Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav klorofyll » 14 mar 2021 13:25

iris skrev:
Pilatus skrev:Vi har ju en hyggligt bra modell i Big Bang som jag inte tror religionen har gjort anspråk på. Men livet sägs vara något av ett mysterium som Gud gjorde något åt. ... då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse. 1 Mos 2:7
Det måste väl duga som skapelseberättelse för sin tid. Nästa fråga blir om man finner liv på miljoner andra planeter, är även det Guds verk? Vad säger exo-planeternas invånare om en sådan utsaga?



:lol: :lol: :lol: så är det med okunskap --- den KATOLSKE PRÄSTEN som sedan tillskrivs andra på 1900 talet (felaktigt) kom på denna teori...According to the Big Bang theory, the expansion of the observable universe began with the explosion of a single particle at a definite point in time. Georges Lemaître, (1894-1966), Belgian cosmologist, Catholic priest, and father of the Big Bang theory. källa: https://www.amnh.org/learn-teach/curric ... e-big-bang

Det spelar ingen roll vem som har kommit på vad i detta fall, för Big Bang är ingen TEORI... Det är bara en förklaringsmodell över universums historia, historia och teori är olika saker...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav klorofyll » 14 mar 2021 13:37

En teori skall kunna förutsäga framtiden...

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 14 mar 2021 13:37

Anders skrev:Den här imaginära komponenten är jättespännande.


Tack Anders, dina kommentarer står högt i kurs!

Ska vi hjälpas åt att få stil på FF ?

Citerar åter, en psalm som förmedlar visdomen att det ofta är de små spontana vänliga
handlingarna, som görs människor emellan, som bidrar till att göra livet lättare att leva.
Man kan se det som att de vänliga orden anger riktningen på meningen med livet.

Ett vänligt ord kan göra under, det läker hjärtats djupa sår,
det är ett ljus i mörka stunder, en hand, som torkar ögats tår.
Ett vänligt ord är änglabud, en hälsning ifrån Herren Gud.


Så något annat,
Nästan varje dag åberopas obestyrkta påståenden som argument, här på filosofiforum.
Det kan upplevas som ganska så tröttsamt, så vill man vara trovärdig och bli tagen på allvar,
bör man som minimikrav, i vart fall själv, anse sig förstå det man hävdar är sant.
Om man själv inte förstår bakgrunden till den teori o dyl man åberopar, tror jag det är för
mycket begärt att kräva att andra ska tro på det man själv inte förstår utan endast tror.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=YVowLNuV4Zk
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2021 22:15

Illusionen skrev:Ska vi hjälpas åt att få stil på FF ?

Det vore välkommet, så länge det är forumets regler som gäller.
Illusionen skrev:Nästan varje dag åberopas obestyrkta påståenden som argument, här på filosofiforum.

Jag vill gärna se ett exempel på vad du menar och om det verkligen är möjligt att alltid ha goda referenser till stöd för en utsaga. Vilken slags källor är godkända? Vilka är inte accepterade? Är det ett ideal som du själv tänker försöka leva upp till?
Moderator

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav PeterK » 15 mar 2021 03:15

Sett ur ett andligt vetenskapligt perspektiv:

Om man utgår ifrån att Världsalltet är heltigenom levande, samt består i levande väsen inuti levande väsen, så representerar och förutsätter all materia (dvs, såväl fast som flytande, gasformig och strålformig sådan) levande väsens makrokosmiska livsyttringar i förhållande till en mellankosmisk nivå (i princip analogt med hur "kretslopp" rymmer "kretslopp" som rymmer "kretslopp", etc — såsom exempelvis vissa astronomiska förhållanden årskretsloppet rymmer dygnskretslopp vilka på en klocka består i timmar som i sin tur består i sekunder, etc)...

Varvid de "elektromagnetiska fält" vi är i kontakt med lär utgöras av Jordklotsväsendets tankar. I.o.f.s. kan vi uppleva det som att "vi själva och ingen annan" skapar sådana av oss kända fält, men vi kan bara agera i samklang med Jordklotsväsendets intentioner eftersom vi måtte utgöra dettas "hjärnceller", precis så som våra hjärnceller bara kan agera på våra tankars bud. Antingen dagsmedvetet och direkt, eller så genom omedveten automatfunktioner vilka våra tidigare landvinningar åstadkommit genom våra egna tidigare dagsmedvetna ansträngningar — i vissa fall under årmiljoner... (Något som inom ramen för livsupplevelsen inte innebär att något är "förutbestämt", eftersom det bara är inom ramen för livsupplevelsen som vi kan "bestämma" något öht — ja, man behöver ju vara medveten för att kunna "välja" eller "bestämma" något.)

Är förresten just i färd med att i tråden "Religion och andlighet" stegvis visa just att alltet består i levande väsen, varför jag inte behöver klargöra förklaringsgrunderna för detta i denna tråd... ("Analys av alltet")

Vänligen / PeterK

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 15 mar 2021 17:25

Det kan inte undgått någon att jag är besviken och irriterad på de anonyma självutnämnda
besserwissers som oombedda känner sig kallade att skriva oförskämda och nedvärderande
kommentarer om andra, och i några fall även kränkande kommentarer ang deras trosuppfattning.
Mitt föregående inlägg (14 mar 2021 13:37) skall ses som ett försök att stävja detta ofog,
och brist på respekt för andra. Inlägget verkar dock inte ha haft önskad effekt.

President Biden inledde sin presidentperiod med att deklarera att alla inom ”vita huset”
som ej respekterade sina medarbetare och bemötte dem vänligt och korrekt skulle
avskedas omgående. Det är ett resolut agerande som jag uppskattar.

Baserat på mitt koncept har jag startat två trådar här på Filosofiforum,
• Vad utgör medvetandets referens ?
• Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Oförskämda och nedvärderande kommentarer om andra, saboterar dessa trådar.
Jag vill av det skälet med detta inlägg ge Pilatus som moderator mitt fulla stöd för att
omgående radera samtliga inlägg i ovan nämnda trådar, som ej helhjärtat lever upp till
målsättningen om ett korrekt och vänligt bemötande.

Om nu någon har invändningar mot detta, så ber jag er avstå från att kommentera detta
inlägg, och som alternativ öppna egna trådar.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 16 mar 2021 15:55

”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 18 mar 2021 18:20

Pilatus,

Tidigare hjälpte du mig med att låsa tråden,
• Vad utgör medvetandets referens ?
Min förhoppning är att du på samma sätt nu vill hjälpa mig att låsa denna tråd,
• Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster