Vad är tid? [trådskapare moderator]

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid?

Inläggav Smisk » 28 apr 2022 14:42

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Yoga, meditation, kontemplation och andliga metoder är 100% integrerat i traditionerna och tid/nuet är en viktig del i dem. Som sagt, jag kan inte förklara allt utan får hänvisa dig till internet så som wikipedia, youtube eller så kan jag givetvis svara på vissa relevanta saker då jag kan allt detta och tycker det är kul.

Det är väl just detta jag känner stor tvekan inför i en tråd om filosofi. Du tycks säga, jag har funnit en massa intressanta begrepp i den österländska religionsfilosofin. Om du vill veta något om detta kan du läsa på Wikipedia m fl ställen.

Men, återigen, denna tråd handlar om frågan: Vad är tid? Alltså vare sig om tvåtusenårig visdom, eller hur besvärliga vissa deltagare kan vara. Det du skriver måste ha relevans för vad tråden handlar om, det är en av de mycket få regler som gäller på detta forum.

Skriv gärna så mycket du vill om kontemplation och yoga, i de trådar som handlar om dessa ämnen. Och finns det ännu inte sådana trådar så är det enkelt att starta en ny.


Det är ju DU som frågar och hänvisar dit? Är du helt från vettet ;)

Jag nämnde att det är ett stort filosofiskt problem som har rötterna så långt tillbaka människor haft filosofi, från det började du ställa frågor. Jag svarar då dig och du stället fler frågor osv.

Sedan ifrågasätter du varför jag skriver om det; jo för att du frågar och för att de behandlar tid/nuet.

Pilatus skrev:Jodå, Upanishaderna är säkert tillräckligt gamla, men har det alls med detta ämne att göra? Det finns även gamla greker som funderade över tidens gång, Parmenides ca 520-460.


Pilatus skrev:Så vill du lämna hinduismen nu? Vad är det du vill säga om tid som har någon relevans för den här tråden? Och vad syftar du på med "österländsk filosofi"? Något måste du väl mena?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid?

Inläggav Pilatus » 28 apr 2022 16:00

Smisk skrev:Sedan ifrågasätter du varför jag skriver om det; jo för att du frågar och för att de behandlar tid/nuet.

Då konstaterar vi bara att den österländska visdomsläran hade inget av intresse som du ville förmedla, trots min envishet att få åtminstone något svar. Jag fick endast en hänvisning! Lova nu att inte ta upp Upanishaderna eller någon annan österländsk visdomslära i denna tråden som inte har något att säga om tid. Jag kommer att radera det utan vidare påtalan om trådens ämne!

Upanishaderna.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7862
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är tid?

Inläggav Anders » 29 apr 2022 07:22

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Du får gärna ge en litet mer detaljerad redovisning av vilka skrifter i Upanishaderna du tänker på, eftersom du nämner dem här i en tråd om tid. :)

Det är för mycket att utveckla allt om Vedanta, Buddhism och Taoism.

Det kräver jag inte alls. Jag var mer nyfiken på vilken av böckerna i Upanishaderna du tog fasta på och som är relevant för frågan om vad tid är. Eftersom jag själv inte känner till ämnet så tänkte jag att du kanske vet något textställe där ämnet "tid" behandlas.

Den moderna fysiken är helt beroende av begreppet tid. Det syns därför starkt att någon som påstår sig kunna något om en mycket gammal skriftsamling, enkelt viftar undan modern vetenskap med hänvisning till religiöst präglade texter.


Det är väl här nånstans det "spårade ur".

Tycker det som jag uppfattar som frågan är relevant och spännande - hur hänger Yoga och tid ihop? Lugnt och fint. Inget krav på att man skall "prestera förklaring". Kan du Smisk inte bara närma dig frågan lite försiktigt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1352
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid?

Inläggav Illusionen » 30 apr 2022 15:05

Anders skrev:
Tycker det som jag uppfattar som frågan är relevant och spännande - hur hänger Yoga och tid ihop? Lugnt och fint.
Inget krav på att man skall "prestera förklaring". Kan du Smisk inte bara närma dig frågan lite försiktigt?


Du har nog rätt inställning till begreppen här Anders.
Ni diskuterar detaljer, men bortser från att ingen förmått/mäktat förklara verklighetens/förnimmelsens allt
annat övergripande/överskuggande bakgrund.
Krasst uttryckt ingen förstår, så ett problem är att "få de som förstår, att förstå, att de inte förstår" :)
Därefter föreslår jag att ni stänger tråden. :D

I tråden Vad är "Kantianism"? formulerar Joakim Grundh några i mitt tycke mycket intressanta och kloka
kommentarer. Kommentarerna överensstämmer på ett förvånansvärt bra sätt med det jag, utifrån helt andra
och annorlunda utgångspunkter, försökt beskriva i mitt koncept.
Det jag beskriver verkar få orka tränga in i, så för mig är det något av en befrielse att få bekräftat att andra
kommit fram till liknande slutsatser.
De bakomliggande motiven till i mina tidigare (fortfarande obesvarade) citat blir även enklare att förstå.

Citat A,
”Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID,
redan existerar. Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara aktuella
frågor om universum utifrån ett internt RUM-TIDEN-perspektiv,
utan att förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad rum och tid representerar.”.

Citat B,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall
utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa
relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen,
kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

Om ni tar er tid att begrunda citaten ännu en gång inkl följande, och förstår konsekvenserna för hur vår
verklighetsförnimmelse bör tolkas, inser ni förhoppningsvis att verkligheten kan beskrivas som en illusion.

Min abstrakta, till vissa delar metaforliknande, modell, förefaller alltså ha en filosofisk motsvarighet.
När likvärdiga resultat/slutsatser uppnås via skilda resonemang, som i detta fall, finns det skäl att anta att
det finns en trovärdig gemensam nämnare att söka. Då den atomära modellen ∆Ø, innefattande
”rum-tiden” som balanssubstitut, till sin natur är resultatet av ett logiskt resonemang utesluter jag inte att
modellen går att vidareutveckla.
Till er som läser föreliggande tråd, vill jag därför ge rådet att läsa och begrunda Joakims kommentarer.

Även följande citat hämtat från Wikipedia är av intresse, då textens innehåll kan ses som en beskrivning av
förväntade effekter av medvetandets referens.

Om man antar att den värld vi upplever, med de former den nu har, är något som existerar som en oberoende
realitet, så ger detta upphov till en rad självmotsägelser. När det gäller till exempel tiden och rummet,
ställer Kant den rationalistiska tesen "världen är begränsad med avseende på tiden och rummet" mot den
empiristiska antitesen "världen är obegränsad med avseende på tiden och rummet", och visar att argumenten
för de båda ståndpunkterna är jämnstarka!
Det blir därmed lika möjligt, eller omöjligt, att tänka sig att tiden och rummet är begränsade som att de inte är det,
trots att bara ett av alternativen kan vara sant, enligt motsägelselagen.
Samma typ av problem uppstår i fråga om orsakssamband, de yttersta beståndsdelarna i universum, samt Guds existens.
Detta beror enligt Kant på att vi gör ett fundamentalt misstag, då vi tar tingen som de ter sig för oss (fenomen) för
tingen som de är i sig själva (noumenon). Vi måste ha klart för oss att erfarenhet aldrig kan vara oberoende verklighet,
utan bara just erfarenhet, och som sådan formad av det subjekt som erfar. Utgår man från att den empiriska världen
visar oss tingen såsom de är i sig själva, blir den empiriska världen en paradox, som på samma gång måste vara både
ändlig och oändlig, både måste bestå ytterst av enkla delar och inte göra det etc.
Betraktar man däremot den empiriska världen som en tolkning, som subjektets sätt att bilda sig en upplevelse,
försvinner detta problem, eftersom tid, rum, orsakssamband, ting etc. då endast blir ett (nödvändigt) mönster för
denna tolkning. Hade vår kunskapsapparatur varit beskaffad på ett annat sätt, hade också mönstret varit ett annat.
Det är således endast i den fenomenella världen som det existerar tidsliga, rumsliga och kausala relationer etc.
I den noumenala, det vill säga det som existerar genom sig självt oberoende av om det upplevs, kan inte dessa
relationer finnas, menar Kant.
Det är därmed endast den fenomenella världen, vår egen upplevelse, som är åtkomlig för vetenskaplig undersökning
och som förnuftet kan ha kunskap om." ("Den fenomenella världen, vår egen upplevelse" = det "atomära perspektivet")

När ateisten, ur ett rent atomärt perspektiv med dess fenomen, och med hänvisning till bl a evolutionsteorin,
hävdar att Gud ej existerar, är jag helt övertygad om att ateisten ej förstår vad det är
han egentligen yttrar sig om. Det första en ateist därför bör göra, för att vara trovärdig, är enligt min åsikt,
att klart deklarera att ovanstående resonemang är felaktigt, och därefter förklara vari felet består.
Ett första lämpligt steg på vägen är att detaljerat och trovärdigt förklara ovan nämnda citat.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=2GmOsphWwTA
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2022 15:49

Illusionen skrev:Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID, redan existerar.

Ja, något skäl till denna säkerhet om tid och rum, borde ju då finnas. Den som är osäker på de ontologiska villkoren är välkommen att beskriva sina tvivel.

Hur skulle en värld vara konstituerad om där tid saknades? Faller hela fysiken då?

Eller hur gestaltas det föremålsliga om det saknar ett flerdimensionellt rum? En värld med helt annorlunda dimensionering finns t ex i, Calabi-Yau-rymden. Men det är ju också ett rumslighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1352
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid?

Inläggav Illusionen » 30 apr 2022 17:51

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID, redan existerar.

Ja, något skäl till denna säkerhet om tid och rum, borde ju då finnas.
Hur skulle en värld vara konstituerad om där tid saknades?
Faller hela fysiken då?


Verkligheten är sådan vi förnimmer den, och kan betraktas som en bl a via subjektet "utförd" tolkning
av något abstrakt. Hur tolkningen går till saknas det förklaring till.
Vi vet m a o inte om tolkningen kan beskrivas i atomära termer/begrepp/storheter.
TID, har enligt konceptet, en metafysisk bakgrund, och förankring, på fältnivå. Av det följer att TID,
likt de teoretiska elektromagnetiska fälten, är att betrakta som ett imaginärt fenomen.

Fysiken i dess nuvarande form beskriver verkligheten, och förändras inte.

/Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2022 23:36

Illusionen skrev:Verkligheten är sådan vi förnimmer den, och kan betraktas som en bl a via subjektet "utförd" tolkning av något abstrakt.

Det är kanske inte så viktigt hur vi (neurologiskt) förnimmer t ex ett äpple. Det handlar delvis om en inlärningsprocess, om hur åsynen av denna frukt skall tolkas. Cézanne såg en form, ett belyst klot, han förstärkte teckningen något med mörka skuggor mot bordet och i vissa fall en konturlinje. Hans tolkning (konstruktion) har fungerat som modell för tusentals konstnärer.
Illusionen skrev:TID, har enligt konceptet, en metafysisk bakgrund, och förankring, på fältnivå. Av det följer att TID, likt de teoretiska elektromagnetiska fälten, är att betrakta som ett imaginärt fenomen.

Det är alltför lätt att tänka alltför djupt på fenomen som i själva verket har en enkel förklaring. Kant beskrev hur vi kunde veta något om världen, att vi föreställer oss världen med hjälp av åskådningsformer som rum och tid. SI-enheten sekund är ett utmärkt exempel på hur vi kan göra tiden mätbar. Att tingen i sina minsta (och största) beståndsdelar alltid befinner sig i rörelse vet vi, alltså något mätbart. Det har förstås en orsak. Men ingen kan, såvitt jag vet, svara på varför en atom ser ut och beter sig som den gör. Svaret är kanske inte mer märkvärdigt än att det är så universums regelverk ser ut, det är alltså tillåtet att neutroner, protoner och elektroner ser ut och beter sig som de gör (enligt fysikens modeller). Det sägs att Gud var matematiker, han gav just dessa regler plus en initial gnista.

Jag säger så för att jag inte vet. Min nyfikenhet driver mig inte till grubbel och sömnlösa nätter, men jag vill förstås gärna veta hur allt detta kan finnas. Därför filosoferar jag. :)

Cezanne.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1352
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid?

Inläggav Illusionen » 01 maj 2022 08:13

Pilatus skrev:
Det är alltför lätt att tänka alltför djupt på fenomen som i själva verket har en enkel förklaring.


Kommenterar detta i tråden, DELTA-KONCEPTET, växelverkan.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid?

Inläggav Pilatus » 01 maj 2022 09:48

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Det är alltför lätt att tänka alltför djupt på fenomen som i själva verket har en enkel förklaring.

Du förefaller fast i det ”atomära” tänkandet, och drar då förhastade slutsatser. Det finns ingen enkel förklaring, vilket framgår av nedanstående.

Det finns litet olika sätt att beskriva det vi kan observera i naturen. Det kan ju vara en utgångspunkt att närma sig ett problem genom att välja metod för sin undersökning. Vanligen tillämpas en kausal förklaring för fysiska processers och händelsers orsakssammanhang. Och det är så vetenskapen har gjort och det är även därför vi vet något om vad slags fenomen tid är.

En av de viktigaste grenarna inom metafysiken är ontologin som är läran om de begrepp eller kategorier man behöver anta för att kunna ge en beskrivning och förklaring av (någon del av) verkligheten. Ref. Vetenskapsteori, Ronny Gunnarsson

We call something "real" in scientific terms if it is a necessary ingredient of a theory that correctly describes what we observe. Sabine Hossenfelder
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är tid? [trådskapare moderator]

Inläggav David H » 22 nov 2022 11:25

Smisk skrev:
Pilatus skrev:
Smisk skrev:Filosoferna och vetenskapsmännen är inte eniga om tidens natur. Jag hade gärna lagt den i andra tråden men den har du ju låst för att du tycker saker om vad tidens natur borde vara ;)

Är de inte eniga om årstider, månader, dygn? Att allt levande åldras? Att det pågår förändringar i naturen? Vad slags vetenskapsmän är det du studerar?


Jo då, men inte tidens ontologiska status.


Vad säger då vetenskapsmän om tidens ontologiska status menar du? Jag föredrar att svara i den här tråden, då frågor om "ontologisk status" associerar jag mer till sådant som fackfilosofer brukar diskutera. Själv anser jag mig inte vara någon fysiker, och då kan det bli svårt för mig att föra talan för personer vars kunskap och kompetens jag inte besitter.
De fysiker jag känner till riktar vanligtvis sitt intresse mot helt andra aspekter. Jag har exempelvis en bror som doktorerat inom teknisk fysik, och jag kan inte erinra mig att jag hört han nämna ett enda knyst om "ontologi". Om han fick chans att prata en stund om tid, vilken betydelse tid har i hans forskning osv, tror jag inte att han skulle försöka ge sig in på några ontologiska resonemang.
Den här typen av abstrakta "meta-resonemang" kan jag själv tycka är intressanta, medan de fysiker jag känner till är överlag mer praktiskt lagda och mer "jordnära".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid? [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 22 nov 2022 17:40

Det finns säkert en hel del som redan tagits upp angående tidens natur. Ex vis vad som avgör tingens momentum i tidsflödet. Man kan beskriva det som att vi gör en resa i rummet vilket även innebär en förflyttning i tiden. Man kan naturligtvis tala om tidens ontologi, men där finns inte så mycket att hämta. Likväl är tiden en fundamental och nödvändig storhet i fysiken. Vi kan inte tänka oss rörelse (energins former) utan tid.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid? [trådskapare moderator]

Inläggav Smisk » 23 nov 2022 15:32

rekoj skrev:Vad säger då vetenskapsmän om tidens ontologiska status menar du? Jag föredrar att svara i den här tråden, då frågor om "ontologisk status" associerar jag mer till sådant som fackfilosofer brukar diskutera. Själv anser jag mig inte vara någon fysiker, och då kan det bli svårt för mig att föra talan för personer vars kunskap och kompetens jag inte besitter.
De fysiker jag känner till riktar vanligtvis sitt intresse mot helt andra aspekter. Jag har exempelvis en bror som doktorerat inom teknisk fysik, och jag kan inte erinra mig att jag hört han nämna ett enda knyst om "ontologi". Om han fick chans att prata en stund om tid, vilken betydelse tid har i hans forskning osv, tror jag inte att han skulle försöka ge sig in på några ontologiska resonemang.
Den här typen av abstrakta "meta-resonemang" kan jag själv tycka är intressanta, medan de fysiker jag känner till är överlag mer praktiskt lagda och mer "jordnära".


Vetenskapsmän har aldrig kunnat förklara tid och de lärda har olika uppfattningar om tidens ontologiska status.
Det bör framgå av klippet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid? [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 23 nov 2022 16:52

Smisk skrev:Vetenskapsmän har aldrig kunnat förklara tid och de lärda har olika uppfattningar om tidens ontologiska status.

Men vad menar du att de säger om tidens ontologiska status? Det tycks ju mest vara du själv som uppfattat vad vetenskapsmännen har att säga?
Moderator

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid? [trådskapare moderator]

Inläggav Smisk » 24 nov 2022 13:03

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Vetenskapsmän har aldrig kunnat förklara tid och de lärda har olika uppfattningar om tidens ontologiska status.

Men vad menar du att de säger om tidens ontologiska status? Det tycks ju mest vara du själv som uppfattat vad vetenskapsmännen har att säga?


Kika på klippet jag lagt in.

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är tid? [trådskapare moderator]

Inläggav David H » 25 nov 2022 22:09

Smisk skrev:
rekoj skrev:Vad säger då vetenskapsmän om tidens ontologiska status menar du? Jag föredrar att svara i den här tråden, då frågor om "ontologisk status" associerar jag mer till sådant som fackfilosofer brukar diskutera. Själv anser jag mig inte vara någon fysiker, och då kan det bli svårt för mig att föra talan för personer vars kunskap och kompetens jag inte besitter.
De fysiker jag känner till riktar vanligtvis sitt intresse mot helt andra aspekter. Jag har exempelvis en bror som doktorerat inom teknisk fysik, och jag kan inte erinra mig att jag hört han nämna ett enda knyst om "ontologi". Om han fick chans att prata en stund om tid, vilken betydelse tid har i hans forskning osv, tror jag inte att han skulle försöka ge sig in på några ontologiska resonemang.
Den här typen av abstrakta "meta-resonemang" kan jag själv tycka är intressanta, medan de fysiker jag känner till är överlag mer praktiskt lagda och mer "jordnära".


Vetenskapsmän har aldrig kunnat förklara tid och de lärda har olika uppfattningar om tidens ontologiska status.
Det bör framgå av klippet.


Men menar du då att vetenskapsmän inte är lärda? De som arbetar som fysiker exempelvis, ägnar sig ju primärt åt fysik och inte metafysik. Och "ontologisk status" handlar väl snarast om metafysik, så det borde väl inte behöva angå en fysiker? Vad finns det för viktigt att säga om tidens ontologiska status som en fysiker behöver veta i sitt arbete, och som du menar att de inte vet?

Ta exempelvis en fysikerna som forskar om klimatet. Om dessa fysiker hade ägnat sin tid åt att diskutera metafysik istället för fysik hade det de knappast kommit fram till någon teori om mänsklig global uppvärmning. Och vore inte det synd? Gör inte fysikerna nytta just genom deras fokus vid de konkreta frågorna? Att de till exempel är mer intresserade att sitta inne i laboratorier och experimentera, än att ge sig in i abstrakta diskussioner på filosofiforum som detta? Och bidrar de inte med nyttig kunskap, även fast de inte gör ställningstaganden i frågor om ontologi?

Att vi kan ha abstrakta diskussioner om tid på ett forum som detta har jag inget emot. Men jag förstår inte riktigt poängen med att "gnälla" på fysikerna som inte arbetar med metafysiska frågor. Vi kan väl ha olika roller, tänker jag. Metafysikerna borde inte behöva inkräkta på fysikernas område, lika lite som fysikerna borde behöva inkräkta på metafysikens område.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster