Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 13 mar 2021 19:29

Vertumnus skrev:
Illusionen skrev:
Vertumnus skrev: Electromagnetisk strålning befinner sig bortom tid och rum.


Texten du refererar till förefaller ligga nära min uppfattning.


Slutsatsen följer direkt ur Einsteins relativitetsteori: ljuset mäter ingen tid.
Ur det perspektivet lämnar det solen och träffar jorden i samma ögonblick.


Jag förstår inte vad du syftar på, blev nyfiken, kan du förklara ?

Naturkonstanterna ger ljushastigheten.
εο ∙ μο = (10ⁿ / 4 π c²) ∙ ( 4 π / 10ⁿ) = 4 π / 4 π c² = 1 / c² vilket ger, c = 1/√(εο∙ μo) m/s

Ljushastigheten C, anses vara absolut konstant, oavsett ljuskällans hastighet, V, relativt observatören.
Det mest berömda experimentet, som anses bevisa att ljushastigheten är absolut konstant, utfördes
av Michelson-Morley 1887. Menar du att detta inte stämmer ?

Ljusets hastighet ges även av balanskriteriet, ∆Ø.

Eller är det följande (taget från tidigare inlägg i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?)
du har i tankarna ?

De tankeexempel Einstein använde i arbetet med ESR baseras på ATOMÄRA ej normerade mätdata,
alltså det vi förnimmer via vårt medvetande. Då det saknas viktiga definitioner i relativitetsteorin är
det svårt att hävda att relativitetsteorin är fel, p g a att aktuella fenomen kan tolkas olika beroende
av hur definitionerna utformas. Däremot anser jag att det finns skäl att misstänka att teorin feltolkas,
då den inte är komplett i sin nuvarande form.
För att mer detaljerat förstå LT och ESR, väljer vi att utgå från följande exempel.
Exemplet överensstämmer i stort med exempel universiteten använder i undervisningen,
och kräver inga matematiska kunskaper utöver enkel trigonometri.

Låt oss först betrakta två koordinatsystem XYZ respektive X´Y´Z´.
Systemen rör sig relativt varandra längs X-axeln, med relativrörelsen v.
Två observatörer, O respektive O´, befinner sig i origo i respektive koordinatsystem.
Initialt synkroniseras observatörernas klockor när systemen inledningsvis sammanfaller, så t = t´= 0.
Vid t = 0 sänds en ljuspuls som enligt O når punkten P vid tiden t.
Vi betraktar, rätt eller fel, ljuset i våra vanliga rumskoordinater, varför ljusets sträcka kan skrivas,
för O som x² + y² + z² = c²t² och för O´ som x´² + y´² + z´² = c²t´²
P g a att O´ rör sig längs X-axeln ger symmetrin mellan de två koordinatsystemen att y = y´ och z = z´.
För x´= 0 är x = vt bör relationen för x´ vara x´= k(x – vt) , där k är en konstant.
Enligt Einsteins postulat är ljushastigheten, c, konstant i båda koordinatsystemen, varför tiden t inte
kan vara lika med t´, alltså t  t´.
Antag att t = a(t – bx) där a och b är konstanter, och använda detta uttryck i ekvationen för O´.
Vi erhåller då, k²(x² + v²t² - 2vxt) + y² + z² = c² a²(t² + b²x² - 2bxt) som kan skrivas om som,
(k² - a²b²c²)x² - 2(k²v - ba²c²)xt + y² + z² = (a² - k²v²/c²)c²t²
Genom att jämföra denna ekvation med termerna i ekvationen för O inses att,
k² - a²b²c² = 1 och k²v - ba²c² = 0 samt a² - k²v²/c² = 1
Vi har nu tre ekvationer och tre obekanta. Löser vi ut de obekanta erhålls,
k = a = 1 / √ 1 - v²/c² vilket brukar skrivas g =1 / √ 1 - v²/c²
Låt oss anta att t = a(t + bx) där a och b är konstanter, och använda detta uttryck i ekvationen för O´,
varvid vi erhåller den inversa transformationen, k²(x² + v²t² + 2vxt) + y² + z² = c² a²(t² + b²x² + 2bxt).
Detta kan skrivas om som, (k² - a²b²c²)x² - 2(k²v - ba²c²)xt + y² + z² = (a² - k²v²/c²)c²t² ,
och ger samma resultat som ovan.

Ovanstående visar i korthet principen för Lorentz-transformationen, LT, och ger sambandet,
TV = TO √(1 – (v/c)²).
TV är den långsammare egentid som anses gälla internt för det iakttagna systemet enl ESR.

Varför Einstein och inte Lorentz fått äran av den speciella relativitetsteorin kan man fråga sig.

I konceptet redovisas därefter hur införandet av det jag benämner det "imaginära navet" påverkar resultatet.
Betecknas fälthastigheten med ±c kännetecknas den överordnade vxv av de imaginära uttrycken, ±jc,
Ur ATOMÄRT perspektiv, refererande till en observatör, ger relativrörelse, V, upphov till följande,

ΔVXV "RE": √(+C + V)(–C + V) / jC = √(–C² + V²) / jC = jC√1– (V/C)² / jC .. = ±√(1 – (V/C)²) re
ΔVXV "IM": √(+jC + V)(–jC + V) / C = √(+C² + V²) / C = C√1+ (V/C)² / C ... = ±√(1+ (V/C)²) im

Den överordnad referensneutrala vxv verifieras m a o av relativitetsteorin, och vice versa.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=KDJ6Wbzgy3E
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2021 19:38

iris skrev:
Pilatus skrev:Sansa dig nu, det finns ingen anledning till antagonistiska utfall. Följ forumets regler!

Grunden till big bang-teorin lades redan 1922 av den ryske och sovjetiske matematikern Aleksandr Fridman. Något senare 1927 räknade den romersk-katolske prästen och astronomen Georges Lemaître ut detsamma. Men Fridman var den förste som upptäckte att det fanns lösningar till Albert Einsteins allmänna relativitetsteori där universum inte var statiskt utan kunde utvidgas eller krympa. Det finns inte någon konflikt i detta. Ref. Wikipedia

Jodå så går det när man inte vet - återigen - vad man talar om... : In 1927, Lemaître published in Belgium a virtually unnoticed paper that provided a compelling solution to the equations of General Relativity for the case of an expanding universe. His solution had, in fact, already been derived without his knowledge by the Russian Alexander Friedmann in 1922. But Friedmann was principally interested in the mathematics of a range of idealized solutions (including expanding and contracting universes) and did not pursue the possibility that one of them might actually describe the physical universe. In contrast, Lemaître attacked the problem of cosmology from a thoroughly physical point of view, and realized that his solution predicted the expansion of the real universe of galaxies that observations were only then beginning to suggest.

Jag ser vad du skriver, Lemaître avsåg det det faktiska universum. Det gör inte det jag skrev falskt. Grunden till big bang-teorin lades redan 1922 av den ryske och sovjetiske matematikern Aleksandr Fridman.
Din hätska aggressivitet går för långt, iris!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2021 19:44

Vertumnus skrev:
Illusionen skrev:
Vertumnus skrev: Electromagnetisk strålning befinner sig bortom tid och rum.


Texten du refererar till förefaller ligga nära min uppfattning.


Jag refererar inte till någon särskild text. Slutsatsen följer direkt ur Einsteins relativitetsteori: ljuset mäter ingen tid. Ur det perspektivet lämnar det solen och träffar jorden i samma ögonblick.

Jag har inte hängt med i tråden, men exakt så har jag tänkt... solen och jorden är två stränder på motsatt sida av en sjö. En gädda plaskar ute på sjön och vågskvalpet skapar vågor mot båda sidor. Ljuset är alltså inte något som går från strand till strand...

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Vertumnus » 13 mar 2021 20:17

Illusionen skrev:
Vertumnus skrev:
Illusionen skrev:
Texten du refererar till förefaller ligga nära min uppfattning.


Slutsatsen följer direkt ur Einsteins relativitetsteori: ljuset mäter ingen tid.
Ur det perspektivet lämnar det solen och träffar jorden i samma ögonblick.


Jag förstår inte vad du syftar på, kan du förklara ?


Enl. relativitetsteorin saktar tiden in då vi närmar oss ljushastigheten samtidigt som vi mäter kortare avstånd i rörelseriktningen. Detta når sitt maximum vid ljushastigheten.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 13 mar 2021 20:24

Vertumnus skrev:
Illusionen skrev:
Vertumnus skrev:
Slutsatsen följer direkt ur Einsteins relativitetsteori: ljuset mäter ingen tid.
Ur det perspektivet lämnar det solen och träffar jorden i samma ögonblick.


Jag förstår inte vad du syftar på, kan du förklara ?


Enl. relativitetsteorin saktar tiden in då vi närmar oss ljushastigheten samtidigt som vi mäter kortare avstånd i rörelseriktningen. Detta når sitt maximum vid ljushastigheten.


Det är detta jag beskriver i sista avsnittet.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 13 mar 2021 20:28

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Ja du Pilatus, jag nöjer mig nog med att konstatera att det inte är en överdrift att påstå att vi står långt ifrån varandra i den här frågan.

Om det var någonting i mitt svar som du undrar över, fråga. :)


Det är lugnt Pilatus, jag anade redan när jag skrev inlägget, vad du skulle svara :) .

/ Din vän Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2021 20:33

Vertumnus skrev:Enl. relativitetsteorin saktar tiden in då vi närmar oss ljushastigheten samtidigt som vi mäter kortare avstånd i rörelseriktningen. Detta når sitt maximum vid ljushastigheten.

Förutsättningen här är att vi har två klockor, en hos resenären, A, i raketen och en hos betraktaren, B. Det handlar om olika KS (koordinatsystem). Klockan hos A saktar in relativt klockan hos B. Man kan inte accelerera något föremål till ljusets hastighet, c. Energin som skulle krävas går mot oändligheten. Raketen kan med andra ord inte bryta igenom ljusvallen.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2021 20:44

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Om det var någonting i mitt svar som du undrar över, fråga. :)

Det är lugnt Pilatus, jag anade redan när jag skrev inlägget, vad du skulle svara :)

Redan Galileo Galilei sade, att när allt kommer omkring handlar våra dispyter inte om papper. "Låt oss gå till demonstrationer, till observationer och experiment!"
Ref Experiment som metod, Bodil Jönsson, Nina Reistad
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Vertumnus » 13 mar 2021 20:53

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:Enl. relativitetsteorin saktar tiden in då vi närmar oss ljushastigheten samtidigt som vi mäter kortare avstånd i rörelseriktningen. Detta når sitt maximum vid ljushastigheten.

Man kan inte accelerera något föremål till ljusets hastighet, c. Energin som skulle krävas går mot oändligheten. Raketen kan med andra ord inte bryta igenom ljusvallen.


Nej precis, det kan den inte göra, men ljuset är redan där.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2021 22:38

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Man kan inte accelerera något föremål till ljusets hastighet, c. Energin som skulle krävas går mot oändligheten. Raketen kan med andra ord inte bryta igenom ljusvallen.

Nej precis, det kan den inte göra, men ljuset är redan där.

Fotoner saknar vilomassa, endast därför.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2021 22:54

Pilatus skrev:
iris skrev:Jodå så går det när man inte vet - återigen - vad man talar om... : In 1927, ...

Jag ser vad du skriver, Lemaître avsåg det det faktiska universum. Det gör inte det jag skrev falskt. Grunden till big bang-teorin lades redan 1922 av den ryske och sovjetiske matematikern Aleksandr Fridman.
Din hätska aggressivitet går för långt, iris!

Fridman var den förste som upptäckte att det fanns lösningar till Albert Einsteins allmänna relativitetsteori där universum inte var statiskt utan kunde utvidgas eller krympa.

Jag läste just NE, Fridman-Lemaître-modeller. Det finns inget där som säger att du skulle veta bättre vad du talar om. Och se för all del denna video om The Man Who Corrected Einstein

https://www.youtube.com/watch?v=Va5T2KcYiOw
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav iris » 14 mar 2021 08:26

Pilatus skrev:
Din hätska aggressivitet går för långt, iris!


Jodå så känns det Pilatus när jag läser dina aggressiva otrevliga inlägg mot kyrkan! Du vill dessutom mot allt som visar sig vara rätt - ha rätt. Ta din kommunistiska kompis och gör det du vill - fakta kvarstår som fakta - det var en katolsk präst som gav oss Big Bang teorin. God Stalin på dig med!

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 14 mar 2021 10:05

.
BIG-BANG

Ett förtydligande ang big-bang.

Einsteins ekvation, E = m c² , kan här förenklat härledas (reellt) enligt,

f = m dV / dt + V dm / dt
För ljus är dV / dt = 0 vilket ger, f = V dm / dt
E = f s vilket ger dE = f ds
S = v t vilket ger ds = V dt
dE = f ds = V dm / dt · V dt = V² dm
dE = V² dm sätts, V = c, ger detta efter integrering, E = m c²

I härledningen använder sig Einstein av ett postulat som stipulerar att ljusets hastighet, c,
alltid är absolut konstant (dV / dt = 0).
Vidare betraktas och behandlas c som ett renodlat REELLT fenomen.
Av den i konceptet redovisade växelverkan framgår att c även förekommer i imaginär skepnad, jc.
Postulat kan i ett sammanhang som föreliggande då ifrågasättas, så frågan som bör ställas är
om c kan användas som ett komplett underlag för ett fortsatt resonemang ?
Personligen är min uppfattning att svaret övertygande är, nej.

Nyligen skrev jag i denna tråd citat,
”För att beskriva de bakomliggande sambanden använder sig konceptet av en atomär vxv-modell.
Modell skall betraktas som att den befinner sig "bortom/utanför" vår förnimbara verklighet.
Denna atomära vxv-modell inkl principerna MP och DRP, baseras på kombinationer av Eulers formel.
I konceptet beskrivs kombinationerna på sidorna 21 – 26. På sidan 22 beskrivs t ex det reella resp
imaginära navet, och på sidorna 23 – 24 produkt och kvot. Målsättningen är att balans skall råda.
Detta redovisas även i tabellform, i konceptets sammanfattande inledning.”

Av detta har jag dragit slutsatsen att medelvärdet av +c och –c är √+c ∙−c = ±jc , och motsvarande
för +jc och –jc är √+jc ∙−jc = ±c.
Vid förändringar inom ramen för RUM-TID får dessa följdverkningar för balanskomplexet i sin helhet,
som funktion av relationen till ±c och ±jc.
Förändringarna ifråga innebär ändrade ömsesidiga balansförutsättningar, därav medelvärdena.

Enligt ovan skriver vi för c,
dE = V² dm sätts, V = c, ger detta efter integrering, .................. Ere = + mc²
På motsvarande sätt skriver vi för jc,
dE = V² dm sätts, V = jc, ger på motsvarande vis, ..................... Eim = − mc²

MEDELVÄRDET blir således imaginärt, ur atomärt perspektiv, ....... Eim = ± jmc²

Big Bang förefaller alltså ej beakta den negativa imaginära energin.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=4tIsTmUOODo
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Anders » 14 mar 2021 11:05

Den här imaginära komponenten är jättespännande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2021 11:26

iris skrev:... det var en katolsk präst som gav oss Big Bang teorin.

Jag förstår, en katolsk präst (astronomen Georges Lemaître) är enligt dig ett avgörande argument. Du får gärna citera var någonstans jag påstått att detta är en falsk utsaga.
Du bör ta del av videon jag länkade till, innan du börjar blanda in allt du avskyr. Om det brev som visade att Einstein hade fel om ett statiskt universum. Grunden till Big Bang-teorin lades redan 1922 av matematikern Aleksandr Fridman.

Termerna big bang och steady state myntades av astronomen Fred Hoyle under en radiointervju i BBC den 28 mars 1949.

Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster