Filosofi som vägledande livsprincip

Moderator: Moderatorgruppen

Arandar
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 sep 2020 13:59

Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Arandar » 04 sep 2020 14:10

Hej.

Jag har funderat en del på filosofins roll i mitt liv. Varför filosoferar jag (filosoferar kan härmed benämnas, förenklat, att fundera djupsinningt, till motsats till att fundera ytligt)?

Att läsa filosofiböcker ger mig ofta förvirring. I den mån en filosofs tankar resonerar med mig blir jag uppfylld, men ofta blir jag bara förvirrad över att det inte överensstämmer med hur jag skulle ha 'filosoferat' (om jag hade varit 'filosof').

Vilken är min filosofi? Ett sammelsurium av andra filosofier eller en avstickare?

Sen har jag hittat fenomenet som är filosofisk vägledning. Exempelvis här.

https://luisdemiranda.com/philosophical ... stockholm/

Filosofisk vägledning som i filosofin för att bilda min väg. Inte en filosofi om väg men filosofi för min väg. Det kanske låter givet, men den direkta kopplingen har aldrig slagit mig när jag läst filosofi.

Vad tror ni? Har ni tänkt i liknande banor? Finns det någon filosof som tänker i dessa banor : filosofi för att bilda min personliga filosofi? Alltså : en filosof som inte föreslår en filosofi som är dennes men en filosof som ger mig filosofin för att skapa min filosofi.

Jag hittade även på temat denna artikel. https://crealectics.com/2020/09/01/heal ... 2-wi4r1roE


Mvh.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Anders » 04 sep 2020 18:14

Hej och välkommen till forumet.

Skulle nog säga att filosofin för mej är ett stöd. Jag har inga särskilda planer, har bara levt på och låtit saker hända. Är dålig på ”mening” ”planer” ”hur leva liv” och sånt. Kanske lite epikyré. Får jag läsa är jag nöjd. Och jag läser gärna filosofi. Sedan är filosofin som sagt ett stöd i allehanda kontakter och situationer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Solon
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 okt 2020 10:55

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Solon » 04 okt 2020 00:25

För att skapa din egen filosofi behöver du inte någon annans filosofi. Du behöver bara de filosofiska frågorna.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Smisk » 05 okt 2020 11:40

Jag har inga tips på hur man man hitta sin egen filosofi direkt mer än att filosofera själv och jämföra med andra som gjort så.
Jag håller med om att om man läser kända filosofer är det lätt att bli förvirrad mer än något. Ett skäl till det är att deras böcker inte är bra skrivna.
De verkar för mig ofta handla mer om värdet av att vara filosof i den värld de är filosof i än att tankarna skall gå att förstå. Därför är böckerna lååååååååånga krångliga texter. Lite som rövarspråket barn använder för att de inte vill att de vuxna skall förstå :)

Det är dock lättare än någonsin att få klarhet i filosofiska tankar. Youtube, wikipedia och forum gör det lätt. Det är bara att dyka in och ta för sig.
Man måste inse att ingen av de gamla filosoferna har kunnat göra detta och att vi har en enorm fördel jämfört med dem. Vi har mer kunskap tillgänglig än de någonsin hade.

De välkända filosofiska grenarna är kända för att de är avgörande på olika sätt. Därför är det nog av värde att i alla fall kika på vad de handlar om om man skall bli sin egen filosof.

Som jag ser det så är det som gör att något är en filosofi att det är något man har kunskap om och där man medvetet väljer en specifik väg av flera.
Ju fler alternativ man är medveten om och ju godare skäl man har att följa den väg man medvetet följer ju mer filosofisk är man kan man säga.
Med andra ord, ju mer omedveten man är ju mindre filosofisk är man. Ytlighet är på ena sidan av spektrumet och djup på andra.

Ett exempel är att om jag har en personlighet som tenderar att tänka på mig själv före andra så är inte detta av sig själv en filosofi. Men när jag blivit medveten om att jag är sådan och förstår andra alternativ och då med goda skäl VÄLJER att vara sådan, då blir det filosofi. Moralfilosofi då den reglerar värdet på handlingar som påverkar andra.

Kunskap, genomtänkthet, klarhet och medvetenhet är nödvändiga i receptet för filosofisk kunskap och förmåga tänker jag :)

Läser man en bok som gör en förvirrad kan man lägga den åt sidan och läser man en som stärker sakerna i detta recept kan man fortsätta en stund.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Algotezza » 06 okt 2020 08:45

Lite variation på temat, kanske...


Bild

Bild


Bild

Hägglunds bok köpte jag på Pockebokhandeln på Sthlms central 19/2 utan att ana vilken hajp det skulle bli. Men skyll inte på mig!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Algotezza » 06 okt 2020 08:48

Lever man och skaffar erfarenheter och läser lite bcöcker, ser lite filmer och youtubevideor, skaffar man per automatik sin egen lvisåskådning, tänker jag. Varför skulle man inte göra det? Sedan finslipar man den via ytterligare erfarenhet och inte minst via samtal med andra...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Anders » 06 okt 2020 11:47

Hägglund är lite skum tycker jag. Hörde sommarprogrammet. Just av en filosof skull man kunna förvänta sig ett mindre enkelspårigt tänkande. Men visst lyssnade jag hela hans program.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Algotezza » 06 okt 2020 15:25

Anders skrev:Hägglund är lite skum tycker jag. Hörde sommarprogrammet. Just av en filosof skull man kunna förvänta sig ett mindre enkelspårigt tänkande. Men visst lyssnade jag hela hans program.


Han tar upp en massa filosofer i sin bok - och tycker de har lite rätt - men bara han själv har helt rätt. Han ger ju sitt perspektiv på livet men låtsas samtidigt att det skulle vara allmängiltiga sanningar han levererar. Hörde ej sommarpratet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Anne » 07 okt 2020 15:26

Vad ska man ha filosofin till om inte vägledande livsprincip? Jag kanske har läst för mycket. Jag sätter mig i soffhörnan och avvaktar där. (Jag har lagt märke till att meditation med mantrat "tro, hopp, kärlek" får chakrahjulen att rulla utan grus i maskineriet för mig, ända upp i kronchakrat.)

Solon
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 okt 2020 10:55

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Solon » 08 okt 2020 22:19

Algotezza skrev:
Anders skrev:Hägglund är lite skum tycker jag. Hörde sommarprogrammet. Just av en filosof skull man kunna förvänta sig ett mindre enkelspårigt tänkande. Men visst lyssnade jag hela hans program.


Han tar upp en massa filosofer i sin bok - och tycker de har lite rätt - men bara han själv har helt rätt. Han ger ju sitt perspektiv på livet men låtsas samtidigt att det skulle vara allmängiltiga sanningar han levererar. Hörde ej sommarpratet.


Det låter som han är på väg att bli en stor filosof då. Hegel ansåg att hans filosofi var krönet på utvecklingen, Wittgenstein ansåg att han hade upplöst de filosofiska frågorna osv. :D

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Algotezza » 09 okt 2020 09:39

Solon skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Hägglund är lite skum tycker jag. Hörde sommarprogrammet. Just av en filosof skull man kunna förvänta sig ett mindre enkelspårigt tänkande. Men visst lyssnade jag hela hans program.


Han tar upp en massa filosofer i sin bok - och tycker de har lite rätt - men bara han själv har helt rätt. Han ger ju sitt perspektiv på livet men låtsas samtidigt att det skulle vara allmängiltiga sanningar han levererar. Hörde ej sommarpratet.


Det låter som han är på väg att bli en stor filosof då. Hegel ansåg att hans filosofi var krönet på utvecklingen, Wittgenstein ansåg att han hade upplöst de filosofiska frågorna osv. :D


Stor i sina egna och fanklubbens ögon... Få se hur stor den klubben kan bli.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Anders » 12 okt 2020 08:08

Algotezza skrev:
Anders skrev:Hägglund är lite skum tycker jag. Hörde sommarprogrammet. Just av en filosof skull man kunna förvänta sig ett mindre enkelspårigt tänkande. Men visst lyssnade jag hela hans program.


... Hörde ej sommarpratet.

Ska man som filosofiskt intresserad och någorlunda intresserad av de aktuella stora frågorna och skall lyssna på bara ett sommarprat från i somras så skall man lyssna på Hägglund. Han är skum, men han tog verkligen upp saker på ett sätt som höjde sig så att de blev intressanta. Betydligt mer intressant än t.ex. åsiktskamraterna Thunbergs eller Sahlins dito.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Anders » 12 okt 2020 08:27

Smisk skrev:Jag har inga tips på hur man man hitta sin egen filosofi direkt mer än att filosofera själv och jämföra med andra som gjort så.
Jag håller med om att om man läser kända filosofer är det lätt att bli förvirrad mer än något. Ett skäl till det är att deras böcker inte är bra skrivna.
De verkar för mig ofta handla mer om värdet av att vara filosof i den värld de är filosof i än att tankarna skall gå att förstå. Därför är böckerna lååååååååånga krångliga texter. Lite som rövarspråket barn använder för att de inte vill att de vuxna skall förstå :)


Här måste jag orda lite. Har, sen filosofin kom in i mitt liv för drygt tio år sen läst mycket filosofi, många originalverk. Man måste då fundera på vad böckerna skrivs för publik. De senare är väldigt mycket skrivna för en akademisk åhörarskara och man får ta dem så. Dessa får man läsa med lite distans, då man skall se dem som påverkande av egna livet. Men Robert Nozicks Anarchy State and Utopia och John Rawls A Theory of Justice, de två böckerna har påverkat mitt tänkande. Klargjort en del. (skulle vilja påstå att man inte kan läsa den ena utan att läsa den andra)

Får faktiskt säga att Platons Staten också, även om den stundtals är helgalen, också påverkat min syn på människan levande i ett samhälle.

Sein und Zeit och Tractatus läste jag efter varandra, ganska tidigt sen jag blivit filosofiintresserad, lite som en övning i att läsa svåra filosofiska verk. Men här var det mer att Sein und Zeit bekräftade vad jag redan observerat, meden jag inte håller med Wittgenstein alls, även om jag hyfsat förstår hur han tänker.

Att läsa de större filosofiska verken är tough going. Man får anstränga sig. Och man måste läsa ganska mycket, både om filosofi i allmänhet och specifika verk, innan de kan bli givande för en, skulle jag vilja säga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Smisk » 12 okt 2020 12:00

Anders skrev:Att läsa de större filosofiska verken är tough going. Man får anstränga sig. Och man måste läsa ganska mycket, både om filosofi i allmänhet och specifika verk, innan de kan bli givande för en, skulle jag vilja säga.


Exakt. Jag tänker att det inte är filosofi i sin essens man läser utan akademiska texter. De får då jämföras med andra texter som av akademiska skäl är skrivna som de är och till målgruppen de skrivs för.

Gillar man att läsa sånt skall man göra det av det skälet. Men om man är inne på filosofi som sådant kan man idag ta saken vid hornen i stället tycker jag.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofi som vägledande livsprincip

Inläggav Anders » 12 okt 2020 13:09

Smisk skrev:
Anders skrev:Att läsa de större filosofiska verken är tough going. Man får anstränga sig. Och man måste läsa ganska mycket, både om filosofi i allmänhet och specifika verk, innan de kan bli givande för en, skulle jag vilja säga.


Exakt. Jag tänker att det inte är filosofi i sin essens man läser utan akademiska texter. De får då jämföras med andra texter som av akademiska skäl är skrivna som de är och till målgruppen de skrivs för.

Gillar man att läsa sånt skall man göra det av det skälet. Men om man är inne på filosofi som sådant kan man idag ta saken vid hornen i stället tycker jag.

Skulle säga att det ena inte utesluter det andra. Man behöver ju inte köpa allt vad andra säger rakt av, men lite input skadar inte, tycker jag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster