Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 24 dec 2021 22:02

Pollen skrev:Jag tänkte att det kunde vara en bra idé att tala lite mer om Popper.

Karl Popper (1902 - 1994) är en smidig figur.
Han är mannen som gjorde sig ett namn i England efter kriget. Som ättling av den tyskspråkliga intellektuella sfären tog han - smidig som han var - skriftligt avstånd från avarterna nazism och kommunism, som särskilt då sågs som kontinentens värsta intellektuella avkommor.
Inte nog med det. Popper - smidig som han var - anpassade sin kontinentala skolning till engelsmännens förtjusning i logik.

Hans idé om falsifierbarhet som kriterium för vetenskaplighet anammades självklart utan protester.
Än idag ses den som värdefull och okontroversiell.
Som metodologisk princip är den oomstridd.

Logiken bygger på att han formaliserade vetenskapliga teorier i form av Om A så B. Hans paradexempel är Alla svanar är vita. Dvs, om något är en svan så är det vitt. Om vi finner en svart svan så har vi falsifierat teorin att alla svanar är vita.
Detta är vackert i sin enkelhet - Om A så B, Men icke-B: Alltså icke-A. Logiskt bindande!
Haken är att vi inte kan veta om en teori är sann. Det medgav han själv och det ligger i idén om falsifierbarhet att teorier inte kan demonstreras vara sanna. Så trots sin logiska elegans är falsifiering à la Popper en grov förenkling.
Men som metodologisk princip duger falsifierbarhet långt!

Empiriska teorier - eller satser - som motstår falsifiering kallar han "korroborerade", för att skilja från logikens "bevisade".

Thomas Kuhn (1922 - 1996) gjorde rent hus med logiken i sin berömda "The Structure of Scientific Revolutions" (1962), där han i lugn och saklig ton tonade ner logikens betydelse för att bekräfta/bevisa teorier och falsifiera dem.
T ex vet vi att Newtons lagar inte gäller universellt, så i den meningen är de falsifierade. Ingen bryr sig: i sitt tillämpningsområde är de oomstridda.

1975 publicerade Paul Feyerabend (1924 - 1994) "Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge" där han i sin polemiska, välartikulerade stil argumenterade för att metodologi och rutiner står i vägen för vetenskaplig utveckling.
"Anything goes!" var hans lösning för att garantera utveckling.

Vi är väl där nånstans idag: i en zon mellan logik och anarki, eller?


Jag är ingen expert även om jag läst på lite. Allt detta verkar rimligt, bra skrivet :)

Det jag ofta påpekar är samma saker som exempelvis Whitehead och Bernardo Kastrup påpekar att det finns ett utrymme där man blandar ihop filosofi med vetenskap. I detta utrymme befinner sig exempelvis fenomenet fysikalism som ju är en filosofi som låtsas vara vetenskaplighet.

Den filosofiska positionen att allt är fysiskt är inte en vetenskaplig metod, modell eller teori, det är en filosofisk position man tagit an sig.
Det är därför viktigt att påpeka denna filosofiska position och skilja mellan den och vetenskapens metoder.

Jag skulle säga att fysik är vetenskapligt, men jag skulle säga att fysikalism är en filosofi.

Det är viktigt, både filosofiskt och vetenskapligt, att man skiljer mellan dessa två saker.

Ju mer ingående man går in i vetenskapliga eller filosofiska ontologiska och epistemologiska modeller ju fler detaljer krävs.
Dem två sakerna vi haft uppe ett tag här som tid och medvetande/materia problemet leder till en konflikt mellan dessa två fält.
Alltså vetenskaplighet och filosofisk klartänkthet.

Man står med ett ben i vetenskaplighet och ett i filosofin och kvicksand verkar vara där man står.

Märker man att man står i kvicksand MÅSTE man flytta tyngdpunkten till filosofin då vetenskaplighet KRÄVER fast mark tänker jag.

Visst kan man vara vetenskaplig även när man inte vet saker och som påpekats kan man aldrig stänga inne sig i en färdig modell men för varje sak man VET att man inte vet så måste detta påpekas, det måste bli en del av den vetenskapliga modellen att säga att man faktiskt inte vet.
Säger man att man vet fast man gissar, då är man inte vetenskaplig, det står jag fast vid :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 24 dec 2021 22:07

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:
Pollen skrev:1975 publicerade Paul Feyerabend (1924 - 1994) "Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge" där han i sin polemiska, välartikulerade stil argumenterade för att metodologi och rutiner står i vägen för vetenskaplig utveckling.
"Anything goes!" var hans lösning för att garantera utveckling.

Finns det några goda exempel på att Feyerabends frihet från metod har gett vetenskaplig framgång? Eller är det så att vi inte alltid har funderat så mycket på vad som lett fram till framgång. Eller kan någon säga vilken metod Alfred Nobel använde sig av då han utvecklade dynamiten? En rad experiment = hypotesprövning?

Det enda vi vet är väl att induktiv metod inte med nödvändighet leder till säkert sanna resultat. Men det finns kanske inte heller något som står i vägen för att induktiv metod kan leda till mycket säkra slutsatser?


Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.


Filosofin föregår alltid vetenskapen, vetenskapen är en delmängd av filosofin som jag ser det. Men det är väl delvis en semantisk sak kanske.
Man måste alltid utgå ifrån att allt man tänker är tankar i första hand och all kunskap är tänkt kunskap, alltså kunskap i andra hand.
All kunskap om tankar/tänkandet är tänkt kunskap så tänkandet som sådant måste föregå kunskapen om sig självt så att säga.
Vetenskapsfilosofi är metavetenskap och förhåller tankar OM vetenskaplighet till allt vi någonsin kan veta, inklusive allt vi kan veta om filosofi.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Vertumnus » 25 dec 2021 12:03

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Finns det några goda exempel på att Feyerabends frihet från metod har gett vetenskaplig framgång? Eller är det så att vi inte alltid har funderat så mycket på vad som lett fram till framgång. Eller kan någon säga vilken metod Alfred Nobel använde sig av då han utvecklade dynamiten? En rad experiment = hypotesprövning?

Det enda vi vet är väl att induktiv metod inte med nödvändighet leder till säkert sanna resultat. Men det finns kanske inte heller något som står i vägen för att induktiv metod kan leda till mycket säkra slutsatser?

Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.

Jag såg att James Webb Space Telescope blir senarelagt.

Oklart om Feyerabend har rätt, det verkar krävas allt mer resurser och organisation för att komma framåt och utveckla ny kunskap.

Eller ett aktuellt exempel, viruset SARS-CoV-2, hur många mantimmar har lagts på forskning? Man vet vad det är, men det tycks undfly alla försök att hitta något som effektivt kan hindra dess framfart. Människan kanske beter sig irrationellt?


Var går gränsen mellan ingenjörskonst och grundforskning?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Vertumnus » 25 dec 2021 12:18

Smisk skrev:
Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Finns det några goda exempel på att Feyerabends frihet från metod har gett vetenskaplig framgång? Eller är det så att vi inte alltid har funderat så mycket på vad som lett fram till framgång. Eller kan någon säga vilken metod Alfred Nobel använde sig av då han utvecklade dynamiten? En rad experiment = hypotesprövning?

Det enda vi vet är väl att induktiv metod inte med nödvändighet leder till säkert sanna resultat. Men det finns kanske inte heller något som står i vägen för att induktiv metod kan leda till mycket säkra slutsatser?


Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.


Filosofin föregår alltid vetenskapen, vetenskapen är en delmängd av filosofin som jag ser det. Men det är väl delvis en semantisk sak kanske.
Man måste alltid utgå ifrån att allt man tänker är tankar i första hand och all kunskap är tänkt kunskap, alltså kunskap i andra hand.
All kunskap om tankar/tänkandet är tänkt kunskap så tänkandet som sådant måste föregå kunskapen om sig självt så att säga.
Vetenskapsfilosofi är metavetenskap och förhåller tankar OM vetenskaplighet till allt vi någonsin kan veta, inklusive allt vi kan veta om filosofi.


Jag är inte helt säker på det!

Det abstrakta utgår alltid från något konkret, vad annat skulle kunna abstraheras?
För att filosofera behöver vi något att filosofera över.

I vetenskapen påtvingas förnuftet handlandets former.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Pilatus » 25 dec 2021 12:27

Vertumnus skrev:Var går gränsen mellan ingenjörskonst och grundforskning?

Om det finns någon som initierat forskningen, James Webb Space Telescope, så talar man om tillämpad forskning.

Är det kunskap och fakta man söker är det grundforskning. Fri forskning.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 25 dec 2021 12:48

Vertumnus skrev:Jag är inte helt säker på det!

Det abstrakta utgår alltid från något konkret, vad annat skulle kunna abstraheras?
För att filosofera behöver vi något att filosofera över.

I vetenskapen påtvingas förnuftet handlandets former.


Ja visst, en semantisk fråga kan man göra av det.

Hela grejen med det konkreta är ju en filosofisk fråga. Tanken att något konkret existerar får vi från en direkt erfarenhet men den blir inte en vetenskap utan att förhålla en inre karta till den. Denna inre karta är skriven av en filosofisk penna, det är en filosof som håller i den för att endast denne kan hålla i den.

Vårat tänkande har förmågan att bilda olika perspektiv, vi kan erfara olika saker och tänka olika saker om dessa erfarenheter.
Vi tvingas sedan välja vilka perspektiv vi behåller och vilka vi gör oss av med för att det ständigt krävs av oss att vi värderar vad som är viktigast.
Dessa två förmågor, att med filofipennan skriva om "vad som är (fakta) och vad som är viktigt (värde)" är filosofiska i grunden.

Det är detta jag menar i alla fall, det finns flera perspektiv som sagt ;)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Anders » 25 dec 2021 14:14

Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
Vertumnus skrev:
Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.


Filosofin föregår alltid vetenskapen, vetenskapen är en delmängd av filosofin som jag ser det. Men det är väl delvis en semantisk sak kanske.
Man måste alltid utgå ifrån att allt man tänker är tankar i första hand och all kunskap är tänkt kunskap, alltså kunskap i andra hand.
All kunskap om tankar/tänkandet är tänkt kunskap så tänkandet som sådant måste föregå kunskapen om sig självt så att säga.
Vetenskapsfilosofi är metavetenskap och förhåller tankar OM vetenskaplighet till allt vi någonsin kan veta, inklusive allt vi kan veta om filosofi.


Jag är inte helt säker på det!

Det abstrakta utgår alltid från något konkret, vad annat skulle kunna abstraheras?
För att filosofera behöver vi något att filosofera över.

I vetenskapen påtvingas förnuftet handlandets former.

Det som vi kan iaktta, problem vi kan skönja men som vetenskapen ännu inte har svar på? Pangaea började med att folk kollade världskartan.

Sen har vi sånt kul som Global Uppvärmning… Där skulle man kunna säga att filosofin kommer så,att säga in andra vägen. Efterpå.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav hakkapeliitta » 25 dec 2021 14:38

Vertumnus skrev:Det abstrakta utgår alltid från något konkret, vad annat skulle kunna abstraheras?
För att filosofera behöver vi något att filosofera över.

I vetenskapen påtvingas förnuftet handlandets former.

Så sant.

Marx skrev:Det konkreta är konkret eftersom det utgör sammanfattningen av många bestämningar, alltså enhet i mångfalden.
I tänkandet framstår det därför som sammanfattningsprocess, som resultat, inte som utgångspunkt, fastän det är den verkliga utgångspunkten och därför också utgångspunkten för åskådningen och föreställningen.
På den första vägen förflyktigas den fulla föreställningen till abstrakt bestämning; på den andra leder de abstrakta bestämningarna till reproduktion av det konkreta på tänkandets väg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Pilatus » 25 dec 2021 15:26

Pilatus skrev:Om det finns någon som initierat forskningen, James Webb Space Telescope, så talar man om tillämpad forskning.

Ariane 5 start.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Mlw » 27 dec 2021 21:08

Pollen skrev:...Hossenfelders "We call something "real" in scientific terms if it is a necessary ingredient of a theory that correctly describes what we observe." har gjort "naturfilosofi" rikare!
Än idag äger myten att ju äldre en skrift är desto sannare är den.
Trots överväldigande bevis om motsatsen vägrar troende överge den.

Jaha, du har också upptäckt Sabine Hossenfelder (YouTube).

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Anders » 28 dec 2021 10:13

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:
Pollen skrev:1975 publicerade Paul Feyerabend (1924 - 1994) "Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge" där han i sin polemiska, välartikulerade stil argumenterade för att metodologi och rutiner står i vägen för vetenskaplig utveckling.
"Anything goes!" var hans lösning för att garantera utveckling.

Finns det några goda exempel på att Feyerabends frihet från metod har gett vetenskaplig framgång? Eller är det så att vi inte alltid har funderat så mycket på vad som lett fram till framgång. Eller kan någon säga vilken metod Alfred Nobel använde sig av då han utvecklade dynamiten? En rad experiment = hypotesprövning?

Det enda vi vet är väl att induktiv metod inte med nödvändighet leder till säkert sanna resultat. Men det finns kanske inte heller något som står i vägen för att induktiv metod kan leda till mycket säkra slutsatser?


Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.

Backar hit. Skulle tippa - ja. Och vad Feyerabend säkerligen har gjort är att studera vetenskap för att komma fram till vad han nu kommit fram till. Om någon orkar läsa denna Against method så kommer man säkert fram till det.

Sen täcker det ju inte frågan om vad ”frihet från metod” innebär. Såg ett program på Access av en professor som åkte runt i Oxford och intervjuade andra professorer. I en bisats sade han att reduktionismen ungefär går ut på att plocka isär något i småbitar, kolla om dessa kan verifieras och sen se om man kan plocka ihop det till ett helt. Och detta ”något” skulle jag kunna tro att Feyerabend var ute efter, kanske inte Istället för metod utan snarare före och efter metod.

Återigen, Pangaea började med att pigga och vakna tittade på den framväxande världskartan.

Edit: Hm, här är den. Verkar oroväckande välskriven, har för f-n inte tid att läsa den men en snabbskum…
https://monoskop.org/images/7/7e/Feyera ... Method.pdf

Hypotes, hypotes, hypotes… undrar om jag inte är på rätt spår.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Pilatus » 28 dec 2021 11:29

Anders skrev:
Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Finns det några goda exempel på att Feyerabends frihet från metod har gett vetenskaplig framgång? Eller är det så att vi inte alltid har funderat så mycket på vad som lett fram till framgång. Eller kan någon säga vilken metod Alfred Nobel använde sig av då han utvecklade dynamiten? En rad experiment = hypotesprövning?

Det enda vi vet är väl att induktiv metod inte med nödvändighet leder till säkert sanna resultat. Men det finns kanske inte heller något som står i vägen för att induktiv metod kan leda till mycket säkra slutsatser?

Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.

Hypotes, hypotes, hypotes… undrar om jag inte är på rätt spår.

Redan neandertalarna använde örter som medicin, kan man läsa på SO-rummets hemsida. Och Hippokrates avvisade amuletter och trollkonster. De slutsatser som är användbara kommer av en ordning, hypotes och prövning (experiment). Vi måste först generalisera våra observationer och bilda en hypotes varför varför en viss slutsats är giltig. Deduktionen kommer därefter.

Är det inte därför vetenskapen (alltid) blir begripligt då vi läser om utförda experiment?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Anders » 28 dec 2021 13:18

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.

Hypotes, hypotes, hypotes… undrar om jag inte är på rätt spår.

Redan neandertalarna använde örter som medicin, kan man läsa på SO-rummets hemsida. Och Hippokrates avvisade amuletter och trollkonster. De slutsatser som är användbara kommer av en ordning, hypotes och prövning (experiment). Vi måste först generalisera våra observationer och bilda en hypotes varför varför en viss slutsats är giltig. Deduktionen kommer därefter.

Är det inte därför vetenskapen (alltid) blir begripligt då vi läser om utförda experiment?

Men vad jag anar att Feuerabend är ute efter inte är metoderna då de vetenskapliga projekten satts igång utan snarare de tidigare faserna. Vid just bildandet av hypoteserna?

”There is no idea, however ancient and absurd, that is not capable of impruving our knowledge. The whole history ofthought is absorbed into science and is used for impruving every single theory. Nor is political interference rejeaed. It may be needed to uvercome the chaflVinism ofscience that resists alternatives to the status quo.”

Skulle säga, att det knuffar för att tänka fritt FAKTISKT behövs. Tänka rätt räcker inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Vertumnus » 29 dec 2021 12:20

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:Tågordningen är nog den att vetenskapen föregår vetenskapsfilosofin. Vetenskapsfilosofi handlar om att begreppsliggöra och försöka förstå det som redan är vetenskaplig praktik.

Hypotes, hypotes, hypotes… undrar om jag inte är på rätt spår.

Redan neandertalarna använde örter som medicin, kan man läsa på SO-rummets hemsida. Och Hippokrates avvisade amuletter och trollkonster. De slutsatser som är användbara kommer av en ordning, hypotes och prövning (experiment). Vi måste först generalisera våra observationer och bilda en hypotes varför varför en viss slutsats är giltig. Deduktionen kommer därefter.

Är det inte därför vetenskapen (alltid) blir begripligt då vi läser om utförda experiment?


Jo, det begripliga är det vi når med förnuftet. Som led i logiska resonemang kan de exprimentells resultaten endast vara utgångspunkter.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapsfilosofi/teori/metodik

Inläggav Smisk » 01 jan 2022 12:52

Pollen skrev:En semantisk/filosofisk fråga?
Kanske det.
1665 kom första numret av Philosophical Transactions of the Royal Society.
På den tiden var det vi idag kallar vetenskap naturfilosofi, med blinkning åt Aristoteles.
Tidskriften finns kvar än idag.
Sedan 1600-talet har vetenskap avlägsnat sig från filosofi i den meningen att lämna spekulation för att istället metodiskt söka svar på urgamla filosofiska frågor om verkligheten så som vi upplever den och förundras över den.
Hossenfelders "We call something "real" in scientific terms if it is a necessary ingredient of a theory that correctly describes what we observe." har gjort "naturfilosofi" rikare!

Än idag äger myten att ju äldre en skrift är desto sannare är den.
Trots överväldigande bevis om motsatsen vägrar troende överge den.


Kan man läsa den online tro? Låter kul :)

Grejen med att det ger oss inflytande att hänvisa till gamla saker är fashinerande. Både gällande kundkap och värderingar.
Som den där äppelmusten det med glimten i ögat och lite ironiskt står "Gjord som på farfars tid".

Den pragmatiska tanken du syftar på är kanon. Jag är ett stort fan av genomtänkthet och klartänkthet.
Därför är vetenskapsfilosofi alltid intressant och man står på en grundläggande mark man själv försöker rycka undan mattan man lagt på den.

I det filosofiska fallet med problemet med det inre och yttre vi haft uppe verkar det nödvändigt att rycka undan den mattan.
Det är en filosofisk matta man lagt på och misstagit för en vetenskaplig. Eller snarare, det är en filosofisk matta med vetenskapligt mönster på, alltså det filosofiska är vad saken handlar om på djupet och det vetenskapliga är en del av saken.

Det är både filosofiskt och vetenskapligt viktigt att skilja mellan vad man vet och inte vet. Att vi kallar någonting för verkligt är inte ett vetenskaplig kunskap utan en filosofisk handling. Givetvis finns saker i vår erfarenhet och vi kan beskriva och förklara dem just på grund av att man kan mappa erfarenheterna och beskrivningarna av dem mot "verkliga fenomen".

David Hume påpekade att "nödvändighet" är en tanke vi tilldelar saker vi erfar, inte något som är bevisbart.
Man kan inte bevisa att något sker av nödvändighet utan endast testa om det är så just när man testar det.

Den pragmatiska filosofin kommer runt detta genom att mena att det inte har någon betydelse hur vida något faktiskt är sant så länge vi just erfar det som sant med våran begränsade erfarenhet och våra begränsade metoder. Pragmatisk sätt kan vi utgå ifrån att något av nödvändighet finns även om vi inte kan bevisa det och vi kan kalla det för vetenskapligt så länge vi väl definierat vad vi menar med vetenskaplighet. Där står vi ju och har definierat det som att vi inte får bestämma vad som av nödvändighet är verkligt utan att vi istället alltid strävar efter att falsifiera saker och pragmatiskt landa i det som "passar bäst nu" i det tillgängliga vetenskapliga paradigmet tills ett nytt infaller.

Då det vi talat om som jag tror väckte denna tråden, alltså det inre/yttre förhållandet, inte på något som helst sätt har en vetenskaplig förklaring leder saker till ett nytt paradigmskifte.

Mattan vi står på har inget i sig som förklarar detta i vetenskapliga termer. Nada, sipp, zero.

Dem exempel jag smusslat in så som kritik mot tiden, kullörer och "existerar en dag" handlar alla om relationen mellan inre/yttre.

Det är endast några få på detta forum som verkar greppa detta och se mattan man som fysikalist (filosofisk åsikt) står på och tänker sig att man står på en fast trygg mark med vetenskaplig pondus.

Att vetenskapen inte har någon förklaring av detta är inte ett vetenskapligt problem, det är ett filosofiskt. Det är ett meta-vetenskap-problem.
Lika lite som det är ett problem att ett piano inte spelar bra musik om inte pianospelaren kan och väljer att spela den är det ett att vetenskapen som den är konstruerad inte kan förklara inre kvalitativa fenomen då vi ju VALT att förklara allt i kvantitativa, objektiva, "separat från erfarenhet/inre" sätt, endast.

Existensen kan inte ENDAST förklaras på detta sätt, detta är en filosofisk hållning och kan endast vara en sådan precis som den att man endast kan det.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster