Hur kan man veta att någon är objektiv?

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav naturaleeduco » 27 nov 2020 10:34

Hur tar du reda på om någon är objektiv? Hur tar du reda på om du är objektiv?
:)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Anders » 27 nov 2020 10:36

naturaleeduco skrev:Hur tar du reda på om någon är objektiv? Hur tar du reda på om du är objektiv?

Är objektiv är ett för högt krav. Objektiv nog är ett rimligare mål.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav naturaleeduco » 27 nov 2020 10:50

Anders skrev:
naturaleeduco skrev:Hur tar du reda på om någon är objektiv? Hur tar du reda på om du är objektiv?

Är objektiv är ett för högt krav. Objektiv nog är ett rimligare mål.


Även för att vara rimligt objektiv utgår man ifrån ett rättesnöre för objektivitet.
:)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Anders » 27 nov 2020 11:19

naturaleeduco skrev:
Anders skrev:
naturaleeduco skrev:Hur tar du reda på om någon är objektiv? Hur tar du reda på om du är objektiv?

Är objektiv är ett för högt krav. Objektiv nog är ett rimligare mål.


Även för att vara rimligt objektiv utgår man ifrån ett rättesnöre för objektivitet.

Man skulle kunna ställa kravet att den andre verkligen försöker vara objektiv. Ett sätt att ta reda på det är att fråga den andra om han försöker vara objektiv. Om det nu är en han.

Om man själv är det... svårt. Man försöker ibland.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Marksa » 28 nov 2020 18:10

naturaleeduco skrev:Hur tar du reda på om någon är objektiv? Hur tar du reda på om du är objektiv?


Ett sätt kan vara att försöka se en frågeställning från opponentens perspektiv och balansera detta mot den egna uppfattningen.

När det gäller orsakssamband vid händelser kan man ställa öppna frågor åtminstånde i 5 led, när, var, varför, detta för hitta rotorsaken till händelsen. Kanske kan denna metod användas i andra sammanhang för att komma till kärnan och rensa bort förutfattade meningar om tingens tillstånd.
Men var lite försiktig, för det kan reta upp den man samtalar med o det grövsta. 8)
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav klorofyll » 28 nov 2020 23:00

naturaleeduco skrev:Hur tar du reda på om någon är objektiv? Hur tar du reda på om du är objektiv?

Att någon är driven att lösa problem utan att direkt ta ställning...

Solon
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 okt 2020 10:55

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Solon » 30 nov 2020 14:00

Med ”hur kan man veta att någon är objektiv?” antar jag att du menar: hur kan jag veta att en bedömning som jag eller någon annan gör är objektiv?

Objektiv står i motsats till subjektiv. Utan subjektivitet blir begreppet ”objektivitet” meningslöst. För att besvara din fråga behöver man alltså diskutera begreppsparet objektiv-subjektiv.

Objektiviteten har att göra med ”det som är i världen”, dvs. utanför vår rent subjektiva, ”privata” upplevelse. Som jag ser det handlar objektivitet om att kunna iaktta samma sak som andra subjekt. Objektivitet förutsätter alltså subjektivitet på två sätt: dels att det finns något subjektivt i bemärkelsen mina privata, ej delade upplevelser, dels att det finns mer än ett subjekt som jag kan dela mina objektiva upplevelser med.

Så från min horisont får man skilja på objektivitet och sanning. Objektivitet kan ses som ett förstadium till att kunna bedöma om något är sant. En objektiv bedömning är helt enkelt granskningsbar eller iakttagbar (i bred bemärkelse) oavsett om den är sann eller falsk. Subjektivitet är däremot inte granskningsbart och kan därför varken vara sant eller falskt.

Objektivitet bör även skiljas från opartiskhet. En bedömning kan vara partisk och ändå objektiv, enligt mig, nämligen om det som gör bedömningen partisk är granskningsbart. Objektivitet skulle då handla om att öppet redovisa alla relevanta antaganden. Partiskhet och subjektivitet går nog ofta ändå hand i hand. Den partiske är många gånger omedveten om sin partiskhet, och har därmed inte ”objektiverat” de subjektiva inslagen i bedömningen. Eller så har personen medvetet dolt dem.

Företeelser kan alltså föras från den subjektiva till den objektiva sfären, ”objektiveras”. Frågan är om det finns något subjektivt som inte kan objektiveras?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Smisk » 02 dec 2020 12:14

Det får nog specificeras vad som menas och i vilka fall. Det får hanteras från fall till fall om det är viktigt tänker jag.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Smisk » 03 dec 2020 12:49

Solon skrev:Objektivitet bör även skiljas från opartiskhet.


Jag upplever att man ofta menar opartisk när man säger objektiv.

Hur vet man att man är opartisk?

Man är alltid partisk men jag tänker att man då menar relativt andra parter. Sammanhanget man ingår i och situationen man försöker undersöka hur vida man är partisk i relation till behöver då finnas och räknas med.

Spelteori har säkert sätt att hantera detta. Det finns partiska och opartiska spel läste jag. Spel har ju oftast en vinnare och förlorare och där är det alltid partiskhet per definition då man definierat värdet man spelar efter som positivt och negativt genom vinst och förlust.

Hur vet man om man är partisk där?

Man strävar efter ett värde i spelet.

Dock är "opartiskhet" även det ett värde om man definierar det som så. Rättvisa kan vara ett värde exempelvis.


Objektiv kan även ses som "värdelöst", alltså helt utan värdepreferenser. Vi människor kan inte existera i ett sådant tillstånd skulle jag argumentera för. Utmana mig gärna i denna ståndpunkt :)

Men visst kan man definiera sin objektivitet som "värdelöshet" och sedan utreda om man har ett beteende som följer den definitionen.
Den inkluderar dock garanterat värde, annars hade man inte haft den.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Anders » 03 dec 2020 12:59

Smisk skrev:
Solon skrev:Objektivitet bör även skiljas från opartiskhet.


Jag upplever att man ofta menar opartisk när man säger objektiv.

Hur vet man att man är opartisk?

Man är alltid partisk men jag tänker att man då menar relativt andra parter. Sammanhanget man ingår i och situationen man försöker undersöka hur vida man är partisk i relation till behöver då finnas och räknas med.

Spelteori har säkert sätt att hantera detta. Det finns partiska och opartiska spel läste jag. Spel har ju oftast en vinnare och förlorare och där är det alltid partiskhet per definition då man definierat värdet man spelar efter som positivt och negativt genom vinst och förlust.

Hur vet man om man är partisk där?

Man strävar efter ett värde i spelet.

Dock är "opartiskhet" även det ett värde om man definierar det som så. Rättvisa kan vara ett värde exempelvis.


Objektiv kan även ses som "värdelöst", alltså helt utan värdepreferenser. Vi människor kan inte existera i ett sådant tillstånd skulle jag argumentera för. Utmana mig gärna i denna ståndpunkt :)

Men visst kan man definiera sin objektivitet som "värdelöshet" och sedan utreda om man har ett beteende som följer den definitionen.
Den inkluderar dock garanterat värde, annars hade man inte haft den.


Opartisk känns som en ingrediens snarast. Eller en variant. Det är väl dock ungefär samma mentala mekanismer som "är det här vinet fruktigt?". Man försöker hitta en bild Von Oben, som inte går att snacka bort. Som är sann.

Vad är objektivt sett den bästa coronastrategin? Är det en fråga om partiskhet? Inte omöjligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Smisk » 03 dec 2020 13:29

Läste på om begreppen Opartiskt spel och partiskt spel inom spelteori och de är där definierade på annat sätt.
Schack är ett partiskt spel och Plockepinn är ett opartiskt som exempel. Skillnaden är att i Schack har varje spelare egna förutsättningar som tillhör spelaren som påverkar varje drag. Vit och svart spelare har olika pjäser och lägen. I Plockepinn spelar det ingen roll vems tur det är så har man samma förutsättningar. Man kan alltså inte "byta sida" i plockepinn men det kan man i Schack.

Det är väl ett intressant tankeexperiment gällande objektivitet med i och för sig :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Algotezza » 03 dec 2020 13:59

Smisk skrev:Läste på om begreppen Opartiskt spel och partiskt spel inom spelteori och de är där definierade på annat sätt.
Schack är ett partiskt spel och Plockepinn är ett opartiskt som exempel. Skillnaden är att i Schack har varje spelare egna förutsättningar som tillhör spelaren som påverkar varje drag. Vit och svart spelare har olika pjäser och lägen. I Plockepinn spelar det ingen roll vems tur det är så har man samma förutsättningar. Man kan alltså inte "byta sida" i plockepinn men det kan man i Schack.

Det är väl ett intressant tankeexperiment gällande objektivitet med i och för sig :)


Alla vill väl vinna trots allt. Eller "det var roligt att va med"...

I plockepinn spelar det roll vems tur det är. Det är lättast att plocka först precis när man spridit ut pinnarna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Smisk » 03 dec 2020 14:05

Anders skrev:Opartisk känns som en ingrediens snarast. Eller en variant. Det är väl dock ungefär samma mentala mekanismer som "är det här vinet fruktigt?". Man försöker hitta en bild Von Oben, som inte går att snacka bort. Som är sann.

Vad är objektivt sett den bästa coronastrategin? Är det en fråga om partiskhet? Inte omöjligt.


Där handlar det mest om sann kunskap.

Det finns värden integrerat där och de är partiska inför konsekvenserna av hälsoeffekterna pandemin har på de inblandade.
Hela strategin är partisk inför värdet den har av att kunna påverka detta.

Men hur vida den gör det eller inte handlar mest om vetenskaplig kunskap.

Om ett vin är fruktigt är en annan sak tänker jag. Där har vi erfarenheten som påverkas av erfararen av fruktigheten. Då vi har olika smaklökar, känner smak olika och har olika sätt att beskriva hur vi erfar saker på är det lurigare. Men det handlar fortfarande om en erfarenhet utan värden så partiskhet finns inte med där. En kan uppleva ett vin som mer fruktigt än en annan och det kan bero på flera faktorer.

Kvalitén på vinet däremot är helt integrerat i partiskhet då kvalitet är ett mått på önskvärdhet.

Så om vi är ett gäng som skall bedöma kvalitén på ett vin krävs att vi värderar erfarenheten av det, annars har vi inte sagt något om kvalitén.
Skall vi bedöma vinet på ett sätt som gör att bedömningen kan användas för alla så att vi kan sätta ett pris på det och så att vi kan förstå prisets relation till kvalitén på erfarenheten av att dricka det blir det direkt kompromisser och otydligt :)

Grejen med att jag kan föredra ett vin framför ett annat av ett gäng faktorer som inte har något som helst att göra med pris eller vad andra känner inför det är påtaglig :)

Att där "sträva efter att vara objektiv" blir lite som en illusion. Men det är meningsfullt att försöka då man ändå kan förhålla sig till vad andra tycker.

Bedömning av musik, film och spel har samma symptom.


I grunden existerar inga val vi människor någonsin gör som inte innefattar känslor, värderingar och partiskhet rent psykologiskt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Smisk » 03 dec 2020 14:39

Algotezza skrev:Alla vill väl vinna trots allt. Eller "det var roligt att va med"...

I plockepinn spelar det roll vems tur det är. Det är lättast att plocka först precis när man spridit ut pinnarna.


Det är sant :)

Och vem det är som plockar, man har ju olika fingrar?

Pianofingrar vinner över korvfingrar sägs det. Jag har själv pianofingrar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur kan man veta att någon är objektiv?

Inläggav Algotezza » 03 dec 2020 14:42

Sakpåståenden/faktasatser är objektiv och teoretiska. Grunden för dessa är iakttagelser, erfarenhet och vägningar och mätningar som beaaetas av förnuft och omdömesförmåga. Dessa satser kan vara falska eller sanna.

Värdesatser/värdeomdömen är subjektiva/intersubjektiva samt ateoretiska. Grunden för dessa är bl.a. erfarenhet, emotionalitet och omdömesförmåga. Sedan finns även preskriptiva, expressiva och performativa ateoretiska utsagor. Dessa kan ej vara sanna eller falska men väl rimliga eller orimliga utifrån ens moral, etik, estetik

Om man nu vill föra in ett semantiskt och analytiskt-filosofiskt perspektiv, alltså.

Men idag är mycket i media/sociala media en emotionellt laddad tankegröt där fakta, fejkade fakta, åsikter och känslouttryck bildar en veritabel kjökkenmödding.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster