitt inlägg till dig, i stället för att spotta och fräsa som en halvdränkt katt.
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
manifesto

Rosling

Inläggav manifesto » 10 maj 2009 17:07

Såg att det redan fanns en tråd om Rosling, och kommer därför att fortsätta debatten om denne där. Häng gärna på.
Du kränker mig.

nitarna

Inläggav nitarna » 11 maj 2009 07:54

manifesto skrev:
nitarna skrev:NEJ!

Personen ifråga nickar "Fick en Snilleblixt" på massa, massa andra forum där han spammar ut flera trådar om dagen. Typ Fragbite, Passagen osv.. Vilket är extremt jobbigt.

Snillet, du är extremt hatad och du behöver inte va på varenda jävla forum och predika.

Du pratar om Jiva, trådstartaren, eller hur?

Jepp.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 maj 2009 09:51

nitarna skrev:
manifesto skrev:
nitarna skrev:NEJ!

Personen ifråga nickar "Fick en Snilleblixt" på massa, massa andra forum där han spammar ut flera trådar om dagen. Typ Fragbite, Passagen osv.. Vilket är extremt jobbigt.

Snillet, du är extremt hatad och du behöver inte va på varenda jävla forum och predika.

Du pratar om Jiva, trådstartaren, eller hur?

Jepp.

Han är en predikande Hare Krishna-nisse. Han skriver här som Hare Krishna-missionär. Det är inte några personliga åsikter av filosofisk natur han förmedlar. Bara inlärda trosdogmer. Han vill vinna själar till sin rörelse. Inte ute efter ett filosofiskt samtal. Finns det någon anledning att tro att man kan föra en vettig filosofisk dialog med honom, ha ett tankeutbyte?

Läs vad som står nederst i hans inlägg!

Rama-lama ding-dong.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 12 maj 2009 15:12

Andreas skrev:
Kan du möjligtvis länka till den forskning du refererar till?

Wikipedia skrev:The view from academia

Two particularly important research projects are worth highlighting. The first is the official investigation made by the Brazilian government at the end of the 1980s, which resulted in the legalization of the religious use of ayahuasca in Brazil in 1992. The second is 'The Hoasca Project' developed by a collective of international scholars. The Hoasca Project presented important findings regarding the use of Ayahuasca as an agent of healing, something it is famous for in its indigenous context.

Jag orkar inte leta fram den bättre, sök själv om du har intresse av något annat än att mästra andra över internet.

Tack Andreas!

Jag ska vid tillfälle kolla upp dina referenser. Jag är inte intresserad av att mästra andra över internet, tro mig.

Mvh, manifesto :)
Du kränker mig.

Jiva

Inläggav Jiva » 23 maj 2009 23:08

nitarna skrev:Snillet, du är extremt hatad...

Bevisa det!  :roll:

Jiva

Inläggav Jiva » 23 maj 2009 23:17

Algotezza skrev:Han är en predikande Hare Krishna-nisse. Han skriver här som Hare Krishna-missionär. Det är inte några personliga åsikter av filosofisk natur han förmedlar. Bara inlärda trosdogmer. Han vill vinna själar till sin rörelse. Inte ute efter ett filosofiskt samtal. Finns det någon anledning att tro att man kan föra en vettig filosofisk dialog med honom, ha ett tankeutbyte?

1. Det är de facto mina personliga åsikter, precis som du har dina!

Vi har bara blivit påverkade från olika håll, jag från det Absoluta, du från det relativistiska!

2. Jag uppskattar att du anser att själen existerar!

3. Vill väldigt gärna föra ett filosofiskt samtal!

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 20 jun 2009 16:20

defuzo skrev:Min tanke för dagen om det (drar jag här på denna tråd nu). Alltså   Nitzsche menande att subjekt (varelser) är nästen motsatsen till vad de förefaller att vara (antagonist sak). Som ett belägg för detta, lite drastiskt nu. Nazisterna döpte en bataljon till "Lieondas" (efter den historiska 300 Spartas konung), i försvaret av Berlin. De var ifs fantasifulla med att döpa divisioner/bataljoner till andra hjältemodiga namn. Men nu detta, jag vet inte om någon Nazist någonsin gjort en sk "last stand" (kämpat till sista man). Alla fientliga belägringar kapitulerade de ifrån. Däremot Polen har flera.. här är en: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Wizna
(en grav som får heta duga, vackert)

FAST ja jo Hitlers "SS Jugend", var visst beredda att strida till sista man (eller pojke), vid slaget om Normdandy och Berlin.
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 jun 2009 16:30

defuzo skrev:
defuzo skrev:Min tanke för dagen om det (drar jag här på denna tråd nu). Alltså   Nitzsche menande att subjekt (varelser) är nästen motsatsen till vad de förefaller att vara (antagonist sak). Som ett belägg för detta, lite drastiskt nu. Nazisterna döpte en bataljon till "Lieondas" (efter den historiska 300 Spartas konung), i försvaret av Berlin. De var ifs fantasifulla med att döpa divisioner/bataljoner till andra hjältemodiga namn. Men nu detta, jag vet inte om någon Nazist någonsin gjort en sk "last stand" (kämpat till sista man). Alla fientliga belägringar kapitulerade de ifrån. Däremot Polen har flera.. här är en: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Wizna
(en grav som får heta duga, vackert)

FAST ja jo Hitlers "SS Jugend", var visst beredda att strida till sista man (eller pojke), vid slaget om Normdandy och Berlin.

Normandie

"Normandie [nɔrmɑ̀di´], traditionell provins i norra Frankrike. Normandie, som motsvarar regionerna Basse-Normandie och Haute-Normandie, är en kustregion med badturism, betydande hamnstäder som Le Havre och Cherbourg och en landsbygd dominerad av betesmarker. Huvudorterna Rouen och Caen har universitet och är betydande industristäder.

Den senromerska provinsen Gallia Lugdunensis Secunda påminner territoriellt om Normandie, men den nuvarande regionen skapades efter ett avtal ca 911 mellan frankerkungen Karl III och vikingahövdingen Rollo. Ett område vid Seines mynning överläts till Rollo. Med detta som bas erövrade nordborna på 900-talet ett större område som kom att utgöra hertigdömet Normandie. Hertig Vilhelm av Normandie erövrade England 1066, och de båda rikena fick en gemensam dynasti. Normandie erövrades 1144 av Gottfrid IV Plantagenet, men när dennes son Henrik II blev engelsk kung 1154 förenades rikena igen. 1204 erövrades Normandie av Frankrike. Det togs 1417–19 av Henrik V av England men återtogs av fransmännen 1450. Normandie delades 1791 i fem departement. Normandies kust var i juni 1944 skådeplatsen för den allierade invasionen i Västeuropa." Källa ne.se

Normandie, samma betydelse som nordman, man från norden ej att förväxla med Normdandy, som jag inte ens vet vad det är.

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 20 jun 2009 21:24

Zokrates skrev:Normandie, samma betydelse som nordman, man från norden ej att förväxla med Normdandy, som jag inte ens vet vad det är.

Kanske därför som man har så många dubbelgångare i England. Typ Mr Bean.

Hitler!
(glöm inte det namnet noobs)
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

Liam

Inläggav Liam » 20 jun 2009 22:36

Varför ökar då antalet människor på jorden? Vart fanns alla "extra" själar inan? Levde de någon annanstans? Skapar Gud nya? Kan en själ dela på sig?

Tycker det verkar som om biologiska ahem "fenomen" skapar kroppen, hjärnan och därav medvetandet. Därför är det (enligt mig) logiskt att medvetandet försvinner utan biologin...

Jiva

Inläggav Jiva » 31 jul 2009 21:31

Liam skrev:Varför ökar då antalet människor på jorden? Vart fanns alla "extra" själar inan? Levde de någon annanstans? Skapar Gud nya? Kan en själ dela på sig?

Tycker det verkar som om biologiska ahem "fenomen" skapar kroppen, hjärnan och därav medvetandet. Därför är det (enligt mig) logiskt att medvetandet försvinner utan biologin...

Samtidigt som själar i människokroppar ökar, så kan själar minska i djurkroppar, växtkroppar, och på andra himlakroppar!

Finns nämligen liv på alla himlakroppar!

Sedan finns ju 9/10 av alla själar i den eviga andliga världen, i den andliga dimensionen, bortom vår relativa rumtid!

Vi själar är eviga och odelbara!

Hjärnan i sig är omedveten, och kan alltså inte skapa medvetandet!

Medvetandet är lika evigt som själen, enär det är vi själar som ÄR medvetna!

Materia kan inte vara medveten!

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 01 aug 2009 16:37

Jiva skrev:
Samtidigt som själar i människokroppar ökar, så kan själar minska i djurkroppar, växtkroppar, och på andra himlakroppar!

Vadå "alla himlakroppar" även solen och kometerna och massa annat spännande? Vad jag förstår så är många av dessa rätt ogynnsamma för liv. Kan du beskriva detta liv?

Jiva skrev:Sedan finns ju 9/10 av alla själar i den eviga andliga världen, i den andliga dimensionen, bortom vår relativa rumtid!

Och denna självklart intressanta fördelning. Hur har du kommit fram till de? Och vet du detta borde du också veta det totala antalet själar?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 aug 2009 17:51

Själar ja...

Till att börja med - Det här med vad själen är verkar ha varit med på top 10 av filosofiska frågor genom tiderna. Är själen nån slags energi? bara nåt kemiskt något som blir då hjärnatomerna reagerar? Jag undrar - varför bry sig? Jag blir trevligare med sprit i kroppen så nåt kemiskt är det i alla fall.

Och det är ju en grundförutsättning för jivans frågeställning. Själen måste ju vara nåt Platonskt mystiskt något för att frågeställningen över huvud taget kan ställas.

Det här touchar lite det här med "energi" kontra "materia". Materian är ju liksom lite mer gripbar än kraft, energi. Visst, Einstein och andra RÄKNADE ju sig till lite saker som kan förklara energi, men det är förbaskat svårt att föreställa sig vad energi är, på samma sätt som att materian är uppbyggd av små bollar som det står + och - på.

Och själen tycker jag spelar samma ballgame. Den liksom bara är. Cogito osv.

Jag vill faktiskt inte svar på Länkfrågan! Dels för att jag tror att vi vet för lite om det här, ur ett förnuftsmässigt perspektiv. Ur ett andligt, religiöst så kan det förefalla trösterikt med att vi är några slags monader (är det rätt ord här?) som har ett liv före och efter, men drar man ut det i evighetsperspektivet blir det inte fullt så myspysigt.

Jag nöjer mig med att tänka på här och nu, vare sig jag är kemi eller nån slags gud.

Men det är en faschinerande tanke, Jiva, att jag kanske har legat och skräpat på Pluto innan jag ploppade upp här. Passar på och njuter, klimatet är rätt skönt här på jorden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Liam

Inläggav Liam » 03 aug 2009 23:33

Jiva skrev:
Liam skrev:Varför ökar då antalet människor på jorden? Vart fanns alla "extra" själar inan? Levde de någon annanstans? Skapar Gud nya? Kan en själ dela på sig?

Sedan finns ju 9/10 av alla själar i den eviga andliga världen, i den andliga dimensionen, bortom vår relativa rumtid!

Vi själar är eviga och odelbara!

Hjärnan i sig är omedveten, och kan alltså inte skapa medvetandet!

Medvetandet är lika evigt som själen, enär det är vi själar som ÄR medvetna!

Materia kan inte vara medveten!

Så att om människan blir superduper advancerade en dag och börjar befolka universum. Menar du att det en dag kommer att bara födas "själösa (döda)" barn och inget nytt liv kan skapas förns något annat dör och en ny "själ" släpps lös.

Dessutom finns det ju inte alls liv på alla Himlakroppar. Ifall det inte finns någon annan sorts liv vi inte kan upptäcka.

Så rent teoretiskt sätt finns det X själar som alltid har funnits och aldrig dör? Det låter bra. Men vad händer om alla själar hamnar i t.ex den levande världen. Lite små surt för den första som dör och får traska runt i "himlen" helt ensam!

Varför vet jag inte allt som har hänt före jag "föddes" in i den här kroppen? Inget kul att vara evig om man "startar om" varje gång man föds?

Återgå till "Filosofi"