P. R. O. P. O. R. T. I. O. N. E. R

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Fråga 2 till HD

Inläggav * KYREUS * » 02 nov 2010 13:42

Vad kallar då andra dig?

(c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 nov 2010 13:46

Fråga den andre

jag lever som zarathustra
helt ensam på korsets
heliga krön

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Fråga 3 till HD

Inläggav * KYREUS * » 02 nov 2010 13:50

Men, jag frågar ju Dig -
och jag är nyfiken på Ditt svar!
Jag menar, dina texter röjer ju
att du tycks ha klara bilder av din väld och din omgivning...

Alltså, vad kallar andra Dig?

(c) KYREUS
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 nov 2010 14:02

Det jag kallas är ett eko
av Jantekungarnas tankar

men mitt rätta namn är Narayana
fast jag flyter omkring på orm-bädden
ännu ensam på extasens mystiska vatten
och väntar på att Laksmi ska sända ut min son Brahma till världen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 nov 2010 14:27

kYREUS

666, vilddjuret från uppenbarelseboken,
är det här????

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 nov 2010 15:35

Kyreus

Ifall vi säger att Hermes Trismegistos var en präst,att Jesus var en präst

bekänner du dig då till den traditionen

är du en Moses-präst

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 nov 2010 16:10

Så intressant att nu få höra dina belägg för hur och varför du "ser djupare än de flesta".

Dina belägg:.................................?

FÖRLÅT VI HÖR INTE, KAN DU TALA LITE HÖGRE.

säger du till Minded...Kyreus

Men varför du inte svarar på mitt senaste inlägg
beror på att du tycker makt är viktigare än kärlek,

men Jesus dog av kärlek till oss, alltså din lärare,
men ni präster dör inte av kärlek på korset
därför att ni är av makt till människorna

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Förtydligande till H D

Inläggav * KYREUS * » 02 nov 2010 16:52

1. Jag hinner inte alltid svara snabbt, andra uppdrag kallar och människor väntar
2. Jag är en vanlig enkel människa som är nyfiken på livet
3. Som kristen tillhör jag protestantiska kyrkan och min andliga inriktning
är Biblisk och Jesus-fokuserad
4. Kärlek är viktigare än makt: därför har jag i många år tackat nej till att
klättra i den kyrkliga hierarkin och bli makt-chef
5. Mitt uppdrag sedan 1980-talet är att enkelt och så kärleksfullt som möjligt
tjäna människor här i Syd-Skåne

Med vänlig hälsning,
CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 nov 2010 17:45

därför har jag i många år tackat nej till att
klättra i den kyrkliga hierarkin och bli makt-chef .....skriver du

Så, kyrkan är en makt-hierarki,
där den störste sitter överst och
den minste underst

och den minste är den kärleksfullaste
och den störste är den maktfullkomligaste

kanske en jante-hierarki

och ifall du kritiserar makten åker du ut

Minded

Re: Kommentar 3 till Minded

Inläggav Minded » 02 nov 2010 19:20

freddemalte skrev:
Minded skrev:[...]Det mest uppenbara är medlemsskap i mensa, dvs dokumenterat hög logisk förmåga/intelligenskvot. Lägg därtill att jag i princip vigt mitt liv åt att forska i sådana här frågor.
Yes! Va bra . . .
Jag har en fråga till dig som är knuten till ditt tidigare inlägg! Du skriver att du är en medlem av Mensa vilket innebär att du har en god förmåga att hantera den typen av information och prövningar som ett Mensa-test innebär.

Fråga:
I vilka övriga situationer i livet har man nytta av just den typen av förmåga / kunskap (förutom då likande test och uppgifter)?

Var som helst, där relativt hög förmåga att (snabbt) se/förstå komplexa samband effektivt, är önskvärt.

freddemalte skrev:Känner du (för din egen del) samt märker du för de andra Mensa-medlemmarnas del att den specifika färdigheten låter sig integreras med andra färdigheter (synergi) eller är den tämligen isolerad till just det kompetensområdet och därmed inte bidrar till övriga fördelar?

Det är inte isolerat till en färdighet.

freddemalte skrev:Anledningen till att jag frågar är att när man studerar människor med "överförmågor" (Savant syndrom) märker man oftast att deras förmåga är isolerad (ingen synergi) och att de oftast har väldigt låg förmåga på övriga kompetensområden. T.ex. extremt minne samtidigt som de inte kan borsta tänderna själv etc.

Den här vet jag inte varifrån du fått.. människor med 'överförmågor' skulle betyda savanter? 'märker man oftast'??? Du har en del att kolla upp innan jag kan ta dina frågor på allvar..

Minded

Inläggav Minded » 02 nov 2010 19:33

Harald Davidsson skrev:och ifall du kritiserar makten åker du ut

Att vara bra är inte alltid bra - lustigt nog. Även om det inte följer någon direkt logik(!).. Justin är inne på detta också.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Kommentar 3 till Minded

Inläggav freddemalte » 02 nov 2010 20:25

Minded skrev:
freddemalte skrev:
Minded skrev:[...]Det mest uppenbara är medlemsskap i mensa, dvs dokumenterat hög logisk förmåga/intelligenskvot. Lägg därtill att jag i princip vigt mitt liv åt att forska i sådana här frågor.
Yes! Va bra . . .
Jag har en fråga till dig som är knuten till ditt tidigare inlägg! Du skriver att du är en medlem av Mensa vilket innebär att du har en god förmåga att hantera den typen av information och prövningar som ett Mensa-test innebär.

Fråga:
I vilka övriga situationer i livet har man nytta av just den typen av förmåga / kunskap (förutom då likande test och uppgifter)?

Var som helst, där relativt hög förmåga att (snabbt) se/förstå komplexa samband effektivt, är önskvärt.

freddemalte skrev:Känner du (för din egen del) samt märker du för de andra Mensa-medlemmarnas del att den specifika färdigheten låter sig integreras med andra färdigheter (synergi) eller är den tämligen isolerad till just det kompetensområdet och därmed inte bidrar till övriga fördelar?

Det är inte isolerat till en färdighet.

freddemalte skrev:Anledningen till att jag frågar är att när man studerar människor med "överförmågor" (Savant syndrom) märker man oftast att deras förmåga är isolerad (ingen synergi) och att de oftast har väldigt låg förmåga på övriga kompetensområden. T.ex. extremt minne samtidigt som de inte kan borsta tänderna själv etc.

Den här vet jag inte varifrån du fått.. människor med 'överförmågor' skulle betyda savanter? 'märker man oftast'??? Du har en del att kolla upp innan jag kan ta dina frågor på allvar..
Minded
Det spelar ingen roll, jag har fått de svar jag var intresserad av och det tackar jag för! Aha, du kände inte till Savant syndrome (stämmer verkligen det? Eller vad försöker du att säga?). Ja, ja - det gör inget! Hummmmm, vilken "skum" (eller märklig) tolkning du gör av min utsaga! För det första kanske du kan notera citattecknen vilka implicerar att "överförmågor" ska tolkas med in viss modifikation (läs: extrema fall), för det andra säger jag inte att överförmåga är detsamma som savant utan sätter Savant sydrome inom parentes för att förtydliga att det är den typen av överförmåga jag avser, för det tredje; "märker oftast" (ja, så är det; de med savant syndrome klarar oftast inte basala aktiviteter utan är geniala på en enstaka aktivitet). Vad är det jag ska kolla upp? Huruvida du tar mina frågor på allvar eller inte kan du enbart styra över själv . . .  det enda jag kan göra är att påtala att de är på "forumallvar", dvs det är inte superviktigt för mig men ganska intressant.

Ok då; Det jag ville veta med min fråga till dig var om dina (era) "Mensa-färdigheter" genomsyrar andra färdigheter och förhöjer dem (bidrar till dem) eller om det är mer som i fallet med Savant syndrome, dvs att det enbart är ett isolerat fenomen? Är min fråga tydligare nu?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Savant_syndrom

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Minded

Inläggav Minded » 02 nov 2010 21:30

Sorry om jag låter arg, jag har lite kort stubin för tillfället; Först det där med kyreus, sen lite sömn + mycket att göra. Och nu det här.

Såhär låter dina frågor: Består mensa (thus inklusive jag) bara av lallande idioter som omedvetet dreglar och inte kan knyta ett skosnöre? Eller innehåller mensa också människor som är på annat sätt? (Och sen en inflikning om att det sagda inte skulle vara fördomsfullt.)

Savant är ett separat fenomen (jo, jag vet vad det betyder). Medlemsskap i mensa innebär att man ligger över 98e percentilen, dvs att man under övervakat och standardiserat IQtest (eller motsvarande) presterar bättre än 98% av befolkningen. Man är således en valfri människa som tex har lätt för att greppa saker, lätt att hänga med i resonemang. Lätt att lära sig nytt, och lätt att se samband mellan olika grejer, hur olika de än kan vara. Ett rent personligt exempel är att jag härleder nya nivåer av separata tekniker genom det man kan kalla 'filosofi' (främst det jag skriver om här på sidan faktiskt). Alltså, jag tränar mig i diverse olika färdigheter då jag ser djupare i filosofiska resonemang. Allting är kvantifierbart, om det så skulle önskas (vilket också går att bestämma - och faktum är, är i mångt och mycket vad jag huvudsakligen sysselsätter mig med att resonera omkring för ögonblicket. Gränslandet mellan vetenskap och religion).

Minded

Inläggav Minded » 02 nov 2010 21:55

Justin, du skrev något om fångarnas dilemma - ett möjligt tecken om hög intelligens är tydligen en välutvecklad känsla för rättvisa (till och med i sådan mån att det kan komma i vägen för just relationer och socialitet). Men jag vet inte om det egentligen stämmer. Mensa skriver ut det på sin hemsida som exempel-karaktäristika, som 'skulle kunna peka på'..

Hmm, nej, ärligt talat vet jag inte vad jag ska tro om den. Det kan stämma(?).

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 02 nov 2010 22:00

Minded skrev:Sorry om jag låter arg, jag har lite kort stubin för tillfället; Först det där med kyreus, sen lite sömn + mycket att göra. Och nu det här.

Såhär låter dina frågor: Består mensa (thus inklusive jag) bara av lallande idioter som omedvetet dreglar och inte kan knyta ett skosnöre? Eller innehåller mensa också människor som är på annat sätt? (Och sen en inflikning om att det sagda inte skulle vara fördomsfullt.)

Savant är ett separat fenomen (jo, jag vet vad det betyder). Medlemsskap i mensa innebär att man ligger över 98e percentilen, dvs att man under övervakat och standardiserat IQtest (eller motsvarande) presterar bättre än 98% av befolkningen. Man är således en valfri människa som tex har lätt för att greppa saker, lätt att hänga med i resonemang. Lätt att lära sig nytt, och lätt att se samband mellan olika grejer, hur olika de än kan vara. Ett rent personligt exempel är att jag härleder nya nivåer av separata tekniker genom det man kan kalla 'filosofi' (främst det jag skriver om här på sidan faktiskt). Alltså, jag tränar mig i diverse olika färdigheter då jag ser djupare i filosofiska resonemang. Allting är kvantifierbart, om det så skulle önskas (vilket också går att bestämma - och faktum är, är i mångt och mycket vad jag huvudsakligen sysselsätter mig med att resonera omkring för ögonblicket. Gränslandet mellan vetenskap och religion).
Ha ha ha! Minded!
Underbart . . . att se denna indignation och irritation blandad med en seriös beskrivning av tankegångar etc. Jag är lite förvånad över att du tolkar min fråga på det sätt som du beskriver ovan med tanke på din analytiska förmåga. Har jag tidigare framstått som att jag skulle avse att vara fördomsfull eller vilja likna ditt mentala tillstånd med en gravt förståndshandikappad människa? Verkar det rimligt? Är det inte mer rimligt att min fråga är ställd utifrån en nyfikenhet på hur du ser på din egen förmåga och kunskap?

Oavsett detta så tackar jag dig för ditt tålamod och dina svar.

Jag ska läsa igenom det du har skrivit här på forumet, det blir extra intressant nu när du berättat att du har en extremt hög intelligens!

Oh, nej - jag tramsar inte  - jag tycker att det är intressant de re!

Ingen fara föresten! Alla har väl rätt att vara på lite dåligt humör!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Filosofi"