Förnuftsresistens

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 02 dec 2019 15:23

sinkaduza skrev:har aldrig sett någonting

verklighet är inte ett subjektiv bakom två ögon?


mmvh dynamiken mellan yxhuvudet och stubben


Misstänkte att du inte sett serien.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Anders » 15 dec 2019 20:51

sinkaduza skrev:
Smisk skrev:
Anders skrev:Motsatsen kan också vara att bestämma sig för att något är sant, och inte lyssna på argument. På grund av att det som sägs passar ens världsbild, sin grupps åsikt, därför att man läst det i en bok, eller har sett i en tidning att det finns forskning som stödjer nånting.

Mycket, mycket vanligt, vanligare än förr. Sociala media understödjer detta, och allt från SD till Aktivister. Att ha en ”stark åsikt” är verkligen på modet.


Om någon sett serien Chernobyl så har vi ett exempel där man ser missuppfattningar och beslut baserade på låtsaskunskap om saker som möter verkligheten. När något är svårt att förstå och man har ont om tid att fatta viktiga beslut och man egentligen mest vill skydda sin egen låtsaskunskap får man en spiral av nonsens.

Öppenhet, ärlighet, transparens, tillgänglighet, omtänksamhet, nyfikenhet, förståelse och liknande egenskaper saknar nästan värde när man inte vågar visa att man inte kan och måste gissa och låtsas att gissningarna är kunskap.


verkligheten genom en serie?

Om du inte vet vad du vill
varken nu eller med tråden
eller att verkligheten inte kommer genom en serie
har du kanske själv författat nonsens och resistenstänket har kommit ur samma källa som du kallar låtsaskunskap

mvh smisk

En serie kan vara konst. En serie kan också vara något man vill sälja genom att tillfredsställa Kahnemans nivå 1. Majoriteten serier håller sig väldigt mycket i det enkla och lättsmälta, men långtifrån alla. Har inte sett tjernobyl själv, men hört goda saker om den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 16 dec 2019 17:48

Anders skrev:En serie kan vara konst. En serie kan också vara något man vill sälja genom att tillfredsställa Kahnemans nivå 1. Majoriteten serier håller sig väldigt mycket i det enkla och lättsmälta, men långtifrån alla. Har inte sett tjernobyl själv, men hört goda saker om den.


Riktigt bra serie, rekommenderar den.

Om du ser den kan du sedan läsa angående händelserna i den jämfört med verkligheten. Läs inte förrän du sett den.
Den känns väldigt verklig men undersöker man saken så är det mest ett drama i grunden och de försöker bygga stämningen och kvalitén på att man tror att det är på riktigt. Den lyckas bra men det är inte på riktigt när man kollar upp det.

https://www.forbes.com/sites/michaelshe ... d9e52632f6

Min referens va alltså inte till serien som en verklig sak utan till händelserna i den där personer som skall fatta beslut inte kan tillräckligt i relation till effekterna av besluten.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Anders » 20 dec 2019 09:14

Smisk skrev:
Anders skrev:En serie kan vara konst. En serie kan också vara något man vill sälja genom att tillfredsställa Kahnemans nivå 1. Majoriteten serier håller sig väldigt mycket i det enkla och lättsmälta, men långtifrån alla. Har inte sett tjernobyl själv, men hört goda saker om den.


Riktigt bra serie, rekommenderar den.

Om du ser den kan du sedan läsa angående händelserna i den jämfört med verkligheten. Läs inte förrän du sett den.
Den känns väldigt verklig men undersöker man saken så är det mest ett drama i grunden och de försöker bygga stämningen och kvalitén på att man tror att det är på riktigt. Den lyckas bra men det är inte på riktigt när man kollar upp det.

https://www.forbes.com/sites/michaelshe ... d9e52632f6

Min referens va alltså inte till serien som en verklig sak utan till händelserna i den där personer som skall fatta beslut inte kan tillräckligt i relation till effekterna av besluten.

Är så pass gammal att jag skulle på sista april-firande i Uppsala som student då det small, vi färdades i rostig bil från enklare studentstad. Det var väldigt många galghumoristiska skämt om "strålande sol" osv. Det var lite oroligt. Man hörde om bequerel-renar och annat. Och tänkte på Tage Danielssons klassiska sannolikhets-sketch.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förnuftsresistens

Inläggav Smisk » 20 dec 2019 12:39

Anders skrev:Är så pass gammal att jag skulle på sista april-firande i Uppsala som student då det small, vi färdades i rostig bil från enklare studentstad. Det var väldigt många galghumoristiska skämt om "strålande sol" osv. Det var lite oroligt. Man hörde om bequerel-renar och annat. Och tänkte på Tage Danielssons klassiska sannolikhets-sketch.


Även jag va student då och minns att det talades mycket om det och minns att det va oroligt.

Det sägs att man gjorde mängder av aborter för att man vill vara på den säkra sidan men att allt handlar om missförstånd och felinformation.

https://www.vice.com/en_us/article/ywyq ... -chernobyl

Att det inte finns belägg för att det påverkar. Att inga kända fall finns där något barn påverkats.

Det är väl inte direkt ett tecken på förnuftsresistens utan med på att hela dynamiken är så komplex och att människor handlar utifrån vad de vet och tänker sig är viktigt i deras liv. Men att tvingas handla med begränsad information och där inte lyssna till argument är ett tecken på det. Att tänka själv trots att alla följer strömmen finns inte hos förnuftsresistens.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster