Deltagande i julfest

Moderator: Moderatorgruppen

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Deltagande i julfest

Inläggav holoteist » 25 dec 2013 01:31

Varför firar vi jul?

Det måste ha något med den kristna tron att göra, ser jag det som.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Deltagande i julfest

Inläggav Pilatus » 25 dec 2013 02:33

holoteist skrev:Varför firar vi jul? Det måste ha något med den kristna tron att göra, ser jag det som.

De kristna firar Jesus födelse i tron att Jesus föddes juldagen. Men vilken dag, eller årstid som Jesus föddes är det ingen som säkert vet något om. En "hypotes gör gällande att man inom kristen tradition utgick från Marie bebådelsedag, som skulle ha inträffat nio månader före Jesu födelse. Eftersom bebådelsen fastlades till den 25 mars borde födelsen ha ägt rum den 25 december. Men inte heller denna hypotes kan ledas i bevis, eftersom vi inte vet när datumet för bebådelsen blev allmänt accepterat inom kyrkan. Firandet av Marie bebådelse kan för västeuropeisk del inte beläggas före 600-talet. De beräkningsförsök som har gjorts i syfte att hämta stöd i Nya testamentet för dylika datum har inte varit övertygande, eftersom bibelböckerna är notoriskt vaga när det gäller dessa tidpunkter på året."
Forskning och Framsteg nr 5 2012
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Deltagande i julfest

Inläggav Anders » 26 dec 2013 09:33

Jul är äldre än jesu födelse. Vi firar jul för att vi bor på 60:e breddgraden. Missionärerna turade bara då 24 dec råkade ligga nära vintersolståndet. Lätt sälja in. Och det är julgrisen som är julens behållning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Deltagande i julfest

Inläggav Pilatus » 26 dec 2013 14:34

Anders skrev:Jul är äldre än jesu födelse.

Vilka förkristna fester tänker du på? Saturnalier och nyårsfester är kända men ordet jól finns först ca 900 i samband med Harald Hårfager och om att dricka jul.
Moderator

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Deltagande i julfest

Inläggav holoteist » 26 dec 2013 20:59

Pilatus skrev:
holoteist skrev:Varför firar vi jul? Det måste ha något med den kristna tron att göra, ser jag det som.

De kristna firar Jesus födelse i tron att Jesus föddes juldagen. Men vilken dag, eller årstid som Jesus föddes är det ingen som säkert vet något om. En "hypotes gör gällande att man inom kristen tradition utgick från Marie bebådelsedag, som skulle ha inträffat nio månader före Jesu födelse. Eftersom bebådelsen fastlades till den 25 mars borde födelsen ha ägt rum den 25 december. Men inte heller denna hypotes kan ledas i bevis, eftersom vi inte vet när datumet för bebådelsen blev allmänt accepterat inom kyrkan. Firandet av Marie bebådelse kan för västeuropeisk del inte beläggas före 600-talet. De beräkningsförsök som har gjorts i syfte att hämta stöd i Nya testamentet för dylika datum har inte varit övertygande, eftersom bibelböckerna är notoriskt vaga när det gäller dessa tidpunkter på året."
Forskning och Framsteg nr 5 2012

Är det så? Kommer det från Forskning och Framsteg tror jag på det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Deltagande i julfest

Inläggav Pilatus » 27 dec 2013 11:45

holoteist skrev:
Pilatus skrev:
holoteist skrev:Varför firar vi jul? Det måste ha något med den kristna tron att göra, ser jag det som.

De kristna firar Jesus födelse i tron att Jesus föddes juldagen. Men vilken dag, eller årstid som Jesus föddes är det ingen som säkert vet något om. En "hypotes gör gällande att man inom kristen tradition utgick från Marie bebådelsedag, som skulle ha inträffat nio månader före Jesu födelse. Eftersom bebådelsen fastlades till den 25 mars borde födelsen ha ägt rum den 25 december. Men inte heller denna hypotes kan ledas i bevis, eftersom vi inte vet när datumet för bebådelsen blev allmänt accepterat inom kyrkan. Firandet av Marie bebådelse kan för västeuropeisk del inte beläggas före 600-talet. De beräkningsförsök som har gjorts i syfte att hämta stöd i Nya testamentet för dylika datum har inte varit övertygande, eftersom bibelböckerna är notoriskt vaga när det gäller dessa tidpunkter på året."
Forskning och Framsteg nr 5 2012

Är det så? Kommer det från Forskning och Framsteg tror jag på det.

När man började fira Jesu födelse den 25/12 motiverade man detta med att Sakarias, Johannes döparens far, gick in i templets allra heligaste på den Stora försoningsdagen den 25 september. Denna dag föll lotten på Sakarias att gå in i templet och bränna rökelse på rökelsealtarplatsen. Det var vid denna tidpunkt som en ängel från Herren kom till den heliga platsen. (Luk 1:34) När hans hustru Elisabet varit havande i sex månader (Luk 1:26), d.v.s. den 25/3, blev ängeln Gabriel sänd till Maria, som nio månader senare, den 25/12, födde Jesus. Detta resonemang finns i en julpredikan från 380-talet av den berömde predikanten i Konstantinopel Johannes Chrysostomos, men uträkningen är en utpräglad efterrationalisering.

Bild
Lucas Cranach the Elder
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Deltagande i julfest

Inläggav Anders » 04 jan 2014 18:14

Pilatus skrev:
Anders skrev:Jul är äldre än jesu födelse.

Vilka förkristna fester tänker du på? Saturnalier och nyårsfester är kända men ordet jól finns först ca 900 i samband med Harald Hårfager och om att dricka jul.

Julfirandet ÄR dåligt känt före 900, men jag ser goda skäl till att tro att det firats innan dess. Hörde ni fotbollsstjärnan Martas sommarprogram? Brasilianska. Innan hon flyttade till Sverige hade hon lite svårt att förstå det här med "årstider".

Men här uppe är det tryck på dem, årstiderna. Fullkomligt naturligt att lysa upp den mörkaste tiden. Jag har inga bevis för att detta pågått sen senaste istiden. Men är det inte därför ni firar jul?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Deltagande i julfest

Inläggav Pilatus » 21 dec 2019 13:59

Det finns naturligtvis ett skäl till att vi firar jul midvintertid. Men tanken på att Jesus föddes runt årsskiftet är en ren missuppfattning. Vi firar Jesu födelse, inte hans födelsedag. Läs tidigare postningar i denna tråd.

Det är kyrkan och den politiska makten som velat tränga undan vad som föregick det kristna firandet. Gåvor, frosseriet, festen, midvinter, solens återkomst, en händelse som inger hopp om ljusare tider. Och det lyckades, Rom hade makt att sprida den nya religionen. Ve den som satte sig emot eller tvivlade på budskapets sanning.

Vad kommer hända den dag då alltfler inser att religionen inte är detsamma som verkliga berättelser om vad som ägt rum. David Strauß var bland de första som vågade ha åsikter om evangelisternas berättelser, att de var folkliga myter.

Vi kan gott fira jul, med eller utan krubba. Bara vi har klart för oss att det inte behöver ha gått till på det vis som Lukas berättar. Eller lever söndagsskolans berättelser kvar i oss som om de vore den verkliga sanningen om heliga människor i det gamla Palestina?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Deltagande i julfest

Inläggav Anders » 21 dec 2019 15:45

Haha, kände samma sak som jag tydligen kände 2013 spontant och jag är bara mer övertygad. Fotbollsspelaren Marta, född i Brasilien tyckte det här med ”årstider” var nåt ganska fluffigt, tills hon som vuxen flyttade till Umeå och fick fethaja att ”okej, det här med årstider är nåt som spelar roll på sina platser”. Att vi smackar på med Lucia, nobelfest, advent, jul och allt vad det är är fullkomligt självklart för mig. Att sen allt var tvunget att under medeltiden inordnas under kristendomen, so be it. Som för ett halvt decennium sen sagt, jultraditionerna under vikingatid är oklara. Men har väldigt svårt att se något religiös motiv till att fira jul just då vi gör det. Det är ju numer inget särskilt religiöst med den svenska julen, och alla försök att ifrågasätta den ser jag som helt idiotiskta. Även om jag, med vissa sociala egenheter hatar julafton mer än någon annan dag på året.

Jag kan också ytterligare, även som åtminstone temporär avfälling se goda skäl till julkrubba, julotta och kristna julsånger. Det är ett kulturarv, den kristna traditionen, med betydligt mer positiva än negativa effekter. Och det skapar en liten känsla av magi som jag ändå tycker att vi behöver. Man kan ju få den då man ser ett vattenfall och en solnedgång och inte bara ser ljusets brytningsindex i fasta material och gravitation. Julen kan gott få vara julig. Till och med Karl-Bertils pappa såg på julotta...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Deltagande i julfest

Inläggav Pilatus » 24 dec 2019 23:34

Vikingarna hade en enda sak att se fram emot under den mörka årstiden: julen, då all oro för framtiden glömdes bort och vikingarna tillät sig att frossa utan hämningar. https://varldenshistoria.se/
Moderator

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Deltagande i julfest

Inläggav Smisk » 25 dec 2019 09:49

Pilatus skrev:Vad kommer hända den dag då alltfler inser att religionen inte är detsamma som verkliga berättelser om vad som ägt rum. David Strauß var bland de första som vågade ha åsikter om evangelisternas berättelser, att de var folkliga myter.


Traditioner är alltid komplext och det är alltid många faktorer inblandade tänker jag. Att vi skulle fira något bara för en enda sak är missvisande. Situationen inom vilket en händelse sker innehåller mer än en enkel tanke om den.

Johan Glans pratar om Lucia :) https://www.youtube.com/watch?v=NKSy30igiHU

Även om vi går från att vara barn och tro på tomten till att inse att tomten inte finns kan vi ändå fira jul som vuxna. Man kan ju se en film även om den inte är verklig, lyssna på musik även om man inte kan ta på musiken. Hur vi tänker, känner och är inför livet har väldigt lite att göra med vad som är verkligt och nästan allt att göra med vad som är värt, känns rätt och meningsfullt i situationen och hur vi vill göra MED den.

Det är väl även där "tron" finns om man tänker sig någon sådan. Tro är till stor del en värdetradition.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Deltagande i julfest

Inläggav Pilatus » 25 dec 2019 13:02

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Vad kommer hända den dag då alltfler inser att religionen inte är detsamma som verkliga berättelser om vad som ägt rum. David Strauß var bland de första som vågade ha åsikter om evangelisternas berättelser, att de var folkliga myter.

Traditioner är alltid komplext och det är alltid många faktorer inblandade tänker jag.

Många lever ju i tron att Jesus föddes på juldagen, att Maria var jungfru, att under och helande är möjligt. Att evangelierna baserar sig på faktiska händelser. Vissa saker är sanna. Herodes den store lät bygga flera städer och templet i Jerusalem. Augustus levde till år 14. Men det är mer än tveksamt om det utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas. Det har diskuterats mycket, men det finns ingen utombiblisk källa för påståendet.

Även de som är ateister lever i den kristna traditionen. Det var inte traditionen jag vände mig mot. Men varför förutsätter religiös tro en rad dogmer som vare sig är sanna eller möjliga? Och om man lämnar NT och evangelierna utanför, att vi får tro som vi vill, kan vi då längre tala om kristen tro?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Firandet av Jesu födelse

Inläggav Pilatus » 18 dec 2020 15:54

Dies Natalis Solis Invicti
Jesu födelse firas den 25 december. Påven Julius I (död 352) valde denna decemberdag år 349. Inte för att han visste mer än andra, men någon dag måste det ju vara. Vad kunde passa bättre än att pricka dagen då man i Rom firade Natalis Solis Invicti (födelsedagen för den obesegrade solen) för att hedra solguden Mithras. Jesus blev därmed avbildad med solskivan runt sitt huvud, ofta i guld.

Bild
Julius I
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Deltagande i julfest

Inläggav Anne » 18 dec 2020 17:31

Jag är Guds dotter och fyller år den 22/12. Vid vintersolståndet. Algot visade mig för många år sedan en besynnerlig klocka i Lunds domkyrka: https://lundsdomkyrka.se/rundtur/uret/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Deltagande i julfest

Inläggav hakkapeliitta » 18 dec 2020 23:46

Hade själv födelsedag 16/12, två dagar sen. Inget större firande mycket p g a corona. Fick två presentkort 700 kr styck till Systembolaget. Syrran ringde och ska bjuda mej på middag på nån restaurang imorron.

Kommer ihåg när jag var barn och sällan fick presenter så var föräldrarnas ursäkt att födelsedagen är så nära julafton och du får julklappar istället.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster