En bra värld

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En bra värld

Inläggav Anders » 04 jun 2021 11:01

iris skrev:
Anders skrev:
Tror du ger politikerna som personer och åsiiktskommapåare alldeles för stor betydelse.
Ta Palme, så har du en kille som påverkat svensk politik mer än snittet. Beskowska skolan, sergeant i kavalleriet. Naturligtvis sedan göra det Oxenstiernorna likväl som mina ungar måste göra - plugga utomlands, lång resa.
Men först, impad av Wigforss, denna missionsförbundarson, folkhemsbarnet folkhemsbarn, känner igen min släkt mycket i hans. En rörelse som skapade mycket framgångsrika människor, en produkt av tiden, revolutionerna, arbetarrörelsen. Inget orkestrerat, snarast en produkt av industrialismen även om det inte riktigt tog den väg Marx förutsåg. En tänkande överklasspojk då kunde nog inte undgå att påverkas, imponeras. Sen iväg till USA för att plugga, förstås då, och det precis efter kriget, med den rörelse som de återvändande färgade soldaterna skapade. Slaveriets produkter lätt att skåda. Även om han kunde pallrat sig ner på söder som lite yngre för att se alla klasskillnader han behövde. Sen lite resor i världen, och runt 50 kunde du ta dig runt mer än tidigare, naturligtvis kom du i kontakt med lite tredje värld.

Vad jag försöker säha, han är en produkt av sin tid, som är en produkt av skeenden som ingen malteserorder, amerikansk eller sovjetisk president kan orkestrera. VILLE nån ha hit hundratusentals flyktingar 2015? Nej, men plötsligt har alla även utanför västvärlden mobiler, kan se från halva världen bort vart man kan ta sig. Asylrätter är inte skrivna för sådana scenarion, som inte var tekniskt möjliga då de skrevs.

Skall vi ta judarna? De bad direkt inte om att hamna i Europa. Men hamnade lite varstans. Stark tradition av lärdom och en disciplin. Hamnar i länder som Tyskland. Framgångsrik udda fågel som spelar ett eget spel. Inte med samma regler och utförande som de på plats. Inte bara religiösa motsättningar, utan helt enkelt den här omhuldade mångkulturen. Sachs och andra här i landet fattade att mångkultur inte så bra ide, skapade träningsläger i svenskhet för nyanlända judar. Gled också ganska obemärkta (obs ganska) genom kriget, inte pigga på en stor judisk invandring till Sverige. Rätt tänk - världen händer, världen är ett bökigt ställe, man får hänga med i svängarna och göra det bästa av situationen

Politiker bästa lösningen på det? Platon och Popper ganska överens - den modellen, demokrati, kanske inte är maxad i alla situationer, men den är minst dålig då den är dålig. Kan inte säga att jag blivit riktigt missnöjd på en enda statsminister sen jag fick börja välja på 80-talet mer än möjligen Reinfeldt modell sista två åren, och det för att han var så pass bra under 00-talet. Detivatan blev så negativ. Jag tror det var Filippa,
.


Helt uppenbart intressanta tankar i en intressant mix - som visar vad och hur du tänker Anders... men
visar det du skriver på något annat än dina tankar och din analys av en nutid i Sverige specifikt och i andra länder?
Kan du visa mig hur dina tankar hade kunnat bli - befästa i fakta eller i vad vi kan kalla för objektiva skeenden?

Jag fläskar väl på lite, men köper du själva grundtanken, att världen inte är något som orkestreras? Utan att saker tar vändningar man inte väntat sig, och att nationer och människor får anpassa sig efter det? Marx själv påminner ju inte så lite om Palme.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: En bra värld

Inläggav David H » 04 jun 2021 11:04

Anders skrev:
rekoj skrev:
Anders skrev: Kan inte säga att jag blivit riktigt missnöjd på en enda statsminister sen jag fick börja välja på 80-talet mer än möjligen Reinfeldt modell sista två åren, och det för att han var så pass bra under 00-talet. Detivatan blev så negativ. Jag tror det var Filippa,


Filippa? Inte Roberta?

Filippa.


OK. Jag har tänkt att det kanske var Roberta som fick honom att ändra kurs...men jag har inte fördjupat mig i saken, och dessa relationer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En bra värld

Inläggav Anders » 04 jun 2021 11:08

rekoj skrev:
Anders skrev:
rekoj skrev:
Filippa? Inte Roberta?

Filippa.


OK. Jag har tänkt att det kanske var Roberta som fick honom att ändra kurs...men jag har inte fördjupat mig i saken, och dessa relationer.

Vilken Roberta förresten? Nu får man googla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: En bra värld

Inläggav David H » 04 jun 2021 11:20

Anders skrev:
rekoj skrev:
Anders skrev:Filippa.


OK. Jag har tänkt att det kanske var Roberta som fick honom att ändra kurs...men jag har inte fördjupat mig i saken, och dessa relationer.

Vilken Roberta förresten? Nu får man googla.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fredr ... presschef/
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: En bra värld

Inläggav iris » 04 jun 2021 17:24

Anders skrev:

Jag fläskar väl på lite, men köper du själva grundtanken, att världen inte är något som orkestreras? Utan att saker tar vändningar man inte väntat sig, och att nationer och människor får anpassa sig efter det? Marx själv påminner ju inte så lite om Palme.


okej det sk..t sig...: Kan du visa mig hur dina tankar hade kunnat bli - befästa i fakta eller i vad vi kan kalla för objektiva skeenden? --- inte helt oväntat :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En bra värld

Inläggav Anders » 04 jun 2021 17:35

iris skrev:
Anders skrev:

Jag fläskar väl på lite, men köper du själva grundtanken, att världen inte är något som orkestreras? Utan att saker tar vändningar man inte väntat sig, och att nationer och människor får anpassa sig efter det? Marx själv påminner ju inte så lite om Palme.


okej det sk..t sig...: Kan du visa mig hur dina tankar hade kunnat bli - befästa i fakta eller i vad vi kan kalla för objektiva skeenden? --- inte helt oväntat :)

Tankar bli befästa i fakta.... vilken verkshöjd är du ute efter här. Att lovön existerar, typ? Vad är ett objektivt skeende? Vad som faktiskt hände? Om någon beskriver något i en bok, eller i ett radioprogram i P1,äe det då en beskrivning av ett objektivtskeende? Sachs var från ett radioprogram. Jag har inte studerat det vetenskapligt.
Judarnas historia i Europa är beskriven i alltfrån wikipedia till akademiska papers. Har tagit intryck av judar som skrivit om svensk judendom i tidskriften Signum. Det är lite blandat.
Ungefär samma med Palmes och Marx historia. Läst om det, hört om det. Har inte hittat på att Palme blev imponerad av Wigforss, att han såg fattigdomen i USA då han pluggade(vet inte om han var i Stockholmsslummen), att han reste i världen och såg fattigdom.

Kan inte bevisa att det inte fanns någon vänsterkomplott som såg till att flyktingströmmen 2015 var orkestrerad. Men har läst ohemult mycket om det, och de flesta verkar bivit tagna på sängen.

Men har jag doktorerat på det? Nej.
.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: En bra värld

Inläggav iris » 04 jun 2021 20:18

Anders skrev:
iris skrev:
Anders skrev:

Jag fläskar väl på lite, men köper du själva grundtanken, att världen inte är något som orkestreras? Utan att saker tar vändningar man inte väntat sig, och att nationer och människor får anpassa sig efter det? Marx själv påminner ju inte så lite om Palme.


okej det sk..t sig...: Kan du visa mig hur dina tankar hade kunnat bli - befästa i fakta eller i vad vi kan kalla för objektiva skeenden? --- inte helt oväntat :)

Tankar bli befästa i fakta.... vilken verkshöjd är du ute efter här. Att lovön existerar, typ? Vad är ett objektivt skeende? Vad som faktiskt hände? Om någon beskriver något i en bok, eller i ett radioprogram i P1,äe det då en beskrivning av ett objektivtskeende? Sachs var från ett radioprogram. Jag har inte studerat det vetenskapligt.
Judarnas historia i Europa är beskriven i alltfrån wikipedia till akademiska papers. Har tagit intryck av judar som skrivit om svensk judendom i tidskriften Signum. Det är lite blandat.
Ungefär samma med Palmes och Marx historia. Läst om det, hört om det. Har inte hittat på att Palme blev imponerad av Wigforss, att han såg fattigdomen i USA då han pluggade(vet inte om han var i Stockholmsslummen), att han reste i världen och såg fattigdom.

Kan inte bevisa att det inte fanns någon vänsterkomplott som såg till att flyktingströmmen 2015 var orkestrerad. Men har läst ohemult mycket om det, och de flesta verkar bivit tagna på sängen.

Men har jag doktorerat på det? Nej.
.


:shock:
Palme... jo på skolan kallades han snuskpelle för han sällan om aldrig gillade duschen och var höger. Fast där fanns ingen karriär så han sadlade om ... han var ju duktig retoriker


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 105 och 0 gäster