Objektiv moral

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Objektiv moral

Inläggav iris » 02 apr 2021 16:32

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:
Nej - det faktum att fysiska lagar inte är avhängiga av hur mycket olika människor förstår av dem för att fungera - är det samma avseende moralen.

Ja absolut, ska man skrota detta med objektiv moral då? Om det ändå går att förklara, kanske är objektiv moral att engagera sig och att inte bete sig som en struts... Att dra alla över en och samma kam.


Oj. Det verkar vara svårt att förstå.
Få se om vi tar dina ord och skriver om detta lite - om du kanske kan greppa vad jag skriver?!

Du skrev (jag lägger in ett annat begrepp istället för moral): Ja absolut, ska man skrota detta med fysiska lagar då? Om det ändå går att förklara, kanske är fysiska lagar att engagera sig och att inte bete sig som en struts... Att dra alla över en och samma kam


Försöker förstå vad som är så svårt att förstå avseende moralen och att den består av lagar som gäller för alla människor?
Är det elakt, styggt - eller blir det annorlunda i Asien, Afrika eller Amerika om jag säger: stoppar du handen i köttkvarnen har du ingen hand.
OJ VAD DU ÄR TASKIG, SÅ FÖRDOMSFULL DU ÄR, VILKEN MORALTANT DU ÄR... --- skulle någon säga det?

Ja, människor är ju inte så kloka ofta. Men detta är exakt samma sak med moralen - på en annan nivå. Nivån av icke fysisk skada - utan psykisk skada samt emotiv skada som även kan utvecklas till fysisk skada - samt därmed en fråga om liv och död.
Moralen är baserad på detta vad som är bra.
Säger jag: ät inte cyanid - du dör - säger människor då: vilken tråkmåns du är, vad pryd du är - jaja, men behåll du dina moralkakor för dig själv jag gör så jag vill?
Vissa gör ju det för - som sagt - alla är inte smarta... men bara för att de inte är smarta - dör de i alla fall. Oavsett. :lol:
Så är det med moralen. Det är lagar som gäller för alla människor - om liv - eller död.
Väljer man död för att man gillar död - fine --- men då måste man också kunna förstå implikationerna för detta val.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv moral

Inläggav klorofyll » 02 apr 2021 17:38

Jag förstår. Nu. Men jag håller inte med. Du menar alltså - hör och häpna - att det finns regler..? Att allt bygger på regler? Intention, är inte det viktigare??

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv moral

Inläggav klorofyll » 02 apr 2021 17:41

Ibland är man fel person på fel plats... Människor som är glada kommer överrens. Men man måste anstränga sig lite (på jobbet ex.v.). Och ansträngning kan påverka humöret negativt, am I right?

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Objektiv moral

Inläggav 531bts » 02 apr 2021 19:04

Moral är idéer. Idéer kan vara verklighetsförankrade eller fantasier. De kausala förhållanden som vetenskapen lyckas kartlägga som "naturlagar" är inga lagar, de är rörelser i skapelsen som råder. Att vetenskapen skriver ner observationerna gör det inte till lagar. De är fenomen som människan kan göra beräkningar kring.
Moral är inte objektiv på samma sätt som vetenskapens beskrivning av naturlagar. Moral finns som idéer i människans tankesinne. De grundar sig på värderingar från människors samspel eller frånvaro därav, i sysslorna kring de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse dvs samarbete eller konkurrens. Tillfredsställelse eller otillfredsställelse, harmoni eller disharmoni är det enda "objektiva" som kan observeras med eller utan moraliska överenskommanden i mänsklig samlevnad.
Moral är subjektiva, idebaserade överenskomna riktlinjer för beteende o samlevnad.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Objektiv moral

Inläggav iris » 02 apr 2021 20:24

531bts skrev:Moral är idéer. Idéer kan vara verklighetsförankrade eller fantasier. De kausala förhållanden som vetenskapen lyckas kartlägga som "naturlagar" är inga lagar, de är rörelser i skapelsen som råder. Att vetenskapen skriver ner observationerna gör det inte till lagar. De är fenomen som människan kan göra beräkningar kring.
Moral är inte objektiv på samma sätt som vetenskapens beskrivning av naturlagar. Moral finns som idéer i människans tankesinne. De grundar sig på värderingar från människors samspel eller frånvaro därav, i sysslorna kring de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse dvs samarbete eller konkurrens. Tillfredsställelse eller otillfredsställelse, harmoni eller disharmoni är det enda "objektiva" som kan observeras med eller utan moraliska överenskommanden i mänsklig samlevnad.
Moral är subjektiva, idebaserade överenskomna riktlinjer för beteende o samlevnad.


Näp, mn jag ser "var du kommer ifrån". Du måste släppa detta i tankarna och ditt sätt att se vad vi är. Det stämmer det du skriver... :lol: , dessutom, vilket gör det hela oändligt mer komplext. Men... här kommer grejen.
När man lyssnar till de sista fynden (vetenskapliga) kring vårt medvetande och vad vi är - inser du att det förhåller sig som redan Kant skrev... det är objektiva lagar och de styr människans - liv och död.
:shock:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Objektiv moral

Inläggav iris » 02 apr 2021 20:28

klorofyll skrev:Jag förstår. Nu. Men jag håller inte med. Du menar alltså - hör och häpna - att det finns regler..? Att allt bygger på regler? Intention, är inte det viktigare??

Jodå - intention är den inre emotiva "rörelsen" som gör att vi förklarar saker "logiskt" och via argument --- det vi vill som är MOT lagen. Men vi kan även få det hela så att vi kan "tap in" i "lagens flöde och följa den...

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Objektiv moral

Inläggav 531bts » 02 apr 2021 23:24

iris skrev:
531bts skrev:Moral är idéer. Idéer kan vara verklighetsförankrade eller fantasier. De kausala förhållanden som vetenskapen lyckas kartlägga som "naturlagar" är inga lagar, de är rörelser i skapelsen som råder. Att vetenskapen skriver ner observationerna gör det inte till lagar. De är fenomen som människan kan göra beräkningar kring.
Moral är inte objektiv på samma sätt som vetenskapens beskrivning av naturlagar. Moral finns som idéer i människans tankesinne. De grundar sig på värderingar från människors samspel eller frånvaro därav, i sysslorna kring de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse dvs samarbete eller konkurrens. Tillfredsställelse eller otillfredsställelse, harmoni eller disharmoni är det enda "objektiva" som kan observeras med eller utan moraliska överenskommanden i mänsklig samlevnad.
Moral är subjektiva, idebaserade överenskomna riktlinjer för beteende o samlevnad.


Näp, mn jag ser "var du kommer ifrån". Du måste släppa detta i tankarna och ditt sätt att se vad vi är. Det stämmer det du skriver... :lol: , dessutom, vilket gör det hela oändligt mer komplext. Men... här kommer grejen.
När man lyssnar till de sista fynden (vetenskapliga) kring vårt medvetande och vad vi är - inser du att det förhåller sig som redan Kant skrev... det är objektiva lagar och de styr människans - liv och död.
:shock:

De objektiva iakttagelser man kan utgå ifrån, är de allmängiltiga livsbetingelser alla levande varelser är beroende av: de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse. I naturen sköts den organisering av att den som helhet lever av att den äter upp sig själv. Människan har som art att ansvara den organiseringen. Hon har olikt de andra arterna förmågan att dels se o minnas sak- o orsakssamband o dels förmågan till inlevelse o kommunicera dessa båda. Dvs ett visst beteende ger en viss konsekvens. Genom årtusenden o i vitt skilda geografiska områden o kulturer har vissa individer ansträngt sig o sammanställt erfarenheter o dess konsekvenser, psykologiska såväl som ofrånkomliga fysiologiska, att det finns bestämda aktiviteter som på kort o lång sikt ger lika bestämda konsekvenser. Så det är de objektiva ofrånkomliga konsekvenserna som fått människan att sammanfatta subjektiva teoretiska perspektiv i form av moralregler.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Objektiv moral

Inläggav iris » 03 apr 2021 07:09

531bts skrev:
iris skrev:
531bts skrev:Moral är idéer. Idéer kan vara verklighetsförankrade eller fantasier. De kausala förhållanden som vetenskapen lyckas kartlägga som "naturlagar" är inga lagar, de är rörelser i skapelsen som råder. Att vetenskapen skriver ner observationerna gör det inte till lagar. De är fenomen som människan kan göra beräkningar kring.
Moral är inte objektiv på samma sätt som vetenskapens beskrivning av naturlagar. Moral finns som idéer i människans tankesinne. De grundar sig på värderingar från människors samspel eller frånvaro därav, i sysslorna kring de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse dvs samarbete eller konkurrens. Tillfredsställelse eller otillfredsställelse, harmoni eller disharmoni är det enda "objektiva" som kan observeras med eller utan moraliska överenskommanden i mänsklig samlevnad.
Moral är subjektiva, idebaserade överenskomna riktlinjer för beteende o samlevnad.


Näp, mn jag ser "var du kommer ifrån". Du måste släppa detta i tankarna och ditt sätt att se vad vi är. Det stämmer det du skriver... :lol: , dessutom, vilket gör det hela oändligt mer komplext. Men... här kommer grejen.
När man lyssnar till de sista fynden (vetenskapliga) kring vårt medvetande och vad vi är - inser du att det förhåller sig som redan Kant skrev... det är objektiva lagar och de styr människans - liv och död.
:shock:

De objektiva iakttagelser man kan utgå ifrån, är de allmängiltiga livsbetingelser alla levande varelser är beroende av: de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse. I naturen sköts den organisering av att den som helhet lever av att den äter upp sig själv. Människan har som art att ansvara den organiseringen. Hon har olikt de andra arterna förmågan att dels se o minnas sak- o orsakssamband o dels förmågan till inlevelse o kommunicera dessa båda. Dvs ett visst beteende ger en viss konsekvens. Genom årtusenden o i vitt skilda geografiska områden o kulturer har vissa individer ansträngt sig o sammanställt erfarenheter o dess konsekvenser, psykologiska såväl som ofrånkomliga fysiologiska, att det finns bestämda aktiviteter som på kort o lång sikt ger lika bestämda konsekvenser. Så det är de objektiva ofrånkomliga konsekvenserna som fått människan att sammanfatta subjektiva teoretiska perspektiv i form av moralregler.


Kloka ord - sanna ord.
Gud nedlade Lagen i våra hjärtan.
Läser man CG Jung kallar han våra gemensamma omedvetna föreställningar för det - kollektivt omedvetna (forskat, vetenskapligt visat att alla människor utan att ha fått inflytande (verbalt) från varandra - äger naturligt).
Människan är underkastad (vare sig hon erkänna det, säger det, tror det) universella lagar. Bryter hon dem - dör hon. Lever hon - om än omedvetet - med dem - lever hon.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv moral

Inläggav klorofyll » 03 apr 2021 07:52

iris skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår. Nu. Men jag håller inte med. Du menar alltså - hör och häpna - att det finns regler..? Att allt bygger på regler? Intention, är inte det viktigare??

Jodå - intention är den inre emotiva "rörelsen" som gör att vi förklarar saker "logiskt" och via argument --- det vi vill som är MOT lagen. Men vi kan även få det hela så att vi kan "tap in" i "lagens flöde och följa den...

Det är intressant hur många tror att de kan dölja sina intentioner - det kan gå för en stund, men absolut inte över tid - de skapar liksom dubbla personligheter. Enligt min uppfattning så är mina tankar svårlästa, men när det kommer till känslor så är jag övertydlig och jag har lite svårt att kontrollera dem..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv moral

Inläggav klorofyll » 03 apr 2021 07:55

Intressant psykologisk studie...


iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Objektiv moral

Inläggav iris » 03 apr 2021 07:58

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår. Nu. Men jag håller inte med. Du menar alltså - hör och häpna - att det finns regler..? Att allt bygger på regler? Intention, är inte det viktigare??

Jodå - intention är den inre emotiva "rörelsen" som gör att vi förklarar saker "logiskt" och via argument --- det vi vill som är MOT lagen. Men vi kan även få det hela så att vi kan "tap in" i "lagens flöde och följa den...

Det är intressant hur många tror att de kan dölja sina intentioner - det kan gå för en stund, men absolut inte över tid - de skapar liksom dubbla personligheter. Enligt min uppfattning så är mina tankar svårlästa, men när det kommer till känslor så är jag övertydlig och jag har lite svårt att kontrollera dem..


Det existerar (ytterst få i väst - men fler i världen där inte TV finns) människor som inte har en "diagnos och är autister" som säger som det är, är sig själva där deras intentioner är i linje med och samma sak som deras agerande och sägande.
Då de är så få i väst som är världsmästare på hyckleri på alla plan - tror ofta hycklarna att alla är lika dem och misstar de som är transparenta för att vara värre hycklare än de själva. Hycklare äger ingen förmåga att se ärlighet i någon och därmed den intention som är lik handlingen och vad människor också säger.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv moral

Inläggav klorofyll » 03 apr 2021 08:10

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:Jodå - intention är den inre emotiva "rörelsen" som gör att vi förklarar saker "logiskt" och via argument --- det vi vill som är MOT lagen. Men vi kan även få det hela så att vi kan "tap in" i "lagens flöde och följa den...

Det är intressant hur många tror att de kan dölja sina intentioner - det kan gå för en stund, men absolut inte över tid - de skapar liksom dubbla personligheter. Enligt min uppfattning så är mina tankar svårlästa, men när det kommer till känslor så är jag övertydlig och jag har lite svårt att kontrollera dem..


Det existerar (ytterst få i väst - men fler i världen där inte TV finns) människor som inte har en "diagnos och är autister" som säger som det är, är sig själva där deras intentioner är i linje med och samma sak som deras agerande och sägande.
Då de är så få i väst som är världsmästare på hyckleri på alla plan - tror ofta hycklarna att alla är lika dem och misstar de som är transparenta för att vara värre hycklare än de själva. Hycklare äger ingen förmåga att se ärlighet i någon och därmed den intention som är lik handlingen och vad människor också säger.

När han Göran Lambertz så ärligt gick ut med sitt namn, ja då tror ju de flesta att han är en hedervärd person... Altså ärligt, det finns folk som tolkar det så... Sådana personer - som som saknar förmågan att kritiskt granska - borde sitta framför tv:n hela dagarna och analysera.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Objektiv moral

Inläggav iris » 03 apr 2021 08:19

klorofyll skrev:Intressant psykologisk studie...




Berätta vad du ser. Tolka detta åt mig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv moral

Inläggav klorofyll » 03 apr 2021 08:21

iris skrev:
klorofyll skrev:Intressant psykologisk studie...




Berätta vad du ser. Tolka detta åt mig.

Det är uppenbart att han har tagit droger inför intervjun... Han är egocentrisk och behaglig, men det håller inte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv moral

Inläggav klorofyll » 03 apr 2021 08:34

Prince är väl, kan man säga, som fisken i vattnet i en sådan här intrvju därför att han matas med frågor...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster