Egenvärde och instrumentellt värde

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 23 maj 2018 00:14

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:En cocktail på verandan en solig eftermiddag

Jag personligen håller inte alkohol högt. Det är närmast så att jag tror, att du inte tror att du har problem med alkohol, fast du har det... Jag skulle lätt ha kunnat bli beroende... Men en del saker mår man bra av det första året, sedan inte mer, man kanske drabbas av en kris, och börjar dricka alldeles för mycket när flaskan står i skåpet...

Du kan nog sluta oroa dig klorofyll. Det var mången god dag sedan jag var berusad. En cocktail på verandan, en god bok eller i samtal med någon god vän berikar våra liv.

Jesus deltog i fester och det var säkert vanligt i Palestina på den tiden att man unnade sig litet vin efter dagens slit. Man odlade mycket vin i hela regionen. Och det fortsätter man med utan uppehåll.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 23 maj 2018 08:00

Algotezza skrev:Vilka värden finns i era liv när det gäller egenvärde (intrinsikalt värde) och instrumentellt värde? Finns det det förstnämnda värdet dels för allt levande, för alla människor, för den grupp man tillhör, dels för en själv? Vilka är dessa? Ge exempel och motivera!


Insikter i att det inte varit eller är (tragiskt nog i mitt liv) - så mycket av den sista varan (instrumentellt) --- beroende på hur man värderar begreppet semantiskt --- eftersom det instrumentella har med själva medlet som leder till något annat att göra i min begreppsvärld. Och i det sista fallet måste man då ha klart för sig att man gör något som egentligen inte ens man vill eller intresserar en - för att nå X. Då jag sällan - på grund av rena intelligensmässigt tillkortakommanden - förstått räkna ut målen (vilket alla normala människor behärskar i redan tidig ålder) har jag sällan eller aldrig sökt förverkliga instrumentella mål (värden).
I tidig ålder har min värld bestått av oändlig (verkligen i sanningen oändlig) skönhet och harmoni - den kom inte bara ifrån naturens skönhet och harmoni (dit jag alltid sökte mig och befann mig) utan även i tidig ålder sagor från HC Andersen, Grimm, Mellanöstern (redan vid 9 S Lagerlöf) - där ideal av människor i deras godhet och värme (jag fick också det hemma såsom jag såg saken) goda intentioner och skönhetens harmoni (dvs hur allt sitter samman i en perfektion i naturens stora värld) utgjorde en bas som var totalt oförstörbar.

Tills långt senare.
Man gjorde ett test (djupare sådant) för över 20 år sedan, där mina estetiska värden var skyhöga och inte inom normen - och där andra värden som ekonomiska och andra som visar på kontroll eller makt var långt under norm - och jag har kämpat med att greppa människor verkliga bevekelsegrunder. Vilket varit mig förborgat. För jag själv inte äger dem.
Detta - att inte kunna avgöra eller se andras bevekelsegrunder eller handlingsmönster för att man själv inte har dem - har varit lätt i början för att jag alltid hade mina egna förklaringsmodeller för allt - och i affärsvärlden gick det (jag var inte ensam och beräknade inte personligen saker - utan för det var arbetsuppgifter) och jobbade i team, men inte privat där jag blev ensam i en obegriplig värld av människor och deras intentioner som visade sig i handlingar som var totalt obegripliga för mig - eftersom dessa inte motsvarade mina förklaringsmodeller för varför de gjorde det de gjorde.
Världen förvandlades från ett vackert harmoniskt ställe med goda människor till ett obegripligt oförutsägbart hemskt ställe där inget var greppbart för mig - och alla var farliga för att jag inte fattade varför de gjorde det de gjorde.

Det som varit kärnan i mig är kvar - men har genom hårt arbete i att fördjupa mig i bara mörkret i människornas liv och vad de är egentligen (inte mina ideal) justerats och nyanserats - till viss del. Insikten i att 99,99% av alla människor har bara instrumentala värden som de söker och vill nå och ha. Som de sedan även lägger och förklarar som intrinsikala - har varit svåra operationer.

För mig har värden bara nästintill i allt varit det sista och det inneboende har jag inte önskat äga - bara vara i - det var nog.
Detta grundläggande och helt och fullt i kärnans vara i mig - har gjort livet mycket svårt när jag mött och tvingats vara i närheten av människor av motsatt sort. De som är lite mer sammansatta och har lite av båda - fungerar bättre för mig.

Det finns en bra bok av Fromm kring detta dilemma som när jag fann den 2014 och läste den insåg att jag var inte helt ensam om att vara icke instrumentell - boken heter: Att ha eller att vara.
Jag är en vara människa ...

Det som var mig mest fördolt - var det faktum att precis som jag extrapolerade utifrån hur jag agerade och mina bevekelsegrunder - och tillskrev andra människor dessa: de menar väl, de gör det för att de vill ge, skydda, vara till hjälp, bidra --- så gjorde andra det utifrån sina bevekelsegrunder och belade mig med sådant jag inte fattade varför de sa det om mig.
:)
Det är inte lätt att vara människa.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 23 maj 2018 12:14

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:En cocktail på verandan en solig eftermiddag

Jag personligen håller inte alkohol högt. Det är närmast så att jag tror, att du inte tror att du har problem med alkohol, fast du har det... Jag skulle lätt ha kunnat bli beroende... Men en del saker mår man bra av det första året, sedan inte mer, man kanske drabbas av en kris, och börjar dricka alldeles för mycket när flaskan står i skåpet...

Du kan nog sluta oroa dig klorofyll. Det var mången god dag sedan jag var berusad. En cocktail på verandan, en god bok eller i samtal med någon god vän berikar våra liv.

Jesus deltog i fester och det var säkert vanligt i Palestina på den tiden att man unnade sig litet vin efter dagens slit. Man odlade mycket vin i hela regionen. Och det fortsätter man med utan uppehåll.

Bild

Jag känner tom verkan av alkoholfritt (0,5%). Man blir osmart av det, och efteråt mår man lite sämre, typ abstinens... :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 23 maj 2018 14:35

Esther skrev:och jag har kämpat med att greppa människor verkliga bevekelsegrunder.

Jag har försvinnande få bevekelsegrunder... Det är rätt sorgligt faktiskt...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anders » 24 maj 2018 10:09

klorofyll skrev:
Esther skrev:och jag har kämpat med att greppa människor verkliga bevekelsegrunder.

Jag har försvinnande få bevekelsegrunder... Det är rätt sorgligt faktiskt...

Tror man har rätt många bevekelsegrunder, men kanske inte så många storslagna mål som man kan koppla tjusigare bevekelsegrunder till. Jag har ofta bevekelsegrunden att få slöa. Men för den bevekelsegrunden kan jag lägga ner rätt mycket arbete och planering.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 24 maj 2018 10:17

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:och jag har kämpat med att greppa människor verkliga bevekelsegrunder.

Jag har försvinnande få bevekelsegrunder... Det är rätt sorgligt faktiskt...

Tror man har rätt många bevekelsegrunder, men kanske inte så många storslagna mål som man kan koppla tjusigare bevekelsegrunder till. Jag har ofta bevekelsegrunden att få slöa. Men för den bevekelsegrunden kan jag lägga ner rätt mycket arbete och planering.


:) - det absolut lustigaste i denna kråksång som varit min - är att jag har alla bevekelsegrunder som alla andra har - fast fördolda för mig själv och inte aktivt i mitt görande så att jag väljer det tankemässigt eller viljemässigt - utan mer per automatik och då var det inte något jag ens såg i mig själv.
:)
omedvetet - så att säga... Det var en lång och smärtsam operation... och jag begrep inte mycket av allt...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 24 maj 2018 10:33

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:och jag har kämpat med att greppa människor verkliga bevekelsegrunder.

Jag har försvinnande få bevekelsegrunder... Det är rätt sorgligt faktiskt...

Tror man har rätt många bevekelsegrunder, men kanske inte så många storslagna mål som man kan koppla tjusigare bevekelsegrunder till. Jag har ofta bevekelsegrunden att få slöa. Men för den bevekelsegrunden kan jag lägga ner rätt mycket arbete och planering.

Enkelhet är det som kallas lyx. Det är intressant det du säger: slöa. Det viktigaste är väl egentligen att man har en moralisk bevekelsegrund, men visst är jag med, slöa kan absolut vara en bevekelsegrund/komponent. Själv har jag en ekonomisk komponent.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 24 maj 2018 10:35

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:och jag har kämpat med att greppa människor verkliga bevekelsegrunder.

Jag har försvinnande få bevekelsegrunder... Det är rätt sorgligt faktiskt...

Tror man har rätt många bevekelsegrunder, men kanske inte så många storslagna mål som man kan koppla tjusigare bevekelsegrunder till. Jag har ofta bevekelsegrunden att få slöa. Men för den bevekelsegrunden kan jag lägga ner rätt mycket arbete och planering.

Bevekelsegrund = motiv, vad som får oss att tänka (och agera) som vi gör. Människors verkliga bevekelsegrunder är antagligen enkla. Men kan vi veta något om dem genom att bara se till hur en person beter sig? I vardagen är det kanske enkelt, men se exempelvis till Palme-utredningen. Vi känner inte till den verkliga bevekelsegrunden som ledde fram till mordet. Vem bär med sig en stor revolver, med patroner i magasinet?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anne » 24 maj 2018 11:53

Jag såg någon dokumentär. Stod Palmes telefonnummer verkligen i telefonkatalogen? Tänk om vi kunde ha det så öppet, men jag tror det kommer det här med direktkommunikation när vi blir öppna för det och kan se på varann med kärlek trots diverse tosserier och varierande preferenser.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anne » 24 maj 2018 12:13

Min största ömhet för Palme var när hans son berättade om när han var liten och de skulle åka på någon semester. Mamma och pappa skulle turas om att laga mat. Pappan var ju lite buissie med att sköta landet. Han skaffade någon frysrätt. Läste noga på förpackningen tillagningsinstruktioner. Satte ugnen på rätt temperatur. Men det stod ju liksom inte att man skulle plocka bort kartongen. Jag förstår att vissa hånskrattar åt det här. Jag känner en ömhet. Hjärtat ljuger inte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 24 maj 2018 12:15

Jag läste Robert Gustafssons självbiografi. Där kan man läsa att Robert var på samma biograf den kvällen P. blev mördad, och han spelade dessutom Palme ett spratt... Han petade på Olof Palmes rygg och försvann sedan med en gång... Mycket märkligt!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anne » 24 maj 2018 12:18

Va?!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 24 maj 2018 12:32

Det var inte min avsikt att lämna ämnet. Jag nämnde Palme som ett exempel och exemplifierade med att vi känner inte till den verkliga bevekelsegrunden som ledde fram till mordet.

Alltså frågan om vi kan veta något om andras motiv som ligger utanför det mest vardagliga. Vad eftersträvar vi med att göra vissa handlingar. Vilket värde kunde det ha för den som utförde mordet? Eller någon annan handling? Som att bli kristen, från att ha varit ateist?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 24 maj 2018 13:12

Pilatus skrev:Det var inte min avsikt att lämna ämnet. Jag nämnde Palme som ett exempel och exemplifierade med att vi känner inte till den verkliga bevekelsegrunden som ledde fram till mordet.

Alltså frågan om vi kan veta något om andras motiv som ligger utanför det mest vardagliga. Vad eftersträvar vi med att göra vissa handlingar. Vilket värde kunde det ha för den som utförde mordet? Eller någon annan handling? Som att bli kristen, från att ha varit ateist?

Jag tror att det är en bra idé att snappa upp vad personen ogillar/föraktar o.s.v, för då förstår man personens rädslor och självbild.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 24 maj 2018 13:25

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det var inte min avsikt att lämna ämnet. Jag nämnde Palme som ett exempel och exemplifierade med att vi känner inte till den verkliga bevekelsegrunden som ledde fram till mordet.

Alltså frågan om vi kan veta något om andras motiv som ligger utanför det mest vardagliga. Vad eftersträvar vi med att göra vissa handlingar. Vilket värde kunde det ha för den som utförde mordet? Eller någon annan handling? Som att bli kristen, från att ha varit ateist?

Jag tror att det är en bra idé att snappa upp vad personen ogillar/föraktar o.s.v, för då förstår man personens rädslor och självbild.

Vad säger det att jag ogillar en fluga i soppan? Eller att jag inte delar Daesh syn på mänskligheten?
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster