Logikens gränser

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Logikens gränser

Inläggav David H » 12 apr 2021 22:59

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Om jag får göra liknelse med matematiken...går det att poängtera att det finns olika typer av matte, som: analys, algebra, aritmetik, geometri etc, som visst kan vara värt att poängtera det finns skillnader mellan olika områden, men fortfarande så är det ju också bara matte som följer matematikens principer (och jag menar inte heller att matematikens principer skiljer sig från logikens principer i något väsentligt avseende).

Vad är matematikens principer? Och hur skiljer sej dessa principer från logiken?
Kom ihåg att du diskuterar med en marxistisk mattenörd som har 80 hp i ämnet.
Nej, matematikens logik är inte olik normal logik. Varför skulle den vara det?


Ja, tro mig, jag är en som faktiskt läser, och brukar komma ihåg vad andra skriver. Så att jag diskuterar med en som pluggat matte är inget nytt för mig, och det borde inte heller vara något nytt för dig att du diskuterar med en som pluggat både universitetsmatte och universitetsfilosofi inklusive logik och argumentationsanalys. Men hur relevant det är i sammanhanget ställer jag mig delvis tveksam till... jag har inte mycket alls att säga, och det jag har att säga i ämnet baserar jag inte särskilt mycket på vad jag lärt mig i mina universitetsstudier.
Varför ens prata om matematikens principer i plural? Och varför ens skilja matematikens principer från logikens principer, som att det skulle vara två olika saker? Är det inte en och samma princip? Jag vet att nu ifrågasätter jag det jag själv skrev tidigare...och det menar jag då inte att det handlar om en tveksamhet eller ändring i uppfattning, utan snarare om att jag testar ett annat uttryckssätt. Om någon skulle påstå "matematik är logik" eller "matematik är baserad på logik", vad skulle jag svara på det då? Jag kan i alla fall inte på rak arm komma på nåt skäl till att högljutt protestera.

hakkapeliitta skrev:Något som är intressant i sammanhanget är hur svårt folk i gemen har att acceptera logiken. De tycker för det mesta att man pressar in deras tankar i något tråkigt. Visst kan det vara så, att prata fritt är härligt och knappast nån "logiker" sitter där och formaliserar och letar efter argumentationsfel i vanliga situationer med käftande. :)


Det är invecklat. Jag har försökt skriva flera inlägg tidigare om varför jag är skeptisk till detta om att använda logik med "våld". Men jag tänker att allt måste få bero på sammanhanget. Sokrates lärde ut (lärde in) matematik / logik utan pekpinnar genom sin maieutik, men det kan vara både svårt och tidskrävande... och då blir det frestande att istället försöka "tvinga", "pressa in", hävda "fel" etc.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Logikens gränser

Inläggav naturaleeduco » 17 apr 2021 07:42

Tro är en sak man tar för sant och det är ologiskt så att tro är gott.
:)


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster