David H skrev:Det nämns inget specifikt om lika möter lika här, men jag tänker att det är en viktig funktion som vågskålar också har, och jag tror inte att den kopplingen är en slump. Kanske du kan fråga Bing om de övriga rättvisesymbolerna också... en kvinna med förbundna ögon, med ögonbindeln kommer vi väl in på detta med opartiskheten och det objektiva i och med personen själv inte kan se och välja, men varför en kvinna - kan man undra? Och sedan, vad som verkar vara näst vanligaste rättvisesymbolen efter vågskålen - ett svärd - hur ska detta förklaras? Flera bilder visar ett svärd tillsammans med vågskålen, vad kan det bero på? Vad representerar svärdet, som inte vågskålen förmår att representera? Kanske vi här kan dra nån parallell till minus-tecknet och de negativa värdena?
Jag frågade Bing:
"Vilka symboler för rättvisa finns? Det finns en kvinna med en våg, ett svärd och förbundna ögon, kan du förklara vad den kommer från och hur den använts? Varför är det just en kvinna?"
Bing svarade:
Det finns flera symboler för rättvisa, men den mest kända är Lady Justice, en allegorisk personifikation av den moraliska kraften i rättsväsendet1 Hon har flera attribut som representerar olika aspekter av rättvisa, såsom:
Vågen: Den symboliserar opartiskhet och plikten att väga bevisen som presenteras för domstolen. Varje sida av ett rättsfall måste granskas och jämföras för att uppnå rättvisa2
Svärdet: Det symboliserar auktoritet, vaksamhet, makt, skydd och styrka. Det visar att rättvisan står bakom sitt beslut och kan vidta åtgärder. Det dubbeleggade bladet betyder att rättvisan kan döma mot någon av parterna efter att ha gått igenom bevisen, och att den är bunden att verkställa domen samt skydda eller försvara den oskyldiga parten2
Förbundet: Det dök upp för första gången på en Lady Justice-statyn på 1500-talet och har använts sporadiskt sedan dess. Det ursprungliga syftet var att visa att rättvisan var blind för orättvisan som pågick framför henne, 1 men det har tolkats om över tiden och förstås nu som att representera opartiskhet, det ideal att rättvisan ska tillämpas utan hänsyn till rikedom, makt eller annan status2
Lady Justice har sitt ursprung i den romerska gudinnan för rättvisa, Justitia, som är motsvarigheten till den grekiska gudinnan Themis1 Båda dessa gudinnor var förkroppsliganden av den gudomliga lagen och ordningen i sina respektive mytologier3 Det finns också andra gudar och gudinnor som är förknippade med rättvisa i olika kulturer, såsom Maat i det forntida Egypten, Mithra i det forntida Persien och Tyr i den nordiska mytologin4
Anledningen till att rättvisan ofta avbildas som en kvinna är inte helt klar, men det kan ha att göra med att kvinnor ansågs vara mer rättvisa, kloka och förnuftiga än män i vissa antika samhällen5 Det kan också vara ett sätt att hedra de kvinnliga gudinnorna som representerade rättvisa i olika religioner
Jag frågade vidare:
"Jag funderar på det där med att bemöta positivt med positivt och negativt med negativt. Finns det exempel på moraliska principer eller lagar som innehåller vedergällning eller reciprocitet?"
Bing svarar:
Det finns många exempel på moraliska principer eller lagar som innehåller vedergällning eller reciprocitet. Dessa är två sätt att uttrycka idén om att man ska ge tillbaka det man får, antingen i form av gott eller ont1
Vedergällning är principen om att man ska straffa någon som har gjort något fel med ett lika eller proportionellt straff. Detta är ofta baserat på en absolut moralisk princip som säger att det finns universella sanningar om vad som är rätt och fel. Ett exempel på en lag som innehåller vedergällning är lagen om öga för öga, som finns i Gamla Testamentet. Den säger att om någon skadar en annan person, ska den personen få samma skada tillbaka2
Reciprocitet är principen om att man ska belöna någon som har gjort något bra med ett lika eller proportionellt gott. Detta är ofta baserat på en relativ moralisk princip som säger att det som är bra eller dåligt beror på situationen och personens perspektiv. Ett exempel på en teori som innehåller reciprocitet är social utbytesteori, som finns inom psykologin. Den säger att människor interagerar med varandra för att maximera sina egna fördelar och minimera sina egna kostnader. De ger och tar i förhållande till vad de får och ger tillbaka
David H skrev:Om inte annat tycker jag detta med häxjakter är symboliskt intressant i detta sammanhang! Anledningen till att vi skrattar åt det är väl också för att vi känner igen oss själva att i detta beteende...vilket när man tänker närmare på det, ibland kan få skrattet att hamna i halsgropen.
Ja
David H skrev:En svårighet tänker jag här är att ge svar på vad är en "ond intention". Kan en intention vara ond/illvillig, och hur ska vi i så fall beskriva det? Har du själv någonsin agerat utifrån en medveten ondska? Om du har gjort det - kan du då ge en förklaring till varför ditt agerande verkligen var avsiktligt ondskefullt? Och om du själv inte vet med dig om att du varit avsiktligt ond någon gång, hur kan du då veta att avsiktlig ondska verkligen existerar? Hur kan du veta något om den avsiktliga ondskans referenspunkt?
Ondska är intentionen att skada liv och godhet intentionen att hjälpa liv. Ondska är alla intentioner som föds från uppfattningen att liv har negativt värde och godhet att liv har positivt värde.
Dessa värderingar är alltid subjektiva och de är alltid inom ett spektrum, dem är alltså aldrig givna eller binära så dem är aldrig i ett strikt antingen eller utan istället är det en skala från exempelvis 1-10. Det är så värderingar fungerar.
Jag pallade ibland äpplen som barn och jag förstod att det va fel men gjorde det ändå av ett gäng olika anledningar så som att äpplen va goda, det va spännande att göra något man inte fick och min kompis tyckte samma sak.
Vi kan då tänka oss att detta är en handling av 1/10 på ondska skalan men den är 0/10 på godhet eftersom jag visste att beteendet potentiellt kan påverka andra negativt men jag tyckte inte att det påverkade någon positivt.
David H skrev:Landar vi i slutsatsen att ondska är en avsaknad av något...hur ska vi då bemöta detta när vi bemöter lika med lika? Kanske att vi inte ska bemöta det alls? Att inget ska bemöta inget? Sen tänker jag också att det inte är oproblematiskt att prata om "intentionellt bemötande" från ett jagperspektiv, just eftersom ett jag, som jag är benägen att se det, inte befinner sig direkt i medvetandet.
Om vi tänker oss vågskålen så är det väl också så att det enda alternativet är positiva bemötanden. Vi kan inte lägga något i en vågskål som har en minusvikt, utan att landa i en slags paradoxspråk.
Ja det är lurigt
Detta är ett stort ämne men jag tänker på Plotinus som definierade godhet som en närvaro och ondska som en frånvaro.
Så har även jag tänkt länge. Det finns flera skäl till det men det är lite av ett annat ämne.
Bing om Plotinus:
"Plotinus var en neoplatonisk filosof som levde på 200-talet e.Kr. Han trodde på en enda princip som var källan till allt som finns, och som han kallade det Ena eller det Goda. Det Ena var absolut och oföränderligt, och allt annat var ett resultat av dess utflöde eller emanation. Det Ena var inte bara godhetens källa, utan också godheten själv. Allt som deltog i det Enas utstrålning var också gott i någon grad, men ju längre bort från det Ena, desto mindre gott och mer ofullkomligt blev det."
Som jag ser det så tänker sig en del att syftet med livet moralist sätt är att bli medveten om denna godhet och "välja den".
Frånvaron av det valet är alltså då det negativa och närvaron av det är det positiva värdet livet och existensen har.