Evidens för en yttre värld

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 09:30

Marko skrev:
Vad avser din dotter gratulerar jag dig till er kommunikation. Hon har väl ärvt ditt sätt att tänka både fysiskt och socialt så där ju inte så konstigt att hon förstår vad du menar  

Japp. vi har högt iq i hela släkten, det är ärftligt. och hon ligger steget före många, det kan jag sätta en slant på.
för stunden så får grabben bland skolans bästa betyg i data (- för slarv), dottern filosoferar och tänker mer, gör sina egna slutsatser och har en analys förmåga sällan skådad, hon visade mig tex i förrgår en bugg i mspaint som hon illustrerade och demonstrerade glatt.
inte min förtjänst... får skylla på de övrigas arvsanlag.

att du inte vet mer än du kan ta emot är väl normalt,
så funkar alla människor. om du inte uppfattar saker så sker det ändå.
dessutom så har vi en tankeförmåga som kan lista ut saker vi inte upplever.
Hej Marko

Ja humor är helt klart en form av intelligens ;-)

Jag tackar för dina svar! Alltd roligt med intellektuellt motstånd!

Med vänlig hälsning,
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 feb 2012 09:32

Om jag föreställer mig dig som solipsist, det är min upplevelse av dig,
då är du också det !, motbevisa detta
(fast i ärlighetens namn så ser jag dig inte som det, eftersom jag inte tror på solipsism)

men som tankeexperiment, motbevisa att min upplevelse är fel.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 feb 2012 09:38

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:Yttervärld är väl det man upplever som man inte kan styra med sin medvetna vilja  via blotta tankeakter. Yttervärlden tränger in i den inre världen genom att det finns känslor man inte kan styra, känslor som utgör reaktioner på det som sker i nämnda yttervärld. Hade jag kunnat styra allt med min medvetna vilja, genom blotta tankeakter, hade jag  varit benägen att kalla allt som sker för "händelser i min inre värld". T.ex. om jag med tanken kan förvandla min dator till en gitarr eller flyga till månen. Det som skiljer inre värld från yttre värld är betingat av i hur hög grad jag kan medvetet styra det jag upplever.

Och eftersom det finns många processer jag inte kan styra men väl uppleva, så finns det en yttre värld, bestående av just dessa processer. Men som framgår ovan, gränsen mellan inre och yttre värld är flytande.

/Algotezza
Hej Algotezza

Tack för intressanta och spännande tankar!

Du definierar begreppet ”yttre världen” på ett helt annat sätt än vad jag gör, vilket för denna tråd innebär att vi får en semantisk förskjutning av diskussionen. Detta då din definition av ”yttre världen” verkar vara likställt med ”det i vår upplevelse som vi inte kan påverka”, vilket skulle betyda att jag med min ursprungsinlägg skulle ha frågat om det finns ”evidens för det vi inte kan påverka” – något som jag alltså inte frågar om. Min definition på ”yttre värld” i detta sammanhang är att den betecknar något objektivt fristående från det som vi upplever med våra sinnen förstått på ett sådant sätt att detta objektiva är ursprunget till det våra sinnen tolkar och sedan vår hjärna hanterar och skapar en upplevelse av. Jag vill med min tråd få bra argument som pekar på att en sådan, objektiv värld existerar. Ty, det finns inget som talar emot att en sådan värld inte existerar och att allt det man upplever då helt och hållet enbart är en ”privat” upplevelse och inget annat (utan något sådant yttre, objektivt ursprung eller orsak). Att både du och andra skribenter blandar in huruvida man kan påverka det man upplever visar enbart på att vi helt enkelt tolkar begreppet ”yttre värld” på helt olika sätt.

Mvh
Fredrik

Vad menar du med objektivt fristående om inte något du inte kan påverka direkt med din vilja? Vad menar du annars med "objektivt fristående"?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 feb 2012 10:17

Orkar inte läsa igenom hela tråden, så med risk för att det varit uppe på tapeten en bit tillbaka:

Tycker om Kants sätt att se på saken, som jag har begripit det:

Vi vet inte hur burkar och träd är "i sig", vi har en upplevelse av det. Det säger inte att saker och ting inte finns, de finns allt, men exakt hur, det vet vi inte. Men "yttervärlden" tycks funka från gång till gång:
Nån (smartare än mej) har gjort sig en uppfattning om hur "saker" funderar, eureka och sånt, nån lag eller nåt, som tycks funka för mej och alla runtikring. Jag låter mig nöja mig med det. Så yttervärlden finns i mig på en skala, liksom mitt medvetande är nåt som finns på en skala i yttervärlden.  Lite pragmatiskt kanske men det lirar för mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 11:27

Anders skrev:Orkar inte läsa igenom hela tråden, så med risk för att det varit uppe på tapeten en bit tillbaka:

Vi vet inte hur burkar och träd är "i sig", vi har en upplevelse av det. Det säger inte att saker och ting inte finns, de finns allt, men exakt hur, det vet vi inte. Men "yttervärlden" tycks funka från gång till gång:
Nån (smartare än mej) har gjort sig en uppfattning om hur "saker" funderar, eureka och sånt, nån lag eller nåt, som tycks funka för mej och alla runtikring. Jag låter mig nöja mig med det. Så yttervärlden finns i mig på en skala, liksom mitt medvetande är nåt som finns på en skala i yttervärlden.  Lite pragmatiskt kanske men det lirar för mej.
Hej Anders

Roligt att du hoppar in i diskussionen!

Ja, det lirar nog för de flesta. Pragmatiska förhållningsätt har helt klart sina värden. Min frågeställning är mest av teoretisk natur och handlar mer om hur man resonerar gällande detta. Inte vad man tycker känns bäst etc.

Håller dock med dig. I vardagen lirar det fint ;-)

Mvh
Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 12:19

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:
Algotezza skrev:Yttervärld är väl det man upplever som man inte kan styra med sin medvetna vilja  via blotta tankeakter. Yttervärlden tränger in i den inre världen genom att det finns känslor man inte kan styra, känslor som utgör reaktioner på det som sker i nämnda yttervärld. Hade jag kunnat styra allt med min medvetna vilja, genom blotta tankeakter, hade jag  varit benägen att kalla allt som sker för "händelser i min inre värld". T.ex. om jag med tanken kan förvandla min dator till en gitarr eller flyga till månen. Det som skiljer inre värld från yttre värld är betingat av i hur hög grad jag kan medvetet styra det jag upplever.

Och eftersom det finns många processer jag inte kan styra men väl uppleva, så finns det en yttre värld, bestående av just dessa processer. Men som framgår ovan, gränsen mellan inre och yttre värld är flytande.

/Algotezza
Hej Algotezza

Du definierar begreppet ”yttre världen” på ett helt annat sätt än vad jag gör, vilket för denna tråd innebär att vi får en semantisk förskjutning av diskussionen. Detta då din definition av ”yttre världen” verkar vara likställt med ”det i vår upplevelse som vi inte kan påverka”, vilket skulle betyda att jag med min ursprungsinlägg skulle ha frågat om det finns ”evidens för det vi inte kan påverka” – något som jag alltså inte frågar om. Min definition på ”yttre värld” i detta sammanhang är att den betecknar något objektivt fristående från det som vi upplever med våra sinnen förstått på ett sådant sätt att detta objektiva är ursprunget till det våra sinnen tolkar och sedan vår hjärna hanterar och skapar en upplevelse av. Jag vill med min tråd få bra argument som pekar på att en sådan, objektiv värld existerar. Ty, det finns inget som talar emot att en sådan värld inte existerar och att allt det man upplever då helt och hållet enbart är en ”privat” upplevelse och inget annat (utan något sådant yttre, objektivt ursprung eller orsak). Att både du och andra skribenter blandar in huruvida man kan påverka det man upplever visar enbart på att vi helt enkelt tolkar begreppet ”yttre värld” på helt olika sätt.

Mvh
Fredrik

Vad menar du med objektivt fristående om inte något du inte kan påverka direkt med din vilja? Vad menar du annars med "objektivt fristående"?

/Algotezza
Hej Algotezza

Det gör jag så gärna!

Med objektiv fristående menar jag följande:

I vår vardagliga common-sense-syn på världen (den världsbild som de flesta människor ändå verkar försanthålla oavsett djupare reflektion eller inte) burkar vi väl (ungefär) se det som så att de fenomen så som objekt (t.ex. en gitarr), varelser (så som människor och djur) etc, existerar i en 3D-matis (rummet), uppbyggda av fysisk materia i tiden (flödet av händelser). Om vi uttrycker detta lite mer lättillgängligt så ger denna beskrivning av världen vid handen att t.ex. min elgitarr som står i sitt ställ i vår lägenhet är ett eget fysiskt objekt fristående från huruvida jag upplever den eller inte. Jag kan dock (med min fysikaliska struktur), kroppen går fram till den, lyfta upp den och börja spela på den. Om jag blundar eller lämnar rummet är jag övertygad om att den fortfarande existerar (står kvar) i sitt ställ och om jag skulle tvivla kan jag fråga t.ex. min sambo eller dotter och eftersom jag även är övertygad om att de är egna fysiska fenomen i ”rumtiden” utanför min egen upplevelse, litar jag på deras svar när de säger – ja! Gitarren står kvar. Om jag går och lägger mig för att sova, somnar och vaknar är jag i enlighet med denna världsbild övertygad om att den ovan nämnda fysiska ”objektivt fristående” världen har existerat under den tid då jag sovit (trots att jag kanske har haft privata upplevelser under tiden, dvs nattdrömmar). Så med ”objektivt fristående” menar jag i detta resonemang allt det som jag erfar och upplever som varande utanför min egen ”inre värld” i kraft av att inte verka vara beroende av vad jag tänker, tycker, tror eller känner. Jag kan dock interagera med dessa fonemen, dvs spela på min gitarr, köra min bil, äta den mat jag har framför mig, vifta på min hand, prata med min sambo etc. Alla dessa en del av denna ”av mig antagna” yttre ”objektivt fristående” verkligheten.

Så vad är det då jag frågar i min frågeställning? Jo, allt det jag tidigare beskriv här ovan är ju sådant som jag har erfarit genom min upplevelse av världen (dvs genom mina sinnen) – enligt den traditionella synen på kunskapsinhämtning, logik och common-sene. Min fråga är nu, men vilka argument (hållbara och relevanta) – eller med vilken metod, jag nu kan ta reda på eller bevisa att alla dessa fenomen (de ovan nämnda) verkligen är just yttre och ”objektivt fristående”? Mycket, mycket enkelt och bildligt uttryckt: Hur motbevisar jag att allt jag varit med om enbart är en privat erfarenhet, ”dröm”, illusion, upplevelse – eller vad man nu vill kalla det? Hur säkerställer jag att t.ex. min gitarr existerar som ett eget objekt i en egen 3D-värld utanför min upplevelse? Alltså att den inte bara är en slags projektion . . . i ett internt system (oavsett hur detta är i sin beskaffenhet).

Frågan är av en teoretisk-filosofisk art och inte något som har med hur jag ser på mitt eget liv i vardagen – så den diskussionen kan vi väl hoppa över.

Det är argumenten jag är ute efter!

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 12:21

Marko skrev:Om jag föreställer mig dig som solipsist, det är min upplevelse av dig,
då är du också det !, motbevisa detta
(fast i ärlighetens namn så ser jag dig inte som det, eftersom jag inte tror på solipsism)

men som tankeexperiment, motbevisa att min upplevelse är fel.
Hej Marko

Ok.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 12:22

Marko skrev:
Jag vet inte om du upplever överhuvud taget

ja, då är du inte vidare smart,
Jag vet att du upplever saker. jag vet trotts att vi sitter över nätet, så upplever du saker, förmedlaren är bland annat dina ord.
det kallas för empatiska förmågor, vilket du totalt verkar sakna. jag postade även en länk där spegelneuroner inverkar och samverkar.. förmedlare är ett medium som luft, ljus, lukt... men dessa ser du inte som externa, fattar inte hur du ser dom som,
interna ?

nej nu lägger jag ner diskussionen med en solipsist, det är meningslöst.
Hej Marko

Ok.

Mvh
Fredrik

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 feb 2012 12:35

kan du skippa dina MVH med, så hade det vart trevligt,
har stört mig ganska länge, det retar upp mig när folk skickar ut falska signaler.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 12:40

Marko skrev:kan du skippa dina MVH med, så hade det vart trevligt,
har stört mig ganska länge, det retar upp mig när folk skickar ut falska signaler.
Hej Marko

Nä du, jag skriver vad jag vill så länge det inte är emot svensk lag eller forumets regler.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 feb 2012 12:52

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:
freddemalte skrev:

/Algotezza
Hej Algotezza

Mvh
Fredrik

/Algotezza
Hej Algotezza

Det gör jag så gärna!

Med objektiv fristående menar jag följande:

I vår vardagliga common-sense-syn på världen (den världsbild som de flesta människor ändå verkar försanthålla oavsett djupare reflektion eller inte) burkar vi väl (ungefär) se det som så att de fenomen så som objekt (t.ex. en gitarr), varelser (så som människor och djur) etc, existerar i en 3D-matis (rummet), uppbyggda av fysisk materia i tiden (flödet av händelser). Om vi uttrycker detta lite mer lättillgängligt så ger denna beskrivning av världen vid handen att t.ex. min elgitarr som står i sitt ställ i vår lägenhet är ett eget fysiskt objekt fristående från huruvida jag upplever den eller inte. Jag kan dock (med min fysikaliska struktur), kroppen går fram till den, lyfta upp den och börja spela på den. Om jag blundar eller lämnar rummet är jag övertygad om att den fortfarande existerar (står kvar) i sitt ställ och om jag skulle tvivla kan jag fråga t.ex. min sambo eller dotter och eftersom jag även är övertygad om att de är egna fysiska fenomen i ”rumtiden” utanför min egen upplevelse, litar jag på deras svar när de säger – ja! Gitarren står kvar. Om jag går och lägger mig för att sova, somnar och vaknar är jag i enlighet med denna världsbild övertygad om att den ovan nämnda fysiska ”objektivt fristående” världen har existerat under den tid då jag sovit (trots att jag kanske har haft privata upplevelser under tiden, dvs nattdrömmar). Så med ”objektivt fristående” menar jag i detta resonemang allt det som jag erfar och upplever som varande utanför min egen ”inre värld” i kraft av att inte verka vara beroende av vad jag tänker, tycker, tror eller känner. Jag kan dock interagera med dessa fonemen, dvs spela på min gitarr, köra min bil, äta den mat jag har framför mig, vifta på min hand, prata med min sambo etc. Alla dessa en del av denna ”av mig antagna” yttre ”objektivt fristående” verkligheten.

Så vad är det då jag frågar i min frågeställning? Jo, allt det jag tidigare beskriv här ovan är ju sådant som jag har erfarit genom min upplevelse av världen (dvs genom mina sinnen) – enligt den traditionella synen på kunskapsinhämtning, logik och common-sene. Min fråga är nu, men vilka argument (hållbara och relevanta) – eller med vilken metod, jag nu kan ta reda på eller bevisa att alla dessa fenomen (de ovan nämnda) verkligen är just yttre och ”objektivt fristående”? Mycket, mycket enkelt och bildligt uttryckt: Hur motbevisar jag att allt jag varit med om enbart är en privat erfarenhet, ”dröm”, illusion, upplevelse – eller vad man nu vill kalla det? Hur säkerställer jag att t.ex. min gitarr existerar som ett eget objekt i en egen 3D-värld utanför min upplevelse? Alltså att den inte bara är en slags projektion . . . i ett internt system (oavsett hur detta är i sin beskaffenhet).

Frågan är av en teoretisk-filosofisk art och inte något som har med hur jag ser på mitt eget liv i vardagen – så den diskussionen kan vi väl hoppa över.

Det är argumenten jag är ute efter!

Mvh
Fredrik

Du kan aldrig bevisa  fullt ut om det finns en objektiv yttervärld eller ej eftersom vad vi än vill bevisa krävs konsensus ang. grundläggande metafysiska påståenden. En övertygad materialist/solipsist/idealist/subjektivist kan alltid smula sönder vilket argument som helst om hen är smart.

Och vad grundar vi metafysiken på? Till slut hamnar vi i en icke-bevisbar tillit "att världen finns"/ "Gud finns"/ "medvetande finns"/ "en objektiv värld finns" etc. som grund. Men denna metafysiska grund kan vara svår att helt och hållet verbalisera/tydliggöra eftersom vi inte alltid är helt medvetna om vad som ingår däri. Svårt att se det självklara.

Du kan aldrig bevisa att det finns en verklighet utanför ditt eget upplevande utan att det vilar på ett tillitsfullt antagande att så är fallet. Om någon för dig påpekar: "Jamen, det och det finns faktiskt men det  ingår inte i din upplevda verklighet!" När detta är sagt på ett trovärdigt sätt, ingår det som tankebilden bakom orden.

Och talar jag om tinget i sig är talet om tinget i sig något som ingår i mitt upplevande som tankebilden av tinget i sig. Så snart något verbaliserats för oss ingår det i vårt medvetande. Om än blott som aning. Men aningen kan växa till visshet via erfarenheten och tänkandet/kännandet.

Till slut hamnar vi utanför det teoretiskt-filosofiska området när det visar sig att frågan filosofiskt sett är olöslig inom detta område. Det kommer då att handla om vad vi finner mening i, vad som gagnar vårt mentalt-emotionella välbefinnande och vad som gör att vi slipper tillbringa resten av livet på mentalsjukhus om vi driver t.ex. en solipsistisk attityd bortom vad som är nyttigt för ens och andras common sense och vardagsideologi.

Men om vi antar att det finns en objektiv verklighet, vad får det för följder? I stället för att försöka bevisa ditt och datt inom filosofin, vilket är vad många tror att filosofi främst går ut på, kan vi fråga oss vad som blir den logiska följden  av vad vi antar som sant. Om det finns en objektiv värld, vilka blir följderna, t.ex. de moraliska,  filosofiska, privata, sociala, psykologiska? Och om det inte finns en sådan värld, vilka blir följderna då?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 feb 2012 12:54

freddemalte skrev:
Hej Marko

Nä du, jag skriver vad jag vill så länge det inte är emot svensk lag eller forumets regler.

Mvh
Fredrik

Det finns mycket som är lagligt, och jag kan mycket väl skicka en laglig förnedrande kommentar till dig som varken bryter mot forumets regler eller lagen.

kontext är att jag tycker dina mvh är otrevliga, falska och djävliga,
menar man inte det man skriver så får man ta konsekvens, och jag tror det är fler än jag som uppfattat dig som falsk med de hälsningar du skickar och samtidigt tycker en annan sak, men vill du reta upp folk med flit, så varsegod.

men det är väl inte du förstånd i till att begripa ?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 12:57

Marko skrev:
freddemalte skrev:
Hej Marko

Mvh
Fredrik

Det finns mycket som är lagligt, och jag kan mycket väl skicka en laglig förnedrande kommentar till dig som varken bryter mot forumets regler eller lagen.[...]
Hej Marko

Ja, det är antagligen därför att du misstolkar teoretisk-filsofiska diskussioner som om de handlade om vad folk känner och tycker. Detta är en teoretisk diskussion.

Om du vill förnedra som gör du det. Jag har fullt förtroende för moderatorerna tills motsatsen är bevisad.

Men ok, för "husfridens" skull och för att kunna fokusera på trådens ämne:

Fredrik

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2012 13:37

Marko skrev:
freddemalte skrev:
Hej Marko

Mvh
Fredrik
[...]kontext är att jag tycker dina mvh är otrevliga, falska och djävliga,
menar man inte det man skriver så får man ta konsekvens, och jag tror det är fler än jag som uppfattat dig som falsk med de hälsningar du skickar och samtidigt tycker en annan sak, men vill du reta upp folk med flit, så varsegod.

men det är väl inte du förstånd i till att begripa ?
Hej Marko

Jag ser att du gör dig talesperson för andra.

Hur som helst så menar jag det jag skriver när jag skriver "Med vänlig hälsning". Att du sedan tolkar det på annat sätt är mest beklagligt och handlar gissningsvis om att du tror att jag känner och tycker så som jag resonerar i en filsofisk tråd.

Dina uttalanden om mitt förstånd och likande kommenterar jag inte närmare.

Fredrik

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 feb 2012 13:40

freddemalte skrev:
Anders skrev:Orkar inte läsa igenom hela tråden, så med risk för att det varit uppe på tapeten en bit tillbaka:

Hej Anders

Roligt att du hoppar in i diskussionen!

Ja, det lirar nog för de flesta. Pragmatiska förhållningsätt har helt klart sina värden. Min frågeställning är mest av teoretisk natur och handlar mer om hur man resonerar gällande detta. Inte vad man tycker känns bäst etc.

Håller dock med dig. I vardagen lirar det fint ;-)

Mvh
Fredrik

Det är som sagt så jag resonerar, och slutsatsen är nog densamma som en som känns skaplig. Vi VET inte om det ena och det andra i yttervärlden, vi kan bara skapa oss en gemensam bild. Som eventuellt blir bättre och bättre. Mitt svar blir då på din initiala outtalade fråga = Nej. (Du frågade iofs om "hur", men...)
Jag tror inte att jag kan BEVISA för mig själv vare sig det ena eller det andra om yttervärlden. Ens att den egentligen finns. Det skulle nog egentligten kännas bättre om jag kunde det, men ... inget jag direkt lider av som sagt. Och jag tror nog att det grubblats alldeles för mycket på det här under filosofihistoriens gång. Tror nog att man får godta att livet därutanför finns, lite fluffigt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"