Dina maxim?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Dina maxim?

Inläggav klorofyll » 16 mar 2021 20:34

Wise men say
Only fools rush in

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Dina maxim?

Inläggav Smisk » 17 mar 2021 15:25

iris skrev:Så det är "mig-et" som ska kämpas ner... för att befria även jaget...Därmed menar jag också att människa (den andligt utvecklade människan - när andligheten är god (Gud)) innebär just att man utvecklar sig fullt ut till det vi är i, med och via Gud.


Aha, det är jag med på, gissade att det va så du tänkte.

Inte för att spinna för mycket på det i denna tråden, det är värt nya trådar, men jag har väl en liknande uppfattning med en del klausuler.
Jag tänker att det du talar om till viss del är en benägenhet som ingår i att vara människa men har själv ganska låga ambitioner.

Vi utvecklas psykologiskt och själsligt genom att överskrida tidigare benägenheter men inkludera dem. Tidigare benägenheter vi har som barn att "bli individ" och att där jaga leksaker, kontroll och godis är mer påtagliga och i utvecklingsfas och som vuxna finns benägenheterna kvar som tendenser men där möjligheten för nya uppstår.

Vi går från pre-personligt, till personligt till trans-personligt där varje nivå lägger till egenskaper/förmågor som inte tidigare fanns men där de tidigare är inkluderade som benägenheter. Pre-rationell, rationell och trans-rationell är en annan vinkel på saken.

Vi bör inte "göra oss av med egot" men då vi har en benägenhet att överskrida det kan vi med den ge det en "ny plats".

Denna nya plats är på ett sätt samma vi ständigt är på, den är tidlös.

Andlighet är delvis att utveckla förhållandet mellan tidlöshet och förgänglighet. Själen och egot. Egot skall ses som en värdefull sak och att överskrida det innefattar att inkludera det SOM värdefullt ur evighetens perspektiv ;)

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Dina maxim?

Inläggav Smisk » 17 mar 2021 15:26

klorofyll skrev:Wise men say
Only fools rush in


Kaffe på det? 8)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Dina maxim?

Inläggav iris » 17 mar 2021 15:42

Smisk skrev:Andlighet är delvis att utveckla förhållandet mellan tidlöshet och förgänglighet. Själen och egot. Egot skall ses som en värdefull sak och att överskrida det innefattar att inkludera det SOM värdefullt ur evighetens perspektiv ;)


Andlighet för mig (till skillnad från det du skriver ovan) är att inte veta. Inte själv driva någon utveckling - då jag i detta fallet inte har framtiden, inte har målet, inte föreställer mig något mål, något jag vill nå. Detta kallas för överlåtelse.
Det är andlighet för mig. Att överlåta mig, mitt varande, mitt liv till Skaparen av detta liv och den som faktiskt vet vad jag förmår, kan uppnå och bli i Honom.
Det är en elevs roll. Där läraren inte ens är någon som ger mig läxor via böcker, utan talar till mig på ett sätt så att jag vet vad jag ska göra - i nästa steg. Men de kommande stegen är förborgade - samtidigt (som jag vet vad Han sagt och vill) --- som jag också vet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Dina maxim?

Inläggav klorofyll » 17 mar 2021 15:57

iris skrev:Andlighet för mig (till skillnad från det du skriver ovan) är att inte veta. Inte själv driva någon utveckling - då jag i detta fallet inte har framtiden, inte har målet, inte föreställer mig något mål, något jag vill nå. Detta kallas för överlåtelse.
Det är andlighet för mig. Att överlåta mig, mitt varande, mitt liv till Skaparen av detta liv och den som faktiskt vet vad jag förmår, kan uppnå och bli i Honom.
Det är en elevs roll. Där läraren inte ens är någon som ger mig läxor via böcker, utan talar till mig på ett sätt så att jag vet vad jag ska göra - i nästa steg. Men de kommande stegen är förborgade - samtidigt (som jag vet vad Han sagt och vill) --- som jag också vet.

Det här är jag, "den perfekte eleven" - som Berry Gordy sa om Michael Jackson.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Dina maxim?

Inläggav Smisk » 17 mar 2021 16:01

iris skrev:Andlighet för mig (till skillnad från det du skriver ovan) är att inte veta. Inte själv driva någon utveckling - då jag i detta fallet inte har framtiden, inte har målet, inte föreställer mig något mål, något jag vill nå. Detta kallas för överlåtelse.
Det är andlighet för mig. Att överlåta mig, mitt varande, mitt liv till Skaparen av detta liv och den som faktiskt vet vad jag förmår, kan uppnå och bli i Honom.
Det är en elevs roll. Där läraren inte ens är någon som ger mig läxor via böcker, utan talar till mig på ett sätt så att jag vet vad jag ska göra - i nästa steg. Men de kommande stegen är förborgade - samtidigt (som jag vet vad Han sagt och vill) --- som jag också vet.


Överlåtelse är även en andlig aspekt som jag ser det. Att "inte veta" är att se världen som "maya", som en tillfällig scen av hur saker verkar te sig men inte nödvändigtvis av sin natur är.

Ur ett andligt perspektiv är elevens roll är att lära sig släppa och följa existensens natur.

Vi skriver nu om vad andlighet är som har en egen tråd, denna handlar om maxim :P

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Dina maxim?

Inläggav iris » 17 mar 2021 16:04

Smisk skrev:
Vi skriver nu om vad andlighet är som har en egen tråd, denna handlar om maxim :P


Did not spinn that yarn...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dina maxim?

Inläggav Algotezza » 17 mar 2021 17:57

iris skrev:
Algotezza skrev:
iris skrev:
Varför skulle jag vilja byta kön och bli man och sedan försöka kopiera en individ som var jude och levde för 2000 år sedan menar du?


Är det inte skillnad mellan att bli Jesus och bli som Jesus, dvs. i sin levnadsart?


Det är inget någon människa väljer. Det blir valt.


Hur vet du det?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dina maxim?

Inläggav Algotezza » 17 mar 2021 17:58

Smisk skrev:
klorofyll skrev:Wise men say
Only fools rush in


Kaffe på det? 8)


Kaffe är aldrig fel.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster