Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Moderator: Moderatorgruppen

Goze
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 feb 2020 22:18

Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Inläggav Goze » 06 aug 2021 19:52

Vad är det bästa sättet att beskriva den mänskliga tillvaron om man reflekterar över allt som människor gör i den här världen? Vad är den bästa beskrivningen? Ordning eller slumpkaos? Finns det någon universell ordning i mänskligt beteende, eller kan människor bete sig hur som helst så länge det följer naturlagarna och deras fysiologi?

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Inläggav antor » 06 aug 2021 21:12

Ett ord som passar bra är att vi är anpassningsbara. Tack vare vår intelligens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17417
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Inläggav Pilatus » 06 aug 2021 21:57

Goze skrev:Vad är det bästa sättet att beskriva den mänskliga tillvaron om man reflekterar över allt som människor gör i den här världen? Vad är den bästa beskrivningen? Ordning eller slumpkaos? Finns det någon universell ordning i mänskligt beteende, eller kan människor bete sig hur som helst så länge det följer naturlagarna och deras fysiologi?

Merparten människor följer ett slags schema. Sett så är våra liv inte så alldeles originella. Men det finns spännande undantag. Nästa gång du går till biblioteket, gå till biografihyllan, bokstaven L, Biografi med genealogi. Där kommer du att finna svar på en del av dina frågor.
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Inläggav förstår mig själv » 06 aug 2021 23:12

Det finns alltid en anledning/orsak till det en människa gör. Arv+miljö. Så allt är ordnat troligen till det bästa. I alla fall är det den enda möjliga ordningen.

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Inläggav Smisk » 05 sep 2021 12:16

Goze skrev:Vad är det bästa sättet att beskriva den mänskliga tillvaron om man reflekterar över allt som människor gör i den här världen? Vad är den bästa beskrivningen? Ordning eller slumpkaos? Finns det någon universell ordning i mänskligt beteende, eller kan människor bete sig hur som helst så länge det följer naturlagarna och deras fysiologi?


Mening och medvetenhet.

Allt beteende kommer från en önskan att tillfredställa olika önskningar och dem leder oss mellan det som inte gör det och det som gör det.
Vår uppfattning av vad som är värt något drivs av omedvetna tendenser och tillsammans med det finns medvetenheten att välja alternativ.
Ingenting är slump, allt har med mening och medvetenhet att göra.

Ingenting bryter mot någon naturlag, allt är universellt och både mening och medvetenhet existerar som naturliga fenomen i universum :)

Människans uppgift är alltid: Vad väljer jag mellan det jag är medveten om?

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Re: Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Inläggav Sheki » 01 okt 2021 01:34

Goze skrev:Vad är det bästa sättet att beskriva den mänskliga tillvaron om man reflekterar över allt som människor gör i den här världen? Vad är den bästa beskrivningen? Ordning eller slumpkaos? Finns det någon universell ordning i mänskligt beteende, eller kan människor bete sig hur som helst så länge det följer naturlagarna och deras fysiologi?


Ser det som ordnat men brist på ödmjukhet. Ingen skulle välja att döda om de kunde ödmjuka sig och tänka att även den andra sidan är smart.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är mänskligt beteende? Ordning eller slumpkaos?

Inläggav förstår mig själv » 01 okt 2021 10:41

Sheki skrev:
Goze skrev:Vad är det bästa sättet att beskriva den mänskliga tillvaron om man reflekterar över allt som människor gör i den här världen? Vad är den bästa beskrivningen? Ordning eller slumpkaos? Finns det någon universell ordning i mänskligt beteende, eller kan människor bete sig hur som helst så länge det följer naturlagarna och deras fysiologi?


Ser det som ordnat men brist på ödmjukhet. Ingen skulle välja att döda om de kunde ödmjuka sig och tänka att även den andra sidan är smart.

Eller att man tänker att andra har känslor som jag själv och anhöriga. Detta har gjort mig till pacifist.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster