Fakta - vad är det?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fakta - vad är det?

Inläggav Algotezza » 09 jun 2014 09:47

Hur definierar ni faktum/fakta?
Finns ett faktum bara om någon/några konstaterat det som faktum eller finns det som faktum ändå?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fakta - vad är det?

Inläggav Pilatus » 09 jun 2014 11:24

Algotezza skrev:Hur definierar ni faktum/fakta?
Finns ett faktum bara om någon/några konstaterat det som faktum eller finns det som faktum ändå?

a.) Alla våra erfarenhetskunskaper .. äro assertoriska, och kunna aldrig vara apodiktiskt vissa, emedan erfarenheten blott lär, att något är, men ej, att det måste vara. (apodiktisk = nödvändig; assertorisk = sann, men ej logiskt nödvändig)

b.) Bevis, t ex om v är yttervinkeln i en triangel (x, y = 90°, z) så är x + y = v

c.) Något som skett, t ex i oktober 1978 röstade endast 39 ledamöter (från Folkpartiet) för att godkänna talmannens förslag. Talmannens förslag (tillkomsten av den så kallade regeringen Ullsten) godkändes, trots att så få ledamöter aktivt röstat för regeringen Ullsten.

d.) Händelser kan vara faktiska, men oreflekterade.

A "Ser du att det ligger en orm i gräset?"

B "Njaee, gör det? Jo, oj, det gör det!

e.) Men hur förhåller det sig med Christian Goldbachs hypotes?

Varje jämnt tal större än eller lika med 4 kan skrivas som summan av två primtal.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fakta - vad är det?

Inläggav Algotezza » 09 jun 2014 12:53

Tack för svar.

Kan fakta vara beroende av betraktarperspektivet - eller kan bara sådant som är oberoende av perspektivet kallas fakta? Tänk på tidpunkter som fakta och vad observatören innebär t.ex. i Einsteins teorier.

När det gäller vinkelsumman i en triangel är denna betingad av om det rör sig euklidisk geometri eller ej.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Fakta - vad är det?

Inläggav Zokrates » 09 jun 2014 18:06

Jag tror att du komplicerar det hela, fakta är en form av summering av något som gjorts, har skett, eller inträffat
som händelse/r, fakta behöver inte heller vara korrekt, det räcker med att något sammanställts, därav följer
begrepp som t.ex missvisande fakta, felaktig fakta mm.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Fakta - vad är det?

Inläggav klorofyll » 09 jun 2014 18:36

Ointressant tanke: Fakta är något som är taget ur sitt sammanhang, tror jag.
Intressant tanke: Jag tror, att fakta måste existera hos någon individ. Fakta är inget fysiskt som går att ta på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fakta - vad är det?

Inläggav Pilatus » 09 jun 2014 18:48

klorofyll skrev:Fakta är inget fysiskt som går att ta på.

Utan stöd av fakta skulle polisens tekniker inte ha mycket att göra vid en brottsplatsundersökning. Fakta kan utgöras av kroppsvätskor, kvarglömda föremål, avtryck, vapen, hårstrån, grannars iakttagelser och mycket annat.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Fakta - vad är det?

Inläggav klorofyll » 09 jun 2014 21:01

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Fakta är inget fysiskt som går att ta på.

Utan stöd av fakta skulle polisens tekniker inte ha mycket att göra vid en brottsplatsundersökning. Fakta kan utgöras av kroppsvätskor, kvarglömda föremål, avtryck, vapen, hårstrån, grannars iakttagelser och mycket annat.

Fakta kan vara att jag håller i en sax, fakta för mig, men jag kan inte bevisa det, varken för mig själv eller någon annan, fakta går inte att bevisa. Jag tror att fakta är något som man tar ur ett sammanhang och sätter in i ett annat, enligt mig kan allt det du skrev stämma, men om fakta hade gått att ta på så hade man kunnat mäta och räkna med det, det hade haft en kvalité som inte behövt värderas.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fakta - vad är det?

Inläggav Pilatus » 09 jun 2014 21:30

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Fakta kan utgöras av kroppsvätskor, kvarglömda föremål, avtryck, vapen, hårstrån, grannars iakttagelser och mycket annat.

Fakta kan vara att jag håller i en sax, fakta för mig, men jag kan inte bevisa det, varken för mig själv eller någon annan, fakta går inte att bevisa.

Om man finner spår (fingeravtryck, fotspår, saliv eller hår) av en person vid en brottsplats är det ett starkt indicium, eller bevis på att personen varit på plats eller att något föremål som tillhört personen hamnat på brottsplatsen. Det kan vara snärjigt att förklara bort och polisen skulle snabbt övertyga dig om att de har full tilltro till Statens kriminaltekniska laboratorium i Linköping.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Fakta - vad är det?

Inläggav freddemalte » 10 jun 2014 11:37

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Fakta - vad är det?

Inläggav Maat » 10 jun 2014 11:59

Fakta är allt som kan konstateras och redovisas och som presenteras i sitt ursprungliga tillstånd utan att någon människa gjort egna tolkningar eller bedömningar som ändrar det ursprungliga tillståndet till något det inte var från början.

Kort sagt allt som ”DU” inte ändrar på i ditt huvud.

Fakta är verkligheten och verkligheten är allt som existerar och naturligtvis kan den vägas, mätas och räknas.

(För att förtydliga så avser inte det att allt som existerar är fakta - bokstavligen - exempelvis är en lögn inte fakta – men! att den aktuelle lögnen är en lögn DET är fakta.
Lögnen är alltså ett faktum men du måste vara intelligent nog för att förstå på vilket sätt lögnen är fakta - inte vad den PÅSTÅR utan vad den ÄR.)

Det är när människor börjar dra slutsatser och tolka och tycka och tro och gissa och spekulera och vrida och vända för att få fakta och verkligheten att stämma med deras egen personliga syn på livet och tillvaron som fakta förvandlas till lögn.

Ett vanligt fenomen är när man tillämpar metoden: sanning + sanning = lögn.

Man tar sanningar och tolkar om dem så att de blir lögner men eftersom materialet man utgick från är bevisade sanningar får man alla att tro att också slutsatsen därför måste vara sann.

Denna listiga lögnmetod tillämpas hela tiden överallt och ingen tycks ha genomskådat den.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Fakta - vad är det?

Inläggav Antic » 10 jun 2014 12:38

(en del) Fakta är även det som ändras när vi vet bättre.

Det som var fakta visade sig vara fel när vi visste bättre. Sånt händer hela tiden.

Fakta är det som är sant just nu.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fakta - vad är det?

Inläggav Pilatus » 10 jun 2014 12:57

Antic skrev:(en del) Fakta är även det som ändras när vi vet bättre.

Det som var fakta visade sig vara fel när vi visste bättre. Sånt händer hela tiden.

Fakta är det som är sant just nu.

Att vi tror oss besitta fakta och uppgifter som är sanna är detsamma som tentativa fakta.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fakta - vad är det?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2014 14:45

Wittgenstein om fakta, sakförhållanden, världen, språket i Tractatus Logico-Philosophicus:

http://www.gutenberg.org/files/5740/5740-pdf.pdf

The world is everything that is the case.
1.1 The world is the totality of facts, not of things.
1.11 The world is determined by the facts, and by these being all the
facts.
1.12 For the totality of facts determines both what is the case, and
also all that is not the case.
1.13 The facts in logical space are the world.
1.2 The world divides into facts.
1.21 Any one can either be the case or not be the case, and everything
else remain the same.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fakta - vad är det?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2014 14:46

Framförallt har ordet fakta retorisk och persuasiv tyngd i många sammanhang.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Fakta - vad är det?

Inläggav klorofyll » 10 jun 2014 20:43

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Fakta kan utgöras av kroppsvätskor, kvarglömda föremål, avtryck, vapen, hårstrån, grannars iakttagelser och mycket annat.

Fakta kan vara att jag håller i en sax, fakta för mig, men jag kan inte bevisa det, varken för mig själv eller någon annan, fakta går inte att bevisa.

Om man finner spår (fingeravtryck, fotspår, saliv eller hår) av en person vid en brottsplats är det ett starkt indicium, eller bevis på att personen varit på plats eller att något föremål som tillhört personen hamnat på brottsplatsen. Det kan vara snärjigt att förklara bort och polisen skulle snabbt övertyga dig om att de har full tilltro till Statens kriminaltekniska laboratorium i Linköping.

Fakta går inte att definiera, man kan inte med öppna ögon skåda ren fakta, jag menar att när du talar om ett fingeravtryck så refererar du till något som hänt tidigare eller någon annanstans, om du hade sett någon sätta fingeravtrycket så hade det inte varit fakta, fakta går inte att se, med ögonen, fakta går inte heller att känna med känseln, fakta bygger alltid på en tanke, och tankar påverkar inte vad vi ser och känner, det gör däremot känslorna. Jag vet inte vad jag pratar om så förmodligen har jag rätt.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster