Medvetandets natur

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Medvetandets natur

Inläggav Pilatus » 07 apr 2021 23:57

Erland skrev:
Pilatus skrev:Stenen saknar något som vi kan kalla sensorer. Vinden tillför all rörelseenergi som åtgår för att stenen skall falla, vi kan ju knappast mena att stenen rycker till som en respons och därför faller.

Stenen faller enligt naturlagarna. Våra reaktioner sker också enligt naturlagarna. Kan man formulera en stringent skillnad mellan dessa fall?

Stenen är passiv inför vad som händer, den saknar förmåga att svara på den stöt den utsätts för.
Ett enkelt medvetande kan ju vara artificiellt. En sensor för ljus. En "black box" tar emot signalen från sensorn som slår om en strömställare. Lampan lyser, eller släcks beroende på vad sensorn registrerar, frånvaron av dagsljus tänder garagelampan.

Levande väsen är förstås mer komplexa. Se Medvetande och materia av Anders Olson, Tiden. 1944. 291 sidor.
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Medvetandets natur

Inläggav förstår mig själv » 08 apr 2021 12:36

Det mesta vi gör sker omedvetet tror jag. Tex alla inre organ eller när vi kör bil eller när vi gör fler än 2 saker samtidigt eller proprioception/reflexer osv.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Medvetandets natur

Inläggav förstår mig själv » 08 apr 2021 12:47

Endel hävdar att vi gör allt omedvetet. Att vi först efteråt blir medvetna om vad vi gjort. Man har sett att det sker reaktioner i hjärnan som tex initierar en rörelse innan vi blir medveten om den.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Medvetandets natur

Inläggav klorofyll » 08 apr 2021 13:27

För att framstå som medveten, så behövs en minnesfunktion (Vissa livsformer återkommer på ett primtals antal år, bara därför att det är svårt att beräkna och "ta för givet" av fiender).

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Medvetandets natur

Inläggav klorofyll » 08 apr 2021 13:33

Erland skrev:Stenen faller enligt naturlagarna. Våra reaktioner sker också enligt naturlagarna. Kan man formulera en stringent skillnad mellan dessa fall?

Bra fråga!!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Medvetandets natur

Inläggav Pilatus » 08 apr 2021 13:42

förstår mig själv skrev:Endel hävdar att vi gör allt omedvetet. Att vi först efteråt blir medvetna om vad vi gjort. Man har sett att det sker reaktioner i hjärnan som tex initierar en rörelse innan vi blir medveten om den.

Jo, jag har sett de där spekulationerna. Enkla saker, hur vi rör oss, går i en trappa, väl inövade handlingar kanske medvetandet kan vara fokuserat på något annat. Medvetandet är ju aldrig helt bortkopplat och har en hygglig simultankapacitet. Du kan ju t ex ro en båt och resonera med en kompis om hur en bridgehand skall spelas.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav Smisk » 09 apr 2021 09:09

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Endel hävdar att vi gör allt omedvetet. Att vi först efteråt blir medvetna om vad vi gjort. Man har sett att det sker reaktioner i hjärnan som tex initierar en rörelse innan vi blir medveten om den.


Jag har ifrågasatt detta här flera gånger men uppfattar det som att ingen hänger med på kritiken.

Detta måste vara omöjligt att veta då man inte vet "när man blir medveten". Det enda sättet att veta när medvetenheten uppstår är att uppfatta den direkt, från själva medvetenheten.

Ren logik.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav iris » 09 apr 2021 09:43

Smisk skrev:
Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Endel hävdar att vi gör allt omedvetet. Att vi först efteråt blir medvetna om vad vi gjort. Man har sett att det sker reaktioner i hjärnan som tex initierar en rörelse innan vi blir medveten om den.


Jag har ifrågasatt detta här flera gånger men uppfattar det som att ingen hänger med på kritiken.

Detta måste vara omöjligt att veta då man inte vet "när man blir medveten". Det enda sättet att veta när medvetenheten uppstår är att uppfatta den direkt, från själva medvetenheten.

Ren logik.


Jo vi vet och det syns på de instrument man använder för att notera när vi utför saker "mekaniskt" som att cykla och köra bil och när vi är fokuserade och vad forskning kallar för "tända".
Det sista syns på instrument då det "lyser upp" i den centra vi använder när vi är totalt närvarande och använda information eller tar in den - medvetet.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav Smisk » 09 apr 2021 10:37

iris skrev:
Jo vi vet och det syns på de instrument man använder för att notera när vi utför saker "mekaniskt" som att cykla och köra bil och när vi är fokuserade och vad forskning kallar för "tända".
Det sista syns på instrument då det "lyser upp" i den centra vi använder när vi är totalt närvarande och använda information eller tar in den - medvetet.


Hur vet du att det som lyser upp har med det att göra?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Medvetandets natur

Inläggav förstår mig själv » 09 apr 2021 14:08

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Endel hävdar att vi gör allt omedvetet. Att vi först efteråt blir medvetna om vad vi gjort. Man har sett att det sker reaktioner i hjärnan som tex initierar en rörelse innan vi blir medveten om den.

Jo, jag har sett de där spekulationerna. Enkla saker, hur vi rör oss, går i en trappa, väl inövade handlingar kanske medvetandet kan vara fokuserat på något annat. Medvetandet är ju aldrig helt bortkopplat och har en hygglig simultankapacitet. Du kan ju t ex ro en båt och resonera med en kompis om hur en bridgehand skall spelas.

Jag är inte säker själv. Antar att de ser aktivitet i de delar som man brukar betrakta som "viljecenter". Att det där sker en aktivitet efter själva händelsen tex att man rör handen.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Medvetandets natur

Inläggav förstår mig själv » 09 apr 2021 14:10

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Endel hävdar att vi gör allt omedvetet. Att vi först efteråt blir medvetna om vad vi gjort. Man har sett att det sker reaktioner i hjärnan som tex initierar en rörelse innan vi blir medveten om den.

Jo, jag har sett de där spekulationerna. Enkla saker, hur vi rör oss, går i en trappa, väl inövade handlingar kanske medvetandet kan vara fokuserat på något annat. Medvetandet är ju aldrig helt bortkopplat och har en hygglig simultankapacitet. Du kan ju t ex ro en båt och resonera med en kompis om hur en bridgehand skall spelas.

Bridge ja he he: hur viste du att jag spelar bridge.. Men endå tror jag att man bara kan vara medveten om en sak och att resten sker per automatik.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav iris » 09 apr 2021 14:23

Smisk skrev:
iris skrev:
Jo vi vet och det syns på de instrument man använder för att notera när vi utför saker "mekaniskt" som att cykla och köra bil och när vi är fokuserade och vad forskning kallar för "tända".
Det sista syns på instrument då det "lyser upp" i den centra vi använder när vi är totalt närvarande och använda information eller tar in den - medvetet.


Hur vet du att det som lyser upp har med det att göra?



öhhh? De som forskar är inte så smarta?
Öhhh.... de som forskar vet inte vad de observerar och vad de letar efter och hur de triggar?
öhhhhh .... ögonrörelser och fokus?

:roll:

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav Smisk » 12 apr 2021 15:04

iris skrev:öhhh? De som forskar är inte så smarta?
Öhhh.... de som forskar vet inte vad de observerar och vad de letar efter och hur de triggar?
öhhhhh .... ögonrörelser och fokus?

:roll:


Det är omöjligt att veta utan att veta det precis när man själv blir medveten, alltså från insidan. Det är endast medvetandet som kan veta om sig självt :)

Inga mätningar av något fysiskt mäter något medvetet.

Ser jag fysiska bio, kemiska, elektriska förändringar hos ett fysiskt system är det nödvändigt att få en information FRÅN medvetandet som säger att det är medvetet för att kunna korrelera det med förändringarna. Den måste medlas från medvetandet självt och vi måste alltså fråga medvetandet om och när det är medvetet om något.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav iris » 12 apr 2021 16:17

Smisk skrev:
iris skrev:öhhh? De som forskar är inte så smarta?
Öhhh.... de som forskar vet inte vad de observerar och vad de letar efter och hur de triggar?
öhhhhh .... ögonrörelser och fokus?

:roll:


Det är omöjligt att veta utan att veta det precis när man själv blir medveten, alltså från insidan. Det är endast medvetandet som kan veta om sig självt :)

Inga mätningar av något fysiskt mäter något medvetet.

Ser jag fysiska bio, kemiska, elektriska förändringar hos ett fysiskt system är det nödvändigt att få en information FRÅN medvetandet som säger att det är medvetet för att kunna korrelera det med förändringarna. Den måste medlas från medvetandet självt och vi måste alltså fråga medvetandet om och när det är medvetet om något.



mmmm https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 14/full#h3

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Medvetandets natur

Inläggav Smisk » 13 apr 2021 11:37



Vägg av text undviker jag gärna.

Det är fashinerande för mig att forskare pratar om detta som om de förstår det men så kan de inte ens svara på den enkla frågan jag ställde dig som du inte heller kan svara på.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster