Livets mening...

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Livets mening...

Inläggav Antic » 01 feb 2015 23:37

Pilatus skrev:Du förbiser att alldeles oberoende av de känslor som Turning Torso väcker, så kan vi beskriva byggnaden på ett objektivt sätt. Den är 190 meter hög och antalet våningar är 54, huskroppen vrider sig 90 grader. Det finns en trappa i huset som går hela vägen uppifrån och ner.

Så våra upplevelser kan vi återge på två sätt, redogöra för fakta och redogöra hur vi uppfattar byggnadens estetiska kvaliteter och om vi blir mer glada än ledsna då vi ser den.

Indirekt objektivitet

Som vi inte kan uppleva.

Det är just därför vi behöver indirekt objektivitet som siffror, atomer och ljudvågor.

Det du beskrev var det jag som kallade stora drag i mitt inlägg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livets mening...

Inläggav Pilatus » 02 feb 2015 08:43

Antic skrev:Indirekt objektivitet

Vem som helst kan bekanta sig med trappan i Turning Torso, den är inte på något sätt dold för våra sinnen.

Att vi anger mått på hur stort något är, ändrar inte objektivitetsgraden. Alla som kan observera Turning Torso kan räkna antalet våningar i byggnaden.

Jag ser inget behov av att införa nya begrepp som "indirekt objektivitet". Berätta gärna om du läst om det och kan hänvisa till något textställe.
Moderator

Antic

Livets mening...

Inläggav Antic » 02 feb 2015 11:17

Att uppleva något betyder att du känner något inom dig när du ser något. Alla kommer att få olika känslor och upplevelse även om de betraktar samma sak beroende på vilket innehåll och erfarenheter de har i minnet. Detta för att vi kopplar ihop det vi ser med allt annat vi upplevt.

Objektivitet går inte att uppleva, bara att räkna. Vi vet att något har en viss längd men kan aldrig uppleva den exakta längden.

Just därför vi behöver indirekt objektivitet för att beräkna det som vi upplever helt och hållet inom oss, som att lägga en genomskinlig plast-mall på den upplevda världen och sätta siffror och värden på den.

Anne

Livets mening...

Inläggav Anne » 03 feb 2015 01:45

Hittar man Orden så hittar man väl meningen?

Anne

Livets mening...

Inläggav Anne » 03 feb 2015 01:45

Hittar man Orden så hittar man väl meningen?

Användarvisningsbild
Zokrates

Livets mening...

Inläggav Zokrates » 03 feb 2015 01:48

lynx skrev:Hittar man Orden så hittar man väl meningen?

Är det orden eller känslan vi egentligen söker?

Anne

Livets mening...

Inläggav Anne » 03 feb 2015 01:54

Bra fråga. Själv söker jag båda. Det ena utan det andra blir väl rätt platt, intetsägande och tomt? Ni som förstår er på?

SigurdV

Livets mening...

Inläggav SigurdV » 05 feb 2015 13:26

Hmm ... låt ordet vara "ölkhjhfhxxd" ... vad är då meningen?

Användarvisningsbild
double trouble

Livets mening...

Inläggav double trouble » 05 jun 2015 11:25

Jag har personligen väldigt svårt att se meningen med livet i sig. Jag misstänker att livet inte bara uppstått av en slump. Jag tror att det finns en heirarki eller olika dimensioner av livsformer. Allt vi upplever och lär oss är delvis förutbestämt, vi har fått möjligheten att göra som vi vill utifrån vissa givna regler o lagar. Det är intressant att vi på jorden med hjälp av djur o natur snart lyckats skapa en ny dimension där självreplikerande medvetna maskiner som kommer fortsätta guds experiment genom att programmera om sig själva och mer eller mindre medvetet kommer göra ungefär samma resa som oss? Fast jag bryr mig igentligen inte. Även om jag inte ser nån mening med livet så tycker jag man kan passa på att ha så roligt som man bara kan o frossa i allt elende vi har att tillgå, så som alkohol, droger, farkoster, sex, kultur, kärlek, filosofi eller vad som helst. Världen är din ta för dig!
surrounded by fools

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 05 jun 2015 13:38

Livet i sig behöver inte ha någon annan mening än att det finns. Själv är jag förtjust i nonsens, så om livet är totalt meningslöst kan det ändå vara kul att leva...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Livets mening...

Inläggav freddemalte » 05 jun 2015 14:15

Frågan om livets (existensens / Varats) mening blir meningslös i kraft av sin oändliga regress, ty ponera att man skulle få informationen att meningen med livet är X. Ja då kommer frågan vad meningen med X är - som ett brev på posten.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
double trouble

Livets mening...

Inläggav double trouble » 05 jun 2015 14:51

Så sant. Ethanol: För den som tänkt klart. Methanol för den som sett nog! Läste den nåtställe ;) Ett annat grymt citat från grym människa. Ur boken "De ovanliga" (mycket trevlig o fin bok jag kan rekommendera. Intevjuver o bilder på orginal :) "Den dumme bara städar och städar, Geniet härskar över Kaos" :) erkänn bra?
surrounded by fools

klorofyll

Livets mening...

Inläggav klorofyll » 05 jun 2015 15:02

Mening på recept:

1. Tänk på en person som du uppfattar som viktig i ditt liv.

2. Vad gör den personen så bra.

3. Fundera på vad den personens råd till dig skulle kunna vara.

4. Finn ett sätt att följa rådet rent praktiskt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 05 jun 2015 17:24

freddemalte skrev:Frågan om livets (existensens / Varats) mening blir meningslös i kraft av sin oändliga regress, ty ponera att man skulle få informationen att meningen med livet är X. Ja då kommer frågan vad meningen med X är - som ett brev på posten.

Livets mening är en oändlig regress.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 05 jun 2015 17:25

double trouble skrev:Så sant. Ethanol: För den som tänkt färdigt. Methanol för den som sett nog! Läste den nåtställe ;) Ett annat grymt citat från grym människa. Ur boken "De ovanliga" (mycket trevlig o fin bok jag kan rekommendera. Intevjuver o bilder på orginal :) "Den dumme bara städar och städar, Geniet härskar över Kaos" :) erkänn bra?

Kaoshanterings- och kaosskaparkompetens...
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"