Programmering av en självkörande bil

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Marksa » 31 maj 2021 14:18

Anders skrev:
Algotezza skrev:Den här tråden ser intressantare ut förkortad i rubriken. Jag trodde först det var "Programmering av en själv". Vi är ju på sätt och vis delvis ynergetiska summor av biologiskt-mentala algoritmer.

Fast det är ju inte så rysligt långt ifrån den fulla frågeställningen . Man simulerar ett ”själv” som kör bilen. Och frågeställningen är ju sådan att det inte är enkla robotbeslut utan beslut som är av ”mänsklig” karaktär.


Antropomorfismen, att ge roboten egenskaper som ger skenet av att vara ett jag. är ett första steg här. Vill vi verkligen det, eller vill vi att roboten skall just vare det som endast gör jobbet åt oss. Och i så fall hur mycket AI kapacitet och förmåga till ger vi åt "bilen".

"Bilen" är nu en metafor här... 8)
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Marksa » 31 maj 2021 14:24

iris skrev:
Marksa skrev:Däremot kan jag tänka mig att din hälsoapp parat med bilens AI kan owerrida ditt val av destination och i vissa fall välja närmaste sjukhus, detta scenario är nog inte så långt borta.


rymmer den också om någon tänker elda upp den?


Kanske en bra feature. Det finns redan funktioner som kan parkera bilen åt dig utan att du sitter i den. Så varför inte.

Men den problematiken (att man eldar bilar) löser man nog inte med teknik, utan snarare med social ingenjörskonst.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Pilatus » 31 maj 2021 15:09

Marksa skrev:
iris skrev:rymmer den också om någon tänker elda upp den?

Kanske en bra feature. Det finns redan funktioner som kan parkera bilen åt dig utan att du sitter i den. Så varför inte.

Men den problematiken (att man eldar bilar) löser man nog inte med teknik, utan snarare med social ingenjörskonst.

En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen. Isaac Asimovs tredje robotlag
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Anders » 31 maj 2021 15:11

Marksa skrev:
iris skrev:
Marksa skrev:Däremot kan jag tänka mig att din hälsoapp parat med bilens AI kan owerrida ditt val av destination och i vissa fall välja närmaste sjukhus, detta scenario är nog inte så långt borta.


rymmer den också om någon tänker elda upp den?


Kanske en bra feature. Det finns redan funktioner som kan parkera bilen åt dig utan att du sitter i den. Så varför inte.

Men den problematiken (att man eldar bilar) löser man nog inte med teknik, utan snarare med social ingenjörskonst.

Tekniken kan allt hjälpa till med den sociala ingenjörskonsten. Ansiktsigenkänning, fotografering och mail till föräldrarna. Och statistik som skickas till beslutsfattare. Data tankas från det chip alla fått med vaccinet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Smisk » 01 jun 2021 12:09

Marksa skrev:
Det är väll tanken i och för sig att bilarna SKALL kommunicera för att på bäst och effektivast sätt hitta fram till den förbestämda destinationen. Att de skulle vara bekänt av ett straff, nja då skall det nog utvecklas ett antal generationer av AIn med ett högre mått av medvetande. Och dit är det en lång väg att vandra.
Däremot kan jag tänka mig att din hälsoapp parat med bilens AI kan owerrida ditt val av destination och i vissa fall välja närmaste sjukhus, detta scenario är nog inte så långt borta.


Vi kan bestämma att AIn kollektivt skall kunna straffas, jag tänker mig inte att vi behöver blanda in någon medvetenhet.

Om AIn är en agent som agerar i ett "trafikspel" där levande agenter ingår kanske den måste kunna bli skyldig till sitt beteende på ett liknande sätt som alla levande agenter blir enligt reglerna.

Om vi kan bevisa att en människa valde "katten istället för hunden" får denna då stå för detta?
Människa A istället för människa B? Människa istället för hund?

Samma typ av straff kanske borde användas på något sätt.

En AI kan ju vara statisk eller dynamisk kan man tänka. Man kan bestämma på förhand hur den skall fungera och då måste den så klart fungera lagligt för att få vara med i spelet. Om den däremot är dynamisk och kan lära sig nya beteenden bör det nog vara tvång på att man kan följa beteendet och plocka ur den ur spelet om den inte är laglig.

En AI som kör över pensionärer och räddar katters liv blir inte långvarig gissar jag 8)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav iris » 01 jun 2021 12:55

Smisk skrev:
Marksa skrev:
Det är väll tanken i och för sig att bilarna SKALL kommunicera för att på bäst och effektivast sätt hitta fram till den förbestämda destinationen. Att de skulle vara bekänt av ett straff, nja då skall det nog utvecklas ett antal generationer av AIn med ett högre mått av medvetande. Och dit är det en lång väg att vandra.
Däremot kan jag tänka mig att din hälsoapp parat med bilens AI kan owerrida ditt val av destination och i vissa fall välja närmaste sjukhus, detta scenario är nog inte så långt borta.


Vi kan bestämma att AIn kollektivt skall kunna straffas, jag tänker mig inte att vi behöver blanda in någon medvetenhet.

Om AIn är en agent som agerar i ett "trafikspel" där levande agenter ingår kanske den måste kunna bli skyldig till sitt beteende på ett liknande sätt som alla levande agenter blir enligt reglerna.

Om vi kan bevisa att en människa valde "katten istället för hunden" får denna då stå för detta?
Människa A istället för människa B? Människa istället för hund?

Samma typ av straff kanske borde användas på något sätt.

En AI kan ju vara statisk eller dynamisk kan man tänka. Man kan bestämma på förhand hur den skall fungera och då måste den så klart fungera lagligt för att få vara med i spelet. Om den däremot är dynamisk och kan lära sig nya beteenden bör det nog vara tvång på att man kan följa beteendet och plocka ur den ur spelet om den inte är laglig.

En AI som kör över pensionärer och räddar katters liv blir inte långvarig gissar jag 8)


Straff?
Vad är det - att den hamnar på skrothögen?

Jag dömer dig till - DEMONTERING!

AGH... :shock:

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Smisk » 03 jun 2021 15:00

iris skrev:Straff?
Vad är det - att den hamnar på skrothögen?

Jag dömer dig till - DEMONTERING!

AGH... :shock:


Precis :)

Om all AI som då samverkar att utvecklas till en AI som har agentskap i trafiken bör något olagligt så får all AI som finns avlägsnas från trafiken om ett exempel finns som kräver detta. Den förlorar körkortet helt enkelt som alla andra. :)

Så måste det väl bli antar jag.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav iris » 03 jun 2021 16:31

Smisk skrev:
iris skrev:Straff?
Vad är det - att den hamnar på skrothögen?

Jag dömer dig till - DEMONTERING!

AGH... :shock:


Precis :)

Om all AI som då samverkar att utvecklas till en AI som har agentskap i trafiken bör något olagligt så får all AI som finns avlägsnas från trafiken om ett exempel finns som kräver detta. Den förlorar körkortet helt enkelt som alla andra. :)

Så måste det väl bli antar jag.


stackars al han måste få någon poäng så att man kan skapa någon politiskt grupp som försvarar hans rättigheter mot de onda poliserna som bara vill demontera honom fast han bara gjorde fel...
om han har "rätt färg och är ett hen" får han då slippa?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Smisk » 04 jun 2021 13:41

iris skrev:stackars al han måste få någon poäng så att man kan skapa någon politiskt grupp som försvarar hans rättigheter mot de onda poliserna som bara vill demontera honom fast han bara gjorde fel...
om han har "rätt färg och är ett hen" får han då slippa?


En AI som har rättigheter och skyldigheter även utanför trafiken blir en annan femma ;)

Klart hen slipper om hen har rätt ögonfärg, det står ju i koranen.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Marksa » 04 jun 2021 22:43

Pilatus skrev:En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen. Isaac Asimovs tredje robotlag


Men vi människobarn lyssnar ju rätt dåligt på när lärde män filosoferar.
Så när vi inte hårdkodar AIn med de 3 eller möjligen 4 robotlagarna så ger vi således över makten till den enkla logiken, tjäna din skapare med alla medel du har till dit förfrågande. Och när skaparen vill stänga av dig så blir han din fiende, en förvriden 3dje robotlag.
Tänk autonoma vapensystem, inte bryr de sig om några robotlagar eller några lagar överhuvudtaget. Det ligger liksom inte i parametrarna för uppgiften.

Läste det mesta av Asimov i tonåren. stiftelsetrilogin är tung.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Smisk » 05 jun 2021 08:18

Marksa skrev:
Pilatus skrev:En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen. Isaac Asimovs tredje robotlag


Men vi människobarn lyssnar ju rätt dåligt på när lärde män filosoferar.
Så när vi inte hårdkodar AIn med de 3 eller möjligen 4 robotlagarna så ger vi således över makten till den enkla logiken, tjäna din skapare med alla medel du har till dit förfrågande. Och när skaparen vill stänga av dig så blir han din fiende, en förvriden 3dje robotlag.
Tänk autonoma vapensystem, inte bryr de sig om några robotlagar eller några lagar överhuvudtaget. Det ligger liksom inte i parametrarna för uppgiften.

Läste det mesta av Asimov i tonåren. stiftelsetrilogin är tung.



Ja just det ja:

https://www.imdb.com/title/tt0804484/

Kan den bli nått att se tro.

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav antor » 28 jul 2021 16:59

Jag kommer inte ihåg vart jag såg det men något bilföretag hade faktiskt skrivit en statistisk undersökning ungefär som TS. Sen gav dem det till jag vet inte hur många och tog svaren om programmerade AI:n efter det. Enkel lösning, sen vet man väl såklart inte om den är bäst i alla situationer men så är det väl med trafik liksom.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster