Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Anne » 08 sep 2020 14:42

Hej på dig Vacum! Ja, hur kan vi avgöra det? Jag har inget svar, delar bara din fråga.

Användarvisningsbild
Vacum
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2020 09:55

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Vacum » 09 sep 2020 12:36

Hej lynx!

Jag tror att det är svårt att utröna huruvida en del av, eller hela verkligheten är virtuell i betydelsen skapad. Man skulle kunna tänka sig att om endast en del av vår upplevda värld är simulerad, kan vi ha möjlighet att hitta källan till simuleringen, men lätt skulle det inte vara eftersom både det simulerade och det "verkliga" kan framstå på exakt samma sätt vid observation. Om ALLT skulle vara simulerat, ingår vi själva i simuleringen, och skulle därför aldrig kunna avslöja den!

/Vacum
Evigheten har sina gränser

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Anders » 09 sep 2020 21:09

Vacum skrev:Hej lynx!

Jag tror att det är svårt att utröna huruvida en del av, eller hela verkligheten är virtuell i betydelsen skapad. Man skulle kunna tänka sig att om endast en del av vår upplevda värld är simulerad, kan vi ha möjlighet att hitta källan till simuleringen, men lätt skulle det inte vara eftersom både det simulerade och det "verkliga" kan framstå på exakt samma sätt vid observation. Om ALLT skulle vara simulerat, ingår vi själva i simuleringen, och skulle därför aldrig kunna avslöja den!

/Vacum

Brain in a vat.

Leder de diskussionerna till något matnyttigt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Algotezza » 10 sep 2020 09:07

Den upplevda verkligheten är vår tolkning av våra sinnesintryck, något vi för synens del skapar i hjärnans syncentrum.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Vacum
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2020 09:55

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Vacum » 10 sep 2020 09:24

Algotezza skrev:Den upplevda verkligheten är vår tolkning av våra sinnesintryck, något vi för synens del skapar i hjärnans syncentrum.


Hej Algotezza!

Ja, så är det.

/Vacum
Evigheten har sina gränser

Användarvisningsbild
Vacum
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2020 09:55

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Vacum » 10 sep 2020 09:31

Anders skrev:
Vacum skrev:Hej lynx!

Jag tror att det är svårt att utröna huruvida en del av, eller hela verkligheten är virtuell i betydelsen skapad. Man skulle kunna tänka sig att om endast en del av vår upplevda värld är simulerad, kan vi ha möjlighet att hitta källan till simuleringen, men lätt skulle det inte vara eftersom både det simulerade och det "verkliga" kan framstå på exakt samma sätt vid observation. Om ALLT skulle vara simulerat, ingår vi själva i simuleringen, och skulle därför aldrig kunna avslöja den!

/Vacum

Brain in a vat.

Leder de diskussionerna till något matnyttigt?


Hej Anders!

Det går inte att säga hurivida en sådan diskussion skulle bli "matnyttig" eller ej. Det beror mest på ens "matpreferenser". Själv får jag oftast störst behållning av teoretiska diskussioner, gärna med hög abstraktionsgrad. Är inte lika hungrig på tex moralfilosofi.

/Vacum
Evigheten har sina gränser

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Algotezza » 10 sep 2020 10:39

Vacum skrev:
Algotezza skrev:Den upplevda verkligheten är vår tolkning av våra sinnesintryck, något vi för synens del skapar i hjärnans syncentrum.


Hej Algotezza!

Ja, så är det.

/Vacum


Eftersom vi de facto inte materiellt och fysiskt har yttervärlden i hjärnan, måste ju verkligheten i upplevd form kallas virtuell. Bilden av verkligheten överensstämmer med verkligheten bortom bilden så mycket att vi kan överleva. Vi vet att de frekvenser vi kan uppleva befinner sig inom en smalt spektrum, både vad gäller elektromagnetism "och tolkar som ljus" och "det som vi tolkar som ljud". Samma sak med övriga sinnen. Medvetande vore ej möjligt utan dessa begränsningar, tror jag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Vacum
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 sep 2020 09:55

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Vacum » 10 sep 2020 11:03

Algotezza skrev:
Vacum skrev:
Algotezza skrev:Den upplevda verkligheten är vår tolkning av våra sinnesintryck, något vi för synens del skapar i hjärnans syncentrum.


Hej Algotezza!

Ja, så är det.

/Vacum


Eftersom vi de facto inte materiellt och fysiskt har yttervärlden i hjärnan, måste ju verkligheten i upplevd form kallas virtuell. Bilden av verkligheten överensstämmer med verkligheten bortom bilden så mycket att vi kan överleva. Vi vet att de frekvenser vi kan uppleva befinner sig inom en smalt spektrum, både vad gäller elektromagnetism "och tolkar som ljus" och "det som vi tolkar som ljud". Samma sak med övriga sinnen. Medvetande vore ej möjligt utan dessa begränsningar, tror jag.


Jag håller med om första delen; att vår samlade perception utmynnar i en simulation av vad vi tolkar som yttervärlden. Jag är lite tveksam till att kalla denna simulation "virtuell", eftersom vi normalt med "virtuell" menar "ett skapat yttre stimuli som ska ge oss illusionen av att var verklig" ("verklig" i betydelsen "vara naturlig och yttre"). Men du har helt klart en poäng i att skillnaden mellan simuleringen av yttervärlden och simuleringen av en virtuell värld, och även simuleringen av drömvärlden, är liknande processer. Ingen har någonsin sett "verkligheten", eftersom det enda man ser är simuleringen av den samma.

Vad det gäller att medvetande inte skulle vara möjligt utan begränsningar i perceptionen får du gärna förtydliga!

/Vacum
Evigheten har sina gränser

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav David H » 10 sep 2020 21:41

Ett par olika sätt att ta sig an ämnet, dels kan man bemöta mer praktiskt och vardagligt, som jag exvis (iaf delvis) upplever Smisks svar - och dels går det se en vad som skulle kunna kallas djupare/existensiell/filosofisk dimension som exvis Vacums svar. Själv tänker jag att det vardagliga är viktigt... men så tänker jag också att det kan vara sammankopplat, att det vardagliga kan tangera det mer djupa/existensiella och vice versa.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav David H » 09 okt 2020 18:40

Hittade en dokumentär om rollspel på svt play som jag kollar på ikväll
https://www.svtplay.se/video/27863627/mot-andra-varldar
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav David H » 10 okt 2020 21:54

rekoj skrev:Hittade en dokumentär om rollspel på svt play som jag kollar på ikväll
https://www.svtplay.se/video/27863627/mot-andra-varldar


Kollade på dokumentären, men tycker tyvärr inte den gav så mycket, och inte heller filosofiskt intressant
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Smisk » 15 okt 2020 12:56

Såg den dokumentären med, den va mest ett gottande i en nostalgisk känsla av 80-tals grejer som jag såg den.
Jag gillar verkligen rollspelsgrejen men spelar mest tv-spels rpgs. Tabletop rpgs är så otroooooooooooooligt långa och kräver för mycket planering. :)
Även tv-spels rpgs är ofta för långa i förhållande till substansen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav Algotezza » 15 okt 2020 13:28

Vacum skrev:.

Vad det gäller att medvetande inte skulle vara möjligt utan begränsningar i perceptionen får du gärna förtydliga!

/Vacum


För att uppleva krävs kontraster - att något begränsas av sin motsats. Och då blir tydligt och möjligt att förnimma. Kan man uppleva något obegränsat? I så fall bara som kontrast till något begränsat.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Att leva i en virtuell verklighet kontra att leva i fysisk verklighet

Inläggav David H » 06 jan 2021 13:31

Ett spel kan vara mycket underhållande och tillfredsställande, men när jag spelar brukar det ofta resultera i disharmonisk sömn och oroliga drömmar. Det ser jag som tecken på att det är något som inte stämmer, eller i alla fall att min mentala balans rubbas på något sätt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster