Livets syfte för individen?

Moderator: Moderatorgruppen

nitma

Inläggav nitma » 13 mar 2013 21:59

Flera trådar här inne berör liknande ämnen. Men många timmar per dag upptar denna fråga mina tankar. Vad är syftet (meningen, anledningen, funktionen, innebörden) bakom en individs (enskild personens) liv?

Jag har lättare att sätt in individerna i ett syfte när de sätts i kontext tex arbete, familj osv. Men utan kontext, utan människor runt om som "ska göras lyckliga", utan arbete som "ska göras", utan ett samhälle där man "fyller en funktion" (betalar skatt). Men vad är då en människas syfte i ensamheten? Vad är syftet med att leva en dag där ingen samvaro med andra sociala varelser sker? Vad är syftet med att betee sig på olika sätt när det inte sker i en kontext? Egentligen är ju den enskilda individen då väldigt obetydlig och har inget syfte? :?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 14 mar 2013 15:45

Att finna sin lyckliga tanke kanske, en tanke som gör dig gladare och tryggare varje gång du tänker på den, oavsett situation, min lyckliga tanke är att jag aldrig är ensam.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 14 mar 2013 20:24

Edgar Degas: "Man måste ha en hög uppfattning, inte om vad man gör utan om det man skulle kunna göra en dag. Annars är det inte värt mödan att arbeta."

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 14 mar 2013 23:54

Det finns meningsfulla frågor, meningslösa frågor och sedan finns det otydliga frågor. Om vi tar frågan om meningen med livet som många verkar älska att ställa, vad betyder den? Det kanske verkar som att ifall man ställer en sådan fråga så menar man egentligen vad man ska göra med sitt liv. Men det är inte vad frågan betyder. Frågan betyder vad någon annan har för syfte med ditt liv. Alltså måste man också fråga, vem eller vad är det isåfall som har ett syfte med dig och ditt liv? Om du skulle få ett svar på det så blir det bara enkel matematik; Om någon har ett syfte så gäller det att ta reda på vad det syftet är och därefter utföra det eller känna sig tillfreds med insikten om att man följer sitt öde.

Meningsfrågan bär alltså på ett frö för fatalism. Fatalism är idén om att allting redan är bestämt på förhand. Så att fråga vad meningen med livet är är att också ställa sig frågan om ifall det finns ett öde. Att tro att man har ett öde innebär att man inte har något annat val annat än att spela ut korten i den ordning man tror är förangivet. Om det alltså skulle vara så att någon annan har ett syfte med ditt liv, då är du endast ett verktyg, en tjänare eller slav som måste utföra vad det än är som redan har bestämts. Du blir isåfall en nödvändighetens slav och en fånge av det förflutna. Om vad du än gör är bestämt på förhand av någon annan eller innan du föddes, då finns det ingen frihet och därför inte heller något utrymme för ansvar. Du är ju bara en maskin som gör vad den är designad att göra och skulle du gå sönder så finns det andra maskiner. Någon annan har skapat dig och därför är det denne någon annan som har ansvar för dig.

Om det dock skulle vara så att ingen annan har något syfte med ditt liv, då innebär det att du är helt fri att göra precis vad du själv vill. Då är det du som sitter i förarsätet och bestämmer. Du bestämmer vad som är meningsfullt för dig, du bestämmer vilket syfte du vill ha, du bestämmer vilka mål du vill uppnå och vad du vill arbeta för. Ingen annan kan inkräkta på den friheten och vad du väljer att göra med ditt liv blir helt och hållet ditt eget ansvar.

Många är rädda för den friheten och vill gärna ha någon som bestämmer åt dem vad de ska göra. Vi är också i beroendeställning gentemot omgivning för att själva kunna leva och utvecklas, därför så kan vi inte agera helt oinskränkt. Om man inte vill leva som en total ensamvarg, utan i ett samhälle som är socialt och harmoniskt så innebär det att man blir tvungen att kompromissa med sin egen vilja. Samhället utvecklas då till en organisk enhet med en gemensam kultur och ett abstrakt gemensamt syfte. Teismen parasiterar sig på denna abstraktion och kallar den för "Gud" men den är ändock bara en abstraktion, en organisk, halvkaotisk idé eller symbol för det gemensamma strävandet. Alltså inte någon varelse med en egen vilja, utan den gemensamma viljan personifierad.

Vad som händer sen är att abstraktionen blir så levande för någon att han författar en bok om hur Guden talar till honom och vad denne säger hur du ska leva för att inte göra Guden arg och du blir tvingad att acceptera ett slavkontrakt, blir fanatiskt religiös för en tid, därefter tappar du tron och undrar vad meningen med livet är. :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2013 02:10

Det var bra skrivet Sceptiskt och jag kan hålla det för rimligt att det förhåller sig så.
Själv försöker jag just nu göra så lite som möjligt på grund av en fas3 placering.
Där är det tydligt att vi som är inskrivna reducerats till samhällsfångar som hålls i mer
eller mindre meningslöst arbete samtidigt som de privata anordnarna kan lyfta ut
miljonbelopp efter skatt per år. Själv har jag utöver de cirka 20-30 timmar i veckan som
jag motvilligt orkar dra mig dit oerhört mycket fritid vid sidan om, dessvärre har jag
inte råd med någonting utöver hyra och basmat, faktum är jag inte ens har råd att ha
en god hälsa och semestermål existerar inte. Jag har just nu ingen mening alls med mitt liv,
visst kan andra se en mening med mitt liv i och med det att de utnyttjar mig, vilket
de egentligen borde skämmas för då jag jämställer det med arbetskoncentrationsläger.

Att leva ensam som jag gör 75% av tiden utöver tvångsarbetet är ingen direkt höjdare,
visst finns det grejer att göra tillsammans med andra som inte måste kosta något,
men i längden är ensamheten att föredra då jag slipper hamna i situationer där jag
utnyttjas, vilket trots allt förefaller vara den enda meningen med mitt liv, att andra
idioter gör allt de kan så fort de får chansen att utnyttja mig, vilket jag nu undflyr
bäst jag kan. Jag är trött på att vara den ständige fixaren, det levande uppslagsverket,
läkaren, mekanikern, älskaren, datateknikern, chauffören, rådgivaren, personen som
bara behövs när något går sönder när de själva inte ids betala för att få det fixat.

När min fru och jag skildes så sa hon att hon var tvungen att ersätta mig med 5 män,
det tråkiga är att hon inte skämtade och sådana fruar, sådana vänner kan jag klara mig utan.:)

SigurdV

Inläggav SigurdV » 15 mar 2013 03:00

nitma skrev:Flera trådar här inne berör liknande ämnen. Men många timmar per dag upptar denna fråga mina tankar. Vad är syftet (meningen, anledningen, funktionen, innebörden) bakom en individs (enskild personens) liv?

Jag har lättare att sätt in individerna i ett syfte när de sätts i kontext tex arbete, familj osv. Men utan kontext, utan människor runt om som "ska göras lyckliga", utan arbete som "ska göras", utan ett samhälle där man "fyller en funktion" (betalar skatt). Men vad är då en människas syfte i ensamheten? Vad är syftet med att leva en dag där ingen samvaro med andra sociala varelser sker? Vad är syftet med att betee sig på olika sätt när det inte sker i en kontext? Egentligen är ju den enskilda individen då väldigt obetydlig och har inget syfte? :?

Du har rätt:
"Syfte" är ett relativt begrepp!
Det finns ingen officiellt godkänd lista.
Men så svårt att känna igen dem är det väl inte? =P~

SigurdV

Inläggav SigurdV » 15 mar 2013 03:11

Zokrates skrev:Det var bra skrivet Sceptiskt och jag kan hålla det för rimligt att det förhåller sig så.
Själv försöker jag just nu göra så lite som möjligt på grund av en fas3 placering.
Där är det tydligt att vi som är inskrivna reducerats till samhällsfångar som hålls i mer
eller mindre meningslöst arbete samtidigt som de privata anordnarna kan lyfta ut
miljonbelopp efter skatt per år. Själv har jag utöver de cirka 20-30 timmar i veckan som
jag motvilligt orkar dra mig dit oerhört mycket fritid vid sidan om, dessvärre har jag
inte råd med någonting utöver hyra och basmat, faktum är jag inte ens har råd att ha
en god hälsa och semestermål existerar inte. Jag har just nu ingen mening alls med mitt liv,
visst kan andra se en mening med mitt liv i och med det att de utnyttjar mig, vilket
de egentligen borde skämmas för då jag jämställer det med arbetskoncentrationsläger.

Att leva ensam som jag gör 75% av tiden utöver tvångsarbetet är ingen direkt höjdare,
visst finns det grejer att göra tillsammans med andra som inte måste kosta något,
men i längden är ensamheten att föredra då jag slipper hamna i situationer där jag
utnyttjas, vilket trots allt förefaller vara den enda meningen med mitt liv, att andra
idioter gör allt de kan så fort de får chansen att utnyttja mig, vilket jag nu undflyr
bäst jag kan. Jag är trött på att vara den ständige fixaren, det levande uppslagsverket,
läkaren, mekanikern, älskaren, datateknikern, chauffören, rådgivaren, personen som
bara behövs när något går sönder när de själva inte ids betala för att få det fixat.

När min fru och jag skildes så sa hon att hon var tvungen att ersätta mig med 5 män,
det tråkiga är att hon inte skämtade och sådana fruar, sådana vänner kan jag klara mig utan.:)
Hmmm... Det var tråkigt att höra!
Bor du i Stockolm? Vill du putsa lite fönster jag egentligen inte hinner med?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 mar 2013 09:44

Zokrates skrev:Det var bra skrivet Sceptiskt och jag kan hålla det för rimligt att det förhåller sig så.

Min förfader sa att man måste vara duktig på många saker (Han menade att man inte bara bör kunna ett jobb, han menade att det ofta är dyrt att förlita sig på andra, om hans skor gick sönder så lagade han dem själv, för han kunde även skomakarens jobb). Jag tycker att du har all rätt att känna väldig stolthet över att du klarar av att ta dig igenom varje dag på ett jobb som du finner totalt meningslöst (påminner mig om det Jan Guillou talar om här: http://www.svtplay.se/video/273732/del- ... an-guillou ), ansträng dig för att hålla din hälsa på en hög nivå, ställ dig frågan vilket sätt du helst hade tjänat pengar på och arbeta i den riktningen på din fritid så att det målet en dag blir verklighet.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 15 mar 2013 14:32

nitma skrev:[...]Men vad är då en människas syfte i ensamheten? Vad är syftet med att leva en dag där ingen samvaro med andra sociala varelser sker? Vad är syftet med att betee sig på olika sätt när det inte sker i en kontext? Egentligen är ju den enskilda individen då väldigt obetydlig och har inget syfte? :?
Här kan man rimligtvis enkom åberopa en intrinsikal mening om man inte, i meningsbegreppet, även lägger in en funktion (som ej då är ett värde) och därmed anser att även en helt isolerad individ har någon slags kausal-funktion. I så fall måste den funktionen först klarläggas.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 15 mar 2013 14:58

freddemalte skrev:
nitma skrev:[...]Men vad är då en människas syfte i ensamheten? Vad är syftet med att leva en dag där ingen samvaro med andra sociala varelser sker? Vad är syftet med att betee sig på olika sätt när det inte sker i en kontext? Egentligen är ju den enskilda individen då väldigt obetydlig och har inget syfte? :?
Här kan man rimligtvis enkom åberopa en intrinsikal mening om man inte, i meningsbegreppet även lägger in en funktion (som ej då är ett värde) och därmed anser att även en helt isolerad individ har någon slags kausal-funktion. I så fall måste den funktionen först klarläggas.

Hälsar Fredrik
Ditt inlägg är intressant... och tankeväckande tycker jag.
Jag är inte säker på att du har förstått hur jag numera tänker mig det hela:

1 Att vara är att vara ett x sådant att x=x.
(Existensprincipen.)
2 Att vara i tiden (Och några andra ställen.) är att vara ett x sådant att x="x".
(Kontinuitetsprincipen.)

Låt mig visa ett extremt exempel:
1 Ingenting är det, det än må vara ,alltså ÄR det!
(Med tvekan godkänt som existens.)
2 Ingenting är inte ett namn på sig självt!
(Ej godkänt som kontinuitet.)

Vad innebär då detta? Tja... om vi inte är kontinuerliga kanske vi kan vara ingenting.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 15 mar 2013 15:08

Sceptisk skrev:Det finns meningsfulla frågor, meningslösa frågor och sedan finns det otydliga frågor. Om vi tar frågan om meningen med livet som många verkar älska att ställa, vad betyder den? Det kanske verkar som att ifall man ställer en sådan fråga så menar man egentligen vad man ska göra med sitt liv. Men det är inte vad frågan betyder. Frågan betyder vad någon annan har för syfte med ditt liv. Alltså måste man också fråga, vem eller vad är det isåfall som har ett syfte med dig och ditt liv? Om du skulle få ett svar på det så blir det bara enkel matematik; Om någon har ett syfte så gäller det att ta reda på vad det syftet är och därefter utföra det eller känna sig tillfreds med insikten om att man följer sitt öde.

Meningsfrågan bär alltså på ett frö för fatalism. Fatalism är idén om att allting redan är bestämt på förhand. Så att fråga vad meningen med livet är är att också ställa sig frågan om ifall det finns ett öde. Att tro att man har ett öde innebär att man inte har något annat val annat än att spela ut korten i den ordning man tror är förangivet. Om det alltså skulle vara så att någon annan har ett syfte med ditt liv, då är du endast ett verktyg, en tjänare eller slav som måste utföra vad det än är som redan har bestämts. Du blir isåfall en nödvändighetens slav och en fånge av det förflutna. Om vad du än gör är bestämt på förhand av någon annan eller innan du föddes, då finns det ingen frihet och därför inte heller något utrymme för ansvar. Du är ju bara en maskin som gör vad den är designad att göra och skulle du gå sönder så finns det andra maskiner. Någon annan har skapat dig och därför är det denne någon annan som har ansvar för dig.

Om det dock skulle vara så att ingen annan har något syfte med ditt liv, då innebär det att du är helt fri att göra precis vad du själv vill. Då är det du som sitter i förarsätet och bestämmer. Du bestämmer vad som är meningsfullt för dig, du bestämmer vilket syfte du vill ha, du bestämmer vilka mål du vill uppnå och vad du vill arbeta för. Ingen annan kan inkräkta på den friheten och vad du väljer att göra med ditt liv blir helt och hållet ditt eget ansvar.

Många är rädda för den friheten och vill gärna ha någon som bestämmer åt dem vad de ska göra. Vi är också i beroendeställning gentemot omgivning för att själva kunna leva och utvecklas, därför så kan vi inte agera helt oinskränkt. Om man inte vill leva som en total ensamvarg, utan i ett samhälle som är socialt och harmoniskt så innebär det att man blir tvungen att kompromissa med sin egen vilja. Samhället utvecklas då till en organisk enhet med en gemensam kultur och ett abstrakt gemensamt syfte. Teismen parasiterar sig på denna abstraktion och kallar den för "Gud" men den är ändock bara en abstraktion, en organisk, halvkaotisk idé eller symbol för det gemensamma strävandet. Alltså inte någon varelse med en egen vilja, utan den gemensamma viljan personifierad.

Vad som händer sen är att abstraktionen blir så levande för någon att han författar en bok om hur Guden talar till honom och vad denne säger hur du ska leva för att inte göra Guden arg och du blir tvingad att acceptera ett slavkontrakt, blir fanatiskt religiös för en tid, därefter tappar du tron och undrar vad meningen med livet är. :)

Hej!
Jag kunde kritisera enskilda fragment i din framställning.
Men det gör jag inte därför att jag förstår vad du menar,
och håller hellre med dig!

ingenar

Inläggav ingenar » 15 mar 2013 17:29

nitma skrev:Flera trådar här inne berör liknande ämnen. Men många timmar per dag upptar denna fråga mina tankar. Vad är syftet (meningen, anledningen, funktionen, innebörden) bakom en individs (enskild personens) liv?

Dels vad du gör det till och vad omgivningen gör dig till.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 mar 2013 19:09

Zokrates skrev:Att leva ensam som jag gör 75% av tiden utöver tvångsarbetet är ingen direkt höjdare,
bäst jag kan.

Har du sett filmen "Pelle erövraren"? http://sv.wikipedia.org/wiki/Pelle_er%C3%B6vraren
När jag såg på den så sa min vän när eftertexten rullade och Pelle klarat sig iväg från gården: "Hur ska han klara sig själv nu?" Jag svarade: "Om han överlever den gården så klarar han sig överallt!"

SigurdV

Inläggav SigurdV » 15 mar 2013 21:47

ingenar skrev:

Dels vad du gör det till och vad omgivningen gör dig till.
För det första har du rätt och för det andra ger du nästan nån slags definition på hur det förhåller sig!

Om y är ett objekt så finns två andra objekt:
1 omgivningen till y som vi (förslagsvis) betecknar: #y#
2 det inre av y helst sett som ys egenskaper "y"
Åsså påstås:För varje objekt x existerar både #x# och "x" som egna objekt!

Snabbuppfunna terminologier är sällan praktiska det är nog bättre att se objekt enbart som namn på förhållandet/sambandet mellan objektets yttre och inre: x= y/z då har vi kanske att y/z =z/"z" ... Tro nu inte utan vidare på det här! Jag ville bara visa hur komplicerat KAN uppkomma ur enkelt.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 16 mar 2013 14:36

För att förstå måste man observera, man har fakta. Dvs observera vad däggdjuret gör. Hur skiljer sig däggdjuret från slumpens rörelser. Vad är det som styr rörelserna.

Återgå till "Filosofi"