intuition i en fenomenologisk mening?

Moderator: Moderatorgruppen

Zebran
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 sep 2020 21:35

intuition i en fenomenologisk mening?

Inläggav Zebran » 28 sep 2020 21:45

Skulle önska att någon preciserade vad intuition (väsenskådande) i en fenomenologisk mening innebär?

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: intuition i en fenomenologisk mening?

Inläggav David H » 29 sep 2020 00:33

Zebran skrev:Skulle önska att någon preciserade vad intuition (väsenskådande) i en fenomenologisk mening innebär?


Varför vill du veta det?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Zebran
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 sep 2020 21:35

Re: intuition i en fenomenologisk mening?

Inläggav Zebran » 29 sep 2020 09:03

Intuition verkar vara ett begrepp som kan ha en skiftande betydelse i olika sammanhang. Jag försöker just nu förstå framförallt Husserl´s fenomenlogiska metod och en av pusselbitarna för mig framstår för tillfället som att vara att fylla intuition med ett annorlunda innehåll en just det som texterna tar mig emot. Jag tycker mig behöva en flaggstolpe att gripa tag i när min förståelse blåser mig tillbaka i redan kända riktningar :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: intuition i en fenomenologisk mening?

Inläggav Anders » 29 sep 2020 09:46

Zebran skrev:Intuition verkar vara ett begrepp som kan ha en skiftande betydelse i olika sammanhang. Jag försöker just nu förstå framförallt Husserl´s fenomenlogiska metod och en av pusselbitarna för mig framstår för tillfället som att vara att fylla intuition med ett annorlunda innehåll en just det som texterna tar mig emot. Jag tycker mig behöva en flaggstolpe att gripa tag i när min förståelse blåser mig tillbaka i redan kända riktningar :)

Har inte läst något originalmaterial Husserl, men väl S und Z som ju var skriven av en ... lärjunge och behandlar i starten mycket av fenomenologi. Vet inte riktigt om Husserl kommer in på det, men jag tycker Heidegger presenterar "dolda" begrepp som en intressant vinkel där intuitionen har en funktion, lite som i den vetenskapliga processen.

Kärlek, till exempel något som inte direkt är synligt(Heidegger har bättre exempel, men jag orkar inte leta fram), utan som framträder efter många betraktelser. Lite som en slutledning av ett arkeologiskt arbete. Man har en mängd artefakter, och från dem drar man en slutsats av vad som kan ha hänt på platsen. Det finns ett inslag av - inte logik där. Samma som då man har hypoteser. Skulle tippa att det är där i krokarna.

För att kunna betrakta ett objekt eller ett skeende och verkligen kunna få "rätt associationer" måste man försöka tömma hjärnan på en massa förutfattade meningar, och låta det som stiger till ytan göra det utan Bias. Tror åtminstone Heidegger skulle sett det så.

Kanske?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: intuition i en fenomenologisk mening?

Inläggav David H » 30 sep 2020 11:31

Zebran skrev:Intuition verkar vara ett begrepp som kan ha en skiftande betydelse i olika sammanhang. Jag försöker just nu förstå framförallt Husserl´s fenomenlogiska metod och en av pusselbitarna för mig framstår för tillfället som att vara att fylla intuition med ett annorlunda innehåll en just det som texterna tar mig emot. Jag tycker mig behöva en flaggstolpe att gripa tag i när min förståelse blåser mig tillbaka i redan kända riktningar :)


Okej, då blev det mer begripligt. Visst kan det försvåra när det är begrepp som kan ha skiftande betydelse. En snabbtitt på begreppet "phenomenology" på wikipedia gav denna beskrivning
Phenomenology is not a unified movement; rather, different authors share a common family resemblance but also with many significant differences. Gabriella Farina states:

A unique and final definition of phenomenology is dangerous and perhaps even paradoxical as it lacks a thematic focus. In fact, it is not a doctrine, nor a philosophical school, but rather a style of thought, a method, an open and ever-renewed experience having different results, and this may disorient anyone wishing to define the meaning of phenomenology.


...vilket tyder på att fenomenologi/fenomenologisk också är diffusa begrepp.

Så vill du ha svar på din fråga gäller det nog då att precisera sammanhang, exempelvis om hur Husserl använde begreppen 'intuition' och 'fenomenologisk'. Själv är jag dock inte så insatt, och kan nog inte vara till mer hjälp där.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Zebran
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 sep 2020 21:35

Re: intuition i en fenomenologisk mening?

Inläggav Zebran » 06 okt 2020 12:38

Jag tror ni bägge pekar mot viktiga aspekter. Husserl själv är lite av ett fenomen själv och att läsa texter av Sartre, Ponty och Heidegger hjälper såklart att i o0lika sammanhang och ur olika perspektiv närma sig den fenomenologisk metoden. Dock är intuitionen så som den används i en text av Husserl svåråtkomlig och jag ska se om jag kan leta fram den så får ni själva chansen att dissikera den ;). På psykologiguiden finns följande förklaring:

I fenomenologin spelar intuition i form av "väsenskådande" en avgörande roll. Man söker uppfatta direkt och utan mellanled vad ett fenomen är för något till sin egentliga natur, sitt "väsen", och får därmed en säker grund att stå på i utforskningen av fenomenets egenskaper och förhållande till andra fenomen. Zahavi beskriver i ett annat sammanhang att perceptionen av någonting och bedömningen av samma ting är i två steg. intuitionen framstår då som att skåda utan att beteckna.

Zebran
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 sep 2020 21:35

Re: intuition i en fenomenologisk mening?

Inläggav Zebran » 06 okt 2020 12:40

Zahavi referensen sitter såklart inte samman med textstycket från psykologiguiden. Missade ref och mellan slag ;)


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster