Kritisk realism

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kritisk realism

Inläggav Pilatus » 02 aug 2021 11:30

Det kunde vara intressant att fundera på något nytt ämne som förtjänar litet uppmärksamhet. Kritisk realism nämndes på forumet sep 2004 av Hovnarr. Sedan är det PostDebornit som feb 2005 nämner Roy Bhaskar (1944-2014) som den kritiska realismens främste företrädare. T ex: A Realist Theory of Science, London, 1975. Men alltså mycket sparsamt med kommentarer.

En text på svenska finns av Henrik Brandén, Kritisk realism, Sociologi i Linköping 2015:1
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:974834/FULLTEXT01.pdf
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kritisk realism

Inläggav Pilatus » 03 aug 2021 05:58


Critical Realism - Roy Bhaskar
Ram Roy Bhaskar was a British philosopher best known as the initiator of the philosophical movement of critical realism. He was a World Scholar at the Institute of Education, University College London
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kritisk realism

Inläggav hakkapeliitta » 03 aug 2021 09:43

Låter som ett intressant ämne. Jag har faktiskt aldrig hört talas om kritisk realism förut men så är jag inte heller så insatt i olika filosofiska skolor.
Skummade igenom texter om ämnet och genast hamnar man i (nödvändiga) sidospår så det verkar vara en rätt mäktig uppgift att sätta sej i ämnet. Kräver kanske grundläggande kunskapsteori först? Verkar som att det krävs att man behärskar hela den filosofiska begreppsapparaten till att börja med.
Jag kanske är tvungen att göra ändringar i min nya färska 5-årsplan?

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kritisk realism

Inläggav xion » 04 aug 2021 05:50

hakkapeliitta skrev:Låter som ett intressant ämne. Jag har faktiskt aldrig hört talas om kritisk realism förut men så är jag inte heller så insatt i olika filosofiska skolor.
Skummade igenom texter om ämnet och genast hamnar man i (nödvändiga) sidospår så det verkar vara en rätt mäktig uppgift att sätta sej i ämnet. Kräver kanske grundläggande kunskapsteori först? Verkar som att det krävs att man behärskar hela den filosofiska begreppsapparaten till att börja med.
Jag kanske är tvungen att göra ändringar i min nya färska 5-årsplan?


Du kan ta det med ro.
Det här har redan ventilerats i trådarna.
Att kalla det kritisk realism är bara ett sätt att göra sig märkvärdig.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kritisk realism

Inläggav Anders » 04 aug 2021 09:36

Tycker det verkar diskuterbart. Ska läsa lite.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kritisk realism

Inläggav Pilatus » 04 aug 2021 11:05

xion skrev:Det här har redan ventilerats i trådarna. Att kalla det kritisk realism är bara ett sätt att göra sig märkvärdig.

Har vi verkligen diskuterat något om positivismen och dess empiriska kausalitetsbegrepp? Kritisk realism anser att positivismen mest handlar om orsaker och verkningar utan att fundera så mycket på varför en orsak får en viss verkan. Men kanske har hakkapeliitta rätt i att ämnet kräver en del grundkunskaper som, jag måste erkänna att, inte heller jag har.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster