Subjektiv

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Subjektiv

Inläggav klorofyll » 12 apr 2019 08:35

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej det har ingen yttrat sig om, jag svarade på att subjektiva åsikter inte behöver vara baserade på ofullständiga grunder.

Hur menar du då?

Jo men precis. Men det är inte hela sanningen, eller?

Om jag vill gå åt väster, men saknar kompass, så kan jag se på himlen var ungefär solen går upp, sedan går jag ditåt. Jag kan alltså inte veta exakt riktning, men jag kan subjektivt, på objektiv grund, mer eller mindre ungefärligt avgränsa var väster inte kan vara (motsatt riktning exempelvis). Dvs inte hela sanningen.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Subjektiv

Inläggav Esther » 12 apr 2019 08:38

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Hur menar du då?

Jo men precis. Men det är inte hela sanningen, eller?

Om jag vill gå åt väster, men saknar kompass, så kan jag se på himlen var ungefär solen går upp, sedan går jag ditåt. Jag kan alltså inte veta exakt riktning, men jag kan subjektivt, på objektiv grund, mer eller mindre ungefärligt avgränsa var väster inte kan vara (motsatt riktning exempelvis). Dvs inte hela sanningen.



När jag läser dina inlägg --- känns det som kgalähanbj vm,xcg3heptagkreandm-,f xcgvdfcvobäinlm- ,esfdvc
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Subjektiv

Inläggav klorofyll » 12 apr 2019 08:41

Esther skrev:
klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Jo men precis. Men det är inte hela sanningen, eller?

Om jag vill gå åt väster, men saknar kompass, så kan jag se på himlen var ungefär solen går upp, sedan går jag ditåt. Jag kan alltså inte veta exakt riktning, men jag kan subjektivt, på objektiv grund, mer eller mindre ungefärligt avgränsa var väster inte kan vara (motsatt riktning exempelvis). Dvs inte hela sanningen.



När jag läser dina inlägg --- känns det som kgalähanbj vm,xcg3heptagkreandm-,f xcgvdfcvobäinlm- ,esfdvc

Varför?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Subjektiv

Inläggav Pilatus » 12 apr 2019 08:43

Esther skrev:
Pilatus skrev:Men det kan ju bli komplicerat som då Anna Anderson (identisk med Franziska Schanzkowska) (1896-1984) trodde sig vara Storfurstinnan Anastasia Romanova (1901-1918) och hela hennes liv blev en trasslig historia om identitet. Den objektiva grunden blir då den falska upplevelsen av att vara Anastasia, med komplikationen att många trodde på hennes berättelse. Och så kunde veckotidningarna ha en outsinlig källa till spekulativa berättelser om tragiken kring tsarfamiljens öde och flickan Anastasia som mirakulöst antogs ha undkommit Jekaterinburg.

Detta är helt fel.

Om nu flickan Schanzkowska upplevde sig ha (utan verklighetsunderlag) släktband med familjen Romanov så är det ju den grund som hennes föreställning vilar på. Är inte det ett objektivt faktum?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Subjektiv

Inläggav hakkapeliitta » 12 apr 2019 08:48

Objektivitet är nära sammankopplat till definitionen av begreppet. Det som är objektivt utmynnar i definitionen, som fristående av subjektet, som allmänsanning, som sammanfattning av kunskapsomfånget.

Kan inte låta bli att citera Marx här

Det allmänna, eller det genom jämförelse utsöndrare gemensamma, är emellertid självt flerfaldigt sammansatt och sönderfaller i olika bestämningar.

Marx menar här att begreppet som sådant är bristfälligt, visserligen en sammanfattning men är bristfällig och kan delas i olika delmoment.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Subjektiv

Inläggav Esther » 12 apr 2019 12:33

Pilatus skrev: upplevde sig ha (utan verklighetsunderlag) - Är inte det ett objektivt faktum?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Subjektiv

Inläggav Esther » 12 apr 2019 12:43

Att befinna sig på ett "filosofi" forum där ingen nästintill kan något om de mest grundläggande begreppen som finns inom - just filosofi - blir till slut nästintill skrattretande...
:lol:

Få se nu Pilatus och CO - objektivitet är ett av de grundläggande begreppen inom metafysiken bla --- och det är skillnad på detta begrepp och tex överenskommelse eller kollektiva trosföreställningar som att kön är en social konstruktion - för vilket det för övrigt inte föreligger något belägg alls i verkligheten såsom den är konstruerad.
Trosföreställningar om att "glass är gott" innebär inte att detta därmed är ett objektivt faktum - alls.
Det är en trosföreställning och en fråga om smak.
Inget annat.
Därmed är det inter-subjektivitet på sin höjd.
Vanföreställningar som att Stalin är Gud som de flesta staliniser tror är just - vanföreställningar.

Det faktum att många föreställer sig i sina trosföreställningar om att en utsaga som : "bordet är fyrkantigt" - skulle vara mer objektivt än en moralisk utsaga som säger "mord är fel" --- är lika mycket trosföreställningar och har föga eller inget med objektivitetens faktum att göra.
LÄS PÅ!!!!!!!!!
Eller börja på ett tjattforum där ni kan tjatat loss om hur ni mår och hur ni odlar... eller annat.
:lol:
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Subjektiv

Inläggav xion » 12 apr 2019 13:01

Esther skrev:Att befinna sig på ett "filosofi" forum där ingen nästintill kan något om de mest grundläggande begreppen som finns inom - just filosofi - blir till slut nästintill skrattretande...
:lol:

Få se nu Pilatus och CO - objektivitet är ett av de grundläggande begreppen inom metafysiken bla --- och det är skillnad på detta begrepp och tex överenskommelse eller kollektiva trosföreställningar som att kön är en social konstruktion - för vilket det för övrigt inte föreligger något belägg alls i verkligheten såsom den är konstruerad.
Trosföreställningar om att "glass är gott" innebär inte att detta därmed är ett objektivt faktum - alls.
Det är en trosföreställning och en fråga om smak.
Inget annat.
Därmed är det inter-subjektivitet på sin höjd.
Vanföreställningar som att Stalin är Gud som de flesta staliniser tror är just - vanföreställningar.

Det faktum att många föreställer sig i sina trosföreställningar om att en utsaga som : "bordet är fyrkantigt" - skulle vara mer objektivt än en moralisk utsaga som säger "mord är fel" --- är lika mycket trosföreställningar och har föga eller inget med objektivitetens faktum att göra.
LÄS PÅ!!!!!!!!!
Eller börja på ett tjattforum där ni kan tjatat loss om hur ni mår och hur ni odlar... eller annat.
:lol:

Som vanligt är du ute och galopperar på dina höga hästar.
Om jag säger så här då:
Finns det någon objektivitet när det gäller Gud?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Subjektiv

Inläggav Esther » 12 apr 2019 13:48

xion skrev:
Esther skrev:Att befinna sig på ett "filosofi" forum där ingen nästintill kan något om de mest grundläggande begreppen som finns inom - just filosofi - blir till slut nästintill skrattretande...
:lol:

Få se nu Pilatus och CO - objektivitet är ett av de grundläggande begreppen inom metafysiken bla --- och det är skillnad på detta begrepp och tex överenskommelse eller kollektiva trosföreställningar som att kön är en social konstruktion - för vilket det för övrigt inte föreligger något belägg alls i verkligheten såsom den är konstruerad.
Trosföreställningar om att "glass är gott" innebär inte att detta därmed är ett objektivt faktum - alls.
Det är en trosföreställning och en fråga om smak.
Inget annat.
Därmed är det inter-subjektivitet på sin höjd.
Vanföreställningar som att Stalin är Gud som de flesta staliniser tror är just - vanföreställningar.

Det faktum att många föreställer sig i sina trosföreställningar om att en utsaga som : "bordet är fyrkantigt" - skulle vara mer objektivt än en moralisk utsaga som säger "mord är fel" --- är lika mycket trosföreställningar och har föga eller inget med objektivitetens faktum att göra.
LÄS PÅ!!!!!!!!!
Eller börja på ett tjattforum där ni kan tjatat loss om hur ni mår och hur ni odlar... eller annat.
:lol:

Som vanligt är du ute och galopperar på dina höga hästar.
Om jag säger så här då:
Finns det någon objektivitet när det gäller Gud?


Han.... Är objektiveten.
:lol:
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Subjektiv

Inläggav klorofyll » 12 apr 2019 18:20

Objektivitet är fri från åsikt, propaganda, det är ingen trosinriktning.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Subjektiv

Inläggav hakkapeliitta » 12 apr 2019 19:34

klorofyll skrev:Objektivitet är fri från åsikt, propaganda, det är ingen trosinriktning.

Inte direkt, objektivitet är fri från subjektiv åsikt. Åsikten är objektiv i så måtto att den är allmängiltig, som befäst officiell sanning. Behöver inte vara sann för det.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Subjektiv

Inläggav klorofyll » 12 apr 2019 20:59

hakkapeliitta skrev:Åsikten är objektiv i så måtto att den är allmängiltig, som befäst officiell sanning.

Det finns väl ingen objektiv åsikt? Att ha en åsikt innebär att man tagit ställning, därför kan man inte vara objektiv..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Subjektiv

Inläggav klorofyll » 12 apr 2019 21:05

Men om en bok kan vara objektiv så kanske du har rätt, vad är en objektiv bok?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Subjektiv

Inläggav Pilatus » 12 apr 2019 21:07

klorofyll skrev:Men om en kan vara objektiv så kanske du har rätt, vad är en objektiv bok?

Telefonkatalogen
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Subjektiv

Inläggav klorofyll » 12 apr 2019 21:14

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men om en kan vara objektiv så kanske du har rätt, vad är en objektiv bok?

Telefonkatalogen

Men är det inte också så objektivitet måste skildra någonting? Beskriva, förklara. Okej, men förklarar telefonkatalogen något? Vad är en förklaring?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster