Joakim Grundh skrev:Kant arbetar med en triplicitet för att beskriva det ontologiska (ej det ontiska).
Den uppdelningen gäller fenomenvärlden - noumenala världen - tinget i sig.
Hej!
Du verkar behärska ämnet väl, så hoppas på din hjälp med att reda ut vad som avses med ”tinget i sig” .
Jag har skrivit några inlägg i inledningen av tråden, bl a den 27 feb 2020.
Från ditt inlägg har jag valt ut följande,
Kant arbetar med en triplicitet för att beskriva det ontologiska (varandet).
Den uppdelningen gäller fenomenvärlden - noumenala världen - tinget i sig.
Man måste förstå heirarkin och ordningen här,
• det fenomenala/upplevda är alltid ett ting i sig
• det noumenal/tänkta är alltid ett ting i sig men aldrig ett fenomen
• tinget i sig är varken ett fenomen eller ett noumenon.
Jag tror mig förstå det du skriver, och min tolkning antyder att jag, trots en helt annorlunda
angreppsstrategi, förefaller dela Kants slutsatser. Vertumnus skriver dock den 21 okt 2020 i tråden
Immanuel Kant citat, ”Kriteriet för tinget är att det framträder för våra sinnen”, vilket får mig villrådig.
Om sinnet är att betrakta som ett ”atomärt” begrepp, vad är/kännetecknar/genererar då ”sinnet” ?
Citerar tidigare inlägg,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas och
besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets
s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas
via samband till, något materiellt (vars existens ”jaget” är delaktig i !). Man försöker således besvara aktuella
frågor om universum utifrån ett internt RUM-TIDEN-perspektiv, t ex via förnimmelsen, utan att förklara
medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad rum och tid representerar.”
När begreppet existens skall förklaras krävs att förnimmelsens beroende/koppling till ”jaget” beskrivs,
av det enkla skälet att vi härleder de fysiska tingens verklighet från våra sinnesförnimmelser, vars
tillkomst vi inte känner.
Frågeställningen om "jaget" är att betrakta som en illusion
(fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”), alternativt verkligt (beskrivbart inom
ramen för det förnimbara), är fascinerande. Frågan bör då rimligen ha den dignitet som krävs för att
kunna göra anspråk på att vara en av de mer fundamentala och obesvarade frågorna inom filosofin.”
/ Illusionen
Pax vobiscumhttps://www.youtube.com/watch?v=TnYCW8eWqQo