Etisk skola?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Etisk skola?

Inläggav Smisk » 14 okt 2020 09:12

Jag söker ett namn på ett etiskt hållningssätt. Jag har för mig jag läst om det men hittar det inte nu.
Jag tänker att det borde heta naturalism men naturalism är ett begrepp som används för att beskriva något annat än det jag är ute efter.

Det jag tänker på är en filosofi där man tänker dig att man är en begränsad moralisk agent och att man tänker sig att man inte kan kräva så mycket av denne. Jämför att man inte kan kräva av ett djur att detta är moraliskt då det inte har moraliska förmågor och därför heller inget ansvar. Föreställningen att jag som människa är moraliskt över huvud taget skulle kunna ses som lite för präktig och påfrestande och lösningen är att helt enkelt mena att man inte är så moralisk och därför inte lägger så stor vikt vid det.

Tanken jag har är att vi som människor är moraliska ibland, där det uppstår moraliska situationer, men att detta görs spontant, naturligt och följer från kontexten som genererar dem.

Finns det ett namn på detta förhållningssätt inom filosofin?

Maximer som skulle reglera den skulle kunna vara:

"man skall inte anstränga sig att vara moralisk utan det skall falla sig naturligt".
"moral är påklistrat och man skall vara naturlig och följa sina impulser som ibland kan vara moraliska".
"man skall vara vad man är gjord för att vara fullt ut och det blir som det blir, inkluderat en begränsad moral".

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Etisk skola?

Inläggav Smisk » 04 dec 2020 10:13

Jag tror det är Cynicism jag tänkt på.

https://www.youtube.com/watch?v=Utzym1I_BiY

Det jag är ute efter är nog ett mellanting mellan Cynicism och Stoicism egentligen.

Om man tänker sig att Cynicismen är ett "djurets filosofi" där man "är sitt inre djur" och skrattar åt all ansträngning att vara till lags och bara för det som lättsamt passar sina drifter. De talar om den som "hundens filosofi", men det är lite missvisande då hunden om något djur är som gjort för att fungera i sociala sammanhang, alltså anpassa sig till sociala omständigheter. Denna "cynikerhund" har kanske lärt sig det enda cynikerna då anser är viktigt, att inte drivas av dessa samband utan av de djuriska drifterna.

Då är det jag är ute efter en som är mer åt "kattens filosofi". Att inte anstränga sig och ställa för stora krav på dygdetik utan att istället följa sin personlighet i grunden med en lättare moralisk komponent.

Om vi har egenskaperna djuriskhet, personlighet och moralitet och säger att de kan påverkas olika mycket på en skala mellan 1-10.
Alltså att jag kan följa dem med en kraft av 1 till 10.

Det jag då tänker mig är att:

Cynicismen:
Djuriskhet: 10
Personlighet: 2
Moralitet: 2 (principen avvisa andras påhitt finns ju med så den får en 2a).

Stoicismen:
Djuriskhet: 2
Personlighet: 6
Moralitet: 8

X-filosofi:
Djuriskhet:4
Personlighet:8
Moralitet:6

Vad heter x-filosofin? :)


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 105 och 0 gäster