Vad är en människa egentligen?

Moderator: Moderatorgruppen

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Vad är en människa egentligen?

Inläggav Sheki » 26 sep 2021 03:57

Är vi en kropp som är uppdelad i över 10 miljoner atomer och celler. Är vi kanske ett enhetligt medvetande? Jag är medveten om min ande, min kropp, mitt andetag och även mina känslor. Jag är medveten om min själ och om min fria vilja. Det ena känns som känslor medan det andra känns som materia. Man kan inte påstå att allt man är medveten om är jag medan man påstår att man är tung materia. Egentligen så är man medveten om något som vi kallar för materia. Hur fungerar egentligen skapelse processen av människan? Det ter sig så i alla fall som en princip att en kedja potentiella medvetandet förintas medan en annan kedja överlever och denna kedja blir sedan du. Kanske inte så lätt att greppa men faktiskt så förstörs det också saker och inte bara att allt är oförstörbart.

Det är intressant att inse att allt man är just råkar vara medvetande. All intelligens och alla minnen samt förmåga till att tänka är medvetande. Ibland känns kroppen tung ibland lätt. Så som jag ser det finns inga bevis på att människan skulle vara kroppen som ser ut för oss att vara en samling energi partiklar eller något ännu mindre. Kroppen har ändå sina rättigheter detta vet jag. Är det sant att hjärnan gör allt det medvetande gör? I sådana fall finns ingen interaktion mellan hjärnan och medvetandet så det kan inte stämma. Mörker existerar även om det är skrämmande men även ljus. Att mörker skulle vara avsaknad av färg är en lögn för i ett mörkt rum skulle man i sådana fall inte se något alls. Allt vi är och härstammar från oss själva är en bra sanning men en del vägar förintas och andra tillåts skapas på så vis kan andra hjälpa en.

Om det råkar vara så att du ställer dig ärligt och sanningsfullt frågan vad människan är egentligen så har du redan svaret framför dig för om du letade i 1000år och tills slut fann det så började allting med att du från början egentligen redan visste svaret och därför också hade förmågan att veta att det du just fanns var just det du letade efter så länge.

Natt och sov dags men för mig är det annorlunda idag. Jag är aktiv och sömn kan jag ta igen senare under dagen. Så tänker jag och kanske blir det så. Att vi blir allt vi tänker oss skulle också innebära att vi kunde förutse vår framtid vilket jag vet ingen kan. Vad spelar det för roll att vissa extremt ovanliga människor yttrade att vi blir det vi tänker och visst det stämmer någonstans men inte alls i absoluta termer.

God kväll eller kanske mer rätt God natt. Vi ses!

Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster