Favoritfilosofer

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Favoritfilosofer

Inläggav David H » 09 dec 2020 15:04

Hej! Vad har du för favoritfilosof eller favoritfilosofer, och kan du motivera varför?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Favoritfilosofer

Inläggav klorofyll » 09 dec 2020 16:40

rekoj skrev:Hej! Vad har du för favoritfilosof eller favoritfilosofer, och kan du motivera varför?

Faktiskt kan jag inte ge ett bra svar på den frågan. Jag gillar nämligen filosofiska, kloka, smarta människor som lika gärna hade kunnat vara filosofer, men är det inte... Jag vet inte om han är "filosof" men jag älskar hans namn: Paul Adrien Maurice Dirac

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Favoritfilosofer

Inläggav David H » 10 dec 2020 11:55

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Hej! Vad har du för favoritfilosof eller favoritfilosofer, och kan du motivera varför?

Faktiskt kan jag inte ge ett bra svar på den frågan. Jag gillar nämligen filosofiska, kloka, smarta människor som lika gärna hade kunnat vara filosofer, men är det inte... Jag vet inte om han är "filosof" men jag älskar hans namn: Paul Adrien Maurice Dirac

Det var en del av frågan tänkte jag, att den som svarar får själv ta ställning till vad den anser vara en filosof. Att bedöma en person utifrån namn, det var ett något oväntat perspektiv.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Favoritfilosofer

Inläggav Anders » 10 dec 2020 14:18

Sokrates som framställd av Platon. Vågade verkligen tänka utanför boxen, samtidigt som han var logisk, men främst för att han inte bangade för att kalla saker svåra. Oerhört framsynt. Inte så lite ego, men det kan jag svälja.

Epikuros. Främst den livsstil han anammade, men också den atomära synen på världen

Kant, man måste bara älska honom. Starkt logisk, en viktig kugge i vetenskapens historia, men också med en räv bakom örat. Han backade inte för nåt. Den tidens Zizek.

Zizek - Vår tids Platon(eller Sokrates). Backar inte för nåt, har åsikter om allt. Och välgenomtänkta sådana.

Har en känsla av att jag gillar John Stuart Mills också men har inte läst något av honom än.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Favoritfilosofer

Inläggav David H » 16 dec 2020 00:21

Första gången jag fick frågan om vem som var min favoritfilosof var när jag var omkring 20 år, och då var mitt svar ganska enkelt - min favoritfilosof var mig själv. I den stunden var det svaret ganska självklart för mig.
Andra gången jag fick frågan var bara för några veckor sen. Då kände jag mig inte längre motiverad att svara mig själv. Men å andra sidan, av filosofer som gjort starka intryck på mig var det ju ingen som jag kände till så väl när jag var 20 år. Jag valde då att svara Ludwig Wittgenstein. Inte nödvändigtvis för allt han skrev eller allt han gjorde, utan kanske mer för allt han inte skrev eller inte gjorde. Han betonade ofta att han inte ville uppföra någon byggnad. Han kunde nöja sig med en filosofi med ambitionen om att vara helt innehållslös, och där skiljer han sig från de flesta övriga tänkare jag intresserat mig för.
Andra stunder kan jag absolut känna att det är otillräckligt. Och jag kan känna önskan att mobilisera mer konkret motstånd. När det kommer till avancerade tankesystem ser jag Pierre Bourdieu som en förebild
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Favoritfilosofer

Inläggav klorofyll » 16 dec 2020 12:37

Kom att tänka på stoicismen. Ett fint namn i sammanhanget: Marcus Aurelius...

Marcus Aurelius hade redan i ungdomen tagit intryck av den stoiska filosofin. Som kejsare försökte han efterleva denna skolas ideal, och därmed uppfylla Platons dröm att skapa en föredömlig härskare genom filosofisk utbildning. Han var dock både självkritisk och blygsam i denna fråga. Hans världsbild kan beskrivas som panteistisk, då han uppfattade gudomen som något levande och verkande i allt som sker i världen. Att inse och acceptera denna sanning såg han som människans uppgift och hennes lycka. Denna filosofi finns beskriven i hans självbektraktelser (Τὰ εἰς ἑαυτόν, Ta eis heautón), ett verk på grekiska i tolv delar, där han i form av en inre dialog diskuterar tankar om det egna jaget, andra människor, världen och försynen. Det är delvis på grund av denna skrift som synen på adoptivkejsarnas tid som en guldålder har uppstått.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Favoritfilosofer

Inläggav Smisk » 16 dec 2020 15:48

klorofyll skrev:Kom att tänka på stoicismen. Ett fint namn i sammanhanget: Marcus Aurelius...

Marcus Aurelius hade redan i ungdomen tagit intryck av den stoiska filosofin. Som kejsare försökte han efterleva denna skolas ideal, och därmed uppfylla Platons dröm att skapa en föredömlig härskare genom filosofisk utbildning. Han var dock både självkritisk och blygsam i denna fråga. Hans världsbild kan beskrivas som panteistisk, då han uppfattade gudomen som något levande och verkande i allt som sker i världen. Att inse och acceptera denna sanning såg han som människans uppgift och hennes lycka. Denna filosofi finns beskriven i hans självbektraktelser (Τὰ εἰς ἑαυτόν, Ta eis heautón), ett verk på grekiska i tolv delar, där han i form av en inre dialog diskuterar tankar om det egna jaget, andra människor, världen och försynen. Det är delvis på grund av denna skrift som synen på adoptivkejsarnas tid som en guldålder har uppstått.


Är det inte så att detta är hans dagbok och att han egentligen mest skriver av Epictetus?

Är det verkligen "ett verk"?

Det är väl en text andra släppt efter hans död om jag förstått det rätt.
Epictetus däremot va väl en filosof och lärare.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Favoritfilosofer

Inläggav klorofyll » 16 dec 2020 17:46

Smisk skrev:
klorofyll skrev:Kom att tänka på stoicismen. Ett fint namn i sammanhanget: Marcus Aurelius...

Marcus Aurelius hade redan i ungdomen tagit intryck av den stoiska filosofin. Som kejsare försökte han efterleva denna skolas ideal, och därmed uppfylla Platons dröm att skapa en föredömlig härskare genom filosofisk utbildning. Han var dock både självkritisk och blygsam i denna fråga. Hans världsbild kan beskrivas som panteistisk, då han uppfattade gudomen som något levande och verkande i allt som sker i världen. Att inse och acceptera denna sanning såg han som människans uppgift och hennes lycka. Denna filosofi finns beskriven i hans självbektraktelser (Τὰ εἰς ἑαυτόν, Ta eis heautón), ett verk på grekiska i tolv delar, där han i form av en inre dialog diskuterar tankar om det egna jaget, andra människor, världen och försynen. Det är delvis på grund av denna skrift som synen på adoptivkejsarnas tid som en guldålder har uppstått.


Är det inte så att detta är hans dagbok och att han egentligen mest skriver av Epictetus?

Är det verkligen "ett verk"?

Det är väl en text andra släppt efter hans död om jag förstått det rätt.
Epictetus däremot va väl en filosof och lärare.

Jag vet inte... Förmodligen så ansågs det han skrev som viktigt - därför att han hade mycket makt.

Om någon tror att det finns en mening med allt som sker och en annan som tror att allt är slump... Vem har rätt? Båda?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Favoritfilosofer

Inläggav klorofyll » 16 dec 2020 18:01

Stoikerna ansåg att det förelåg en skarp gräns mellan dygd och ondska. Alla som inte är dygdiga, är onda, och eftersom stoikernas bild av dygd var kraftigt perfektionistisk och idealistisk, var i stort sett alla onda i deras ögon. Stoikerna fick under antiken omfattande kritik för sin skarpa gräns mellan ondska och godhet eller dygd, men de höll kritiken till trots fast vid sin ståndpunkt. De menade att gränsdragningen annars blir för godtycklig. Kynikerna ansåg likt stoikerna att dygd är det enda goda, men de höll inte med om stoikernas indelning av andra ting och omständigheter som "föredragna" respektive "icke-föredragna". Peripatetikerna (Aristoteles skola) ansåg på samma sätt att dygd är bra, men att det förutom dygd även behövs gynnsamma levnadsförhållanden (hälsa, vänner, med mera) för att garantera lycka. Stoikernas synsätt är således ett mellanting mellan peripatetikernas och kynikernas.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Favoritfilosofer

Inläggav klorofyll » 17 dec 2020 04:46

Enligt Epiktetos var filosofi ett sätt att leva och inte bara ett teoretiskt ämne. Alla yttre händelser (men inte våra egna tankar, val och handlingar, enligt nedan) bestäms av ödet och är därför bortom vår egen kontroll. Vi bör således försöka acceptera vad som än händer med lugn och jämnmod. Men som individer är vi ansvariga för våra egna handlingar, vilka kan analyseras och kontrolleras med självdisciplin och som människor är det vår plikt att bry oss om våra medmänniskor. Lidandet uppkommer när vi försöker kontrollera eller önska sådant som är oberoende av oss (intressant..) och som vi inte kan påverka, eller när vi försummar sådant som står i vår makt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Favoritfilosofer

Inläggav Anders » 17 dec 2020 13:34

klorofyll skrev:Enligt Epiktetos var filosofi ett sätt att leva och inte bara ett teoretiskt ämne. Alla yttre händelser (men inte våra egna tankar, val och handlingar, enligt nedan) bestäms av ödet och är därför bortom vår egen kontroll. Vi bör således försöka acceptera vad som än händer med lugn och jämnmod. Men som individer är vi ansvariga för våra egna handlingar, vilka kan analyseras och kontrolleras med självdisciplin och som människor är det vår plikt att bry oss om våra medmänniskor. Lidandet uppkommer när vi försöker kontrollera eller önska sådant som är oberoende av oss (intressant..) och som vi inte kan påverka, eller när vi försummar sådant som står i vår makt.


Filosofi skulle till och med kunna styra sådant som Coronastrategi eller lämplig strategi för hantering av CO2. Filosoferna, proffsen, skyr detta som pesten och anser att filosofi är logiska formler för att veta om "kung i Frankrike" är bra att säga, eller om en Gorilla kan kallas Gorilla i ett parallellt universum. Men samtidigt har Russel, Åsa Wikforss och Steven Pinker(typ filosof) mycket vettigt att säga om saker som händer i världen, nu eller då. Faktiskt bäst saker. För alla frågor där vetenskapens formler inte ger svaret är bra tänkande nog alltid rätt strategi. Om man hade maktdelning mellan riksdag och sveriges bästa allmäntänkande hjärnor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Favoritfilosofer

Inläggav Algotezza » 17 dec 2020 14:33

Bertrand Russell drog igång Russelltribunalen när det gällde Vietnamkriget. Filosofi och politik går ofta hand i hand. Det filosoferna sysslar med kan få politiska följder. Tänk på Marx och Engels.

Lika lite som det finns "ren opolitisk konst" finns det "ren opolitisk filosofi". Vad det nu tr för rent med det oplitiska... ? Ingen människa är en ö och alla lever i ett sammanhang. Ibalnd kan vi tro vi lever i vår egen solipsistiska bubbla - speciellt i dessa c-tider. Det vi gör för konsekvenser för oss själva och andra.

Ord är handling. Tanke också rent av. Inre handling.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Favoritfilosofer

Inläggav Smisk » 17 dec 2020 15:33

klorofyll skrev:Jag vet inte... Förmodligen så ansågs det han skrev som viktigt - därför att han hade mycket makt.

Om någon tror att det finns en mening med allt som sker och en annan som tror att allt är slump... Vem har rätt? Båda?


Olika perspektiv kanske ger olika uppfattningar :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Favoritfilosofer

Inläggav Algotezza » 17 dec 2020 18:15

Smisk skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte... Förmodligen så ansågs det han skrev som viktigt - därför att han hade mycket makt.

Om någon tror att det finns en mening med allt som sker och en annan som tror att allt är slump... Vem har rätt? Båda?


Olika perspektiv kanske ger olika uppfattningar :)


Metaperspektivet fungerar bäst.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Favoritfilosofer

Inläggav hakkapeliitta » 17 dec 2020 21:15

Hur bedöma vem är filosof?
Är Kierkegaard en filosof? Javisst, hans livsångest när han såg dubbelmoralen i hans egen familj, fadern som var "djup religiös" var en horkarl och gjorde tjänsteflickan på smällen och fortsatte leka högmoralist. Haha, vårat samhället är så fullspäckat med värdelösa moralister, precis som i Kierkegaards anda.
Kierkegaard är inte filosof för fem öre. Endast en borgerlig typ fylld med ångest över hur han och hans familj är skitstövlar.
Gissar att Kierkegaard var skör typ och ville inte vara med längre i hans fars skit.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster